وبمستر کیست و چه نقشی در هدایت یک وبسایت برعهده دارد؟

وبمستر (Webmaster) در حقیقت مدیر ارشد یک وبسایت بوده و هدایت کلی کسب‌و‌کار را بر عهده دارد، او  باید به تمام اجزای مورد نیاز برای کارکرد یک وبسایت تسلط داشته و بتواند آن‌ها را به خوبی کنترل و مدیریت کند، در حقیقت مسئولیت حفظ و بقای یک وبسایت برعهده‌ی وبمستر آن سایت است، در این آموزش از همیار آی‌تی قصد داریم بدانیم یک وبمستر کیست و چه وظایفی برعهده دارد؟

وبمستر کیست و چه وظایفی دارد؟

می‌دانیم که کلمه‌ی Master در زبان انگلیسی به معنای استاد بوده و هنگامی که با کلمه‌‌ی Web همراه می‌شود دقیقا می‌تواند معنای استاد وب را برای افراد تداعی کند، بنابراین یک وبمستر باید مانند یک استاد به تمام جزئیات وبسایت آگاهی داشته و از پس مدیریت آن‌ها بربیاید!

وبمستر کیست و چه وظایفی دارد؟

همانطور که گفتیم یک خانم یا آقای وبمستر در حقیقت مدیر یک کسب‌و‌کار آنلاین بوده و وظیفه‌ی هدایت و کنترل آن را بر عهده دارد، با توجه به ماهیت و اندازه‌ی یک کسب‌و‌کار حیطه‌ی وظایف وبمستر نیز متفاوت خواهد بود، به عنوان مثال در یک وبسایت کوچک، کنترل تمام بخش‌ها برعهده‌ی یک نفر است.

انجام مواردی مانند به‌روزرسانی‌های فنی وبسایت، سئو، تولید محتوا، مدیریت سرور و… برعهده وبمستر است، اما در سایت‌ها و کسب‌و‌کارهای بزرگ‌تر مسئولیت هر بخش برعهده‌ی یک شخص یا تیم بوده و وبمستر سایت تنها وظیفه‌ی مدیریت و نظارت بر کار این افراد را برعهده دارد.

تخصص‌های مورد نیاز یک وبمستر حرفه‌ای چیست؟

تفاوتی ندارد مدیریت یک سایت کوچک را برعهده دارید یا یک وبسایت بزرگ، به عنوان هدایت‌کننده‌ی یک کسب‌و‌کار لازم است تا حدودی با تمام اتفاقاتی که در یک وبسایت رخ می‌دهد آشنا باشید، برخی از این موارد عبارتند از:

  • برنامه‌نویسی و اجرا
  • سئو و تولید محتوا
  • کنترل و بررسی سرور
  • تامین امنیت وبسایت
  • دیجیتال مارکتینگ
  • آنالیز ترافیک ورودی
  • بهبود تجربه‌ی کاربری

همانطور که مشاهده می‌کنید شما به عنوان یک مدیر وبسایت یا کسب‌و‌کار اینترنتی باید به موارد گوناگونی تسلط داشته و بتوانید از پس کنترل آن‌ها بر بیایید.

شغلی وبمستری چیست؟

اگر هدایت یک وبسایت کوچک را بر عهده دارید باید با تسلط کامل روی تخصص‌های گفته شده، خود به تنهایی وبسایت را مدیریت کرده و فعالیت‌های مورد نیاز را انجام دهید، اما اگر در یک سازمان بزرگ به عنوان وبمستر مشغول به کار هستید لازم است تا مدیریت سایر افراد یا تیم‌های مختلف را بر عهده گرفته و بر فعالیت آن‌ها نظارت داشته باشید.

بنابراین حتی اگر خودتان انجام این موارد را در یک وبسایت بر عهده ندارید باز هم لازم است با آن‌ها آشنا باشید تا بتوانید به خوبی فعالیت سایر اعضای تیم را بررسی کنید، به‌عنوان مثال تا هنگامی که با برنامه‌نویسی آشنایی نداشته باشید نمی‌توانید به خوبی با تیم برنامه‌نویسی وبسایت ارتباط برقرار کرده و فعالیت آن‌ها را تحت نظر بگیرید.

وبمستری به عنوان یک شغل، بله یا خیر؟

تا به اینجا با تعریف و شرح وظایف یک وبمستر آشنا شدیم، اما بد نیست کمی هم درباره‌ی انتخاب این حرفه به عنوان شغل و درآمد نگاهی داشته باشیم و بدانیم فردی که توانایی مدیریت یک وبسایت را دارد چگونه می‌تواند از تخصص خود کسب درآمد کرده و دانش خود را به درآمد تبدیل کند.

از جمله حق انتخاب‌های یک وبمستر، استخدام به عنوان مسئول یا مدیر وبسایت در سازمان‌ها و شرکت‌های کوچک یا متوسط است، در حال حاضر با پیشرفت فناوری اطلاعات و رشد تجارت الکترونیک تقریبا هیچ کسب‌و‌کاری نیست که به وبسایت احتیاج نداشته باشد، بنابراین شما می‌توانید به عنوان یک کارمند در مراکز مختلف استخدام شده و هدایت وبسایت سازمان را بر عهده بگیرید.

انتخاب وبمستری به عنوان شغل

گزینه‌ی دیگری که پیش‌روی شماست، استخدام در سازمان‌های بزرگ بوده که می‌تواند موقعیت شغلی مناسبی را به عنوان مدیر اجرایی وبسایت برای شما فراهم کند، اما لازمه‌ی رسیدن به این جایگاه داشتن تجربه و تخصص نسبتا بالاست، چرا که مدیریت یک وبسایت بزرگ کار دشواری خواهد بود، ضمن اینکه شما باید به خوبی با تمام تخصص‌های یک وبمستر حرفه‌ای آشنا باشید تا بتوانید به درستی بر فعالیت اعضای تیم پشتیبانی وبسایت نظارت داشته باشید.

از سوی دیگر، اگر فکر می‌کنید به اندازه‌ی کافی دانش و مهارت در این زمینه دارید می‌توانید کسب‌و‌کار اینترنتی خودتان را راه‌اندازی کرده و از طریق آن به کسب درآمد بپردازید، راه‌های زیادی برای کسب درآمد از اینترنت وجود دارد که می‌توانید در مقاله‌ی آموزش راه‌اندازی کسب‌و‌کار اینترنتی آن‌ها را مطالعه نمایید، یکی از جذاب‌ترین متدهای کسب درآمد از این حرفه راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار شخصی است، در صورتی که فکر می‌کنید توانایی این کار را دارید حتما آن را امتحان کنید!

شغل وبمستری چه مزایا و معایبی دارد؟

مدیریت یک وبسایت نیز مانند هر شغل دیگری چالش‌های گوناگونی دارد، اگر در کار خود متخصص باشید یک درآمد عالی خواهید داشت، می‌توانید کسب‌و‌کار آنلاین خود را راه‌اندازی کرده و اقدام به کسب درآمد از اینترنت کنید، یک درآمد بی‌وقفه، به‌گونه‌ای که کسب‌و‌کار شما همواره در حال جذب سرمایه برای شما خواهد بود، اما همه‌ی این‌ها مستلزم داشتن یک اراده‌ی قوی و تلاش بی‌وقفه است.

از طرفی وبمستری یک شغل پر هیجان و استرس‌آور است، شاید گاهی لازم باشد تمام شب را بیدار مانده و یا حتی در روز‌های تعطیل روی وبسایتتان کار کنید، ورود رقبای جدید را به صنعت‌تان زیر نظر داشته و برای موفقیت در کسب‌و‌کارتان استراتژی‌های دقیق و هدفمندی طراحی کنید، در یک کلام به شما می‌گوییم تنها اگر عاشق این شغل هستید وارد آن شده و مطمئن باشید به موفقیت خواهید رسید.

چگونه می‌توانم یک وبمستر موفق باشم؟

حال که تا حدودی با نحوه‌ی فعالیت و وظایف یک وبمستر آشنا شدیم بد نیست چند نکته‌ی مهم را در این زمینه بررسی کرده و به کمک آن‌ها به یک وبمستر حرفه‌ای تبدیل شویم، مهم‌ترین نکته‌ای باید همواره آن را به یاد داشته و رعایت کنید به‌روزرسانی خودتان است!

همواره سعی کنید با مطالعه‌ی مقاله‌های دسته اول دانش خود را به‌روز نگاه دارید، دنیای آی‌تی و فناوری روز به روز درحال تغییر و پیشرفت است، اگر می‌خواهید در زمینه‌ی کاری خود موفق باشید باید همواره اطلاعات خود را بازبینی کرده و سعی کنید چیز جدیدی به آن اضافه کنید.

تلاش کنید روش‌های نوین بازاریابی را فرا گرفته و آن را روی کسب‌و‌کارتان اجرا کنید، به یاد داشته باشید تنها مهارت کدنویسی برای یک وبمستر کافی نیست، بلکه شما باید بتوانید به خوبی کسب‌و‌کارتان را معرفی کرده و آن را به درآمد برسانید.

آیا شما نیز در خصوص وبمستری و مدیریت وبسایت‌ها تجربه‌ای دارید؟ دیدگاه‌ها و تجربیات خود را در این خصوص با ما و سایر کاربران همیار آی‌تی به اشتراک بگذارید.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *