قبلا در میان مطالب گراف بارها به این موضوع اشاره کرده ایم که دامنه توجه (Attention Span) ما در هجمه مطالب مختلف در شبکههای اجتماعی و وبسایتهای گوناگون بسیار کمتر شده است. این کاهش دامنه توجه به معنی گذر سریع از مطالب بدون مطالعه دقیق آنها و در نهایت تاثیر گذاری کمتر و کمتر نوشتهها و مطالب وبلاگها است. پس چاره کار چیست؟ چگونه میتوانیم در میان مطلب نوشته های روزمره وبلاگهایمان توجه بیشتری جلب کنیم؟ کاربر را برای مدت بیشتری در صفحه نگه داریم و مهمتر اینکه او را مجاب به تعامل کنیم؟ در این مطلب به شیوه استفاده از محتوای تعاملی برای حل این موضوع میپردازیم.
محتوای تعاملی چیست؟
محتوای تعاملی به زیرشاخهای از بازاریابی محتوایی گفته میشود که کاربر با شیوههایی بیش از مطالعه، گوش دادن و یا تماشا با محتوا ارتباط برقرار میکند. در شرایطی که بیش از ۸۶٪ از بازاریابان B2B از شیوههای بازاریابی محتوایی برای محصولات خود استفاده میکنند محتوای تعاملی شیوهای نو برای رقابت در میان این حجم از سروصدا و آشوب محتوایی است. محتوای تعاملی از این نظر جذابیت بیشتری دارد که: مخاطب را وارد یک گفتگوی دو طرفه میکند و تجربهای منحصر به فرد و اختصاصی شده را برای او رقم میزند.
انواع شیوه های مختلف ایجاد محتوای تعاملی
نحوه ایجاد یک محتوای تعاملی موثر تا حد زیادی به خلاقیت و تواناییهای فنی بستگی دارد اما شیوه هایی از محتوای تعاملی وجود دارند که پرکاربردتر هستند.
آزمونها
آزمونها از شیوههای رایج تعاملی کردن محتوا در وبلاگها و سایتها هستند. آزمونها که اغلب پاسخ های کوتاه چند گزینهای دارند، به شیوهای طراحی میشوند که سخت به نظر برسند ولی کاربر بتواند پاسخ آنها را به خوبی و سرعت تشخیص دهد و همین باعث ایجاد اعتماد بنفس در او شده
و لینک آزمون را با دیگر دوستان خود به اشتراک بگذارد. برای مثال در اینجا سایت Women.com را مشاهده میکنید یک آزمون اشتباهات پرکاربرد گرامر زبان انگلیسی در سایت خود قرار داده است، این آزمون بارها میان افراد مختلف به اشتراک گذاشته شده است چرا که همیشه افراد میخواهند به یکدیگر ثابت کنند که در کاری نسبت به دیگران برتری دارند!
احتمالا خود شما هم قربانی یکی از این شیوههای آزمون بودهاید. نمونه های این آزمونها بسیارند. برای مثال میتوانید تست سطح دانش! یا تست بررسی سطح دانش سیاسی را ببینید که با سرگرم کردن شما به سوالات مختلف میزان بازدید و رتبه بندی سایت خود را افزایش میدهند و کاربر جدید جذب میکنند.
علاوه بر این شیوه، آزمونهای دیگری نیز هستند که تک سوالیاند و داخل مطالب درج میشوند، برای مثال اگر شما مطلبی درباره سفر به ساحل مینویسید میتوانید آزمون زیر را در گوشهای از مطلب خود درج کنید تا کاربر تعامل نسبی با مطلب شما پیدا کند.
ابزارهای محاسباتی
هرچند توسعه فنی ابزارهای محاسباتی پیچیدهتر است ولی بسیار کاربردیتر هستند و نرخ تعامل را به شدت افزایش میدهند و به اشتراک گذاشته میشوند. ابزارهایی مانند نرخ بیمه سالیانه بر اساس خانوار، محاسبه مالیات!، محاسبه وزن مناسب بر اساس قد و سن و دیگر پارامترها، شخصیتشناسی و خودشناسی و … از موارد متعددی هستند که میتوان در این زمینه مثال زد. برای نمونه این سایت ایرانی را مشاهده میکنید که با راهاندازی یک محاسبهگر BMI چه میزان زیادی کاربر را روزانه از موتورهای جستجو روانه خود میکند.
مخصوصا اگر حوزه کاری شما B2B است توسعه ابزارالات محسابتی و انتشار رایگان آنها میتواند کمک شایانی به کسب و کارتان بکند و یکی از شیوههای هک رشد نیز محسوب میشود.
نمایش تعاملی و جذاب تصاویر و دادهها
این شیوه مورد علاقه من در استفاده از محتوای تعاملی است. در این شیوه کاربر در هنگام اسکرول در میان مطالب وبلاگ شما با محتوای هیجان انگیری رو به رو میشود که تجربه لذت بخشی را برایش رقم زده و به درک بهتر مطلب کمک میکند. برای مثال نمونه زیر استفاده هوشمندانه NewYork Times از این ویژگی است که در این لینک میتوانید دقیقتر مشاهده کنید.
البته این موضوع صرفا به اینجا ختم نمیشود و زمانی که خلاقیت در روایت داستانهای گوناگون با فناوری ترکیب شود خروجیهای بسیار جذابی را شاهد خواهیم بود. گاردین نیز از آن دست رسانههایی است که همواره با محتوای تعاملی خلاق کاربرانش را شگفت زده میکند. در پروژه آمریکای قدیم و جدید کاربر میتواند با استفاده از کلید تعبیه شده به گذشته و حال سفر کند.
نمونههایی از این دست کم نیستند. مجله کوانتوم نظریههای فیزیک را به شیوهای تعاملی نشان میدهد و یا نمونه موفق دیگری از مجله گاردین که ۷ گناه دیجیتال را به شیوهای ماندگار و تعاملی ترسیم کرده است.
از دیگر نمونه های محتوای تعاملی که بسیار توجه من را جلب کرد، درج المانهای تعاملی در میان محتوای ویدیویی است. به سایت زیر سری بزنید و ببینید این آژانس چگونه توانسته است با خلاقیت در روایت داستانهای ویدیویی و درگیر کردن مخاطب شیوه بازاریابی خارق العادهای را خلق کند.
در نهایت باید اشاره کرد که در روزگار شلوغ و پرهیاهوی اینترنت دیده شدن، فروختن و موثر بودن روز به روز پیچیدهتر میشود و بدیهی است که میبایست به شیوههای جدید در بازاریابی محتوایی روی آورریم. در نوشته بعدی در این زمینه به ابزارهایی میپردازیم که با استفاده از آنها میتوانید محتوای وبلاگ خود را به نوشتهای تعاملی تبدیل کنید.
نوشته با محتوای تعاملی روح تازه ای به نوشتههای خود ببخشید اولین بار در بازاریابی محتوایی و تولید محتوا گراف. پدیدار شد.