ما در درسهای مذاکره متمم، بارها به کتاب مذاکره لوییکی و ساندرز اشاره کردهایم و همچنین آن را در فهرست کتابهای معتبر مذاکره در سطح بینالمللی این کتاب را نیز آوردهایم.
اما به علت اشارهی مکرر به این کتاب و استفاده از مطالب آن، مناسبتر دیدیم که مطلبی را اختصاصاً به معرفی آن اختصاص دهیم.
رُی جی لوییکی (Roy J. Lewicki) عضو هیأت علمی دانشگاه اوهایو و مدرس مباحث زیرمجموعهی رفتار سازمانی است. البته معمولاً با تخصصش در مذاکره، مدیریت تعارض، اعتمادسازی و رهبری سازمانی شناخته میشود.
دیوید ساندرز (David Saunders) هم، رئیس مدرسهی کسب و کار Smith در کاناداست که اگرچه برای ما ایرانیان، چندان شناخته شده نیست، اما طی سالهای اخیر، اعتبار نسبتاً بالایی را در برگزاری دورههای MBA کسب کرده است.
کتاب مذاکره لوییکی و ساندرز – یک مرجع دانشگاهی
اگر علاقهمند به مطالعهی یک کتاب کاربردی، مختصر و مفید در زمینهی مذاکره باشید، کتاب مذاکره لوییکی برای شما مناسب نخواهد بود.
این کتاب یک مرجع آموزشی دانشگاهی محسوب میشود و بیشتر برای کسانی مناسب است که در مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر، میخواهند چارچوب مذاکره را با نگاهی علمی بیاموزند.
اما اگر بخواهید مذاکره را به عنوان رشتهی تخصصی خود دنبال کنید، بیتردید از مطالعهی آن ناگزیر خواهید بود. جامع بودن این کتاب و پوشش دادن بحثهای مختلف در زمینهی مذاکره، و نیز معرفی منابع و مراجع تکمیلی در هر بخش، از ویژگیهای ارزشمند آن محسوب میشود.
مانند بسیاری از کتابهای دانشگاهی، این کتاب هم به دو شکل ارائه میشود: نسخهی کامل که با عنوان Negotiations عرضه شده و نسخهی خلاصهتر که با عنوان Essentials of Negotiations (مبانی مذاکره) به بازار عرضه شده است.
البته ویژگی جالب دیگر کتاب لوییکی و ساندرز این است که در کنار کتاب اصلی، کتاب دومی با عنوان مقالاتی برای مطالعهی جانبی، تمرین و مثالهای کاربردی (Readings, Exersizes, and Cases) عرضه کردهاند که حجم آن (نزدیک به هفتصد صفحه) تقریباً به اندازهی کتاب اصلی است و از این منظر، میتوان گفت این منبع آموزشی دانشگاهی حاوی نزدیک به ۱۴۰۰ صفحه مطلب آموزشی در زمینهی مذاکره است که طی دو دههی گذشته، به صورت منظم، بهروز شده است.
فهرست مطالب مطرح شده در کتاب
با توجه به اینکه فهرست مطالب مطرح شده در این کتاب، یکی از منابع معتبر برای طراحی سرفصلهای آموزش مذاکره محسوب میشود، احتمالاً برایتان جالب خواهد بود اگر عنوانهای بیست فصل کتاب را ببینید:
- مقدمات و تعریفات مربوط به مذاکره
- استراتژیها و تاکتیکهای مذاکرههای توزیعی
- استراتژیها و تاکتیکهای مذاکرههای تلفیقی
- استراتژی و برنامه ریزی برای مذاکره
- اخلاق در مذاکره
- ادراک، خطاهای شاختی و احساسات در مذاکره
- ارتباطات و مهارت ارتباطی
- قدرت در مذاکره
- نفوذ و تأثیرگذاری و متقاعد کردن دیگران
- رابطه در مذاکره
- مخاطبان، شاهدان و نمایندگان در مذاکره (مباحثی مانند نظریه نمایندگی)
- ائتلاف در مذاکره
- مذاکرههای چندجانبه
- جنسیت در مذاکره
- خودشناسی، شخصیت شناسی و هوش هیجانی
- مذاکره بین فرهنگی و فرهنگ در مذاکره
- مدیریت تعارض در مذاکره
- تکنیکها و تاکتیکهای مذاکره
- نقش میانجی و داور در اختلافات پیش آمده در مذاکرهها
- راهکارها و توصیههای پایانی
ترجمه کتاب مذاکره لوییکی و ساندرز در ایران
در ایران نسخهی خلاصه شده (Essentials) از ویرایش سوم کتاب لوییکی و ساندرز دو مرتبه به فارسی ترجمه شده است.
نخستین نسخه به همت نشر اختران و با ترجمهی محمدجواد نائیجی و محمدرضا حسومیان به بازار عرضه شد و چند سال بعد، نسل نواندیش هم ترجمهای را به همت محمدابراهیم گوهریان و اردوان پورجامشاسب ارائه کرد.
معرفی کتابهای مدیریتی
پاراگراف فارسی
معرفی کتابهای روانشناسی
کتابخوانی و توصیههایی درباره آن
دانشمندان کلاسیک مدیریت و اقتصاد و روانشناسی
دوست عزیز.
شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمهی عبور) میتوانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.
همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همهی درسهای متمم دسترسی خواهید داشت.
فهرست برخی از درسهای مختص کاربران ویژه متمم را نیز میتوانید در اینجا ببینید:
فهرست درسهای مختص کاربران ویژه متمم
البته از میان درسهای مطرح شده، شاید بهتر باشد ابتدا مطالعه و بررسی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:
دوره MBA
فنون مذاکره
تصمیم گیری
مدیریت بازاریابی
سواد دیجیتال
The post کتاب مذاکره لوییکی و ساندرز appeared first on متمم.