معمولاً وقتی میخواهند از ایدههای خلاقانهی درآمدزای کلاسیک حرف بزنند، به گری دال (Gary Dahl) هم اشاره میکنند.
او در میانهی دههی هفتاد میلادی، پروژهی Pet Rock را راهاندازی کرد که میشود آن را به سنگ خانگی ترجمه کرد.
گری دال در صنعت تبلیغات فعالیت میکرد و کپیرایتینگ و تبلیغ نویسی را به خوبی میشناخت. میتوان گفت موفقیت پروژهی سنگ خانگی هم در همین تخصص و تجربهی او ریشه دارد.
ظاهراً روزی یکی از دوستان گری دال در حال دردِ دل با او بوده که دردسرهای حیوان خانگیام (احتمالاً سگ) زیاد است. غذا دادن و گردش بردن و تمیز کردنش وقت و انرژی میگیرد و همیشه هم نگران روزی هستم که با همهی دلبستگیها، او را از دست خواهم داد و سختی خواهم کشید.
گری دال این ایده به ذهنش میرسد که شاید عدهای از علاقهمندان به حیوانات خانگی – که حوصلهی دردسرهای این حیوانات را ندارند – دوست داشته باشند حیوان خانگی بیدردسرتری (مثلاً یک سنگ) داشته باشند.
دال سنگهای کنار ساحل را جمع کرد و آنها را در یک بستهبندی کاملاً تمیز (مشابه بستهبندی حیوانات با سوراخ برای تنفس) قرار داد. یک دفترچهی راهنما هم برای نگهداری این سنگ خانگی تنظیم کرد و این مجموعه را به قیمت کمتر از ۴ دلار، برای فروش به چند فروشگاه سپرد.
این ایده پیش از تعطیلات کریسمس سال ۱۹۷۶ اجرایی شد و جذابیتش (موتورِ محرکِ بازاریابی دهان به دهان) به وایرال شدن و فراگیریاش کمک کرد.
فروش این محصول بعد از چند ماه، رو به کاهش گذاشت و متوقف شد. اما در همان مدت، ثروتی چند میلیون دلاری برای گری دال رقم زد (+/+).
معمولاً هنگام آموزش مباحث کارآفرینی و طراحی مدل کسب و کار، پت راک را مثال میزنند و میگویند که برخی ایدهها، هر چقدر هم موفق، عمر کوتاهی دارند و در حد یک مُدِ زودگذر (Fad) میآیند و میروند.
به عبارت دیگر، پت راک برای عدهای، نماد یک ایده پردازی نهچندان موفق است که نتوانسته کارکرد اقتصادی بلندمدت داشته باشد.
اما از زاویهی دیگری هم میتوان به این مسئله نگاه کرد: این سنگ و آن بستهبندی به خودی خود، با همهی خلاقیت نهفته در آنها، نمیتوانستند تا این حد جذاب و فراگیر شوند. گری دال به کمک آنها، یک کتاب را میفروخت. کتابی طنزآمیز که در هنر و تجربهی نگارش و تبلیغنویسیاش ریشه داشت.
گری دال را میتوان نماد یک نویسندهی موفق دانست. کسی که در مدت کوتاهی توانست حدود یک میلیون نسخه از دفترچهی راهنمای نگهداری و تربیت سنگ خانگی را در کنار یک سنگ و یک کارتُن مقوایی، بفروشد و میلیونر شود.
برای اینکه از فضای زنگ تفریح در متمم دور نشویم، اجازه بدهید چند جمله از کتاب راهنمای تربیت سنگ خانگی او را با هم بخوانیم:
نمایش کامل این مطلب برای کاربران آزاد متمم انجام میشود.
ثبت نام به عنوان کاربر آزاد متمم، سریع و رایگان است و کافی است برای خودتان نام کاربری و رمز عبور تعریف کنید.
شما با ثبت نام به عنوان کاربر آزاد، به درسهای مختلفی (از جمله: استعدادیابی، سبک زندگی، هوش کلامی، افعال پرکاربرد انگلیسی، مهارتهای ارتباطی و پاراگراف فارسی) دسترسی پیدا خواهید کرد.
[ دانلود فایل PDF راهنمای نگهداری و تربیت سنگ خانگی (Pet Rock) ]
مجموعه زنگ تفریحهای متمم با موضوع طراحی و نوآوری
- سنگ خانگی به جای سگ خانگی
- خفاش پرنده فستو | نسل متفاوتی از روباتهای بیونیک
- انسان بر روی زمین (کلیپ ویدئویی از استیو کاتس)
- نمایشگاه ساعت و موزه زمان
- توالت های ژاپنی – ابهام در میان آن همه اضطرار!
- در انتظار یک نگاه آفتاب (کارهای برفی سیمون بک)
- طراحی با قهوه های ریخته شده (جیولیا برناردلی)
- ترفندها و ابزارهای کاربردی گوگل
- مسابقات جهانی طراحی بسته بندی
- طراحی: با نگاهی به استیو جابز و نخستین سالهای اپل
- مبتکرانه ترین مجسمه ها از سراسر دنیا
- تغییر و تحول میز کار طی سه دهه
- خلاقیت با لگو
- خلاقیت برای ایجاد جاذبههای گردشگری
- تجربه تلخ چپ دستها در دنیای راست دستها
- زنگ تفریح: نوآوری روزمره در چراغهای ترافیک
- نمونههای معروف طراحی دفتر کار
- زنگ تفریح: کارت ویزیتهای خلاقانه
- زنگ تفریح: خلاقیت به یک زمینه خاص محدود نیست
- نمونه هایی از کاربرد خلاقیت در طراحی محصول
The post سنگ خانگی به جای سگ خانگی appeared first on متمم.