گام اولِ آموزش جستجو در گوگل این است که مطمئن شویم سوال مناسبی را برای پرسش از گوگل انتخاب کردهایم.
در این درس میخواهیم به یک نکتهی ساده اما اساسی مربوط به جستجوی حرفه ای در گوگل بپردازیم و آن این است که: «گفتگو با گوگل هم شبیه گفتگو با انسانهاست. به این معنا که فقط اگر سوال خوبی بپرسید، میتوانید امیدوار باشید که پاسخ مطلوبی هم در اختیار شما قرار بگیرد.»
برای اینکه بحث دربارهی جستجو را آغاز کنیم، لازم است ابتدا با چهار اصطلاح آشنا شویم:
- Search Concept
- Search Term
- Search Query
- Relevance
در ادامه به این چهار اصطلاح میپردازیم.
دستیابی به نتیجهی قابلقبول با توجه به زمانِ صرفشده
هیچکس نمیتواند ادعا کند که بهترین یا مناسبترین منابع موجود در وب را به وسیلهی گوگل پیدا کرده است.
بنابراین هدف ما از یادگیری مهارت جستجو در وب صرفاً این است که راه اشتباه نرویم و تا حد امکان، مطمئن شویم که نسبت به زمانی که برای جستجو صرف کردهایم، به نتایج قابل قبولی دست یافتهایم.
فرض کنید میخواهید به زبان فارسی یا انگلیسی، در زمینهی برنامه ریزی برای مذاکره (Negotiation Planning) جستجو کنید و اطلاعاتی به دست بیاورید.
بد نیست یک بار عبارت برنامه ریزی برای مذاکره و نیز یک بار عبارت Negotiation Planning را در گوگل (یا هر موتور جستجوی دیگر) تایپ کنید و بیست پیشنهاد اول را مرور کنید.
احتمالاً این کار از شما ده تا سی دقیقه زمان خواهد گرفت.
بعد هم باید تعدادی از مطالب پیشنهاد شده را مطالعه و بررسی کنید و احتمالاً با توجه به نکات مطرح شده در آنها چند جستجوی دیگر را هم انجام بدهید و نهایتاً بعد از چند ساعت، احساس کنید که تقریباً مطالبی را که به برنامه ریزی برای مذاکره مربوط بودهاند و شما نیاز داشتهاید، خواندهاید.
با بهبود مهارت جستجو، الزاماً قرار نیست جستجوی شما در زمان کوتاهتری به نتیجه برسد. بلکه هدف این است که با صرف زمان قبلی، نتیجهی مطلوبتری به دست بیاورید.
چند پرسش، و پاسخ آنها
آیا همهی مهارت جستجو در وب به کوئری نویسی خلاصه میشود؟
خیر. کوئری نویسی و پیدا کردن زبان مشترک با گوگل، بیتردید یک مهارت پایه است. اما باید مهارتهای مهم دیگری هم در کنار آن قرار گیرند. از جمله توانایی اعتبارسنجی سایتها و آشنایی با منابع دست اول وب (برای انجام جستجوهای محدود)
آیا منطقی است تمام جستجوی خود را به گوگل محدود کنیم و به سراغ موتورهای جستجوی دیگر نرویم؟
هیچکس نمیتواند با قطعیت از چنین توصیهای دفاع کند. اما این نکته مهم است که اکنون حدود ۹۰٪ تا ۹۳٪ از سهم جستجو در جهان به گوگل تعلق دارد (+). پس طبیعی است که حتی اگر علاقهمند به آزمودن موتورهای جستجوی دیگر هم هستیم، ابتدا مطمئن شویم که میتوانیم از ظرفیتهای گوگل به خوبی استفاده کنیم.
مشارکت در بحث
(پیشنهاد ما این است که تا حد امکان، با تمرینهای این سلسله درس همراه باشید)
چه تجربیاتی در انتخاب کلمات برای جستجو در وب فارسی یا انگلیسی دارید؟
به عبارتی، تا کنون چه شیوهها و نکات و چارچوبهایی را مد نظر داشتهاید که بهترین پاسخ را پیدا کنید؟
فعلاً فقط بحث ما بر روی کلمات است و کاری به کدهای جستجو و بحثهای دیگر نداریم.
بیشتر علاقهمند هستیم که تجربههای شما در انتخاب کلمات را بدانیم.
The post انتخاب سوال مناسب | گام اول آموزش جستجو در گوگل appeared first on متمم.