ایمیل مارکتینگ یک چتر بزرگ است که کارهای بسیار متنوعی را پوشش میدهد: از کار سادهی تبلیغات ایمیلی تا عملیات پیچیدهی ارتباط عمیق و دائمی با مشتریان از طریق ایمیل.
اما به هر حال، منظورمان هر چه باشد، زمانی میتوانیم به سراغ ایمیل مارکتینگ برویم که در گام اول، یک لیست ایمیل در اختیارمان باشد.
اما اگر به عنوان این درس توجه کنید، ما از ساختن لیست ایمیل حرف زدهایم و نه خریدن بانک ایمیل. بنابراین منظورمان از تهیهی لیست ایمیل این نیست که به سراغ لیست ایمیل های هک شده بروید یا لیست ایمیل های فعال در یک صنف خاص را از کسی بخرید یا به هر روش دیگری، بدون کسب اجازهی صاحبان ایمیل، آدرس ایمیل آنها را گردآوری کنید و بگویید: «الان یک لیست ایمیل فعال دارم و میتوانم ایمیل مارکتینگ را آغاز کنم!»
به علت اهمیت این موضوع، قبل از اینکه بحث ساخت لیست ایمیل و روش های جمع آوری ایمیل را آغاز کنیم، یک بار انواع ایمیلها را از نظر سطح مجوز مالک ایمیل بررسی میکنیم.
مالک ایمیل چه مجوزی در اختیار شما قرار داده است؟
آدرس ایمیلی که در اختیار شماست را میتوانید در یکی از دستههای زیر قرار دهید:
سطح صفر | ایمیل غیرقانونی و غیراخلاقی
هر شکلی از دسترسی به آدرس ایمیل دیگران، بدون کسب اجازه از آنها در این دسته قرار میگیرد.
ممکن است یک لیست ایمیل هک شده باشد یا اینکه یک فرد – که میتوان او را دزد نامید – لیست ایمیل مشتریان یک شرکت را بدون کسب اجازهی آنها در اختیار شما قرار دهد و به شما بفروشد.
دلالهای غیراخلاقی در بازار سرقت و معاملهی اطلاعات شخصی افراد، معمولاً اسم این کارشان را فروش بانک ایمیل میگذارند. آنها به شما میگویند که بانک ایمیل شرکتها یا بانک ایمیل دانشجویان یا بانک ایمیل یک گروه خاص از مشتریان را دارند و حاضرند آن را در ازاء دریافت پول، در اختیار شما قرار دهند.
قاعدتاً این نوع ایمیلها و لیستها از حوزهی بحث و درس ما خارج است و کاری با آنها نداریم.
سطح یک | لیست ایمیلی که در اختیار دیگران است
ممکن است بین شما و صاحب ایمیل، واسطهای قرار گرفته باشد که مجوز دارد از طرف شما برای او ایمیل ارسال کند (اما مجوز ندارد ایمیل او را در اختیار شما قرار دهد).
چگونه چنین چیزی ممکن است؟
افراد و شرکتهای بسیاری در دنیا، لیست ایمیل اختصاصی خود را دارند و به تدریج آن را توسعه دادهاند. آنها با ارسال خبرنامههای مفید و ارزشمند، لیست ایمیل خود را گسترش دادهاند و هر از چند گاهی، لابهلای ایمیلهای خود، ایمیلهای تبلیغاتی دیگران را هم برای مخاطبانشان ارسال میکنند.
در اینجا یک رسانه شکل گرفته و مانند هر رسانهی دیگری، پروتکل تبلیغ هم در آن جاری شده است.
یعنی مخاطب پذیرفته که در ازاء دریافت اطلاعات ارزشمند رایگان، چند وقت یکبار، پیامهای تبلیغاتی هم دریافت کند.
در این حالت، صاحب لیست ایمیل، در ازاء دریافت مبلغی از شما، ایمیل شما را برای لیست خود ارسال میکند (حالا شما هستید که باید گیرنده را ترغیب کنید تا ایمیل خود را در فهرست ایمیلهای شما هم قرار دهد. بحثی که در ادامهی درس دربارهاش صحبت میکنیم).
سطح دو | لیست ایمیل با مجوز تلویحی
حتماً برایتان پیش آمده که هنگام خرید یک محصول فیزیکی یا دیجیتال، از شما ایمیلتان را میخواهند. شما هم میدانید که احتمالاً با دادن ایمیل خود، گاهی ایمیلهایی از طرف فروشنده دریافت خواهید کرد.
قاعدتاً شما انتظار ندارید که از فردا، هر روز و هر هفته، ایمیلهای مزاحم و دردسرساز از فروشنده دریافت کنید. اما کسی که ایمیل شما را گرفته، فرض میکند که تلویحاً و به شکل ضمنی چنین مجوزی را به او دادهاید.
سطح سه | لیست ایمیل با مجوز صریح
لیست ایمیل سطح دو را میتوان با کمی تلاش، به لیست ایمیل سطح سه تبدیل کرد.
مثلاً حتماً دیدهاید که خیلی از سایتها، وقتی ایمیلتان را میگیرند، جایی هم در نظر گرفتهاند که آن را تیک میزنید و میگویید که علاقهمند هستید خبرنامههایشان را دریافت کنید.
در فرمهای ثبت ایمیل در نمایشگاهها و فروشگاهها هم، میتوان ستونی را در نظر گرفت که فرد مشخص کند برای چه منظورهایی، حاضر است ایمیل شما را دریافت کند:
- شرایط اضطراری (مثلاً جابجایی فروشگاه، تغییر شماره تلفن و …)
- خبرنامه ماهانه
- حراجهای پایان فصل
- …
روش دیگر هم این است که اگر به نظر خودتان مجوز تلویحی را دریافت کردهاید، از آن یک یا دو مرتبه برای دریافت مجوز صریح استفاده کنید. یعنی ایمیلی برای فرد ارسال کنید و از او بخواهید که اگر میخواهد ایمیلهای شما را به شکل مکرر (خبرنامه، اطلاعرسانی و …) دریافت کند، روی لینک مشخصی کلیک کرده و خود را به فهرست شما اضافه کند.
اگر کسی چنین تمایلی را ابراز نکرد، باید او را از فهرست خود کنار بگذارید و دیگر، مزاحمش نشوید.
روشهایی که در ادامه مطرح میشود، بیشتر بر روی سطح دوم و سوم متمرکز هستند (دریافت ایمیل دیگران با مجوز تلویحی یا تصریحی). البته بعضی از این روشها برای سطح اول هم مفیدند.
اما به هر حال، فرض ما بر این است که شما اهل معامله بر روی اطلاعات شخصی افراد نیستید و نمیخواهید به سراغ سطح صفر (خریدن بانک ایمیل) بروید.
مشارکت در بحث
اگر در گردآوری و ساخت لیست ایمیل، تجربه دارید و میتوانید برای موارد بالا مثال بزنید، یا اگر کارها و تکنیکهای دیگری به کار بردهاید که در این درس نیامده، خوشحال میشویم که آنها را با دوستان خود در میان بگذارید.
اگر هم خودتان لیست ایمیل گردآوری نکردهاید، نمونههایی را که در سایتها و کسب و کارهای دیگر دیدهاید، معرفی کرده و تحلیل کنید.نوشته ساخت لیست ایمیل | روش های جمع آوری ایمیل اولین بار در متمم. پدیدار شد.