ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) یا بازاریابی ایمیلی یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که از اهمیت ویژهای در بازاریابی محتوا برخوردار است.
متخصصان دیجیتال مارکتینگ، هر زمان میخواهند استراتژی محتوا را برای یک کسب و کار تدوین کنند، باید به این سوال پاسخ بدهند که میخواهند چه جایگاهی برای ایمیل مارکتینگ در نظر بگیرند.
مجموعه درسهای آموزش بازاریابی ایمیلی در متمم، میکوشد به بعضی از سوالهای کلیدی در این زمینه پاسخ دهند.
تفاوت تبلیغات ایمیلی و بازاریابی ایمیلی چیست؟
بسیاری از ما، بازاریابی ایمیلی (Email Marketing) و تبلیغات ایمیلی (Email Advertising) را به صورت مترادف به کار میبریم.
اما بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ، بسیار گستردهتر از تبلیغات ایمیلی است.
در تبلیغات ایمیلی، شما یک پیام تبلیغاتی مشخص دارید و میخواهید آن را از طریق ایمیل، برای افراد زیادی ارسال کنید. در چنین شرایطی، حتی ممکن است اصول اخلاقی را زیر پا بگذارید و با خرید یک بانک ایمیل، این کار را انجام دهید.
اما وقتی از بازاریابی ایمیلی حرف میزنیم، منظورمان ارتباط بلندمدت و دوسویه با مشتریان بالقوه و بالفعل است. این ارتباط، با مجوز مشتری آغاز شده و با رضایت او ادامه پیدا میکند. ضمن اینکه پیامهایی هم که رد و بدل میشوند، فراتر از پیامهای تبلیغاتی هستند.
اگر درس ایمیل مارکتر یا اسپمر را بخوانید، مفهوم این حوزه را بهتر درک خواهید کرد. همچنین با مطالعهی درس انواع ایمیل ها در ایمیل مارکتینگ، عمق و گستردگی این حوزه بیشتر برایتان آشکار خواهد شد.
ساخت لیست ایمیل چگونه انجام میشود؟
وقتی تأکید میکنیم که در ایمیل مارکتینگ، یک رابطهی دوسویهی مبتنی بر رضایت شکل میگیرد، طبیعی است این سوال برای شما پیش بیاید که من چگونه باید ایمیلهای مخاطبان و مشتریان را جمع کنم؟
من لیستی از هزار، دههزار و بلکه صدها هزار نفر را میخواهم که با آنها ارتباط ایمیلی داشته باشم و آنها هم از این ارتباط راضی باشند. چنین کاری ساده به نظر نمیرسد.
درس ساخت لیست ایمیل به این سوال پرداخته و در آنجا کوشیدهایم نکات مرتبط با روش های جمع آوری ایمیل و مباحث مربوط به رضایت مشتری را مرور کنیم.
خبرنامه های خوب چگونه طراحی میشوند؟
یکی از ابزارهای ایمیل مارکتینگ، خبرنامه ایمیلی است. به این معنا که یک کسب و کار، در بازههای زمانی مشخص (مثلاً هفتگی یا ماهانه) خبرنامهای را در قالب ایمیل برای مخاطبان خود ارسال میکند.
ظاهر کار، بسیار جذاب است: به صورت منظم، برای مخاطبان خود پیغام میفرستید و برند خود را به یادشان میآورید. همچنین گاهی، فروشها و تخفیفها و جشنوارهها را از همین طریق به آنها اطلاع میدهید.
اما پیادهسازی پروژهی خبرنامه ایمیلی، اصلاً ساده نیست. بسیاری از ایمیلها هرگز باز نمیشوند. کسانی هم که ایمیل را باز میکنند، ممکن است از محتوای آن راضی نباشند و دفعات بعد، دیگر ایمیل را باز نکنند.
بنابراین طراحی خبرنامه خوب، ریزهکاریهای فراوانی دارد که بیتوجهی به آنها، میتواند این پروژه را با شکست مواجه کند.
یکی از درسهای ایمیل مارکتینگ ما به همین موضوع اختصاص یافته است:
خبرنامه ایمیلی چیست؟ چگونه خبرنامه موفقتری داشته باشیم؟
چه شاخصهایی برای سنجش اثربخشی ایمیل مارکتینگ وجود دارد؟
شاخصهای بسیار متنوعی برای سنجش اثربخشی ایمیل مارکتینگ، تعریف میشوند.
کافی است عبارت Email Marketing KPIs را در گوگل جستجو کنید تا مجموعهی گستردهای از شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) مرتبط با بازاریابی ایمیلی را بیابید.
ما یک درس از سلسله درسهای آموزش ایمیل مارکتینگ را به این شاخصها اختصاص دادهایم:
تجزیه و تحلیل نتایج ارسال ایمیل در بازاریابی ایمیلی
از کدام پلتفرم ارسال ایمیل انبوه استفاده کنم؟
اگر عبارت Email Marketing Software یا در فارسی عبارت ارسال ایمیل انبوه را سرچ کنید، با تعداد زیادی سرویسدهنده روبرو میشوید که همگی با یکدیگر در یک زمینهی مشخص رقابت میکنند: اینکه خدمات ایمیل مارکتینگ شما را در دست بگیرند.
طبیعتاً قیمتهای این سرویسها متفاوت است. بر همین اساس معمولاً بسیاری از کسب و کارها، از همهی این سرویسدهندگان استعلام میگیرند و قیمتها را کنار هم میگذارند و یک سرویس را انتخاب میکنند.
این در حالی است که پارامترهای بسیار زیادی وجود دارند که باید هنگام خرید خدمات ایمیل مارکتینگ به آنها توجه کنیم.
یکی از درسهای ما صرفاً به همین سوال پرداخته و کمک میکند که با فاکتورهای تصمیم گیری هنگام انتخاب یک سرویسدهندهی ارسال ایمیل انبوه آشنا شوید:
چه سرویسی را برای ارسال ایمیل انبوه و خبرنامه انتخاب کنم؟
اتیکت ارسال ایمیل
به سختی میتوان ایمیلهایی را یک فرد به فرد دیگری میفرستد، مصداق ایمیل مارکتینگ در نظر گرفت.
اما از سوی دیگر، وقتی در متمم درس ایمیل مارکتینگ داریم، انتظار میرود نکاتی هم در زمینهی اصول اخلاقی و حرفهای در ارتباط ایمیلی مطرح کنیم. به همین علت، ما درسی را به اتیکت ارسال ایمیل اختصاص دادهایم.
اگر از نظر ذهنی برایتان سخت است که این درس را زیرمجموعهی ایمیل مارکتینگ در نظر بگیرید، هنگام مطالعهی آن، فرض کنید سرگرم خواندن درسی از زیرمجموعهی مهارت ارتباطی هستید.
چه درسهای دیگری در متمم، مکمل ایمیل مارکتینگ محسوب میشوند؟
بسته به اینکه هدف شما از بازاریابی ایمیلی چه باشد، پاسخ این سوال متفاوت است.
اگر به کارهای ساده مثل گردآوری لیست ایمیل و ارسال خبرنامه قانع هستید، همین درسهای ایمیل مارکتینگ (که ترتیب آنها در انتهای همین مطلب مشخص شده) برایتان کافی خواهد بود.
اما اگر قرار است حداکثر پتانسیل ایمیل مارکتینگ را به کار بگیرید، درسهای زیر هم میتوانند به شما کمک کنند:
- استراتژی محتوا
- تولید محتوا
- مدیریت ارتباط با مشتریان (خصوصاً مدل IDIC)
تمرین و مشارکت در بحث (به هر کدام از سوالها که دوست دارید پاسخ دهید)
آخرین باری که بر اساس یک ایمیل، تصمیم به یک اقدام گرفتید (بازدید از یک سایت، خرید یک محصول، جستجو در وب و …) چند وقت پیش بوده است؟
اگر محدودیتی در شرح آن ندارید، خوشحال میشویم به محتوای آن ایمیل اشاره کنید.
معمولاً همهی سایتها – حتی سایتهایی که خبر خاصی در آنها وجود ندارد – خبرنامه دارند. در چه صورت ممکن است عضو خبرنامه یک سایت شوید؟
برای ایمیل مارکتینگ، چه آیندهای میبینید؟ تا چند سال دیگر میتوان به آن به عنوان یک ابزار جدی نگاه کرد و به نظر شما جایگزین آن چیست؟
نوشته ایمیل مارکتینگ چیست؟ تکنیک های بازاریابی ایمیلی کدامند؟ اولین بار در متمم. پدیدار شد.