پیش نیاز مطالعه درس لینک سازی
- مطالعه درس نرخ بانس (Bounce Rate)
- انجام تمرین درس سئو کلاه سیاه در برابر سئو کلاه سفید
از دوستان عزیز متممی انتظار میرود پس از مطالعه این درس:
- بتوانند لینک سازی داخلی را تعریف کرده و اهمیت آن در سئو را شرح دهند.
- بتوانند با استفاده از لینک سازی داخلی، جایگاه مطالب خود را در صفحهی نتایج موتورهای جستجو، بهبود دهند.
- بتوانند استراتژی سایتهای مختلف را از نظر لینک سازی داخلی، بررسی و تحلیل کنند.
لینک سازی داخلی (Internal Link-building) یکی از اصول مهم در سئو است که معمولاً کمتر از حدی که شایستهی آن است، جدی گرفته میشود.
البته منظور ما این نیست که کسی به لینک سازی داخلی توجه نمیکند، بلکه مسئله این است که لینک سازی به شکل حرفهای و جدی پیگیری نمیشود.
حتی گاهی افرادی که با #تولید محتوا درگیر هستند، به لینک سازیهای اتوماتیک که در بسیاری از پلتفرمهای مدیریت محتوا وجود دارد، اکتفا میکنند و معتقدند که همین اندازه، میتواند برای بهبود جایگاه مطالب آنها در صفحهی نتایج جستجو کافی باشد.
تعریف لینک داخلی چیست؟
پیش از اینکه به اهمیت لینک سازی داخلی در سئو بپردازیم، مناسب است لینک داخلی یا Internal Link را تعریف کنیم:
هر لینکی در سایت شما که به صفحهای دیگر از سایتتان اشاره میکند، یک لینک داخلی نامیده میشود.
به عبارت دیگر، لینک داخلی صفحهای روی یک دامین مشخص را به صفحهی دیگری روی همان دامین پیوند میدهد.
شما معمولاً در درسهای متمم، نمونههای بسیاری از لینکهای داخلی را مشاهده کردهاید: لینکهایی که شما را به مطلب دیگری در خود متمم هدایت میکنند.
یکی از صفحات متمم که تعداد زیادی لینک داخلی در خود دارد، صفحهی نقشهی راه است:
چرا لینک سازی داخلی مهم است؟
نخستین علت و در واقع فلسفهی وجودی لینک سازی داخلی این است که بازدیدکنندگان از سایت شما، بتوانند مطالب مختلف را پیدا کنند و به سادگی در سایتتان بچرخند.
اگر بخواهیم این مسئله را به زبان رسمیتر بیان کنیم، میتوانیم بگوییم که کاربرد لینک سازی داخلی برای Site Navigation است.
کسی که به سایت سر میزند، اگر مطلبی را دید و آن را پسندید، باید بتواند سایر مطلب مشابه و مربوط به آن را پیدا کند. همچنین باید بتواند به خوبی متوجه شود که ساختار کلی سایت شما چیست و چه نوع مطالبی را میتواند در آن بیابد.
بنابراین:
از کارکرد اصلی لینک سازی داخلی که بگذریم، به کاربرد آن در سئو میرسیم.
لینک سازی داخلی، میتواند عمق کلیک بازدیدکنندگان را در سایت شما افزایش دهد. عمق کلیک، متوسط تعداد صفحاتی است که یک بازدیدکننده، هنگام حضور در سایت شما میبیند.
عمق کلیک یکی از شاخصهایی است که میتواند به موتورهای جستجو این سیگنال را بدهد که مخاطب از حضور در این سایت راضی است و میخواهد مطالب بیشتری از آن را بخواند.
طبیعتاً افزایش عمق کلیک، به معنای کاهش نرخ بانس هم هست. میدانیم که کاهش نرخ بانس هم اگر به صورت واقعی (نه با فشارِ تکنیکی و آزار مخاطب) انجام شود، میتوان آن را یک بهبود در وضعیت سایت در نظر گرفت.
مستقل از بحث سئو، بسیاری از سیستمهای ارزیابی دیگر هم به عمق کلیک توجه دارند و بالا بودن آن را یک ویژگی مثبت برای یک سایت میدانند.
مثلاً هنگام مراجعه به سرویس الکسا، یکی از شاخصهایی که برای هر سایت به شما اعلام میشود، Page View است که برآوردی از عمق کلیک مخاطب است.
طبقه بندی لینک های داخلی
لینکهای داخلی را به شیوههای مختلفی میتوان دستهبندی کرد. هیچیک از این دستهبندیها، خوب یا بد نیستند و هر یک، بسته به هدفی که شما از تولید محتوا دارید و مدل کسب و کارتان میتوانند مناسب یا نامناسب باشند.
ما در اینجا یک نوع دستهبندی را که خود در متمم بهکار میگیریم معرفی میکنیم:
تمرین و مشارکت در بحث
چه نکات و تجربههای دیگری دربارهی لینک سازی داخلی دارید که میتواند برای دوستانتان مفید باشد؟
مثل همیشه، لطفاً پیش از طرح توصیههای خود، لینک مطلبی را که در سایتتان با استفاده از این تکنیکها تولید کردهاید و جایگاه خوبی در نتایج جستجو دارد ارائه کنید تا پشتوانهی توصیهتان محسوب شود.
The post لینک سازی داخلی و اهمیت آن در سئو appeared first on متمم.