فهرست تعدادی از سمینارهای پرطرفدار فروش را بررسی کنید.
همچنین طرح روی جلد کتابهایی که به آموزش مهارت فروش یا تکنیکهای فروش پرداختهاند را نگاه کنید.
آیا احساس نمیکنید که سهم قابلتوجهی از این کتابها و سمینارها، به حرفهای انگیزشی اختصاص پیدا کرده است؟
چرا فروش تا این حد به انگیزه و انگیزش نیاز دارد؟ سختیها و چالشهای شغل فروش، در چیست؟
چه دشواریهایی در کار فروش وجود دارد که دیگران – کسانی که تجربهی فروش ندارند – آنها را نمیبینند؟
در پاسخ به این سوال، نخستین درس از سلسله مباحث مهارت فروش را به دشواریها و چالشهای شغل فروش و فروشندگی اختصاص دادهایم.
کسی که هنوز وارد شغل فروش نشده یا در ابتدای این مسیر است، میتواند با مشاهده و مرور چالشها و دشواریها، ببیند که آیا شغل فروش برای او گزینهی مناسبی است؟ یا اینکه صرفاً او را خسته و فرسوده میکند و دیر یا زود، وادار خواهد شد این شغل را رها کند.
چالش شنیدن پاسخ منفی
یکی از ویژگیهای شغل فروشندگی این است که فروشندگان پاسخهای منفی زیادی میشنوند.
شنیدن پاسخ منفی ساده نیست؛ مگر برای کسی که واقعاً شغل خود را دوست داشته و به محصولی که میفروشد، باور داشته باشد.
اینکه برای گرفتن یک پاسخ مثبت، باید چند پاسخ منفی بشنوید، از کسب و کاری به کسب و کار دیگر متفاوت است. اما به هر حال، در خوشبینانهترین حالت، تا چندده پاسخ منفی نشنویم، یک پاسخ مثبت نخواهیم شنید.
به همین علت، گاهی گفته میشود که شغل فروش یعنی هنر «نه» شنیدن. حتی بعضی وقتها این جمله را تندتر میکنند و میگویند: فروش یعنی مهارت طرد شدن؛ بی آنکه انگیزهات را از دست بدهی.
چالش کار عاطفی (کارگری احساسی)
تمرین و مشارکت در بحث
اگر شما هم سابقهی فعالیت فروشندگی داشتهاید یا در حال حاضر به فروشندگی اشتغال دارید، چه نکات و تجربیات دیگری دارید که به فهرست سختیها و چالشها اضافه کنید؟ چه استهلاکها و اصطکاکها و چالشهای دیگری، انگیزهی فروشندگان را میگیرد یا انرژی آنها را کاهش میدهد؟
نوشته چالشها و سختی های کار فروش و فروشندگی اولین بار در متمم. پدیدار شد.