آیا شما هم اصطکاک سازمانی دارید؟


چند درصد از وقت و انرژی شما در محیط کار واقعاً برای کار صرف می‌شود؟ چقدر درگیر حاشیه‌ها می‌شوید؟

چقدر از انرژی و توان ذهنی شما صرف موضوعاتی می‌شود که در قلمرو وظایف و مسئولیت‌هایتان نیست؟

چقدر باید نگران باشید که دیگران پشت سرتان چه می‌گویند یا چگونه زیر پایتان را خالی می‌کنند؟ چقدر باید دردِ دل‌های همکاران را بشنوید و برای شنیدن گلایه‌ها و غصه‌ها و نگرانی‌هایشان وقت بگذارید؟

شایعه‌پراکنی، گفتگوهای بی‌خاصیت، جلسات غیرضروری و فشارهای روانی چقدر از انرژی شما را می‌گیرد؟

این حاشیه‌ها را می‌توان شبیه اصطکاک در نظر گرفت. درست همان‌طور که هنگام دویدن یا حرکت کردن با ماشین، اصطکاک هوا بخشی از انرژی ما را می‌گیرد، این حاشیه‌ها هم بخشی از انرژی فرد و سازمان را تلف می‌کنند.

به همین علت گاهی در نوشته‌ها و تحلیل‌ها، برای توصیف اتلاف انرژی ناشی از این دردسرها و مشکلات، از اصطلاح اصطکاک سازمانی یا Organizational Friction استفاده می‌شود.

در این درس می‌خواهیم کمی درباره‌ی مولفه‌ها و ریشه های اصطکاک سازمانی صحبت کنیم.

یک کتاب درباره اصطکاک سازمانی

تمرین و مشارکت در بحث

تجربه‌ی شما از اصطکاک سازمانی چیست؟

اگر مصداقی از اصطکاک در محیط کار خود سراغ دارید، آیا می‌توانید آن را به حوزه‌های سه‌گانه‌ی انرژی، استعداد و زمان ربط بدهید؟

آیا پیش آمده که ببینید مشکل در یکی از این سه حوزه، روی حوزه‌های دیگر هم تأثیر گذاشته است؟

سری مطالب حوزه مبانی رفتار سازمانی

نوشته آیا شما هم اصطکاک سازمانی دارید؟ اولین بار در متمم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *