در دو سال گذشته، بازار بحث و گفتگو در مورد تاثیر نرخ کلیک بر رنکینگ سایتهای مختلف در رتبه بندیهای گوگل بسیار داغ بوده است.
این بحثها زمانی بالا گرفت که بعضی از متخصصان سئو تستهای مختلفی به منظور بررسی تاثیر این فاکتور بر رتبه بندیها انجام دادند و ثابت کردند که نرخ کلیک یکی از فاکتورهای تاثیر گذار بر رنکینگ سایتها میباشد.
این نظریه بسیار منطقی به نظر میرسد، چرا که گوگل همواره اعلام کرده است که به دنبال سیگنالهایی است تا بوسیله آنها میزان محبوبیت یک سایت از نگاه کاربران را نشان دهند و نرخ کلیک فاکتوری است که به خوبی تمایل کاربران برای ورود به یک وبسایت را نشان میدهد.
به چه دلیل گوگل اعلام میکند که نرخ کلیک یکی از فاکتورهای تاثیر گذار در رنکینگ سایتها نیست؟
اگرچه نرخ کلیک بالا نشان دهنده تعامل مثبت کاربران با یک وبسایت است اما گوگل، و بخصوص یکی از مهندسان این شرکت به نام Gary Illyses ادعا کرده اند که نرخ کلیک را در الگوریتمهای رتبه بندی گوگل وارد نکرده اند. از آنجا که این فاکتور یکی از پر سر و صداترین فاکتورهای سئو است، منطقی به نظر میرسد که گهگاه پیامی از گوگل با مضمون عدم استفاده از نرخ کلیک در الگوریتم رتبه بندی منتشر شود تا این فاکتورکمتر مورد توجه کسانی قرار بگیرد که به دنبال راههای اسپمی برای بهبود رتبه سایت خود، با استفاده از بالا بردن غیر قانونی و غیر متعارف نرخ کلیک هستند.
آیا نرخ کلیک از نگاه گوگل یک فاکتور رتبه بندی غیر مستقیم به حساب میآید؟
با توجه به بازخورد منفی دریافت شده از طرف گوگل نسبت به نرخ کلیک ، برخی از فعالان سئو عقیده دارند که نرخ کلیک از طرف گوگل مورد استفاده قرار نمیگیرد. اما در عین حال اظهارات دیگری نیز از طرف گوگل منتشر شده است که نشان میدهد این شرکت از فاکتور نرخ کلیک در برخی مواقع استفاده مینماید.
شواهد اولیه مبنی بر استفاده گوگل از فاکتور نرخ کلیک، در ارائهایی که توسط یکی از مهندسان این شرکت با عنوان
A Ranking Engineer’s Perspective انجام گرفت، به خوبی دیده شد. با توجه به این ارائه، میتوان دریافت که اگرچه گوگل نرخ کلیک را به عنوان یک فاکتور مستقیم در رنکینگ سایتها دخیل نمی کند اما در موارد زیادی از آن بطور غیر مستقیم برای بررسی کیفیت سایتها و آنالیز نتایج نمایش داده شده به کاربران بهره گیری می نماید.
همچنین دیده شده است که گوگل هنگام اعمال تغییرات در الگوریتم خود، از فاکتور نرخ کلیک سایتها، برای آنالیز نتایج مورد انتظارش استفاده میکند. در واقع این فاکتور نشان دهنده بازخورد کاربران نسبت به تغییرات بوده و مشخص میکند که بهروز رسانی ها تا چه حد توانسته نتایج بهتری را به کاربران ارائه کند.
به طور کلی با جمع بندی نقطه نظرات گوگل پیرامون نرخ کلیک، به این نتیجه میرسیم که این فاکتور به طور مستقیم نتایج را تغییر نمی دهد. در عین حال برای بررسی اینکه آیا دیگر فاکتورهایی که به طور مستقیم روی رنکینگ تاثیرگذار هستند (مانند محتوا و لینکها )، تاثیر مثبتی بر نحوه مشارکت کاربران و کیفیت نتایج جستجو دارند یا خیر، از نرخ کلیک استفاده میشود.
راهکارهای دیگر گوگل برای بررسی کیفیت نتایج جستجو
همانطور که گفته شد، نرخ کلیک، تنها یکی از فاکتورهای مورد استفاده در بررسی کیفیت نتایج به نمایش درآمده برای جستجوهای کاربران است.
گوگل همواره از رویکردهای متفاوتی برای بررسی ارزیابی های کاربران نسبت به نتایج به نمایش درآمده به آنها، استفاده مینماید. تمامی این رویکردها مبتنی بر نظر کاربران حقیقی است. به طوریکه از کاربر نظر سنجی میشود که آیا در نتایج به نمایش درآمده پاسخ مناسبی برای هدف جستجوی او وجود داشته است یا خیر. همچنین از کاربر خواسته میشود که نظر خود را پیرامون کیفیت پاسخهای ارائه شده توسط موتور جستجو را اعلام نماید.
این نظر سنجیها یک پیام بسیار مشخص دارد و آن پیام این است که افزایش غیر واقعی نرخ کلیک یک سایت با روشهای اسپمی، تاثیری در رتبه بندیها نخواهد داشت. چرا که در هنگام هر بهروز رسانی الگوریتم رتبه بندی، صفحات با توجه به نظرات کاربران (بصورت manual) مورد بازبینی قرار میگیرند و از این رو اگر نرخ کلیک یک سایت غیر واقعی باشد در این بررسیها سایت رتبه خود را سریعا از دست خواهد داد.
به جرات میتوان گفت که نرخ کلیک و ارزیابی نظرات کاربران تنها بخشی از تستهایی است که گوگل برای آزمایش کیفیت الگوریتم خود انجام میدهد. ازجمله دیگر فاکتورهای ارزیابی کیفیت نتایج جستجو که مورد توجه گوگل است، میتوان به نرخ دفع کاربر (bounce rate) و مدت زمانی که کاربر در یک وبسایت میگذراند نیز اشاره کرد. بررسیها نشان میدهد که سایتهایی که کاربران زمان بیشتری را در آنها سپری مینمایند، عموما از رتبه بهتری در نتایج جستجو برخوردار هستند.
لازم به ذکر است که با توجه به بررسیهایی که در بالا به آن اشاره شد، نمیتوان گفت الگوریتم گوگل مستقیما سایتهایی را که کاربران زمان بیشتری را در آنها میگذرانند را در رتبه بالاتر قرار میدهد. اما این نتایج مشخص میکند که سایتهایی که کاربران را بیشتر در خود نگه می دارند بسیار مورد علاقه گوگل هستند.
چگونه (گاهی اوقات) نرخ کلیک فاکتوری برای رتبه بندی محسوب میشود؟
علارقم تمامی گفته های گوگل، تستها و آزمایشاتی که توسط متخصصان سئو انجام گرفته، نشان دهنده این حقیقت است که گوگل تمام حقیقت پیرامون استفاده از اطلاعات نرخ کلیک سایتها را منتشر نمیکند. اینجا جایی است که باید بر اساس نظرات و اظهاراتی که در جوامع سئو میشنویم و اطلاعاتی که از منابع غیر رسمی منتشر میشود، به حدس و گمان درباره میزان تاثیر نرخ کلیک بر پارامترهای موتورهای جستجو بپردازیم.
در اظهار نظری که در ماه مارس ۲۰۱۶ از Andrey Lipattsev به عنوان یکی از اعضای گوگل منتشر شد، به خوبی مشخص شد که در الگوریتم گوگل، یک عامل رتبه بندی موقت وجود دارد که عناوین و جستجوهای محبوب را شناسایی کرده و پس از آن با توجه به سیگنال های اجتماعی و رفتار کاربران به رتبه بندیهای صفحات میپردازد.
اکنون میدانیم که گوگل در تلاش است تا محتواهای تازه را در رتبه های بالا در اختیار کاربران خود قرار دهد و این الگوریتم بسیار به الگوریتم طراوت (freshness algorithm) که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد، شباهت دارد.
آنچه میتوانیم به طور خلاصه از گفته های بالا برداشت کنیم:
۱- اولا دیده شده است که در برخی موارد نرخ کلیک در رتبه بندیها، تاثیری فوری و موقت گذاشته است. به احتمال فراوان الگوریتم جستجوی گوگل به گونه ای است که در ابتدا موضوعات و سرتیترهای پرطرفدار را شناسایی و رتبه بندی مینماید و سپس با توجه به بازخورد کاربران و نحوهی رفتار آنها با این رتبه بندی اولیه، رنکینگ را بهینه می نماید. در مراحل اولیه رتبه بندیها نرخ کلیک در نقش یک فاکتور تاثیر گذار بر رتبه بندیها، ایفای نقش میکند.
۲- ثانیا گوگل از فاکتور نرخ کلیک به منظور بررسی کیفیت نتایج ارائه شده به کاربران بهره گیری مینماید. این موضوع اگرچه بر تمامی نتایج ارائه شده به کاربران اعمال نمیشود اما شیوهای بسیار مناسب برای کنترل نتایج ارائه شده توسط موتور جستجو به حساب میآید. بر اساس نتایج بدست آمده، گوگل درصدد است تا الگوریتم خود را با محوریت لینکها، محتوا و … بهبود دهد. در این رویه، نرخ کلیک بصورت غیر مستقیم در نتایج تاثیر خواهد داشت.
۳- ثالثا گوگل از نرخ کلیک برای شخصی سازی نتایج برای کاربران استفاده مینماید. نگاه به شخصی سازی اندکی با دیگر فاکتورها متفاوت است. گوگل تمامی رفتارهای کاربران را از طریق اکانت گوگل آنها رصد کرده و علایق آنها را ردیابی مینماید. بهترین راه برای یافتن این علایق، ردیابی لینکهایی است که یک کاربر بر روی آنها کلیک نموده و وارد صفحه مربوط به آن شده است. حال اگر با هر ترفندی بتوانید نرخ کلیک سایتتان را افزایش دهید، شانس نمایش سایتتان در شخصی سازی نتایج توسط گوگل به مقدار قابل ملاحظه ای بالاتر خواهد رفت.
چگونه میتوان نرخ کلیک سایت را بهبود بخشید؟
کاملا واضح است که مشارکت بیشتر کاربر و فرستادن کاربران به وبسایتهای هدف مهمترین خواسته گوگل به شمار میرود. به همین دلیل بهبود نرخ کلیک سایت امری بسیار ضروری به نظر میرسد چراکه با این کار گوگل متقاعد میشود که سایت شما از محبوبیت کافی نزد کاربران برخوردار بوده و گوگل میتواند کاربران دیگر را به سمت آن هدایت کند. داده های Search Console در رابطه با نرخ کلیک معتبر ترین و قابل اعتماد ترین دادهها در این رابطه بشمار می آیند و بهتر است در بررسیها و آنالیزهای خود از اطلاعات این پایگاه معتبر استفاده نمایید.
بهترین روشها برای بهینه سازی سایت به منظور افزایش نرخ کلیک
فرض کنید که در حال حاضر میخواهید صفحه ای از سایت خود را برای یک کلیدواژهی خاص بهینه سازی نمایید. به این منظور در ادامه چند اقدام برای بهبود نرخ کلیک سایت به شما پیشنهاد شده است:
- کلیدواژه هایی را که نرخ کلیک صفحه برای آنها پایین است را در تگهای عنوان صفحه بگنجانید. میتوانید لینکها و عناوین خود را با عناوینی که در حال حاضر رتبه بالایی در رنکینگ دارند، مقایسه کنید. بهبود عناوینی که کاربران با آنها روبرو میشوند همواره کمک خواهد کرد تا نرخ کلیک بالاتر برود. کاملا واضح است که اگر عنوان یک لینک برای کاربر جذاب باشد کاربر به سمت آن کشیده شده و تمایل خواهد داشت تا روی آن لینک کلیک نماید.
- توضیحات متا را به منظور گنجاندن کلیداژه های هدف بهینه کنید تا نرخ کلیک برای آن کلیدواژهها بالاتر برود. در نمایش نتایج جستجو این کلیدواژهها بصورت برجسته در توضیحات مشخص خواهند شد که این موضوع شانس کلیک را برای لینک بالا خواهد برد. بهتر است که هر توضیح متا را با توجه به محتویات آن صفحه بهینه کرده و از تولید یک توضیح کلیشهای و تشکیل شده از چند فاکتور نامرتبط با موضوع صفحه پرهیز نمایید. میتوانید برای درک درست از این موضوع چند جستجو انجام دهید و به توضیحات متای صفحات پرطرفدار دقت کنید.
- کلمات و عبارات کلیدی هدف را در URLها بگنجانید. این کار همانند آنچه در مورد توضیحات متا به آن اشاره شد، باعث میشود کلیدواژه ها برجسته شده و شانس کلیک بالاتر برود.
- از نشانه گذاریهای صفحه (موجود در org) استفاده کنید تا لینکهای شما در نتایج از ریچ اسنیپتها برخوردار شوند. ریچ اسنیپتها به کاربران انگیزه بیشتری خواهند داد تا بر روی لینک شما کلیک نمایند. بخصوص اگر این نشانه ها بازخورد فوق العاده بازدیدکنندگان سایت شما را به کاربران نشان دهند. تاثیر پنج ستاره طلایی در زیر لینک سایت شما بر جلب توجه کاربران و افزایش نرخ کلیک فوق العاده است.
پس از آنکه از توصیه های بالا در بهبود سایتتان بهره گرفتید، بررسی کنید که ترافیک ارگانیک سایتتان چه تغییری کرده است. سپس با توجه به بازخورد کاربران نسبت به تغییرات سایت، این تغییرات را بهینه کنید تا به بالاترین نرخ کلیک مورد انتظار خود دست پیدا کنید.
سخن آخر
به طور کلی میتوان گفت نرخ کلیک فاکتوری است که توسط گوگل به طرق مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. نتایج تستهای مختلف نشان دادند که این فاکتور هم بصورت مستقیم و موقت و هم بصورت غیر مستقیم بر تغییرات نتایج جستجوها تاثیرگذار است.
Paul Haahr یکی از اعضای شرکت گوگل، اعلام کرد که همواره برای بررسی کیفیت نتایج به نمایش درآمده برای کاربران، گوگل از فاکتور نرخ کلیک استفاده مینماید. همانطور که در گفته های بالا مشخص است و از آنجا که این فاکتور میتواند ترافیک ارگانیک سایت را بالا ببرد، باید همواره در هنگام بهینه سازی سایت به آن توجه ویژهای داشته باشید.
علاوه بر توجه به نرخ کلیک، نیاز است تا یک سئوکار آگاه باشد که هنگامی یک سایت از لحاظ فنی اهداف اصلی صاحبان خود را برآورده مینماید که دارای محتوایی فوق العاده و لینکهای بسیار با کیفیت نیز باشد. همچنین نیاز است که زمان زیادی برای تفکر پیرامون بهبود تجربیات کاربران در سایت (user experience) صرف شود چرا که هرچه این فاکتور بیشتر مورد توجه قرار داده شود، محبوبیت وبسایت بیشتر شده و کاربران با اقبال بیشتری به سمت سایت می آیند و تمامی اینها در نهایت منجر به بالاتر رفتن رتبه سایت و افزایش ترافیک ارگانیک سایت خواهد شد.
در پایان از شما تقاضا میکنیم که نظرات و تجربیات خود را در زمینه بهبود نرخ کلیک سایت در بخش نظرات این مقاله کامنت کنید تا پیرامون آنها به بحث و گفتگو بپردازیم.
نرخ کلیک click through rate و تاثیر آن بر رتبه سایت