انتخاب بهترین رنگ سازمانی برای برند خود

رنگ سازمانی برند خود را چگونه انتخاب کنیم؟

آیا تا به حال به این پرسش برخورد کرده اید؟ اگر جوابتان مثبت است، خواندن این مقاله جذاب و کاربردی به شدت به شما توصیه می شود.

در این مقاله کوتاه تلاش ما بر این است که شما را با مبانی اصولی انتخاب رنگ سازمانی آشنا کنیم تا در انتخاب خود موفق تر عمل کنید. پس با ما همراه باشید.

تحقیقات نشان داده است انتخاب رنگ مناسب در محیط کار روی رفتار و میزان بهره وری تأثیر مثبت می گذارد و روانشناسی رنگ ابزاری قدرتمند برای بازاریابان است. ۹۰ درصد قضاوت مردم در مورد محتوا به رنگی که برای ارائه ی آن استفاده شده بستگی دارد و همچنین ۸۵ درصد مردم مبنای خرید را رنگ محصولات قرار می دهند. به همین دلیل انتخاب رنگ مناسب در طراحی گرافیکی، اینفوگرافی، شبکه های اجتماعی و طراحی صفحه ی فرود تأثیر زیادی روی میزان درگیر شدن مخاطبان و فروش محصولات دارد . هر برندی از رنگهای خاص و ثابت در طراحی های خود استفاده می کند که معمولا همین رنگ ها را در کمپین های بازاریابی به کار میبرد. اما اطلاع از روانشناسی رنگ در بازاریابی کمک می کند انتخاب بهتری در بخش های خاص از محتوای بصری داشته باشید. در ادامه ی این مقاله به معرفی بیشتر مواردی میپردازیم که کمک می کنند رنگ کمپین بازاریابی را با دقت بیشتری انتخاب کنید و نتیجه ی بهتری از بازاریابی محتوا بگیرید .

راهنمای رنگ سازمانی

۱- شفافیت و خوانایی بسیار مهم است

بهترین رنگ ها، رنگهایی هستند که خوانایی محتوا را تضمین کنند. این یعنی رنگ هایی که انتخاب می کنید باید تفاوت نسبی با یکدیگر داشته باشند. به عنوان مثال استفاده از دو رنگ سفید و خاکستری روشن در کنار هم مناسب نیست و خوانایی متن را پایین می آورد. از طرف دیگری از رنگ هایی با تضاد بالا مانند آبی و نارنجی نیز نباید در کنار هم استفاده کرد.

فراموش نکنید رنگهایی که استفاده میکنید باید برای همه ی مردم خوشایند باشد. ۸ درصد مردان و ۰.۵ درصد زنان در شمال اروپا به نوعی کوررنگی مبتلا هستند که تشخیص رنگ سبز و قرمز برایشان دشوار است. برای هدف قرار دادن قشر وسیعی از مردم بهتر است از ترکیب چنین رنگهایی خودداری کنید.

۲- رنگ ها نشان دهنده ی شخصیت هستند

رنگ ها با مشتری ها ارتباط برقرار می کنند بنابراین هرقدر انتخاب رنگ محتوای بصری با دقت بیشتری انجام شود، تأثیر بهتری روی مخاطب می گذارد. انتخاب رنگ بستگی به تصویری دارد که می خواهید از برندتان در ذهن مخاطب ماندگار شود. به یاد داشته باشید که محتوا نیز اهمیت دارد، گاهی اوقات رنگ هر بخش از محتوا بر اساس مخاطبانی که هدف قرار می دهد تعیین میشود یا به پلتفرمی بستگی دارد که محتوا در آن به اشتراک گذاشته میشود .

۳- نوع تجارت B2B یا B2C ؟

رنگ نارنجی توسط برندهای C2B و رنگ آبی توسط B2B استفاده می شود. رنگ نارنجی نشان دهنده ی گرما و ارتباط است و معمولا در ذهنمان آن را به نور و خورشید ربط می دهیم. بنابراین بسیاری از برندهای C2B (تجارت شرکت با مشتری) مانند آمازون از این رنگ استفاده میکنند. در مورد رنگ زرد نیز روانشناسی مشابهی وجود دارد .

رنگ آبی در عین حال آرامش بخش بوده و نشاندهنده ی خرد، قدرت و اعتماد است به همین دلیل معمولا در برندهای B2B (تجارت شرکت با شرکت) مورد استفاده قرار میگیرد. اگر دقت کرده باشید متوجه میشوید اکثر برندهایی که با پول یا سلامتی مردم در ارتباط هستند مانند Visa و PayPal از رنگ آبی استفاده می کنند.

۴- لوکس بودن یا قابلیت دسترسی؟

رنگهای خنثی مانند سفید، نقره ای و مشکی توسط بسیاری از برندهای لوکس که میخواهند ظرافت و زیبایی را با سبک طراحی مینیمالیستی (ساده) همراه کنند استفاده میشود. به عنوان مثال رنگ مشکی نشان دهنده ی کمال و قدرت است و توسط برندهای لوکسی مانند Ralph Lauren و Moët & Chandon  استفاده میشود. رنگ بنفش نشاندهنده ی وفاداری است و انتخاب خوبی برای برندهایی با ارتباطات لوکس است . اما اگر میخواهید به عنوان برندی در دسترس و سرگرم کننده شناخته شوید بهتر است از رنگهای روشن و شاد استفاده کنید. مردم، رنگ قرمز را یادآور انرژی میدانند درحالیکه رنگ زرد، نشاندهنده ی شادی و خوش بینی بوده و رنگ سبز، نشاندهنده ی اعتبار و دوستی است. اگر میخواهید محصول یا خدماتتان چنین احساسی را در مشتری ایجاد کند بهتر است از این رنگها استفاده کنید .

۵- رنگهای امروزی یا کلاسیک؟

رنگ سفید، امروزی و رنگ بنفش کلاسیک است رنگهای سفید و نقره ای در لوگوی برند، مانند اپل،تسلا، زارا احساس و ظاهری امروزی را به مشتری القا میکنند. برای برندهایی که قصد دارند در صنعت خود حرف اول را بزنند، مدرن و پیشرفته به نظر رسیدن بسیار مهم است. به همین دلیل بسیاری از شرکتهای فناوری از این رنگ استفاده میکنند . درحالیکه رنگ بنفش به دلیل سابقه ی تاریخی، ظاهری کلاسیک دارد. به همین ترتیب رنگ مشکی استفاده شده در بسیاری از برندهای قدیمی مانند Chanel کلاسیک است و امنیت و پختگی را نشان میدهد .

۶- مشتریان هدف مهم هستند

نظرسنجی ها نشان داده است مخاطبان مختلف، رنگهای مختلفی را ترجیح میدهند بنابراین انتخاب رنگ رابطه ی مستقیمی با مخاطبان هدف دارد. به عنوان مثال رنگ آبی هم برای مردان و هم برای زنان خوشایند است اما تحقیقات نشان داده ۵۷ درصد مردان و تنها ۳۵ درصد زنان این رنگ را ترجیح میدهند. دومین رنگ مورد علاقه ی مردان سبز است درحالیکه زنان رنگ بنفش را میپسندند .

ادراک رنگها همچنین رابطه ی مستقیمی با فرهنگ دارد. به عنوان مثال در لیبریا (کشوری در غرب آفریقا) مردم تنها دو رنگ را درک میکنند، ترکیبی از زرد، قرمز و نارنجی که با نام ziza میشناسند و ترکیبی از بنفش، سبز و آبی که به آن hui میگویند. در زیمباوه نیز تنها چهار لغت برای توصیف رنگها استفاده میشود .

بنابراین فرهنگ منطقه ای که زندگی میکنید نیز در انتخاب رنگ و برقراری ارتباط با مخاطب مهم است. به عنوان مثال رنگ قرمز در آمریکا نشان دهنده ی عشق و شور و علاقه است اما در هند مظهر پاکی است . پیش از انتخاب رنگ برای کمپین بازاریابی مخاطبان هدف، نوع محتوایی که به اشتراک میگذارید و سایر عوامل را در نظر بگیرید تا بتوانید مخاطبان بیشتری را جذب کنید و تأثیر بهتری روی آنها بگذارید

نوشته   انتخاب بهترین رنگ سازمانی برای برند خود اولین بار در سمانیک. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *