قیف بازاریابی محتوا چیست؟ (قیف فروش در بازاریابی دیجیتال)


این درس بر پایه‌ی مفهوم قیف فروش – که در بازاریابی و فروش مطرح می‌شود – شکل گرفته است.

بنابراین مهم است که پیش از مطالعه‌ی آن، مطمئن شوید که سه درس زیر را خوانده‌اید و بر آن‌ها مسلط هستید:

  • منظور از مشتری راغب (یا Lead یا سرنخ) چیست؟
  • قیف فروش یا Sales Funnel چیست؟
  • مدل آیدا (AIDA) چیست؟

اگر سه درس بالا را به خوبی خوانده باشید، درس حاضر را به سادگی (در حد یک مثال از درس‌های قبلی) درک خواهید کرد.£

فردی را در نظر بگیرید که چند روز پیش از طریق بازاریابی محتوایی با محصولات شما آشنا شده و امروز از شما خرید کرده است.

سعی کنید از دریچه‌ی چشم او به کسب و کار خودتان نگاه کنید.

احتمالاً او ابتدا مطلبی از شما را هنگام جستجو در گوگل یا در طول گشت‌وگذار در شبکه های اجتماعی، مشاهده کرده است. شاید در همان برخورد اول، توجه‌اش را جلب کرده باشید. شاید هم اصلاً شما را جدی نگرفته باشد و پس از دو یا چند بار مواجه شدن با مطالب دیگری از شما، کنجکاوی‌اش برانگیخته شده باشد.

احتمالاً پس از کنجکاو شدن، پروفایل شما را بررسی کرده یا نگاهی به بخش «تماس با ما» در سایت‌تان انداخته باشد.

شاید در همان لحظه و شاید طی روزهای بعد، دوباره به شما سر زده و یکی از محصولات‌تان را به صورت جدی‌تر بررسی کرده است. شاید هم، از ابتدا، به توصیه‌ی یکی از دوستانش – که مشتری شما بوده – به سراغ محصولات‌تان آمده و به‌خاطر آشنایی قبلی، نیاز نبوده تا شما اعتماد او را جلب کنید.

قیف بازاریابی محتوا یا به‌طور کلی‌تر قیف فروش در بازاریابی دیجیتال ابزاری است که به شما کمک می‌کند تا به تحول تدریجی رابطه‌ی مشتری با خودتان، بیشتر و بهتر فکر کنید.

می‌توان فرض کرد که هر مخاطب، از ابتدای قیف وارد شده و به تدریج به قسمت پایینی آن هدف می‌شود.

این قیف به هیچ‌وجه چیز تازه‌ای نیست و هر کسی در بازاریابی، فروش و تبلیغات کار کرده، بارها از این نوع قیف‌ها مواجه شده است. اما وقتی در زمینه‌ی بازاریابی محتوا کار می‌کنید، مهم است که شما هم قیف خودتان را داشته باشید و به کمک آن، وضعیت خود را بهتر و دقیق‌تر تحلیل کنید.

یکی از ساده‌ترین مدل‌ها برای قیف بازاریابی محتوا به صورت زیر است:

قیف بازاریابی دیجیتال

تمرین و مشارکت در بحث

آیا برایتان پیش آمده که در بازدید از وب‌سایت‌ها یا شبکه‌های اجتماعی، با فضایی مواجه شوید که محتوای عرضه شده در آن، یک گروه از مخاطبان را کمتر جدی گرفته باشد؟

سری مطالب حوزه استراتژی محتوا

نوشته قیف بازاریابی محتوا چیست؟ (قیف فروش در بازاریابی دیجیتال) اولین بار در متمم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *