پیش نیاز مطالعه درس شاخصهای پوچ
- مطالعه درسِ شاخص چیست
از دوستان عزیز متممی انتظار میرود پس از مطالعه این درس:
- بتوانند معنای اصطلاح Vanity Metric یا شاخص پوچ را توضیح دهند.
- بتوانند در فضای کسب و کار خود، مصداقهای شاخصهای پوچ را بیابند و تشخیص دهند.
- به خاطر داشته باشند که پوچ بودن یا نبودن شاخصها یک مفهوم مطلق نیست؛ بلکه بر اساس نیازها و اهداف و استراتژیهای ما مشخص میشود.
دنیای امروز ما، بیش از هر زمان دیگری در گذشته در اعداد و ارقام غرق شده است.
هر کس را ببینید، از تعداد فالوئرهایش در اینستاگرام و تعداد اعضای کانالش در تلگرام صحبت میکند.
وبلاگدارها از تعداد بازدید پستهایشان میگویند و تولیدکنندگان پادکست درباره تعداد دانلود پادکستهایشان صحبت میکنند.
البته توجه به این نوع شاخصها، صرفاً به فضای دیجیتال و آنلاین محدود نیست.
بهتر است بگوییم ما این عادت را با خود از فضای فیزیکی به فضای دیجیتال آوردهایم.
در گذشته هم در مورد تعداد کارمندهای شرکتهایمان، در مورد ابعاد فروشگاه و مغازهمان و دربارهی تعداد تماسهای تلفنی روزانهمان حرف میزدیم.
تیم فریس در این باره تعبیر جالبی به کار میبرد (+):
به بیان دیگر، این شاخصها راهنمای اقدام نیستند.
البته لازم است تأکید کنیم که بحث شاخصهای پوچ (یا Vanity Metrics) سالهاست در کنترل سیستمها مطرح است.
اما طی سالهای اخیر، کسانی مانند اریک ریس (نویسندهی کتاب نوپای ناب) و تیم فریس نقش مهمی در فراگیر کردن آن ایفا کردهاند (مثلاً میتوانید این مقالهی اریک ریس در HBR را ببینید).
ضمن اینکه همانطور که در ابتدای درس گفتیم و در ادامه هم اشاره خواهیم کرد، رواج ابزارهای دیجیتال و سیستمهای گزارشدهی جدید نیز در گسترش این نوع شاخصها نقش داشته است.
شاخصهای پوچ یا Vanity Metrics
ترجمهی Vanity به فارسی، آن هم در فضای سیستمهای کنترل مدیریت چندان ساده نیست.
این صفت، همزمان معنای تکبر و بزرگنمایی و غرور میدهد و نیز به معنای توخالی و بیارزش هم به کار میرود.
شاید بهترین توصیفِ معادل این صفت، تعبیری باشد که سعدی در توصیف نادانها به کار میبرد و میگوید که آنها همچون طبلِ غازی (مربوط به جنگ و غزوه) هستند: پُرآوازه و میانتُهی.
تمرین:
در کسب و کارهایی که میشناسید (فیزیکی یا آنلاین تفاوتی ندارد) چه شاخصهای پوچ / غیرپوچی میشناسید؟
چه شاخصهایی میشناسید که در برخی شرایط کاملاً مهم و در شرایطی دیگر، پوچ هستند؟
آیا خودتان تا کنون در دام شاخصهای پوچ افتادهاید؟
سری مطالب حوزه آشنایی با سیستم کنترل مدیریت
The post شاخصهای پرآوازه و میان تهی appeared first on متمم.