اگر بخواهید یک محتوای متنی بنویسید و برایتان مهم باشد که آن محتوا در یک کلمه کلیدی رتبهی خوبی داشته باشد و در صفحه اول نتایج جستجو پدیدار شود، ممکن است این پرسش در ذهنتان شکل بگیرد که متن من باید چند کلمه باشد؟
سوالهای دیگری هم در همین خانواده قرار میگیرند. از جمله اینکه «برای گوگل محتوای کوتاه بهتر است یا محتوای بلند؟» و یا اینکه «مخاطب محتوای کوتاه را ترجیح میدهد یا محتوای بلند را؟»
متخصصان و کارشناسان تولید محتوا و سئو در این زمینه همعقیده نیستند و هر یک، رأی و فتوای متفاوتی دارند. اما به طور کلی میتوان اظهارنظرها و حکمها را به سه دسته تقسیم کرد:
- محتوای بلند بهتر است
- محتوای کوتاه بهتر است
- بستگی دارد
کسانی که معتقدند محتوای بلند بهتر است، معمولاً به آمارهایی که گرفتهاند اشاره میکنند و مثلاً توضیح میدهند که ده لینک اول در نتایج جستجو، ۱۵۰۰ کلمه (یا ۱۷۰۰ کلمه یا ۲۴۰۰ کلمه) مطلب داشتهاند. اعداد و ارقام مختلف است؛ اما معمولاً بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ میچرخد و تغییر میکند.
کسانی که معتقدند محتوای کوتاه بهتر است، به این نکته اشاره میکنند که مدت زمان تمرکز انسانها کمتر از قبل شده و بازه توجه (Attention Span) کاهش یافته و مردم دیگر مانند گذشته وقت و حوصله ندارند و میخواهند در سریعترین زمان، به پاسخ سوال خود دست پیدا کنند.
همیشه در این تقسیمبندیها گروه سومی هم وجود دارند و این گروه، تأکید میکنند که هر چیزی به خیلی چیزها بستگی دارد و نمیتوان حکم داد.
تجربهی ما در متمم این بوده که متنهای بلند ما موفقیت بیشتری داشتهاند. اما همزمان نباید فراموش کنیم که مثلاً در کلمهی کارآفرینی، متمم و ویکیپدیا هر دو در صفحهی اول هستند و مقالهی ما ۱۱۰۰۰ کلمه است و ویکیپدیا حدود ۵۰۰ – ۶۰۰ کلمه بیشتر نیست.
با توجه به این نمونه (که صدها مورد مشابه دیگر هم دارد) تجربهی ما حکم میکند که در گروه «بستگی دارد» قرار بگیریم و روی موفق بودن محتوای بلند یا کوتاه، حکم صادر نکنیم.
اما در این مطلب میخواهیم به این پرسش مهم پاسخ دهیم که: انتخاب طول محتوا به چه فاکتورهایی بستگی دارد؟
هیچکس – حتی کسی که در گوگل روی الگوریتم سرچ کار میکند – نمیتواند ادعا کند که این فاکتورها و اهمیت نسبی آنها را به درستی میداند. چون ما با یک ماشین یادگیرندهی پیچیده روبرو هستیم که لحظه به لحظه خود را با فضای وب و رفتار کاربران تطبیق میدهد.
اما بر اساس منطق و تجربه میتوان حدسهایی را در این زمینه مطرح کرد.
آیا واقعاً طول محتوا میتواند یک شاخص پیشبینیکننده باشد؟
تمرین و مشارکت در بحث
شما چه تجربهای در رابطهی طول متن و موفقیت آن در سئو داشتهاید؟
لطفاً حتماً نمونه متنهای مد نظرتان را هم معرفی کنید و لینک آنها را در کامنت قرار دهید.
نوشته آیا طول محتوا (تعداد کلمات متن) در سئو مهم است؟ اولین بار در متمم. پدیدار شد.