آموزش پاورپوینت و مهارت اسلایدسازی


دنیای امروز، ابزارهای بسیاری را برای بهبود مهارت ارتباطی ارتباط و افزایش اثربخشی ارتباط در اختیار ما قرار داده است.

تعداد و تنوع این ابزارها، هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود.

برخی از این ابزارها، گاهی چنان سریع وارد زندگی شخصی و شغلی‌مان می‌شوند که پیش از یادگیری دقیق توانمندی‌ها، ویژگی‌ها، امکانات و شیوه‌ی استفاده‌ی از آن‌ها، وادار می‌شویم آن‌ها را به‌کاربگیریم.

پس از این‌که مدتی با این نوع ابزارها کار کردیم، به تدریج عادت‌های خاص خودمان را پیدا می‌کنیم و به‌ندرت فرصت می‌شود به شکل دقیق و ساختاریافته، به یادگیریِ بهترِ آن‌ها بپردازیم.

پاورپوینت و طراحی اسلاید با آن را می‌توان از جمله‌ی این نوع ابزارها دانست. ابزاری که امروزه از آن به‌شکل فراگیر در سخنرانی‌ها، جلسات تجاری و دوره‌‌های آموزشی استفاده می‌شود و می‌توان گفت کسی که در طراحی اسلاید و استفاده از پاورپوینت ضعیف باشد، نمی‌تواند به سادگی ادعا کند که در مهارت ارائه مهارت ارائه توانمند است.

با این حال، روش و سبک استفاده‌ی ما از پاورپوینت و اسلایدسازی با آن، اغلب بر اساس تکرار و عادت شکل گرفته و اغلب، اسلایدهای جدیدمان را نیز بر اساس روش همیشگی و قالب‌هایی که برای ارائه‌های قبلی آماده کرده‌ایم، طراحی و تنظیم می‌کنیم.

آموزش پاورپوینت نباید به استفاده‌ی تکنیکی از پاورپوینت محدود شود

یکی از نخستین نکاتی که هنگام بحث از آموزش پاورپوینت باید به خاطر داشته باشیم این است که جنبه‌های تکنیکی استفاده از نرم افزار را از مباحث مربوط به طراحی اسلاید جدا کنیم.

واضح است که آشنایی با منوها، گزینه‌ها و ابزارهای پاورپوینت (یا هر نرم افزار اسلایدسازی دیگر)، برای اسلایدسازی ضروری است. اما تسلط بر پاورپوینت برای اسلایدسازی کافی نیست و ما باید برای یادگیری طراحی اسلاید هم وقت بگذاریم.

به عنوان مثال، مهم است که بلد باشیم فونت مورد نظر خود را در محیط نرم‌افزار، تعیین و انتخاب کنیم (تسلط تکنیکی بر پاورپوینت).

اما مهم‌تر آن است که بتوانیم تصمیم بگیریم که کدام فونت، می‌تواند برای ارائه‌ و اسلاید ما مناسب باشد (آشنایی با طراحی اسلاید).

چرا باید برای یادگیری پاورپوینت و طراحی اسلاید وقت بگذاریم؟

بعید است کسی در اهمیت یادگیری پاورپوینت و اسلایدسازی تردید داشته باشد. با این حال، صرفاً برای تأکید بیشتر بر اهمیت این مهارت، چند مورد از کاربردهای اسلاید در فضای آموزش و کسب و کار را فهرست می‌کنیم:

اسلاید به عنوان یک ابزار کمک آموزشی ارزان‌‌قیمت و در دسترس، می‌تواند نقش مهمی در آموزش اثربخش‌تر و یادگیری بهتر مخاطبان ایفا کند.

استفاده از اسلاید هنگام ارائه مطلب، می‌تواند فضای خسته کننده‌ی جلسات را تغییر داده و میزان توجه و تمرکز مخاطبان را افزایش دهد.

 اسلایدسازی یکی از تکنیک های یادگیری است. به این معنا که پس از مطالعه‌ی یک مطلب، می‌توانید آن را در قالب اسلاید برای خودتان بسازید و با این کار، مطلب را بهتر درک کرده و عمیق‌تر به خاطر بسپارید.

اسلاید، یکی از انواع محتوا است که کاربران بسیاری در فضای وب، آن را جستجو می‌کنند. بنابراین، اسلایدسازی را می‌توانید به عنوان یکی از ابزارهای موثر و ارزان قیمت در تولید محتوا در نظر بگیرید و از‌ آن در بازاریابی محتوا استفاده کنید.

اسلاید – در صورتی که به شکل حرفه‌ای طراحی شود – می‌تواند متقاعدکننده‌تر از صحبت‌های شفاهی باشد (روی هر دو مسیر متقاعدسازی تأثیر می‌گذارد). بنابراین از آن می‌توان به عنوان یکی از ابزارهای متقاعدسازی در جلسات معرفی محصولات و خدمات یا ارائه‌ی گزارش یک پروژه استفاده کرد.

رایج‌ترین ضعف‌ها و بی‌دقتی‌ها در اسلاید‌سازی با پاورپوینت

مواردی که در بالا مطرح کردیم، صرفاً نمونه‌هایی از کاربردهای متعدد و متنوع اسلایدسازی است. اما همه‌ی این‌ دستاوردها و کاربردها به این فرض است که اسلایدسازی و طراحی اسلاید به شکل حرفه‌ای انجام شود.

این در حالی است که خطاها و بی‌دقتی‌های بسیاری در اسلایدسازی‌های اغلب ما وجود دارد که باعث می‌شود اسلایدسازی، بیش از این‌که به ابزاری مفید به کمک ارائه بیاید، به یک زحمت و سربار اضافی برای ارائه دهنده و سخنران تبدیل شود.

به سادگی می‌توان فهرست بلندی از ضعف‌ها و بی‌دقتی‌های رایج در اسلایدسازی تهیه کرد. ضعف‌هایی که بسیاری از ما – حتی با وجود آگاهی از آن‌ها – به علت شتابزدگی یا کم‌اهمیت پنداشتن آن‌ها، خودمان هم بارها گرفتارشان شده‌ایم.

موارد زیر، تنها نمونه‌هایی از این ضعف‌ها هستند و قطعاً شما می‌توانید نکات دیگری را هم به این فهرست بیفزایید:

 ضعف در مخاطب شناسی و بی‌توجهی به مخاطب در طراحی اسلایدها

نامتناسب بودن تعداد اسلایدها با حجم مطلب، زمان ارائه و حوصله‌ی مخاطب

 طراحی بسیار متراکم یا بسیار خلوت اسلایدها (آن‌قدر متراکم که مطلب قابل خواندن و قابل درک نیست یا آن‌قدر خلوت و خالی که با خاموش شدن ویدئوپروژکتور، تغییر محسوسی در فضا و روند و کیفیت ارائه ایجاد نمی‌شود)

توجه بیش از حد به محتوای اسلاید و بی‌توجهی به فرم

 استفاده از فونتهای نامناسب برای اسلایدسازی (معرفی چند فونت مناسب)

 استفاده از متن‌هایی با رنگ‌های نامناسب یا کنتراست پایین

 طراحی اسلایدها بدون توجه به ارتباط میان آن‌ها و روند داستانی روایت

 بی‌توجهی به اصول متقاعدسازی

جدی نگرفتن اصول و مفاهیم آموزش و یادگیری (بی‌توجهی به اثربخشی استفاده از اسلاید)

البته علاوه بر همه‌ی نکات بالا، باید به مهم‌ترین ضعف در اسلایدسازی هم اشاره کنیم:

در آموزش پاورپوینت باید این نکته را آموزش دهیم که اسلایدسازی در درجه اول برای مخاطب است و نه سخنران

به عبارت دیگر، برای بسیاری از کسانی که از پاورپوینت در ارائه‌های خود استفاده می‌کنند، اسلایدها چیزی بیشتر از کاغذهای یادداشت شخصی برای مرور مسیر سخنرانی نیستند.

کاغذهایی که پیش از این روی تریبون قرار می‌گرفتند و امروز، در ابعادی بزرگتر، پشت سر سخنران قرار می‌گیرند.

شاید بتوان بخش قابل توجهی از ضعف‌ها و مشکلاتی که در اسلایدها مشاهده می‌شود را نتیجه‌ی این نوع نگرش دانست.

ما هم در مجموعه درس‌هایی که به تدریج در زمینه‌ی مهارت ارائه و اسلایدسازی ارائه خواهد شد، می‌کوشیم تا حد ممکن این نگرش را تغییر دهیم.

چند پرسش و پاسخ آن‌ها

نخستین بار ایده پاورپوینت به ذهن چه کسی رسیده؟

رابرت گسکینز (Robert Gaskins) از اصلی‌ترین نام‌های مطرح در تاریخچه پاورپوینت است. گاهی او را بنیان گذار پاورپوینت و گاهی یکی از بنیان‌گذاران پاورپوینت می‌نامند.

به هر حال، مشخصاً او کسی است که در دهه‌ی ۸۰ میلادی به این نتیجه رسیده که در آینده با توسعه‌ی کامپیوترها و ابزارهای دیجیتال در فضای کسب و کار، بازار ساختن اسلاید و استفاده از کامپیوتر برای ارائه یک بازار ارزشمند است و اقدام به طراحی نرم افزاری به نام پاورپوینت برای این منظور کرده است. او در آن زمان، در شرکت Forethought کار می‌کرد که بعداً توسط مایکروسافت خریداری شد و باعث شد که ما این نرم افزار را به نام Microsoft PowerPoint بشناسیم.

سهم بازار پاورپوینت در مقایسه با خدمات و نرم افزارهای جایگزین پاورپوینت چقدر است؟

تنها عددی که در این زمینه به شکل رسمی منتشر شده،‌ آماری است که رابرت گسکینز در سال ۲۰۰۳ مطرح کرده و گفته است که پاورپوینت، ۵۰۰ میلیون کاربر دارد و روزانه ۳۰ میلیون ارائه با پاورپوینت انجام می‌شود (منبع). سایر اعداد و ارقامی هم که در این زمینه می‌خوانیم و می‌شنویم (از جمله این‌که سهم پاورپوینت در بازار نرم افزارهای ارائه مطلب ۹۵٪ است) همگی به شکل مستقیم و غیرمستقیم به عدد مطرح شده از سوی گسکینز باز می‌گردند.

قاعدتاً این عدد در حال حاضر تغییر کرده است: از یک سو تعداد کاربران کامپیوتر نسبت به آن دوره بسیار افزایش یافته و از سوی دیگر، رقیبانی مانند Keynote (اپل) و Google Slides وجود دارند. نرم افزارهای دیگری هم مانند Prezi هستند که گروهی از کاربران را به خود جذب کرده‌اند. اما مشخصاً می‌توان گفت هنوز، پاورپوینت حاکمِ بلامنازع بازار نرم افزارهای ارائه مطلب است و جایگزین های پاورپوینت سهم بسیار کمی از این بازار را به خود اختصاص داده‌اند.
شاید به همین علت است که بسیاری از مردم، دو اصطلاح اسلایدسازی و استفاده از پاورپوینت را تقریباً به عنوان مفاهیم معادل به کار می‌برند.

تمرین

پیشنهاد می‌کنیم موضوعی را انتخاب کنید و به تدریج، بکوشید برای آن اسلاید بسازید. این کار باعث می‌شود که درس‌های آتی را جدی‌تر بخوانید و با تمرین کردن، آن‌ها را بهتر به‌خاطر بسپارید.

موضوعات زیر، صرفاً چند پیشنهاد هستند:

یکی از کتاب‌های تأثیرگذاری که مطالعه کرده‌اید.

محصولی که پیش از این تولید کرده‌اید یا در آینده قصد دارید تولید کنید.

محصولی که در بازار وجود دارد و شما از مشتریان و علاقه‌مندان به آن هستید (یا آن را به خوبی می‌شناسید).

صنعت یا بازاری که اطلاعات نسبتاً زیادی درباره‌اش دارید.

سری مطالب حوزه آموزش پاورپوینت و اسلایدسازی

The post آموزش پاورپوینت و مهارت اسلایدسازی appeared first on متمم.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *