محتوای همیشه سبز یا Evergreen Content که گاهی هم از آن به شکلِ خلاصهی محتوای سبز نام برده میشود، یکی از اصطلاحات رایج و شناختهشده در دنیای تولید محتوا است.
همانطور که از مفهوم صفت همیشه سبز میتوانید حدس بزنید، این اصطلاح در مورد محتواهایی به کار میرود که به سرعت قدیمی نمیشوند و برای مدت طولانی، معنا و مفهوم و کاربرد خود را حفظ میکنند.
این درس را به بررسی ویژگیهای محتوای همیشه سبز و نیز بررسی جایگاه آن در فعالیتهای تولید محتوا اختصاص دادهایم.
آنچه در ادامه میخوانید:
مثال برای محتوای همیشه سبز
مزیت تولید محتوای همیشه سبز چیست؟
آیا همه باید همیشه و همهجا محتوای همیشه سبز تولید کنند؟
برخی از انواع شناختهشده و رایج محتواهای سبز
مثال برای محتوای همیشه سبز
برای درک بهتر تعریف محتوای همیشه سبز، به چهار متن زیر توجه کنید:
متن اول
اختراع چاپ، دنیای رسانه را متحول کرد. چون نخستین ابزاری بود که امکان ارتباط یک نفر با چندهزار و حتی چندصدهزار نفر را فراهم میکرد.
به همین علت، هنوز گاهی در مرور تاریخ رسانه، از اصطلاح انقلاب گوتنبرگ برای اشاره به ظهور تکنولوژی چاپ استفاده میکنند.
متن دوم
یکی از رفتارهای رایج در میان مردم ما، ریسکگریزی در قالب همراه شدن با نوسانات قیمت است.
افزایش قیمت هر یک از کالاها، از جمله خودرو و سکهی طلا، مردم را تشویق میکند تا مقدار بیشتری از این کالاها را خریداری کنند و افزایش تقاضا، خود به افزایش قیمت منجر میشود و این حلقه بدین شیوه، شدت میگیرد.
متن سوم
طی هفتهی اخیر، قیمت خودرو، بیست درصد افزایش پیدا کرد.
برخی کارشناسان میگویند این افزایش قیمت، موقتی بوده و پس از مدتی، قیمتها به سطح پیشین خود در ماه گذشته، بازخواهند گشت.
متن چهارم
قیمت سهام شرکتِ X، الان Y تومان است.
متن اول، تاریخ انقضا ندارد. اگر آن را پنج سال و حتی شاید پنجاه سال دیگر هم بخوانید، همچنان قابل درک است و ارزش خود رو حفظ کرده است.
متن دوم، به اندازهی متن اول، ماندگار نیست؛ اما بهشکلی هم نیست که طی چند هفته و چند ماه، ارزش و معنای خود را از دست بدهد. ماجرای گران شدنها و افزایش تقاضا و صف ایستادن برای خرید، دغدغهی چند سال اخیر ماست و شاید چند سال دیگر، موضوعیت چندانی نداشته باشد. پس شاید برای چند ماه (شاید هم یک یا دو سال)، متنی ارزشمند و جالبتوجه باشد.
متن سوم، چند هفتهی دیگر کهنه میشود و برای مخاطب، جذابیتی نخواهد داشت (مگر معدود کسانی که سالها بعد، از لابهلای آرشیو اخبار، بخواهند دغدغههای امروز ما مردم ایران را بجویند و بیابند).
متن چهارم هم، در همین فاصله که از خواندن آن چند جمله گذشت، قدیمی شده و قیمت سهام شرکت مد نظر، احتمالاً در حال حاضر، چیز دیگری است.
محتوای همیشه سبز (Evergreen) یک ویژگیِ سیاه و سفید نیست و نمیتوانید بگویید این محتوا، سبز است و آن محتوا سبز نیست.
میتوان طیفی را در نظر گرفت که یک انتهای آن، محتوای همیشه سبز باشد و انتهای دیگر، محتوای زودگذر و لحظهای.
اغلب محتواهایی که ما با آنها سر و کار داریم، جایی روی این طیف قرار میگیرند.
مزیت تولید محتوای همیشه سبز چیست؟
برخی از انواع شناختهشده و رایج محتواهای سبز
مثال در این زمینه کم نیست و با کمی جستجو در وب هم، میتوانید نمونههای فراوانی بیابید.
اما واژه نامهها، دستورالعملها و راهنماهای مبتدیان، مصاحبه با افراد مختلف، بررسی تاریخچه موضوعات مختلف، معرفی کتابها و مرور و خلاصه کردن آنها، نمونههایی خوبی از محتواهای همیشه سبز هستند.
ضمناً بسیاری از مطالب متمم نیز، نمونهی موضوعات همیشه سبز هستند و از آنها هم میتوانید الهام بگیرید.
ما معمولاً مطالبی را که تاریخ انقضای مشخص و محدود دارند، در قالب پیام اختصاصی عرضه و ارائه میکنیم (به جز برخی موارد استثنا از جمله گزارش متمم در هفتههای اخیر که در تایملاین اصلی میآید).
تمرین و مشارکت در بحث
مزیت و ارزش محتوای همیشه سبز و استفاده از آن در استراتژی محتوا، برای بسیاری از فعالان حوزهی تولید محتوا، شناختهشده و پذیرفتهشده است. بنابراین به عنوان تمرین، به روی دیگر سکه میپردازیم.
چه مدلهای کسب و کاری میشناسید یا میتوانید تصور کنید که اتفاقاً بر مبنای محتواهای زودگذر شکل میگیرند و همیشه سبز بودن، مزیتی برایشان ایجاد نمیکند (یا میتواند سهم کمی در استراتژی آنها داشته باشد).
The post محتوای همیشه سبز چیست؟ appeared first on متمم.