افزایش فروش و کسب درآمد بیشتر از وب سایت های فروشگاهی، آرزوی هرکارفرمایی می باشد، اما برای رسیدن به این هدف باید مسائل مختلفی را مورد بررسی قرار داد. مهمترین عامل جذب مشتری در وب سایت های فروشگاهی، سئو سایت های فروشگاهی می باشد که این امکان را به وب مستران می دهد تا ورودی موتورهای جست و جوی خود را بدون هزینه های تبلیغاتی و روش های غیر معمول افزایش داده و در نتیجه می توان با سئو سایت های فروشگاهی، محصولات سایت را در نتایج بالای موتور های جست و جو (مخصوصا گوگل) نمایش دهید.
سئو سایت های فروشگاهی نیازمند رعایت اصول خاص و زیادی می باشد که یک کسب و کار اینترنتی و وب سایت های فروشگاهی باید این موارد را به دقت اعمال کرده و نتیجه آن را در ترافیک سایت خود مشاهده کنند. اما باید قبل از شروع آموزش سئو سایت های فروشگاهی به دو سوال مهم پاسخ داده شود.
۱- سئو سایت های فروشگاهی به چه معناست؟
سئو سایت های فروشگاهی روندی با جزئیات مختلف می باشد که به کمک آن می توان فروشگاه ایترنتی و محصولات خود را راحت در موتورهای جست وجو ثبت کرده و درهنگام جست و جو محصولات فروشگاهی، شما را در صفحات اول جست و جو نمایش دهد.
۲- تفاوت سئو سایت های معمولی و سئو سایت های فروشگاهی چیست؟
در اصل، بهینه سازی و سئو یک سایت تفریحی و یک سایت فروشگاهی دارای ویژگی های یکسانی می باشد، اما در سئو سایت فروشگاهی نکات دیگری نیز حائز اهمیت است که در ادامه به توضیح کامل این موارد خواهیم پرداخت، به عنوان یک مثال ساده می توان گفت استفاده از یک وبلاگ درکنار وب سایت فروشگاهی خود می تواند یک گام بلند را در سئو سایت های فروشگاهی ایجاد کند، این درحالی است که در سئو سایت های معمولی چندان اهمیت ندارد.
چگونه وب سایت خود را در رتبه های اول نمایش دهیم؟
یک فروشگاه اینترنتی تنها با یک هدف وارد کسب و کار اینترنتی می شود و آن نشان دادن بهتر محصولات خود در فضای مجازی می باشد، و مدیران وب سایت های فروشگاهی این موضوع را به خوبی میدانند برای بهتر دیده شدن در جست وجو های اینترنتی باید خود را در صفحات اول موتور جست و جو قرار بدهند تا بتوانند کاربران بیشتری را به سمت وب سایت خود جذب کرده و فروش خود را افزایش دهند.
در تصویر زیر نشان خواهیم داد که کاربران چگونه از صفحات مختلف موتورهای جست وجو استفاده می کنند و در کدام بخش هایی بیشتر فعال هستند.
سئو سایت های فروشگاهی و بهینه سازی، این امکان را می دهد تا شما نسبت به رقیبان خود در موتورهای جست وجو برتری پیدا کرده و می توانید ترافیک وب سایت خود را به صورت سالم و بدون هیچگونه تقلبی افزایش دهید که همین موضوع سبب خرید بیشتر محصولات شما خواهد شد.
اهمیت دادن به کلمات کلیدی یک وب سایت فروشگاهی رمز پیروزی
اینکه فقط کاربران با وارد نمودن اسم وب سایت شما در موتور جست وجو به وب سایت شما مراجعه کنند، اصلا موضوع مهمی نیست و یک سایت فروشگاهی بهینه شده با شناخت پیدا کردن از حوزه کاری و کلمات کلیدی مهمی که افراد با جست وجوی آن وارد وب سایت های مشابه شما می شوند، رمز اصلی پیروزی شما خواهد بود.
استفاده از انواع کلمات کلیدی در مطالب مختلف وب سایت خود و افزایش رتبه خود در جست وجوی کلمات مختلف می تواند به شما در افزایش ترافیک بسیار کمک کند.
پیشنهاد ما: راههای افزایش بازدید و ترفیک وب سایت در ۳۰ روز
سئو تنها راه ماندن و ساخت یک کسب و کار طولانی مدت
یکی از ابزارهای تبلیغاتی که جدیدا در وب سایت های ایرانی نیز از آن استفاده می شود، Google AdWords می باشد که وب مستران می توانند با پرداخت هزینه تبلیغات وب سایت خود در هنگام جست وجوی کلمه خاصی ثبت نام کرده تا در جست و جوی کاربران به صورت تبلیغاتی سایت آنها نیز دیده شود.
اما این موضوع چندان برای کاربران مورد پسند نبوده و از نظر بسیاری از افراد که در زمینه سئو کار میکنند، اتلاف هزینه و وقت می باشد. زیرا یک جست وجو و بهینه سازی صحیح می تواند بسیار طولانی تر و مهم تر باشد و این موضوع اثبات شده است.
برای یک کسب و کار عالی مدیران وب سایت های فروشگاهی می بایست با ایجاد یه نقشه کامل برای تمام مدت حضور خود در کسب وکار مورد نظر همواره با مشخص کردن قوانین خاص خود، سئو وب سایت خود را افزایش دهند و رفته رفته خود را به صفحه اول موتور های جست و جو برسانند و خود را رفته رفته ارتقاء دهند.
سئو می تواند به شما در ساخت یک سایت کاربرپسند کمک نماید
روش های کاری سئو به مدیران وب سایت های فروشگاهی این امکان را می دهد تا بتوانند علاوه بر داشتن یک سایت محبوب، یک سایت کاربر پسند نیز داشته باشند. از این رو می توان با افزایش سئوی یک سایت، محتوا و همچنین ظاهر سایت را بهینه تر کرده و به کاربران حس اعتماد و لذت یک جست وجو را بدهید و با اینکار رتبه وب سایت فروشگاهی خود را در موتورهای جست و جو افزایش دهید.
سیاست هایی که باید در سئوی وب سایت های فروشگاه اینترنتی رعایت کنید
بهترین راه برای بهینه سازی یک وب سایت فروشگاهی استفاده از یک ساختار صحیح سئو می باشد. در ادامه روش ها و راه هایی که مدیران یک سایت های فروشگاهی باید برای رسیدن به صفحات اول موتورهای جست وجو باید طی کنند توضیح داده خواهد شد.
گام نخست – پنج گانه اولیه سئو سایت های فروشگاهی
۱- بهینه سازی سایت و تنظیم گوگل کنسول
۲- ایجاد یک نقشه سایت بهینه
۳- توجه کردن به تنظیمات فایل Robot.txt
۴- ایجاد یک ساختار لینک بهینه و صحیح
۵- بهینه سازی سرعت لود سایت
هر مدیر وب سایتی که بتواند این ۵ اصل را در سایت خود به حد قابل قبولی برساند، می تواند به راحتی رتبه سایت خود را به صورت چشمگیری کاهش دهد و از بازدیدهای بسیار زیاد خود لذت ببرد. این ۵ اصل بسیار مهم و اساسی می باشد و در سئو سایت های فروشگاهی بسیار حائز اهمیت است.
گام دوم – پیداکردن بهترین کلمات کلیدی
جست و جوی کلمات کلیدی در وب سایت های فروشگاهی بسیار مهم است و مدیران یک وب سایت فروشگاهی با در نظر گرفتن محتوای سایت خود، باید به فکر کلمات کلیدی مهمی باشند که افراد با آنها به دنبال محتوای خود در موتورهای جست و جو می گردند.
یکی از ابزارهایی که می تواند به شما در پیدا کردن کلمات کلیدی خاص کمک کند Google Trend می باشد. در گوگل ترند کاربران می توانند با جست و جو و مقایسه کلمات کلیدی به دنبال کلمات کلیدی مناسب با موضوع و عنوان خود باشند و بررسی کنند که کدام کلمات در گوگل بیشتر استفاده شده و براساس توضیحات پیدا کرده کلمات کلیدی مناسبی را برای سئو سایت های فروشگاهی خود بیابند.
گام سوم – بهینه سازی ساختار سایت
هر فروشگاه اینترنتی باید در ابتدای کار یک ساختار منظم از موضوعات و حوزه های کاری خود ترسیم کند. یک ساختار خوب وب سایت های فروشگاهی به کاربران اجازه می دهد تا با خیالی راحت و آسوده به گشت و گذار در وب سایت شما بپردازند و با بررسی محصولات مختلف وب سایت شما، اقدام به خرید نمایند.
استفاده از بخش هایی مانند اطلاع رسانی، توضیحات محصول، جایگذاری مناسب تصاویر و… می تواند بسیار حائز اهمیت باشد. حتی با بررسی های انجام شده اگر سایت ها دارای صفحات فرود مختلف نیز باشند می تواند یک ویژگی قوی برای سئو سایت های فروشگاهی به حساب بیاید، زیرا تنوع در ظاهر صفحات یک سایت می تواند کاربران را مشتاقانه در وب سایت شما به حرکت درآورد.
گام چهارم – سئو صفحه اول سایت فروشگاهی
صفحه ابتدایی یک سایت فروشگاه نقش سکان دار اصلی یک وب سایت بزرگ را دارد، این بخش از سایت باید جذاب، ساده و بسیار شیک طراحی شود و یک محیط آرام و قابل اعتماد را برای کاربر پدید بیاورد و مدیران وب سایت های فروشگاهی با کاهش حجم صفحه اول سایت خود می توانند سرعت لود آن را افزایش دهند، زیرا کند بودن یک سایت و مخصوصا صفحه اول آن می تواند باعث فرار کاربران از وب سایت فروشگاهی شما شود.
گام پنجم – بهینه سازی صفحات مربوط به دسته بندی
وجود دسته بندی های مختلف در یک وب سایت فروشگاهی امری طبیعی و اجتناب ناپذیر است و هر روزه با افزایش کسب و کار این تعداد نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در یک وب سایت فروشگاهی باید در نظر گرفت که کاربران همیشه به دنبال خرید یک محصول با عنوانی مشخص هستند.
به عنوان مثال زمانی که کاربر به دنبال خرید ماشین می باشد با جست وجوی کلمه خرید ماشین می تواند وارد دسته بندی مربوط به آن بخش شده و به راحتی به محصولات مختلف مربوط به آن دسته بندی را به راحتی پیدا کند.
پیشنهاد ما: آموزش سئو و بهینه سازی سایت های وردپرسی
گام ششم – بهینه سازی صفحه محصول
شاید بتوان گفت بهینه سازی صفحه محصول مهمترین بخش سئو سایت های فروشگاهی می باشد. با عمل رسپانسیو سازی صحیح صفحات در پلتفورم های مختلف می توان به شمار بازدید کنندگان اضافه کردن و مطالب خود را بهتر به مخاطبان نشان داد.
بهینه سازی تصاویر، داشتن تگ توضیحات هر عکس، کاهش حجم صفحه یک محصول، مرتب سازی صفحه محصول برای کاربران و ایجاد یک ظاهر حرفه ای می تواند به شما در افزایش سئو سایت های فروشگاهی و بازدید بسیار کمک کند.
گام هفتم – بهینه سازی صفحه خرید و سبدخرید
بعد از انتخاب محصولات مختلف توسط خریداران، نوبت به پرداخت و یا بررسی سبد خرید می شود. کاربران این حق را دارند که در صفحه سبد خرید بتوانند تمام خریدهای خود را مشاهده کنند و به راحتی به تغییر، حذف و یا افزایش تعداد محصولات خود بپردازند و مجبور به ترک آن صفحه برای این تنظیمات نشوند، زیرا حرکت زیاد کاربران در وب سایت های فروشگاهی کار بسیار اشتباهی می باشد و باعث دلزدگی از خرید می شود.
در صفحه خرید نیز مدیران وب سایت با ایجاد یک صفحه ساده و روش های خرید مختلف می توانند به کاربران خود اطمینان یک خرید ایمن را داده و به آنان یادآوری کنند که می توانند به راحتی و بدون صرف وقت و هزینه الکی برای خروج از خانه یا محل کار اقدام به خرید نمایند و مطمئن شوند محصولات خود را به صورت صحیح و سالم و با کیفیتی کاملا راضی کننده بدست می آورند.
گام هشتم – گزارش گیری کامل از تمام رویداد های موجود
اگر وب سایت خود را تا الان بهینه کرده اید، باید این را بدانید که می توانید با بررسی وضعیت وب سایت خود وهمچنین خریدهایی که انجام شده به راحتی محصولات محبوب کاربران را شناخته و یا بررسی کنید که کاربران از چه نوع محصولاتی خوششان می آید و در موتورهای جست وجوگر به دنبال آنان می باشند.
در صورت داشتن یک گزارش عالی از سئو سایت های فروشگاهی خود می توانید به راحتی این اطلاعات را بدست آورید و با بررسی اعداد و ارقام موجود در آن قدم بعدی خود را محکم بردارید.
گام نهم – استفاده از یک وبلاگ
برای سئو سایت های فروشگاهی می توان با ایجاد یک وبلاگ خوب، به کاربران خود این امکان را بدهید تا توضیحات بیشتری در مورد محصولات، اخبار و پیشرفت های برند شما بدانند و با این کار می توانید مشتری را با خود همراه سازید و همچنین با ایجاد یک وبلاگ می توانید کمی آزادنه تر عمل کنید و مطالب جذابی را برای خوانندگان و مشتریان خود به وجود آورید.
گام دهم – ساخت لینک برای سایت فروشگاهی
با ایجاد لینک های مختلف به محصولات مشابه و یا دسته های دیگر خود در توضیحات یک محصول می توانید به ثبت سریع تر محصولات خود در موتورهای جست و جو کمک کرده و از طریق لینک های ایجاد شده به کاربران این اجازه را بدهید تا ویترین محصولات شما را به راحتی مشاهده کنند. ساخت لینک های مرتبط و یا اشاره به یک نوع محصول خاص می تواند سئو سایت های فروشگاهی را به صورت محسوسی ارتقاء دهد، که لینک دهی خود به دو حالت داخلی و خارجی تقسیم می شود که هرکدام دارای ویژگی های خاص خود می باشند و هرکدام می تواند اثر خاصی را بر روی سئو سایت شما بگذارد.
گام یازدهم – استفاده از بازاریابی دیجیتالی
با افزایش روزافزون شبکه های اجتماعی و سیر تکاملی این رسانه های اجتماعی پر مخاطب می تواند یک محیط تبلیغاتی عالی برای مدیران وب سایت را به وجود آورد و مدیران وب سایت علاوه بر سئو سایت های فروشگاهی خود، اقدام به تبلیغ در این محیط مجازی پر مخاطب نمایند و مطمئن باشند که این روش در امر جذب و کسب درآمد بسیار حائز اهمیت است.
یکی از بحث های اصلی سئو که در آنالیزگر های رتبه سئو بسیار حائز اهمیت است استفاده از شبکه های اجتماعی می باشد که می تواند در سئو سایت های فروشگاهی کمک بسیاری نماید.
جمع بندی
با در نظر گرفتن تمام ۱۱ گام بالا می توان به این نتیجه رسید که سئوی سایت های فروشگاهی می تواند بسیار به افزایش بازدید کاربران از محصولات شما کمک کرده و با این کار می توانید فروش بسیار خوبی را در دنیای بزرگ کسب و کار دیجیتالی بدست آورید. پس با داشتن یک برنامه عالی و رعایت کردن نکات می توانید به راحتی محصولات خود را به کاربران خیلی زیادی نشان دهید.
نوشته ۱۱ گام عملی برای سئوی وب سایت های فروشگاه اینترنتی اولین بار در مدیر سئو | آموزش سئو | بهبود جایگاه سایت در گوگل پدیدار شد.