لغت نامه سئو

با توجه به اینکه سئو یک عمل جدید  بوده و هر روز در حال بروز رسانی می‌باشد. بر آن شدیم که یک لغت نامه سئو تهیه و در دسترس شما دوستان قرار دهیم. بدیهی است این لغت‌نامه در طول زمان بروز رسانی خواهد شد.

بهینه ‌سازی موتورهای جستجو یا سئو(Search Engine Optimization یا SEO):

فرآیند تغییر دادن داخل وب ‌سایت (On-page) اعم از خوانایی، سرعت و در دسترس بودن سایت ما و خارج آن از طریق تبلیغات و ساخت لینک‌های خارجی با هدف دیده شدن و بازدید بیشتر در نتایج موتورهای جستجو.

صفحه نتایج موتورهای جستجو (Search Engine Results Page یا SERP):

نمایش لیستی از سایت‌های مرتبط با کلمه کلیدی که جستجو شده است. در عمل نتیجه جستجوی موتور جستجو به ازای عبارت مورد جستجوی شما می‌باشد.

کلمات کلیدی (Keywords):

عبارت‌های جستجو که افراد در موتورهای جستجو وارد می‌کنند.

وب آنالیتیک (Web Analytic) :

از نظر سئو، آنالیتیک‌ها ، به جمع‌آوری داده مربوط به ترافیک سایت و تصمیم‌ گیری در مورد عملکرد وب ‌سایت گفته می‌شود.

گوگل آنالیتیک (Google Analytic):

ابزاری جهت تحلیل عملکرد سایت و کاربران که توسط شرکت گوگل ارائه شده است.

کوئری (query):

کلمات کلیدی، عبارات یا سوالاتی که شما در موتور جستجو برای درخواست اطلاعات، وارد می‌کنید.

تحقیق در مورد کلمه کلیدی (Keyword Research):

بخشی اساسی از فعالیت‌های سئو، که به شما کمک می‌کند تا درک کنید، افراد چه چیزی را در موتورهای جستجو تایپ کرده، چند بار این کار را انجام داده، عبارات با اهداف تجاری شما چقدر مرتبط بوده، و تلاش برای کسب رتبه در این عبارات چقدر رقابتی خواهد بود.

کلمه کلیدی طولانی شده (Long-tail Keywords):

کلمات کلیدی طولانی‌تر که به اشکال متفاوت و یا غیر رایج استفاده شده و بیشتر به عنوان عبارت‌های جستجو بکار گرفته می‌شوند. همانند عبارات “سئو سایت وردپرسی ” یا ” سئو ارزان قیمت”  برای کلمه کلیدی سئو

بهینه سازی محتوا (Content Optimization):

فرآیند بهبود کیفیت و ارتباط محتواهای سایت شما

لیست‌های ارگانیک (Organic Listings):

نتایجی که در پاسخ به کوئری‌های غیر پولی نشان داده می‌شود، اما توسط موتور جستجو و بر اساس خصوصیات قوی سئو، مرتبط در نظر گرفته شده است.

لیست‌های پولی یا تبلیغاتی (Paid Listings):

تبلیغات پولی (که توسط برنامه‌هایی مثل گوگل ادوردز- google Adwords – انجام می‌شود) که در نتایج جستجو، همراه با لیست ارگانیک، و معمولا در محدوده مشخص شده ی صفحه نتایج موتورهای جستجو نشان داده می‌شود. (معمولا کنار این لینک‌ها یک مربع کوچک زرد یا سبز رنگ وجود دارد که داخل آن حروف Ad نوشته شده است)

نتایج جستجوی ترکیبی (Blended Search Results):

نتایج جستجو در موتور جستجو که شامل محتواهایی فراتر از نتایج سنتی است، این محتواها می‌توانند فیلم، فایل‌ صوتی، اطلاعات تماس یک کسب و کار محلی، نقشه‌، تصاویر، قیمت محصولات، مقالات جدید، و حتی اشتراک‌گذاری محتوا توسط دوستان باشد.

آمار پرش (Bounce Rate):

درصد بازدید کنندگانی که بعد از دیدن یک صفحه، از سایت خارج می‌شوند. سعی کنید این عدد مقدار کمی را نشان دهد.

صفحات کانونیکال (Canonical pages):

اگر بخواهیم معنای لغوی این عبارات را به فارسی داشته باشیم باید آنرا کانونی سازی ترجمه کنیم. اما معنی آن عبارت است از صفحات ترجیح داده شده که در میان صفحات دارای محتوای یکسان در یک وب سایت به آن‌ها اشاره می‌شود تا قدرت این صفحات متمرکز شود و در نظر موتور جستجو برآیند قدرت آن‌ها در نظر گرفته شود.

شبکه ارائه محتوا (Content Delivery Network یا CDN):

سیستم توزیع جغرافیایی که به مشتریان اجازه می‌دهد تا محتوا را از نزدیک ‌ترین سرور دریافت کنند.

تعامل (Engagement):

اندازه‌گیری زمانی که بازدید کنندگان در سایت شما صرف کرده بر روی تعداد صفحاتی که مشاهده می‌کنند.

Hypertext Markup Language) HTML):

یک زبان نشانه گذاری برای ساخت صفحات در وب می‌باشد.

جاوا اسکریپت (Java scripts):

زبان برنامه‌نویسی که برای پویا کردن وب استفاده می‌شود.

شاخص کلیدی عملکرد (Key Performance Indicator یا KPI):

معیاری که برای ارزیابی اثربخشی تلاش‌های سئو استفاده می‌شود. KPI های رایج شامل این موارد می‌شود: متوسط میزان ماندگاری در صفحه، سرنخ‌های فروش، فرم‌های تماس، دستورالعمل‌های هدایتی، جستجوی کلمات کلیدی برندسازی نشده، ترافیک جستجوی ارگانیک، تماس تلفنی، درآمد، ثبت نام کنندگان، پیروان اجتماعی، ثبت نام‌ها، و رتبه‌بندی‌های کلمات کلیدی.

تگ‌های متا (Meta tags):

اطلاعاتی که در کد html صفحه وب قرار داده می‌شود و در صفحه نمایش داده نمی‌شود، اما به موتورهای جستجو در مورد موضوع صفحه کمک می‌کنند. معمولا این تگ‌ها به منظور اعمال برخی تنظیمات صفحات استفاده می‌شود.

فایل robots.txt:

فایل شما یا وب‌ مستر شما که می‌تواند در فولدر روت اصلی سایت شما قرار داده شده و وقتی موتور جستجو آن را می‌بیند، پس از خواندنش، قوانین تنظیم شده در آن را دنبال می‌کند.

حجم جستجو (Search volume):

تعداد جستجو گران ماهانه یک کلمه کلیدی خاص.

پارامترهایURL:

داده‌های بیشتر که به انتهای URL چسبانده شده و استفاده‌های متفاوتی دارند. بعضی اوقات، آنها محتوای نشان داده شده در صفحه را کنترل کرده، و بعضی اوقات هیچ کاری با محتوا ندارند.

محتوای تولیدی توسط کاربر (User Generated Content):

محتوایی که توسط بازدیدکنندگان سایت نوشته می‌شود. به طور مثال کامنت‌هایی که کاربران برای سایت ارسال می‌کنند.

کنسورسیوم شبکه وب جهانی (World Wide Web Consortium یا W3C):

جامعه بین المللی که سازمان‌های عضو آن، کادری تمام وقت که در جامعه با هم کار کرده تا استانداردهای وب را ایجاد کنند.

نقشه سایت (Sitemap):

لیستی از محتوای صفحات با فرمتی خاص (xml) که موتورهای جستجو می‌توانند به راحتی آن را بخوانند.

نوشته لغت نامه سئو اولین بار در سئو توسط علی حسینی. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *