اسکات آتمن (Scott Aughtmon) از نویسندگان سایت شناختهشدهی Content Marketing Institute است که به خاطر یک مطلب خیلی سادهی وایرال، شهرت دارد.
او یک بار در سال ۲۰۱۲ فهرستی از محتواهایی که مردم مشتاق آنها هستند منتشر کرد و بعداً آن را در سال ۲۰۱۶ کمی کاملتر کرد (+/+).
موضوعات مطرح شده در این فهرست، چندان عجیب و غریب و شگفتانگیز نیستند. ضمن اینکه بر پای مطالعه و تحقیق روشمند هم ایجاد نشدهاند. اما گرد آوردن آنها در یکجا، باعث شد که این لیست، به یک محتوای ویروسی تبدیل شود و در بسیاری از سایتها و شبکه های اجتماعی، بازنشر شود (حتماً به خاطر دارید که فهرستها، به صورت بالقوه میتوانند یک محتوای ویروسی قوی باشند).
این فهرست، چندان چیز تازهای برای شما ندارد و حداکثر میتوانست به عنوان تمرین درس محتوای وایرال ثبت شود.
اما احساس کردیم به عنوان یک چک لیست سادهی تولید محتوا، ارزش دارد که نگاهی به آن بیندازید:
محتواهایی که کوتاه بودن زندگی و محدود بودن فرصتها را به ما یادآوری میکنند و ما را ترغیب میکنند که در لحظه فکر کنیم و در لحظه زندگی کنیم.
محتواهایی که به ما نشان میدهند رویاهایمان میتوانند محقق شوند و به واقعیت بپیوندند.
محتواهایی که ما را به یاد چیزهایی بزرگتر و ارزشمندتر از خودمان و خواستههای شخصیمان میاندازند.
محتواهایی که نکات ساده و فراموش شده اما مهم زندگی را به مردم یادآوری میکنند.
محتواهایی که ما را میخندانند.
محتواهایی که ما را شگفتزده میکنند.
محتواهای نوستالژیک و چیزهایی که گذشتههای دورِ از دسترفته را برای ما تداعی میکنند.
محتواهایی که در قالب داستان هستند.
محتواهایی که پیشفرضهای ما را تأیید میکنند.
محتواهایی که پیشفرضهای ما را به چالش میکشند یا در هم میشکنند.
محتواهایی که به ما نشان میدهند «ما» مهم هستیم (پوچ بودن ما و بیمعنا بودن زندگیمان را نفی میکنند).
محتواهایی که ما را به یک سفر درونی یا بیرونی میبرند.
محتواهایی که ما را به اقدام تشویق میکنند.
محتواهایی که اسرار و ناشناختهها را برایمان آشکار میکنند.
محتواهایی که به ما میگویند هرگز تسلیم نشویم و ادامه دهیم.
محتواهایی که نشان میدهند کوچکها میتوانند از پس بزرگها بر بیایند و بر آنها پیروز شوند.
محتواهایی که به ما کمک میکنند چیزها را، هر چقدر هم تکراری، از زاویهای تازه ببینیم.
محتواهایی که ما را با افراد ریسکپذیر آشنا میکنند.
محتواهایی که کنجکاوی ما را برمیانگیزند.
محتواهایی که به داستانهای امداد و نجات و فداکاری میپردازند.
محتواهایی که ترسهای بزرگ زندگی ما را کمرنگ میکنند.
محتواهایی که به ما نشان میدهند ترسهای بزرگ زندگیمان واقعی هستند و حق داریم که نگرانشان باشیم.
تمرین و مشارکت در بحث
آیا با خواندن موارد مطرح شده در این فهرست، نمونه و مثالی برای شما تداعی شد؟
ظاهراً «داستانگویی» صرفاً به عنوان یکی از موارد فهرست فوق، مطرح شده است. اما میدانیم که در عمل، داستانگویی میتواند در بسیاری از موضوعات مطرحشده بهکار بیاید. برای تقویت مهارت داستانگویی چه راهکارهایی به ذهنتان میرسد؟
نوشته موضوعات مورد علاقه مردم در اینترنت و شبکه های اجتماعی اولین بار در متمم. پدیدار شد.