انواع استارت آپ | استارت آپ‌ها چگونه دسته بندی می‌شوند؟


استارت آپ ها را می‌توان به شیوه‌های متنوعی تقسیم بندی کرد.

کافی است چند کتاب در زمینه‌ی کارآفرینی یا راه‌اندازی استارت آپ بردارید و انواع استارت آپ های مطرح شده در آن‌ها را ببینید و مقایسه کنید. خواهید دید که یک چارچوب مشخص و مورد توافق، برای طبقه بندی استارت آپ ها وجود ندارد.

گاهی استارت آپ ها را بر اساس حوزه‌ی فعالیت تقسیم بندی می‌کنند (استارت آپ‌های حوزه فناوری اطلاعات، استارت آپ‌های مُد و فشن، استارت آپ‌های مالی و بانکی و …)

برخی تحلیل‌گران، مناسب می‌بینند که استارت آپ‌ها را بر اساس مدل کسب و کار و گاه معماری آن‌ها تقسیم بندی کنند. مثلاً طیفِ پایپلاین – پلتفرم را تعریف می‌کنند و می‌کوشند هر استارت آپ را بر اساس جایگاه آن در این طیف، طبقه‌بندی و تحلیل کنند.

طبیعتاً انتخاب دسته بندی مناسب استارت آپ‌ها، تابع هدف و انتظار شماست و این‌که با چه منظوری، این دسته‌بندی را انجام می‌دهید.

اما با توجه به نیاز ما در درس کارآفرینی، تقسیم‌بندی سه‌گانه‌ استارت آپ‌ها می‌تواند مفید و ارزشمند باشد. پس از مطالعه‌ی این دسته‌بندی، احتمالاً شما هم به سادگی می‌توانید علت انتخاب و طرح آن را در درس‌های کارآفرینی متمم حدس بزنید.

مدل سه‌گانه در دسته بندی استارت آپ ها

این مدل در بسیاری از کتاب‌های مرجع در زمینه‌ی کارآفرینی و استارت آپ‌ها مطرح شده است و بر خلاف عرف رایج در کشورمان – که صرفاً بخش محدودی از فعالیت‌های کارآفرینانه را استارت آپ فرض می‌کنند – هر نوع فعالیت کارآفرینانه‌ی نوپا را استارت آپ در نظر می‌گیرد (مشابه تعریفی که ما هم در متمم درباره‌ی استارت آپ پذیرفته‌ایم).

سه کتاب زیر، نمونه‌هایی از منابعی هستند که این تعریف را پذیرفته و به‌کار گرفته‌اند:

Entrepreneurship: Successfully Launching New Ventures

Entrepreneurial Finance

New Venture Creation

طبقه بندی انواع استارت آپ ها

در ادامه درباره‌ی هر یک از سه سبک کارآفرینی مطرح شده در این نمودار، توضیحاتی را ارائه می‌کنیم (اگر علتِ به‌کارگیری اصطلاح بنگاه برای استارت آپ‌ها برایتان شفاف نیست، می‌توانید درس بنگاه اقتصادی را مرور کنید).

قاعدتاً با رسیدن به انتهای این درس، برای شما مشخص شده که چرا ما در متمم، به این مدل سه گانه در بررسی انواع استارت آپ‌ها توجه ویژه داریم.

بسته به این‌که کدامیک از سه شیوه‌ی مطرح شده را به عنوان هدف کارآفرینی خود در نظر بگیریم، مسیر و استراتژی‌هایی که انتخاب می‌کنیم، متفاوت خواهد بود.

بسیاری از کارآفرینان، در نخستین مراحل ایجاد کسب و کار جدید، از کنار این سوال به سادگی می‌گذرند و اصلاً به آن توجه نمی‌کنند. به همین علت، در مراحل بعد، گرفتاری‌های متعددی برایشان به وجود می‌آید و می‌بینند که در تصمیم گیری، انتخاب استراتژی و مدیریت منابع در دسترس، به درستی عمل نکرده‌اند.

هم‌چنین در کسب و کارهای شراکتی، اگر از ابتدا در این باره صحبت و توافق نشود، ممکن است در ادامه‌ی مسیر، همین مسئله به زمینه‌ای برای شکل‌گیری اختلاف‌نظر و تعارض تبدیل شود.

تمرین و مشارکت در بحث

  برای هر یک از سه دسته‌ی بالا، چه مثالی در ذهن شما تداعی می‌شود؟

  اگر خودتان در حال حاضر در فضای کارآفرینی هستید یا میل دارید به این فضا وارد شوید، خود را بیشتر به کدام گروه نزدیک می‌بینید؟

  اگر پای صحبت کارآفرینان می‌نشینید یا افرادی را به عنوان الگو در این مسیر انتخاب کرده‌اید، آیا آن‌ها با گروهِ شما هم‌خوان هستند؟

  تا چه حد مهم است که مجموعه‌ها و افرادی از گروه خودمان را به عنوان الگو انتخاب کنیم؟ آیا نمی‌شود از کسب و کارها و افرادی که در دو حوزه‌ی دیگر فعالند الهام گرفت؟

سری مطالب حوزه نکات آکادمیک کارآفرینی

The post انواع استارت آپ | استارت آپ‌ها چگونه دسته بندی می‌شوند؟ appeared first on متمم.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *