اصول گزارش نویسی تحلیلی | روش تهیه گزارش تحلیلی


پیش نیاز مطالعه درس تهیه گزارش تحلیلی

  • مطالعه‌ درسِ انواع گزارش ها و سبک های گزارش نویسی
  • مطالعه‌ی درسِ اهمیت پرسش کلیدی

از دوستان عزیز متممی انتظار می‌رود پس از مطالعه این درس

  • به خاطر بسپارند که مهارت اصلی در تدوین گزارش تحلیلی، طبقه‌بندی و ارائه‌ی اطلاعات در یک چارچوب شفاف و قابل‌دفاع است.
  • هنگام مطالعه‌ی گزارش های تحلیلی، علاوه بر محتوای گزارش، به روش تدوین گزارش هم توجه کنید و نقاط قوت و ضعف آن را بیابند.
  • بتوانند گزارش های تحلیلی بهتری تنظیم کنند.
فشار ذهنی هنگام مطالعه
نیاز به مشارکت شما
کسب و کار
زندگی
£

هنگام اشاره به انواع گزارش ها، با گزارش تحلیلی آشنا شدیم. در این درس می‌خواهیم چند نکته‌ی مهم درباره‌ی تهیه گزارش تحلیلی را با هم مرور کنیم.

البته واضح است گزارش های تحلیلی، بسته به موضوع و مخاطب، می‌توانند ساختار و محتوای بسیار متنوعی داشته باشند و از یک نمونه گزارش تحلیلی به گزارش دیگر، ممکن است تفاوت‌هایی مهم و جدی را مشاهده کنید.

با این حال، نکات مشترکی وجود دارد که توجه به آن‌ها، می‌تواند کیفیت گزارش‌های شما را افزایش دهد.

اهمیت سوال کلیدی را در تهیه گزارش را فراموش نکنید

پیش از این درباره‌ی اهمیت پرسش کلیدی در تهیه و تدوین گزارش صحبت کرده‌ایم.

به‌خاطر داشته باشید که نخستین مرحله در تهیه گزارش تحلیلی این است که از خود بپرسید: این گزارش قرار است به چه سوالی پاسخ دهد؟

اگر این پرسش را جدی نگیرید یا به مراحل میانی و پایانی گزارش نویسی موکول کنید، احتمال این‌که در نهایت گزارشی زیبا اما بی‌خاصیت تدوین شود، افزایش خواهد یافت.

در تهیه گزارش تحلیلی به پرسشی که در آغاز تدوین گزارش انتخاب می‌کنید توجه داشته باشید

مثال زیر می‌تواند اهمیت انتخاب پرسش کلیدی را به خوبی نشان دهد:

نمونه یک گزارش تحلیلی: گزارش وضعیت فروش کالاها در فروشگاه

فرض کنید در فروشگاهی، یک سیستم نرم‌افزاری مستقر شده و به‌وسیله‌ی آن، جزئیات ورود و خروج کالا از جمله موجودی هر کالا، قیمت خرید، قیمت فروش و زمان ورود و خروج کالا ثبت و ذخیره می‌شود. هم‌چنین این نرم‌افزار، اطلاعات مربوط به فاکتورهای فروش صادر شده را هم ثبت و نگهداری می‌کند.

اکنون فرض کنید که از این سیستم، یک سال گذشته است و حجم گسترده‌ای از اطلاعات، ثبت و ذخیره شده است.

امروز پس از گذشت یک سال می‌خواهیم گزارشی تحلیلی از وضعیت فروش کالاهای فروشگاه تنظیم کرده و به مدیریت ارائه دهیم. موارد زیر، نمونه‌هایی از پرسش‌هایی هستند که می‌توانند به عنوان پرسش کلیدی مورد توجه قرار بگیرند:

  • آیا زمان شروع و پایان فعالیتِ روزانه‌ی فروشگاه، مناسب است؟
  • چه گزینه‌هایی برای بهبود مدیریت موجودی کالا وجود دارد؟
  • چگونه می‌توان روند بهبود سفارش گذاری را بهبود بخشید؟
  • برای بخش بندی مشتریان چه ایده هایی وجود دارد؟
  • چه نکات یا ایده‌هایی برای بهبود فرایند فروش وجود دارد؟

بسته به اینکه کدام سوال مد نظر ما باشد، اطلاعات متفاوتی را باید برای ارائه در گزارش تحلیلی، انتخاب و دسته بندی کنیم.

محدودیت در دسترسی به این درس

دوست عزیز.

نمایش کامل این درس برای کاربران آزاد فعال و کاربران ویژه متمم انجام می‌شود. در صورتی که تفاوت بین کاربرهای آزاد و آزاد فعال و ویژه را نمی‌دانید، می‌توانید به صفحه‌ی زیر مراجعه کنید:
انواع کاربران متمم
ضمناً لازم به ذکر است که شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت.

فهرست برخی از درس‌های کاربر ویژه متمم را نیز می‌توانید در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

البته از میان درس‌های مطرح شده، شاید بهتر باشد ابتدا مطالعه‌ و بررسی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  تقویت فن بیان

  فنون مذاکره

  تحلیل رفتار متقابل

  افزایش عزت نفس

  مهارت ارائه

اطلاعات بیشتر در مورد ثبت نام

مشارکت در بحث

این درس صرفاً در حد یک نسخه‌ی ابتدایی تنظیم شده تا فضایی برای بحث و گفتگو فراهم شود.

چه نکات دیگری در مورد گزارش‌های تحلیلی به ذهن‌تان می‌رسد که مناسب است به آن‌ها توجه کنیم؟

سری مطالب حوزه مهارت گزارش نویسی

The post اصول گزارش نویسی تحلیلی | روش تهیه گزارش تحلیلی appeared first on متمم.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *