انتخاب رنگ مناسب در طراحی سایت یکی از مهمترین اصولی است که باید در سایتمان رعایت کنیم، در این مطلب قصد داریم تا شما را با اهمیت رنگ بندی سایت و موارد بسیار مهمی که در این زمینه باید رعایت کنید ، آشنا کنیم.
شاید بتوانید با متن جذاب کاربرها را به سایت خودتان بیاورید ولی آن چیزی که باعث می شود کاربران با سایت ارتباط برقرار کنند و سایت شما را دوست داشته باشند ، زیبایی و رنگبندی مناسب سایت شماست. در ادامه به نحوه انتخاب رنگ مناسب در طراحی سایت و اینکه چه رنگ هایی برای سایت شما مناسب است ، می پردازیم.
انتخاب رنگ مناسب در طراحی سایت
آنچه باعث ارتباط برقرار کردن کاربر با یک سایت میشود طراحی (UI) یک سایت است. مسلماً این طراحی به صورت یک رنگ تنها انجام نمیشود و نیازمند ترکیب شدن چندین رنگ به شکلی است که کاربر از ورودش به سایت لذت ببرد.
سلیقه خوب طراح بدون شک بی تأثیر در طراحی خوب یک سایت نیست ولی این که صرفاً یک طراح به رنگ ارغوانی و زرد علاقه دارد و کل سایت را با همین دو رنگ طراحی کند اصلاً قابل قبول نیست.
روانشناسی رنگ در طراحی سایت
یکی مسائل و چالش های اصلی در طراحی وب سایت انتخاب تم های رنگی برای آن است.برای انتخاب رنگ مناسب در طراحی سایت چندین روش وجود اما یکی از مهمترین و بهترین روش هاانتخاب رنگ اصلی مربوط به لوگو و برند صاحب وب سایت است.منظور از رنگ اصلی همان رنگی است برجسته تر از رنگهای دیگر در برند به چشم می آید مانند رنگ قرمز تند در برند کوکاکولا.
رنگ اصلی وب سایت یا برند شما کمک می کند تا احساسات مختلفی در بیننده ای که به سایت شما مراجعه می کند ایجادشود.احساساتی مانند هیجان ، شوق ، قدرت ، ظرافت .رنگ اصلی برند شما رنگی است که مخطبان شما به بخاطر میسپارند.
اگر در حال حاضر برای برند و شرکت خود لوگو طراحی کرده اید یکی راه های انتخاب تم رنگی در طراحی سایت این است ازرنگهای برجسته لوگوی خود استفاده کنید.بهرحال اگر هنوز رنگ برجسته ای در ذهن ندارید ادامه مقاله را بخوانید تا راحتتر بدانید چه رنگی مناسب کسب و کار شماست.
معنی رنگ ها : چگونه رنگ مناسب را انتخاب کنید
شرکت های بزرگ هرگز رنگ های برجسته (رنگ برند) خود را اتفاقی انتخاب نمی کنند.رنگ برند از جمله مواردی است کهباید با توجه به استراتژی های برند سازی و بازاریابی انتخاب شود.رنگ های مختلف این قابلیت را دارند که خریدارانمختلفی به خود جذب کنند و حتی باعث تغییر رفتار مشتریان شوند.
روانشناسی رنگ:
همانطور که در تصویر زیر می بینید هر دسته از رنگ گروه متفاوتی از خریداران را تحت تاثیر قرار می دهد.مثلا گروه هایرنگی نارنجی ، مشکی و آبی سلطنتی باعث تحریک خریداران هیجانی می شوند و برای کارهایی نظیر فست فودها و فروشگاهها مناسب است.گروه رنگ های آبی نفتی و سبز کله غازی بیشتر باعث تحریک خریداران با بودجه محدود می شود که برایبانک ها و فروشگاه های بزرگتر مناسب است و یا گروه رنگ های صورتی ، آبی آسمانی و صورتی روشن خریداران سنتی وعامی را تحت تاثیر قرار داده و برای فروشگاه های لباس مناسب است.
در بخش بعدی با نگاهی به برندهای قدیمی و مشهور و رنگ های اصلی لوگو آنها به بررسی اینکه هر تم رنگ نماد چیست وچه چیزی را به بیننده القا میکند خواهیم پرداخت:
رنگ های گروه سبز:
رنگ سبز نشان دهنده: ثروت ، سلامت ، آرامش خاطر و طبیعت است
رنگ سبز راحت ترین رنگ برای پردازش چشم است.بنابراین اثریآرام بخش بر چشم دارد.رنگ سبز دومین رنگ مورد علاقه در بین خانوم ها و آقایان است.
رنگ های گروه زرد:
رنگ زرد نشان دهنده : نیرونی جوانی ، خوش بینی و سرخوشی است.
عموما برای جلب نظر مخاطب استفاده می شود.پردازش رنگ زرد به چشم فشار بیشتری می آورد بنابراین بهتر است در استفاده از آن برای طراحی سایت زیاده روی نکنید!
رنگ های گروه نارنجی:
رنگ نارنجی نشان دهنده: صمیمیت ، شور و شوق و خلاقیت است.
این رنگ افراد را ترغیب به دست به کار شدن و دست به عمل زدنمی کند.مانند ترغیب به خرید یا دنبال کردن خبرنامه وب سایت.رنگنارنجی خریداران هیجان زده را به خود جذب می کند .
رنگ های گروه قرمز:
رنگ قرمز نشان دهنده : احساسات تند و شدید ، انرژی ، اضطرار ، جنب و جوش ، هیجان و خطر است.
معمولا برای ایجاد اضطرار و فوریت در افراد برای اقدام به خریداستفاده می شود.در فعال کردن واکنش های احساسی قوی موثراست.معمولا رستوران ها برای تحریک اشتها از این رنگ استفاده میکنند.
رنگ های گروه صورتی:
رنگ صورتی نشان دهنده : زنانگی ، جذابیت ، پاکی و معصومی ، باروری و حس های عاشقانه است.
معمولا برای ارائه خدمات و محصولات مخصوص بانوان و دخترهای جوان استفاده می شود.
رنگ های گروه بنفش:
رنگ بنفش نشان دهنده : حس سلطنتی ، ثروت ، موفقیت و دانایی است.
بیشتر برای محصولات زیبایی و ضد پیری از این رنگ استفاده میشود.رنگ بنفش تاثیری آرامش بخش روی افراد دارد. بنابراین رنگ مناسبی برای ایرلاین های هوایی هم هست.
رنگ های گروه آبی:
رنگ آبی نشان دهنده : اعتماد ، امنیت ، ثبات ، دوستی و آرامش است.
معمولا در برای بیزینس ها و بانک ها از این رنگ استفاده می شود تاحس اعتماد وامنیت را به مخاطب القا کند.رنگ آبی اولین رنگ مورد علاقه در بین خانوم ها و آقایان است.
رنگ های گروه خاکستری:
رنگ خاکستری نشان دهنده : بی طرفی ، سادگی ، آرامش ، آینده نگری و عقلانیت است.
رنگ خاکستری رنگی بدون احساس است و بیشتر در ارتباط با صنعت، تکنولوژی، دقیق بودن، بازرسی، خبره بودن یا حتی کمال میباشد.
رنگ های گروه مشکی:
رنگ مشکی نشان دهنده: قدرت ، لوکس بودن، کمال ، وقار و متانت است.
معمولا برای بازاریابی برندهای لوکس استفاده میشود تا حرفهای بودن، دقت و قدرت را به مخاطب نشان دهد.
حال تصویر بهتری از رنگ ها در ذهن دارید و ایده های بهتری برای انتخاب رنگ برند یا طرح وب سایت به ذهنتان خواهدآمد.رنگی که بیشتر با نوع کسب و کار شما جور است و بیشتر بر بینندگان وب سایت شما تاثیر میگذارد.
اگر همچنان برای انتخاب رنگ مناسب در طراحی سایت مردد هستید به این معنی است که باید وقت بیشتری برای درک بهتر رابطه برند و بیزینس خود با مخاطبان یا مشتریان بگذارید.
این سوال ها را از خود بپرسید: میخواهید افراد و مشتریان جوان و پر انرژی را جذب خود کنید یا افراد سطح بالا باسرمایه و سپرده های بیشتر ؟ آیا محصول یا خدمات شما مختص آقایان است یا خانوم ها ؟ آیا کسب کار شما برای گروهسنی خاصی مناسب است ؟
واقعیت این است تمام رنگ ها مناسب کسب و کار یا طراحی سایت مربوط به آن نیستند .اگر شما برای مثال لوازم یوگا میفروشید، رنگ بنفش (حس سلطنتی ، ثروت ) یا رنگ مشکی (قدرت و لوکس بودن) انتخاب خیلی مناسبی برای شمانخواهند بود.در عوض بهتر است رنگ هایی مثل سبز(سلامتی و آسایش) ، خاکستری(سادگی و آرامش) ، آبی(دوستی وآسودگی) یا حتی قرمز(احساسات تند و انرژی) را برای طراحی سایت یا برند مربوط به فروش اوازم یوگا در نظر بگیرید.
تفاوت بین دختران و پسران در مورد رنگ ها
رنگ های مختلف باعث جذب افراد مختلف می گردد اما آیا میدانید زنان و مردان نیز عموما رنگ های متفاوتی را ترجیح میدهند.وقت آن رسیده این سوال را پاسخ دهید، هدف اصلی وب سایت یا کسب و کار شما چه کسانی هستند ؟ خانوم ها؟ آقایان ؟ یا هردو ؟
طبق یک قاعده کلی ، مردان بیش از زنان می توانند رنگهای آکروماتیک (Achromatic Colors) را تحمل کرده و با آنها کناربیایند.رنگ های آکروماتیک رنگ هایی هستند که در واقع فام Hue ندارند! مانند مشکی ، سفید و انواع خاکستری.
طبق تحقیقات زمانی که بحث در مورد رنگ های تیره و روشن باشد مردان و زنان واکنش های تقریبا یکسانی از خود نشانمی دهند اما در مورد رنگ های درخشان(گرم) و رنگ های ملایم، نظرها متفاوت است.نتایج نشان داده زنان ناخود آگاه بیشتر جذب رنگ های ملایم می شوند و مردها رنگهای گرم را بیشتر می پسندند.
در یک تحقیق جامع نشان داده شده که خانوم ها به ته رنگ (Tint) بیشتر از سایه رنگ (Shade) علاقه دارند.این نتیجهغالبا بدلیل درک بالاتر خانوم ها درمورد رنگ ها است.به زبان ساده ته رنگ (Tint) هر رنگی است که مقداری سفید به آناضافه شود.تم های رنگی که شامل ته رنگ می شوند: ملایم ، دارای حس جوانی و طراوت و آرامش بخش هستند.سایهرنگ (Shade) نیز به هر رنگی گفته می شود که مقداری مشکی به آن اضافه شده است.سایه رنگها عمیق ، قدرتمند و پررمز و راز هستند.
به صورت کلی خانوم ها به ترتیب، بیشتر از رنگهای نارنجی ، قهوه ای ، خاکستری و زرد تنفر دارند و به ترتیب از رنگ هایآبی ، بنفش ، سبز و قرمز خوششان می آید.
مردان نیز به ترتیب از رنگ های قهوه ای ، نارنجی ، بنفش و زرد بدشان می آید و به ترتیب این رنگ ها را بیشتر دوستدارند : آبی ، سبز ، سیاه و قرمز.
برای انتخاب رنگ مناسب در طراحی سایت چه مواردی را باید در نظر بگیریم؟
رنگها همان طور که در محیط اطراف روی ما تأثیر میگذارند در حوزه وب نیز بی تاثیر نیستند. با یک بررسی ساده و خوش سلیقگی می توانید تاثیر گذاری رنگها را در ذهن کاربران چند برابر کنید. برای دریافتن باید ها و نباید های رنگ بندی سایت خود باید نکات زیر را رعایت کنید:
انتخاب رنگ مناسب در طراحی سایت ;مورد اول :
رنگ متن
انتخاب رنگ فقط در پس زمینه و سربرگ (header) سایت خلاصه نمیشود بلکه انتخاب رنگ متن نیز بسیار اهمیت دارد. این انتخاب باید به شکلی باشد که چشم زود خسته نشود و متن ها راحت خوانده شوند. بهترین انتخاب برای رنگ پس زمینه رنگ های روشن و برای متن رنگ تیره می باشد. سایتهایی نیز با پس زمینه های رنگی و یا متن های رنگی وجود دارند که ممکن است بسیار هم زیبا باشند اما نکته اینجاست که از رنگهای مکمل استفاده شود. اختلاف کنتراست زیاد و متضاد بودن رنگها فقط کاربران را از سایت شما فراری می دهد.
انتخاب رنگ مناسب در طراحی سایت ;مورد دوم :
هماهنگی بین صفحات
هر صفحه در سایت باید با دیگر صفحات هم خوانی داشته باشد. این که رنگها دائم در هر صفحه تغییر کند باعث میشود کاربر در سایت سرگردان شود. می توانید با انتخاب رنگهای مشخص برای سربرگ (header) و پانویس (footer) ، سایت شکیلی طراحی کنید. به این ترتیب کاربر با جستجو در صفحات مختلف سایت حس نمی کند که به سایت دیگری رفته است.
انتخاب رنگ مناسب در طراحی سایت ;مورد سوم:
رنگ سازمانی
رنگ مربوط به کسب و کار خودتان را داشته باشید. استفاده از یک رنگ به عنوان رنگ برندینگ که در لوگو ، طراحی سایت و حتی در دکوراسیون استفاده شده باشد نشانه ی خوش سلیقگی و متمایز بودن شما می باشد. با انتخاب یک رنگ سازمانی همیشه در ذهن کاربران باقی خواهید ماند.
انتخاب رنگ مناسب در طراحی سایت ;مورد چهارم :
فرهنگ هر رنگ
رنگها در هر کشور با فرهنگ های مختلف اهمیت ویژهای دارند. به طور مثال در ایران برای طراحی سایت مکان های گردشگری استفاده از رنگهایی مثل آجری یا فیروزه ای بسیار مناسب است. استفاده از رنگهای پرچم هر کشور برای سایت های دولتی احساس بهتری رو به بازدیدکنندگان القا می کند. مثلا رنگ قرمز برای کشور چین ، سبز برای عربستان ، آبی و قرمز برای آمریکا و … اهمیت دارد. با بررسی فرهنگ رنگها می توان سایت های دوست داشتنی تری طراحی کرد.
انتخاب رنگ مناسب در طراحی سایت ;مورد پنجم :
رنج سنی کاربران
سایت فروش اسباب بازی با سایت فشن بسیار متفاوت است زیرا احساسات و هیجانات هر سن از کاربران نوع خاصی از طراحی را می پذیرد. با بررسی این موضوع که این سایت مورد استفاده کدام دسته از افراد است می توانیم رنگهایی انتخاب کنیم که به سلیقه آنها بیشتر نزدیک باشد. همانطور که قبلا هم اشاره شد به طور مثال سایت های موسیقی ، دانلود فیلم ، استودیو تصویر برداری و … بیشتر مورد استفاده جوان ها هستند و برای این نوع سایت از رنگهای تیره بیشتر استفاده می شود. سایت های دیگری مثل سایت هایی که مخاطب آن ها کودکان هستند از رنگهای شاد و مهیج برای طراحی استفاده می کنند. بدون شک اگر این رنگها جا به جا استفاده شود تاثیر خوبی روی مخاطب نمی گذارد.
انتخاب رنگ مناسب در طراحی سایت ;مورد ششم :
کور رنگی
طبق آمارهای منتشر شده ۱۰ % از جمعیت زمین دارای کور رنگی هستند. که این بیماری باعث میشود افراد نتوانند یک یا چند رنگ را ببینند. برای اینکه رنگهای سایتتان را برای این افراد قابل درک کنید می توانید از این ابزار (Colorblind Web Page Filter) استفاده کنید. این ابزار کمک می کند که رنگهای سایت را از دید آن ها نیز ببینید.
نتـیجـه گـیـری
تمام آنچه در این مقاله گفته شد مربوط به انتخاب رنگ اصلی و رنگ برجسته برای طراحی وب سایت یا طراحی لوگوی برندشما بوده است. گاهی ممکن است افراد ترجیح دهند از ترکیبات رنگی متفاوتی برای برند خود استفاده کنند مانند استفادهاز رنگ های مکمل برای طراحی سایت یا لوگو مانند ترکیب های قرمز و سبز یا آبی ونارنجی و یا با الهام از طبیعت و مناظرمختلف تم های رنگی متفاوتی برای وب سایت ایجاد کنند که این موارد به طور جداگانه و در مقالات دیگر طراحی سایت مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند.
منابع : آوینا پرداز ، مدیر وب
نوشته انتخاب رنگ مناسب در طراحی سایت اولین بار در همیار توسعه | HamyarDev پدیدار شد.