نکاتی در تنظیم یک قرارداد پروژه‌ای (برای فریلنسرها)


پیش نیاز مطالعه این درس:

  • به چه کسی فریلنسر یا آزادکار می‌گویند؟

از دوستان عزیز متممی انتظار می‌رود پس از پایان این درس:

  • بتوانند قرارداد کارهای پروژه‌ای خود را با دقت بیشتری بررسی و ارزیابی کنند.
  • بخشی از خطاهای رایج در عقد قراردادهای پروژه‌ای آنها، کاهش یابد.£

پروژه‌های کوچک، همیشه در داخل یک سازمان انجام نمی‌شوند. موارد زیادی پیش می‌آید که یک شرکت، مدیریت و اجرای پروژه‌های کوچک خود را به افرادی در بیرون مجموعه واگذار می‌کند.

این پروژه‌های برونسپاری شده، گاه توسط یک یا چند نفر فریلنسر انجام می‌شود.

به عبارتی، قرارداد پروژه یا با شخص حقیقی منعقد می‌شود و یا اگر هم با شرکت او منعقد می‌شود، عملاً مجری پروژه شرکت کوچکی است که بخش‌ عمده‌ی آن روی کاغذ وجود دارد و هویت حقوقی آن، قدرت و استحکامی چندان فراتر از اعتبار شخص حقیقی ندارد.

موارد زیر می‌توانند نمونه‌هایی از چنین فعالیت‌هایی باشند:طراحی سایت

  • بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو
  • مشاوره کسب و کار
  • استراتژی محتوا و اجرای بازاریابی محتوا
  • عکاسی برای یک پروژه مشخص
  • طراحی بروشور یا کارت ویزیت و سایر اسناد سازمانی
  • ترجمه کاتالوگ یا اسناد سازمانی

اگر شما به صورت فردی یا در قالب یک کار تیمی چنین پروژه‌هایی را انجام می‌دهید، امیدواریم نکاتی ساده اما مهمی که در این درس و درس‌های آتی مرور می‌کنیم، به شما در تنظیم قراردادهای بهتر کمک کنند.

حتماً برای کار خود قرارداد تنظیم کنید

حتماً به این نکته توجه دارید که قرارداد با فاکتور و پیش‌فاکتور تفاوت دارد.

قرارداد قبل از اینکه یک سند مالی باشد – که البته هست – نقشه راه انجام یک پروژه است و به شما کمک می‌کند که در صورت بروز ابهام یا اختلاف، سندی برای مراجعه و حل اختلاف داشته باشید.

بنابراین، هرگز به تفاهم شفاهی یا توافق کتبی بر سر قیمت بسنده نکنید و مطمئن شوید که جزئیات کار را مکتوب کرده‌اید.

ant-elephant

به این مثال توجه کنید:

ممکن است شما نتوانید به طرف مقابل بگویید که:

کارفرما موظف است پس از تایید طرح اولیه‌ی سایت، ۲۰ درصد مبلغ پروژه را پرداخت کند.

اما احتمالاً جمله‌بندی زیر، فشار روانی کمتری برای کارفرما خواهد داشت:

طراح سایت متعهد می‌شود حداکثر ظرف یک هفته بعد از تایید طرح اولیه و پرداخت ۲۰ درصد مبلغ پروژه‌ی مربوط به این فاز، فاز اجرایی را آغاز کرده و آن را ظرف یک ماه به پایان برساند.

حتی اگر هم نتوانید (یا نخواهید) عنوان قرارداد را برای تفاهم خود انتخاب کنید، می‌توانید مجموعه‌ی این شرایط را به عنوان شرح خدمات یا تعهدات پیمانکار یا تعهدات طراح به طرف مقابل اعلام کنید و تحویل دهید.

written-contract

حتی اگر خجالت می‌کشید یا موقعیت‌تان به شکلی است که نمی‌توانید به کارفرما بگویید که درخواست خودت را به صورت مکتوب ارسال کن یا ایمیل بزن، می‌توانید پس از دریافت دستور شفافی کارفرما، برای او ایمیل بزنید و درخواستش را توضیح دهید.

بهانه‌ی خوبی هم برای این کار وجود دارد: شما می‌خواهید مطمئن شوید که انتظارات کارفرما را به درستی متوجه شده‌اید.

لباس مناسبی بر تن امتیازات بپوشانید

بعضی اوقات، امتیاز گرفتن در جلسات چهارم و پنجم و دهم کار را، می‌توان به شکلی زیرکانه به امتیاز دادن در جلسه‌ی اول تبدیل کرد.

به این مثال توجه کنید:

در زمینه‌ی موارد فوق، چه خاطرات یا تجربیاتی دارید که دانستن آنها می‌تواند برای دوستان متممی شما مفید باشد؟

سری مطالب حوزه مدیریت پروژه های کوچک

The post نکاتی در تنظیم یک قرارداد پروژه‌ای (برای فریلنسرها) appeared first on متمم.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *