هر وقت صحبت از توییتر و عبارت “توییت کردن” میشود، خیلی از ما به یاد خبرهای فوری، رقابتهای انتخاباتی و موضعگیریهای جنجالی دونالد ترامپ میافتیم. اما باید بدانیم که واقعیت توییتر و کاربردهای آن چیزی فراتر از اینها است.
توییتر با بیش از ۳۳۵ میلیون کاربر فعال در ماه و پشتیبانی بیش از ۴۰ زبان مختلف، یکی از قدرتمندترین و اثرگذارترین شبکههای اجتماعی در دنیا بوده و از ابزارهای عالی بازاریابی دیجیتال محسوب میشود.
با نوشتن متنهای کوتاه و تاثیرگذار، استفاده از هشتگهای قدرتمند و تعامل فعال با دیگر کاربران، میتوانید یکی از موثرترین کمپینهای تبلیغاتی خود را در توییتر به راه بیندازید و از قابلیت “ریتوئیت” توسط کاربران نهایت استفاده را ببرید؛ چرا که توئیتر یکی از قویترین شبکههای اجتماعی برای وایرال کردن محتوای شماست.
با وجود فیلتر بودن توئیتر، این شبکه یکی از پرطرفدارترین شبکههای اجتماعی در ایران است. قدرت، میزان اثرگذاری و قابلیت موج سازی آن در حدی است که بسیاری از شرکتهای بزرگ ایرانی، سیاستمداران از تمامی طیفها و سلبریتیهای فراوانی از آن به عنوان رسانهای برای معرفی، تبلیغات و کمپینهای خود استفاده میکنند. محتوای توییتر معمولا آنقدر فراگیر میشود که سر از شبکههای اجتماعی دیگر از جمله اینستاگرام و پیامرسانها هم درمیآورد.
خلاصه اینکه اگر هنوز از توییتر برای ترویج کسب و کارتان استفاده نمیکنید، بهتر است که همین حالا به سراغش بروید. در ادامه مطلب، به چگونگی کار با توییتر، امکانات آن و ویژگیهایی که این شبکه را از پلتفرمهای اجتماعی دیگر متمایز میکنند خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید!
معرفی توییتر
نام توییتر (Twitter) از واژه Tweet به معنی جیک جیک کردن و آواز خواندن پرنده گرفته شده است (شخصیت توییتی در کارتونهای Looney Tunes را به یاد بیاورید). در اینجا پرنده مورد نظر ما (که خودِ کاربران توییتر باشند) میتواند جدیدترین خبرها را به گوش همه برسانند. همین باعث شده کلمه Tweet در واژه نامۀ انگلیسی به معنی نوشتن یا پست کردن محتوا اضافه شود.
توییتر در سال ۲۰۰۶ توسط جک دورسی (Jack Dorsey) که هم اکنون نیز مدیرعامل این شرکت است، راه اندازی شد. اولین توییت هم دقیقا توسط خودِ جک دورسی در تاریخ ۲۲ مارس ۲۰۰۶ زده شد. تعداد کاربران توییتر از همان ابتدا با سرعت فراوانی افزایش پیدا کرد، تا جایی که تعداد کاربرانش ظرف شش سال به بیش از ۱۰۰ میلیون نفر رسید که جمعا روزانه حدود ۳۴۰ میلیون بار توییت میکردند.
توییتر در سال ۲۰۱۳ در جمع ۱۰ وبسایت برتر دنیا قرار گرفت و به علت فراوانی توییتها و کاربرد گستردهاش، لقب “اس ام اس اینترنتی” را کسب کرد.
توییتر امروزه به اصلیترین تریبون “شهروند – خبرنگارها” تبدیل شده؛ یعنی افرادی که خبرنگار حرفهای یا شخص معروفی محسوب نشده و فقط به دنبال پلتفرمی آنلاین برای خبررسانی و ارتباط با دنیای بیرون هستند.
طبق آخرین آمار ارائه شده در پایان سه ماه دوم سال ۲۰۱۸، توئیتر در ماه بیش از ۳۳۵ میلیون کاربر فعال دارد.
ساختار و محتوای توییتر
ساختار توییتر بسیار ساده است و یک ستون بیشتر ندارد. شما به راحتی میتوانید در آن توییتها را بالا و پایین (Scroll) کنید. انواع مختلف محتوا در شبکه اجتماعی توییتر قابل به اشتراکگذاری است.
متن
اصلیترین معنای عبارت “توییت کردن” در توییتر، نوشتن متن و به اشتراکگذاری آن با فشردن دکمه Tweet است. کاربران توییتر در ابتدا در هر توییت تنها متنی با طول حداکثر ۱۴۰ کاراکتر میتوانستند بنویسند، اما در نوامبر ۲۰۱۷ این میزان برای تمامی زبانها به جز ژاپنی، کرهای و چینی به دو برابر افزایش پیدا کرد. در همان زمان نیز این افزایش محدودیت موافقان و مخالفان خود را داشت. اگر شما هم نظری موافق یا مخالف با این دارید، میتوانید در قسمت کامنتها با ما به اشتراک بگذارید.
به خاطر همین محدودیت در تعداد کاراکترها، خیلی از کاربران توییتر بعضی کلمات را مخفف کرده یا آنها را از قصد غلط مینویسند. عبارتهایی مثل Twttr به جای Twitter یا “پاد” به جای “پایگاه اطلاع رسانی دولت” نمونههایی از این خلاصهسازیها هستند. زیاد روی این مسئله حساس نشوید، این مسئله در توییتر کاملا عادی است و بعد از مدتی سر و کله زدن با آن به این چیزها عادت میکنید!
به هر حال، اگر مایلید متنی طولانیتر از ۲۸۰ کاراکتر بنویسید، باید نوشته خود را در چند توییت مجزا نوشته یا به اصطلاح یک “رشته توییت” بنویسید. راه دیگر هم به اشتراکگذاری لینک نوشتهتان در توییتر است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
لینکها
اگر مطلبی در وبلاگتان نوشتهاید، در سایتتان محصولی برای فروش دارید یا خبر یا محتوای جالبی در فضای وب دیدهاید که میخواهید با دیگران به اشتراک بگذارید، میتوانید لینک صفحه مورد نظر را توییت کنید. لینکها جزو ۲۸۰ کاراکتر توییتها محسوب نمیشوند و میتوانید به راحتی متن مورد نظرتان را هم کنار لینک مورد نظر قرار دهید.
توییتر تمامی لینکهای به اشتراک گذاشته شده را با استفاده از دامنه t.co کوتاه میکند. این دامنه به صورت اختصاصی متعلق به توییتر است و هر لینکی که شما در آن منتشر کنید با این دامنه کوتاه میشود.
محتوای تصویری
به اشتراک گذاری عکس و گیف در توییتر بسیار آسان است. در هر توییت میتوانید حداکثر ۱ گیف یا ۴ عکس توییت کنید و اگر از اپلیکیشن موبایلی توییتر استفاده میکنید، عکسها را مستقیما از دوربین گوشی خود به اشتراک بگذارید.
ویدیو
به اشتراکگذاری ویدیو از طریق آپلود کردن فایل یا ضبط آن با دوربین فیلمبرداری گوشی امکان پذیر است. توجه داشته باشید که ویدیوی شما حداکثر میتواند ۲ دقیقه و ۲۰ ثانیه باشد، در غیر این صورت توییتر خودش ویدیوی شما را کوتاه خواهد کرد. در صورتی که میخواهید ویدیوی طولانیتری را به اشتراک بگذارید، بهتر است آن ویدیو را در آپارات، نماشا، یوتیوب و سایر رسانهها بارگزاری کنید و لینک آن را در توئیتر به اشتراک بگذارید.
علاوه بر این، امکان پخش زنده ویدیو در اینجا هم وجود دارد.
نظرسنجیها (Polls)
یکی از بهترین ویژگیهای توییتر برای تعامل با دیگر کاربران، امکان ایجاد نظرسنجی در آن است. کافی است روی دکمه ایجاد نظرسنجی کلیک کرده، سوالتان را تایپ کنید و پاسخهای مورد نظر را وارد کرده تا کاربران بتوانند یکی از آنها را انتخاب کنند. امکان ایجاد محدودیت زمانی (یعنی اینکه نظرسنجی تا چه زمانی روی سایت بماند) نیز وجود دارد.
ابزارها و امکانات
درست همانند بسیاری از شبکههای اجتماعی، برای دیدن توییتها نیازی به ثبت نام در توییتر ندارید، اما برای فعالیت در توییتر و استفاده از اپلیکیشن موبایلی آن، بایستی حساب کاربری خود را داشته باشید. برای ساختن حساب کاربری به یک آدرس ایمیل احتیاج دارید.
ساختن حساب کاربری و تنظیمات پروفایل
ساختن حساب کاربری در توییتر با داشتن یک آدرس ایمیل معتبر و یک رمز عبور امکان پذیر است.
بعد از ورود، بایستی یک نام کاربری (username) برای خود انتخاب کنبد، در غیر اینصورت توییتر خودش برای شما یک نام کاربری تعریف خواهد کرد. همواره میتوانید در قسمت تنظیمات نام کاربری خود را تغییر دهید، به شرطی که قبلا کسی از این اسم استفاده نکرده باشد. توجه داشته باشید که نام کاربری با عنوان اکانت شما متفاوت است. برای انتخاب عنوان اکانت هم از نامهای فارسی و هم انگلیسی بنا به سلیقۀ خود میتوانید استفاده کنید.
با زدن دکمه Edit Profile، میتوانید یک تصویر پروفایل و یک بنر برای خود انتخاب کنید. امکان وارد کردن آدرس وبسایتان هم در اینجا وجود دارد. اگر به دنبال اعمال تنظیمات بیشتر از جمله عوض کردن رمز عبور، فعال کردن تایید دومرحلهای، غیر فعال کردن حساب و … هستید بایستی به قسمت Settings and Privacy مراجعه کنید.
راستی اگر هنوز توئیتر را نصب نکردهاید، میتوانید به مقالۀ راهنمایی نصب و راهاندازی توئیتر در وبلاگ دیدوگرام مراجعه کنید.
دنبال کردن و دنبال شدن
درست همانند شبکههای اجتماعی دیگر، در اینجا هم امکان فالو کردن دیگر کاربران وجود دارد. بخاطر ذاتِ توییتر که در آن جریان اطلاعات باز بوده و در دسترس همه است، حالت پیش فرض این است که میتوانید هر کاربری را فالو کرده و از همان لحظه به توییتهای آنها دسترسی داشته باشید، اما در صورت تمایل میتوانید حساب کاربری خود را به صورت Private درآورده تا افراد دیگر قبل از فالو کردن شما، از شما اجازه بگیرند.
البته اگر میخواهید از توییتر برای ترویج کسب و کارتان استفاده کنید، بهتر است چنین کاری نکنید.
فیو، ریتوییت، منشن و ریپلای
عبارت فِیو (Fave) حالت کوتاه شده Favorite است که البته الان به نام همان لایک (Like) شناخته میشود. درست همانند لایک کردن پستها در دیگر شبکههای اجتماعی است. توجه داشته باشید که با فیو کردن یک توییت، دنبالکنندگان شما نیز خواهند دانست که شما آن توییت را پسندیدهاید. اگر دوست ندارید از طرف فالوئرهایتان قضاوت شوید، هر توییتی را لایک نکنید مگر آنکه مایل باشید آنها نیز آن توییت را ببینند و بپسندند.
شاهد این ماجرا بلایی است که مدتی پیش بر سر تد کروز، یکی از سرشناسترین سناتورهای جمهوری خواه در ایالات متحده امریکا آمد. او در زمان رقابتهای انتخاباتی ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۶، پس از لایک کردن توییتی در یکی از صفحات نه چندان اخلاق مدار (!)، توسط کاربران بسیاری مورد حمله قرار گرفت و هنوز هم پس از بیش از ۲ سال، کاربران دست از تمسخر او برنداشتهاند.
عنوان ریتوییت (Retweet) یا همان دوباره توییت کردن، اصلیترین روش به اشتراکگذاری توییتهای دیگران با دنبالکنندگان شماست. با کلیک روی دکمه ریتوییت میتوانید توییت مورد نظرتان را بازنشر داده و زیر آن توییت متنی بنویسید تا نظر خودتان را هم با دوستانتان مطرح کرده باشید. به این کار به اصطلاح کوت (Quote) هم میگویند. این قابلیت توئیتر برای کسانی که به دنبال وایرال شدن محتوا یا به اشتراکگذاری کمپینهای تبلیغاتی خود هستند، یکی از بهترین امکانات است، چراکه فوقالعاده راحت و کاربردی است و کاربران بسیاری زیادی از آن اسفاده میکنند؛ تا جایی که میتوان گفت که بیش از ۷۰% فضای توئیتر حول عمل “ریتوئیت کردن” میچرخد.
یکی از راههای ارتباط مستقیم و عمومی با دیگر کاربران، منشن کردن آنها با استفاده از @ و نام کاربری منحصر به فرد آنهاست (درست همانند اینستاگرام). تفاوت در اینجاست که اگر کسی را در توییتر منشن کنید، در واقع یک پست عمومی خطاب به او نوشتهاید و همه میتوانند زیر آن توییت نظر خود را بگذارند. اخیرا افراد بسیاری در کشور ما برای مطرح کردن پیشنهادات و انتقادات خطاب به فروشگاههای اینترنتی، تاکسیهای آنلاین، هنرمندان و سیاستمداران از این امکان توییتر استفاده میکنند.
ریپلای کردن (Reply) درست همانند کامنت گذاشتن در شبکههای اجتماعی دیگر است. در صورتی که کسی شما را منشن کرده و موضوعی را مطرح کرده باشد، میتوانید با زدن دکمه ریپلای به آن توییت جواب داده و اگر صاحب کسب و کاری هستید، از توییتر به عنوان تریبونی برای ارائه جوابیههای رسمی استفاده کنید. برای مثال، به انتقادی که یکی از مسافران تپ سی در توییتر مطرح کرده و جواب تپ سی به آن کاربر توجه کنید:
در این میان بد نیست اشارهای هم داشته باشیم به اینفلوئنسرهای توییتر. احتمالا با اینفلوئنسرهای اینستاگرامی آشنا هستید؛ افرادی که در اینستاگرام معروف شدهاند و به همین علت شرکتها برای تبلیغ کالاها یا خدماتشان به سراغ آنها میروند.
در اینجا هم کاربران زیادی وجود دارند که کارشان همین است. از آنجا که این افراد تنها با یک منشن یا کوت کردن میتوانند کاری کنند که توییت شما هزاران بار بیشتر دیده شود، بد نیست که برای تبلیغات توییتر سراغ این آدمها هم بروید. البته که اینفلوئنسرهای توییتر معمولا از نظر حرفهای بودن از اینستاگرامیها چیزی کم ندارند و هزینههایی که از شما میگیرند قطعا پایین نخواهد بود!
پیامهای مستقیم (DM ها)
اگر مایل به ارتباط با کاربری دیگر هستید اما نمیخواهید صحبتهای شما به صورت عمومی در توییتر منتشر شود، از پیامهای مستقیم (Direct Message) استفاده کنید. DM زدن برای کاربران دیگر بسیار ساده است و نیاز به توضیح خاصی ندارد. برای فرستادن پیام به هریک از دیگر کاربران، روی دکمه Messages کلیک کنید، نام کاربری او را وارد کرده و پیامتان را بفرستید.
هشتگها
میتوان به جرات گفت هشتگها در هیچیک از شبکههای اجتماعی به اندازه توییتر قدرتمند نیستند. به علت باز بودن و فراگیر بودن توییتر، در صورتی که از هشتگهای پرکاربرد و مناسب استفاده کنید، تعداد بازدیدهای توییتهای شما میتواند به آسانی به اندازه افراد معروف بالا برود.
استفاده از هشتگها معمولا برای راهاندازی کمپینها یا تبلیغات برای فروش یک محصول کوچک گرفته تا انتخاباتهای ریاست جمهوری مرسوم است. قبلا درباره هشتگها و چگونگی استفاده از آنها در شبکههای اجتماعی نوشتهایم، کافی است به مقالۀ هشتگ چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد، مراجعه کنید.
پروموت (Promote) کردن توییتها
درست همانند اینستاگرام یا فیسبوک، در اینجا هم میتوان توییتها یا خودِ حساب کاربری را با پرداخت مبلغی به افراد بیشتری نمایش داد یا به اصطلاح پروموت کرد. در حال حاضر، توییتر خدمات پروموشن را به کشور ما ارائه نمیدهد.
بعضی از اصطلاحات مرسوم در میان کاربران فارسی زبان توییتر
بعد از مدتی کار با توییتر و مخصوصا ارتباط با کاربران ایرانی، به واژهها و اصطلاحاتی برخواهید خورد که شاید در نگاه اول چندان آشنا به نظر نیایند. در ادامه به بعضی از آنها اشاره خواهیم کرد:
آواتار (Avatar): اینجا منظور اولین فیلم سه بعدی تاریخ سینما نیست! کاربران معمولا به تصویر پروفایل خود آواتار میگویند.
هدر (Header): کاربران در بالای صفحه خود از نوعی تصویر بنر استفاده میکنند (درست مثل فیسبوک) که به آن هدر هم گفته میشود.
فالو و آنفالو (Follow and Unfollow): نیاز به توضیح نیست که در اینجا هم میتوانید کاربران دیگر را دنبال کرده (فالو کنید) یا دست از دنبال کردن آنها بردارید (آنفالو کنید).
لاک (Lock): توییتر ممکن است حساب کاربری شما را به دلایل مختلفی مثل غیر فعال بودن، فالو کردن بیش از حد، انتشار محتوای نامناسب یا گزارشهای کاربران دیگر قفل (لاک) کند. در این صورت شاید چند روزی طول بکشد که حساب دوباره باز شده و در دسترس شما قرار گیرد.
بلاک (Block): اگر در توییتر خدای نکرده با کسی مشکل دارید، میتوانید او را بلاک کنید. در این صورت نه شما به توییتهای او دسترسی خواهید داشت و نه او به توییتهای شما.
پین کردن توییت (Pin): میتوانید یکی از توییتهای مهم، شعارها یا مطالب مورد علاقه خود را روی پروفایلتان سنجاق کنید که همواره برای همگان قابل دیدن باشد.
بوکمارک (Bookmark): از آنجا که توییتر مثل دریایی از جملات است و پیدا کردن دوباره یک توییت اصلا کار آسانی نیست، پیشنهاد میکنیم اگر از توییتی خوشتان آمد و خواستید دوباره به سراغش بروید، آن را بوکمارک کنید. در این صورت توییت مورد نظر برای شما ذخیره شده و میتوانید دوباره آن را در دسترس داشته باشید.
فیواستار (Fave star): به توییتهایی که بیشتر از ۱۰۰۰ بار لایک بخورند، به اصطلاح فیواستار میگویند.
مومنت (Moment): مومنت در توییتر تقریبا چیزی شبیه به استوری در اینستاگرام یا فیسبوک است. میتوانید یک یا چند توییت را انتخاب کرده، آنها را با انتخاب گزینه Add to New Moment به هم وصل کنید، برای مومنت خود عنوانی انتخاب کنید و در نهایت روی پروفایلتان قرار دهید. از این به بعد هر کسی که وارد پروفایل شما میشود، قادر خواهد بود با دیدن مومنتهای شما به موضوعات مورد علاقه و خط فکری شما پی ببرد. از مومنتها میتوانید برای ثبت و نگهداری وقایع مهم روی پروفایلتان استفاده کنید. مومنتها به هر تعدادی که باشند برای همیشه روی پروفایل شما در دسترس هستند، مگر آنکه خودتان تصمیم بگیرید آنها را پاک کنید.
دی اکتیو کردن حساب (Deactivate): توییتر به شما این امکان را میدهد که حساب کاربریتان را غیر فعال کنید. توجه داشته باشید که در صورت پشیمان شدن، تا ۱۴ روز وقت دارید که اکانت خود را به حالت عادی برگردانید. بعد از ۱۴ روز، حساب شما برای همیشه بسته خواهد شد.
ترولها (Troll): عبارت ترول در توییتر معمولا برای کاربرانی استفاده میشود که کارشان تخریب، توهین یا مسخره کردن دیگر کاربران است. معمولا فکر خوبی است که هر چند وقت یکبار ترولها را از فهرست دنبالکنندگان خود حذف کنید (بلاک کنید).
طوفان توییتری: هر از چند گاه، کاربران توییتر برای رسیدن به هدفی خاص یا رساندن پیامی به جامعه، “طوفان توییتری” به راه میاندازند. منظور از طوفان توییتری، پست کردن صدها هزار توییت به صورت هماهنگ و معمولا با هشتگی یکسان توسط کاربران متعدد است.
آنچه تا به اینجا گفتیم قسمت ساده ماجرا و خلاصهای از امکانات عمومی توییتر بود. برای استفاده حرفهای از توییتر، به ابزارهای حرفهای نیاز دارید. در ادامه مطلب، به Twitter Analytics و چگونگی کار با آن خواهیم پرداخت.
استفاده از Twitter Analytics برای بازاریابان دیجیتال
توییت کردن بیهدف و برنامه هیچ فایدهای ندارد. چه قصد داشته باشید که صفحه خود را در توییتر راه بیندازید و چه به فکر شروع یک کمپین باشید، Twitter Analytics میتواند به شما کمک کند که ایدههایتان را بهتر عملی کنید. در فضایی که روزی حداقل ۵۰۰ میلیون توییت جدید وجود دارد، داشتن اطلاعات کافی و استفاده صحیح از آنها، باعث خواهد شد افراد بیشتری شما را ببینند.
ورود به پنل Twitter Analytics بسیار آسان است. کافی است روی تصویر پروفایل خود کلیک کرده و گزینه Analytics را انتخاب کنید.
داخل توییتر آنالیتیکس چه خبر است؟
داخل پنل توییتر آنالیتیکس، آمارها و گزارشهای فراوانی به چشم میخورند. در اینجا به تعدادی از آنها که برای بازاریابهای دیجیتال بیشترین اهمیت را دارند اشاره خواهیم کرد.
۱. Top Tweet
Top Tweet یعنی توییتی که بیشترین تعداد Impression (میزان بازدید) را در یک ماه به خود اختصاص داده است. بررسی توئیتی که بیشترین بازدید را داشته به شما کمک میکند مسیر خود را در توئیتر بهتر پیدا کنید.
۲. New Followers
شما به عنوان یک کاربر گاهی مطلبی را میپسندید و گاهی هم بعد از مشاهده آن مطلب، به کانال یا صفحه مورد نظر میروید تا محتوای مشابه بیشتری ببینید. بالا رفتن تعداد دنبالکنندگان یعنی اینکه دارید خوب عمل میکنید و کاهش سرعت رشد تعداد این افراد، احتمالا نشانهای است از اینکه قسمتی از مسیر را دارید اشتباه پیش میروید.
۳. Top Follower
عبارت Top Follower در اینجا یعنی کسی که از بقیه دنبالکنندگان شما فالوورهای بیشتری دارد. از آنجا که فیو کردنها، ریپلایها و منشنها به کاربران دیگر هم نمایش داده میشود، دنبالکنندههای پر طرفدار افراد بیشتری را به سمت صفحه شما خواهند کشید.
۴. Top Mention
بین توییتهایی که کاربران در آنها شما را منشن کردهاند، آن توییتی که بیشترین تعداد دیدهشدن را به خود اختصاص داده به عنوان Top Mention شناخته میشود. گذاشتن تمرکز بیشتر روی Top Mention ها و فعالیت زیر آنها، طبعا باعث دیده شدن شما توسط کاربران بیشتری خواهد شد.
۵. Engagements
Engagement ها عبارت هستند از هر کیلکی که روی توییتهای شما خورده است. باز کردن عکسها، ورود به لینکها، ریپلایها، باز کردن پروفایل یا هر کار مشابهی “Engagement” محسوب میشود. این کلیکها یعنی اینکه توانستهاید توجه کسی را جلب کرده و آن شخص تلاش کرده که با شما بیشتر آشنا شود. تعداد Engagement ها میتواند به شما نشان دهد که Call to Action های شما چطور عمل میکنند.
۶. Engagement Rate
معیار Engagement Rate یا نرخ مشارکت عبارت است از تعداد کلیکها تقسیم بر تعداد دیده شدنهای یک توییت. در هنگام مقایسه وضعیت دو یا چند توییت، تنها شمردن تعداد کلیکها ممکن است گمراه کننده باشد چون تعداد دفعاتی که آن توییت دیده شده را در نظر نگرفتهایم. مثلا فرض کنید که توییتی ۱۰۰ بار دیده شده و ۲۰ بار رویش کلیک شده. در این حالت نرخ مشارکت ۲۰% است. حالا تصور کنید که توئیت شما ۱۰۰۰ بار دیده شده اما تعداد کلیکهایش همان ۲۰ کلیک باشد، نرخ مشارکت ۲% میشود. پس همانطوری که میبینید تعداد بازدیدها مهم نیست. نسبت کلیک به بازدید مهم است.
۷. Twitter Reach Percentage
این معیار نشان میدهد که چه تعدادی از دنبالکنندگان شما توییتی را دیدهاند. اهمیت این عدد در آن است که شما میتوانید متوجه شوید که در زمان مناسب توییت میکنید یا خیر.
پس توئیتر آنالیتیکس مزایای زیادی برای شما دارد. من در این قسمت ۴ مورد از پرکاربردترین فواید توئیتر آنالیتیکس را به شما توضیح میدهم.
۴ دلیل برای اینکه باید از توییتر آنالیتیکس استفاده کنید
از هر شبکۀ اجتماعی که استفاده کنید، آنالیتیکس آن اطلاعات مفیدی به شما میدهد. توئیتر هم از این قاعده استثنا نیست.
شناخت بهتر مخاطبان
شناخت صحیح مخاطب و داشتن درک مناسب از نیازها، تمایلات، سن، جنس، زبان، موقعیت جغرافیایی و اطلاعات دیگر از او نه تنها برای کاربران توییتر بلکه برای همه بازاریابان دیجیتال اهمیت بسیاری دارد. بسیاری از این اطلاعات در پنل آنالیتیکس موجود بوده و اطلاعات دیگری را هم میتوانید با پیدا کردن همان کاربران در شبکههای اجتماعی دیگر مثل اینستاگرام بدست آورید.
تولید هوشمندانهتر محتوا
با وجود آنکه توییتر محدودیت تعداد کاراکترهای هر توییت را به ۲۸۰ افزایش داده است، همچنان توصیه میشود توییتهای خود را کوتاه اما جذاب بنویسید. نکته دیگر هم این است که تمایل افراد به کلیک روی توییتهایی که عکس یا ویدیو دارند تا سه برابر بیشتر از توییتهای متنی است.
اما جدا از این صحبتها، Twitter Analytics همیشه میتواند به شما کمک کند بدانید که مخاطبانتان واقعا چه نوع محتوایی را دوست دارند. برای مثال فرض کنید که کار شما تولید و فروش لباس سگ و گربه است. اگر مطالب و عکسهای مربوط به گربهها بیشتر کلیک میخورند، شاید بهتر باشد که شما هم تمرکز اصلی خود را روی لباس گربه بگذارید!
پیدا کردن بهترین زمان برای توییت
هر توییت بعد از زمان انتشار نیمه عمری در حدود ۲۴ دقیقه دارد (نیمه عمر در اینجا یعنی اینکه اگر قرار است توییت شما را ۲۰۰ نفر ببینند، ۱۰۰ نفر آن را در عرض ۲۴ دقیقه اول دیده و ۱۰۰ نفر دیگر آن را به تدریج در ساعات یا روزهای آینده خواهند دید). این میزان تقریبا نصف شبکههای اجتماعی دیگر مثل فیسبوک یا اینستاگرام است. به همین خاطر است که توییت کردن در زمان صحیح، اهمیت بسیاری دارد.
در بعضی منابع ذکر شده که بهترین زمان برای توییت حدود ساعت ۳ بعداز ظهر روزهای کاری است. توصیه شده که برای برقراری بهترین ارتباط با مخاطبان، حداقل روزی یک بار توییت کنید. اما طبعا این توصیه هم وحی منزل نیست و بهترین زمان توییت بستگی به نوع مخاطبان و جنس محتوای شما دارد.
توییتر آنالیتیکس میتواند به شما کمک کند که بدانید در چه زمانها و چه روزهایی پستهایتان موفقتر بودهاند. بعد از مدتی کم کم میتوانید بدانید که فالوئرهایتان در چه زمانی آنلاین هستند تا دقیقا در همان زمانها توییت کنید.
بازاریابی موفقتر!
ابزار Twitter Analytics به شما میگوید که چه کاری جواب میدهد و چه کاری خیر. Top Tweet های شما به شما میگویند که کدام قسمت از کارتان درست بوده، و از طرف دیگر توییتهای ضعیفتر میتوانند به شما نشان دهند که کجای کار را اشتباه کردهاید. برای گرفتن بهترین نتایج، موقع توییت کردن همیشه تجربیات قبلی را در نظر داشته باشید.
گرفتن تیک آبی رنگ و تایید حساب کاربری
داشتن تیک آبی رنگ در کنار نام شما، به این معنی است که حساب کاربری متعلق به خود شما بوده و دیگر جایی برای اکانتهای قلابی یا افرادی که سعی دارند از نام و برند شما به نفع خود استفاده کنند وجود نخواهد داشت. تایید حساب کاربری از سوی توییتر فرآیندی زمان بر است و نیاز به انجام مراحل فراوانی دارد. در اینجا تلاش کردهایم به نکاتی اشاره کنیم که به شما در گرفتن تیک آبی رنگ و تایید شدن حساب کاربریتان کمک خواهند کرد:
- چه شما درخواست تایید حساب بدهید و چه خودِ توییتر بخواهد حساب کاربری شما را تایید کند، حساب کاربرانی تایید میشود که تا حدی توسط عموم مردم شناخته شده باشند (سلبریتیها، سیاستمداران، یا شرکتها و برندهای معروف). گاهی اوقات هم در صورت وجود چندین حساب به نام یک شخص یا برند، توییتر سعی میکند حساب اصلی را پیدا کرده و آن را تایید کند.
- فعال بودن شما در توییتر بسیار مهم است. روزی حداقل دو بار توییت کنید و با کاربرانی که شما را منشن میکنند ارتباط داشته باشید.
- حساب کاربری خود را به وبلاگ و حسابهای خود در دیگر شبکههای اجتماعی متصل کنید. در صورتی که نام شما در چند جا به شکل یکسان وجود داشته باشد، احتمال تایید شدن شما بالا خواهد رفت.
- مشخصات خود یا برند خود را به صورت کامل و صحیح در پروفایلتان قرار دهید.
- سعی کنید حسابهای کاربری تایید شده را دنبال کنید و با آنها در ارتباط باشید.
- زمانی که احساس کردید حساب شما آمادگی تایید شدن را دارد، خطاب به حساب کاربری @verified یک توییت زده و درخواست کنید شما را تایید کنند. در صورتی که از شما سوالی شد، جواب سوالات را به صورت صحیح و کامل ارائه کنید تا روند تایید شدن شما سریعتر به پیش رود.
- صبور باشید. همانطور که گفتیم، تایید شدن حساب کاربری فرآیندی وقت گیر است و شاید هم هیچ وقت انجام نشود. اما در صورتی که واجد شرایط لازم برای تایید شدن باشید، این اتفاق قطعا خواهد افتاد.
برای تایید شدن حساب کاربری، کارهایی هست که حتما باید انجام دهید. در ادامه مطلب، به این موارد خواهیم پرداخت.
تایید شماره تلفن
برای تایید شدن حساب کاربری شما، یکی از چیزهایی که بایستی تایید شود شماره موبایل شماست. برای تایید شماره تلفن، مراحل زیر را دنبال کنید:
- وارد صفحه کاربری خود در توییتر شوید (لاگین کنید).
- روی دکمه پروفایل (عکس پروفایل) کلیک کنید.
- گزینه Settings and privacy را انتخاب کنید.
- روی برگه Mobile کلیک کنید.
- شماره موبایلتان را وارد کنید و روی دکمه Continue کلیک کنید.
- کدی که برایتان اس ام اس شده را وارد کنید و Activate Phone را بزنید.
غیر فعال کردن Tweet Protection
این کار درست شبیه به پابلیک کردن حساب کاربری در اینستاگرام است. طبیعی است که برای آنکه به عنوان یک شخص یا برند معروف شناخته شوید، محتوای حساب کاربری شما برای همه قابل دیدن باشد.
- لاگین کنید.
- روی عکس پروفایلتان کلیک کرده و دکمه Settings and privacy را بزنید.
- وارد برگه Privacy and Safety شوید .
- تیک کنار گزینه Protect your tweets را بردارید و روی Save Changes کلکی کنید.
ویرایش اطلاعات حساب کاربری برای تایید شدن
- لاگین کنید.
- روی عکس پروفایلتان کلیک کرده و گزینه Profile را انتخاب کنید.
- روی دکمه Edit Profile کلیک کنید.
- عکس پروفایلتان را طوری انتخاب کنید که نشاندهنده معروفیت و اقبال عموم به شما باشد. از عکسی روشن، واضح و با کیفیت استفاده کنید یا لوگوی اصلی خود را قرار دهید.
- از نام واقعی خود یا برند خود استفاده کنید.
- در قسمت Location، محل واقعی زندگی یا کسب و کار خود را وارد کنید.
- آدرس وبسایت رسمی خود را داخل پروفایلتان بگذارید.
- اطلاعات شخصی یا اطلاعات مربوط به برندتان را تا میتوانید کامل و جامع در قسمت Bio بنویسید.
- روی دکمه Save changes کلیک کنید.
حواستان باشد که…
- کنار عنوان حساب کاربریتان از کاراکتر تیک آبی استفاده نکنید. توییتر به خاطر این کار ممکن است حساب کاربری شما را ببندد.
- اگر حساب کاربری شما تایید شد، نباید نام کاربری (username) خود را عوض کنید. این کار ممکن است باعث از دست رفتن تیک آبی شود.
- بعد از تایید شدن، دیگر به سراغ گزینه Protect your tweets نروید.
- بعد از تایید شدن، داستان تمام نشده و کاربرانی وجود خواهند داشت که تلاش کنند جای شما را بگیرند. این شما هستید که باید با شفافیت و تولید محتوای مناسب، موقعیت خود را در توییتر حفظ کنید.
چند نکته برای بهتر توییت کردن…
- همانطور که اشاره کردیم، اطلاعات پروفایل خود را تکمیل کنید.
- نکات امنیتی از جمله ثبت ایمیل و شماره تلفن، استفاده از تایید دومرحلهای و انتخاب رمز عبور مناسب را رعایت کنید.
- روزی حداقل سه باز توییت کنید تا حضور شما در توییتر بهتر احساس شود.
- در توییتهایتان طرز فکر خود را داشته باشید و به دنبال کپی از توییتهای بقیه نباشید.
- در مواجهه با ترولها، صبور باشید و به صورت عصبی و ناگهانی عمل نکنید.
- همواره ادب و احترام را در مقابل کاربران دیگر رعایت کنید.
- از انواع فرمهای محتوایی مثل عکس و فیلم استفاده کنید.
- ساکت سر جایتان ننشینید! وارد صفحات بقیه شده و با آنها تعامل کنید!
خلاصه
استفاده از توییتر برای بازاریابی فواید بسیاری از جمله مخاطبان فراوان، امکان ارتباط رو در رو و استفاده آسان دارد. توییتر درست همانند چاقویی بسیار تیز است که اگر با آن به درستی کار کنید، بهترین نتایج را از آن خواهید گرفت. اما باید مراقب باشید که این چاقو را از تیغهاش نگیرید! اگر مخاطبان در توییتر نسبت به شما ذهنیت منفی پیدا کنند، بسیار سخت میتوان آب رفته را به جوی برگرداند.
برای کسب بهترین نتیجه، زمانهای ایده آل توییت کردن را با استفاده از توییتر آنالیتیکس پیدا کنید. سعی کنید اطلاعات پروفایل شما کامل و صحیح باشند و از این طریق تلاش کنید تیک آبی رنگ تایید را بگیرید. این کار تاثیر بسیاری در اعتبار نام و برند شما در توییتر خواهد داشت.
آیا کاربر توییتر هستید؟ فقط اخبار را میخوانید یا در آن فعالیتی هم دارید؟ توییتر در بین مردم کشور ما چه جایگاهی دارد؟ منتظر دیدن نظرات و تجربههای شما هستیم!
نوشته آشنایی با توییتر و اصول بازاریابی در آن اولین بار در نوین. پدیدار شد.