اگر قصد داشته باشید لینک سازی داخلی را به شکلی حرفهای انجام دهید، مناسب است بحث Cornerstone یا صفحات ریشه را جدی بگیرید و به شکلی دقیقتر به آن بپردازید.
این بحث را میتوان زیرمجموعهای از معماری اطلاعات (Information Architecture) و یکی از نخستین گامهای ساختار دادن به محتوا در یک سایت یا وبلاگ دانست.
نباید با شنیدن یا خواندن اصطلاح Cornerstone حس کنید که با یک مفهوم پیچیده روبرو هستید. واقعیت این است که حتی اگر قبلاً این اصطلاح را در سئو یا استراتژی محتوا نشنیده باشید، باز هم احتمال دارد ناخودآگاه، چنین صفحاتی را طراحی کرده و بهکار گرفته باشید.
یک مثال از نیاز به Cornerstone
فرض کنید در وبلاگتان مطلبی دربارهی معرفی یک کتاب مینویسید.
مدتی بعد، تصمیم میگیرید یکی از فصلهای کتاب را که برایتان جذاب بوده، در قالب یک مطلب جدید بیان کنید. احتمالاً پس از دریافت کامنتهای دوستانتان، تصمیم میگیرید یک مطلب در پاسخ به برخی ابهامهای مطرح شده بنویسید.
همانطور که میبینید به تدریج تعداد مطالبی که حول یک موضوع ثابت منتشر کردهاید، افزایش یافته است. در اینجا یک روش سنتی برای مرتبط کردن این مطالب با هم وجود دارد. آن هم این است که در ابتدا و انتهای هر مطلب، به نوعی رابطهی آن را با سایر مطالب مشخص و تعیین کنید.
جملات زیر، نمونههایی از این شکل ابتداییِ زنجیر کردن محتواهای مرتبط به یکدیگر هستند:
- مطلبی که میخوانید ادامهی مطلب …. است که قبلاً نوشتهام.
- پس از نوشتن این مطلب، لازم شد توضیحاتی تکمیلی هم بنویسم که میتوانید با مراجعه به … آن را بخوانید.
- ضمناً من مطلبی دربارهی معرفی نویسندهی کتاب هم دارم که مطالعهی آن خالی از لطف نیست.
با این کار، شما هر مطلب را به یک یا چند مطلب دیگرتان ربط میدهید و در نهایت، شبکهای از مطالب شکل میگیرند. دیاگرام زیر یک نمونهی فرضی از ایجاد ارتباط میان پنج مطلب مختلف را نمایش میدهد:
ویژگی این شیوهی نشر مطالب و اتصال آنها به یکدیگر این است که هیچ یک از این پنج مطلب، کلیدی محسوب نمیشوند. همهی آنها کمابیش در یک سطح هستند و هر کدام به یک یا چند مطلب دیگر ارجاع دادهاند.
اگر بخواهید به این سلسله مطلب اشاره کنید دو راه بیشتر ندارید:
- یا باید به نخستین مطلب لینک بدهید که مطالعهی آن الزاماً تصویر کلان بحث را در اختیار مخاطب قرار نمیدهد.
- یا باید روی همهی آنها یک برچسب (Tag) یکسان بگذارید و به آن برچسب لینک بدهید (مثلاً: #سئو) که در این حالت هم مشخص نیست مخاطب کدام مطلب را برای شروعِ مطالعه انتخاب کند.
راه حرفهایتر، همان چیزی است که به عنوان Cornerstone یا سنگ زیربنا (و گاه: محتوای بنیادی) شناخته میشود و میتوان آن را صفحهی ریشه هم نامید.
به این صورت که شما یک مطلب ششم را تنظیم کرده و در آن، موضوع کلی بحث و پنج مطلب دیگر و رابطهی آنها با هم را بیان میکنید:
البته Cornerstone قرار نیست همیشه طی این فرایند (بعد از تولید چند مطلب مرتبط و سردرگم شدن مخاطب میان آنها) تولید شود. مثلاً ممکن است از ابتدا، Cornerstone را طراحی و منتشر کنید و سپس به تدریج، مطالب مطرح شده در آن را تولید کرده و در اختیار مخاطب قرار دهید.
همچنین در سایتهایی که پیوسته به روز نمیشوند، Cornerstone میتواند بخشی از فرایند طراحی سایت باشد. به این معنا که طراح سایت بر اساس تجربهی خود و نیاز کسب و کار، چند Cornerstone اصلی تعریف کرده و بکوشد برای هر کدام از آنها، چند مطلب تولید و ارائه کند.
در ادامه به چهار سوال میپردازیم:
- آیا Cornerstone همان صفحه فرود (Landing Page) است یا با آن تفاوت دارد؟
- استفاده از Cornerstone برای مخاطب محتوای شما چه فایدهای دارد؟
- استفاده از Cornerstone چگونه به سئو سایت شما کمک میکند؟
- چه نکات و توصیههایی دربارهی طراحی و ارائهی Cornerstone وجود دارد؟
تمرین و مشارکت در بحث
چه تجربههای دیگری در زمینهی Cornerstone دارید؟ لطفاً پس از ارائهی لینک Cornerstone خود (در هر موضوعی که هست) تجربیات خود را برای دوستانتان شرح دهید.
The post سنگ زیربنا یا صفحات ریشه (Cornerstone) appeared first on متمم.