در آخرین روزهای زمستان ۹۷، پرواز بویینگ ۷۳۷ مکس بر فراز آسمان ایران ممنوع شد (+).
هواپیماهایی که مدتی قبل، اتفاقاً خود ایران هم جزو سفارشدهندگان آن محسوب میشد و بر اساس توافق با بوئینگ، قرار بود ۳۰ فروند از آن توسط شرکت هواپیمایی آسمان و ۵۰ فروند آن توسط ایران ایر خریداری شود. اما خروج آمریکا از برجام، این قرارداد را در در اوایل سال ۹۷ به حالت تعلیق و لغو نزدیک کرده بود (+).
ممنوعیت پرواز بوئینگ ۷۳۷ مکس بر فراز ایران، حاصل یک تصمیم سیاسی نبود؛ بلکه ادامهی موجی بود که در بسیاری از نقاط دنیا شکل گرفت و در نهایت، نزدیک به ۴۰۰ فروند از این نوع هواپیما را در سراسر جهان زمینگیر کرد (+).
نقطهی سقوط بازار بوئینگ ۷۳۷ مکس را سقوط یک فروند از این نوع هواپیما – متعلق به خط هوایی اندونزی – میدانند.
البته دومین سقوط هم به فاصلهی چند ماه – مربوط به ۷۳۷ در مالکیت یکی از خطوط هوایی اتیوپی – آیندهی بوئینگ ۷۳۷ مکس را بیش از پیش، تیره و تار کرد.
اما با گذشت زمان و روشن شدن جنبههای مختلف ماجرا، به نظر میرسد که این سقوطها صرفاً از جنس رویداد بودهاند و روندِ سقوط ۷۳۷ از مدتها پیش شکل گرفته بوده است (تفاوت رویداد و روند چیست).
در پایان اگر وقت و حوصله داشته باشید، دیدن کلیپ ۱۲ دقیقهای زیر هم میتواند مفید و آموزنده باشد:
نوشته بوئینگ ۷۳۷ مکس | تغییر تدریجی را تا کجا باید ادامه داد؟ اولین بار در متمم. پدیدار شد.