قسمت هشتم | ایده‌ها از کجا نشات می‌گیرند؟

سوال عجیب و غریبی به نظر می‌رسد، اینطور نیست؟ قدیمی‌ها به اساطیر و الهه‌ها باور داشتند، به عنوان مثال، الهه‌ی میوز که مسئول ایده‌پردازی و خلاقیت ما است. اما در روزگار ما، بازاریابان محتوایی برای خلاقیت به چیزی فراتر از این نیاز دارند. چرا که آن‌ها فرصت کافی ندارید تا منتظر خدایان برای الهام‌بخشی باشید. ایده‌ها از کجا نشات می‌گیرند؟ چرا برخی از افراد می‌توانند ایده‌پرداز قدرتمندی باشند؟ در قسمت هشتم از مجموعه دوره‌ی آموزشی بازاریابی محتوایی می‌توانید پاسخ سوال‌های خود را بیابید.

قدیمی‌ها به اساطیر و الهه‌ها باور داشتند، به عنوان مثال، الهه‌ی میوز که مسئول الهام‌بخشی و خلاقیت ما است. اما در روزگار ما،  بازاریابان محتوایی برای خلاقیت به چیزی فراتر از این نیاز دارند. چرا که آن‌ها فرصت کافی ندارید تا منتظر خدایان برای الهام‌بخشی باشید.

در عوض، آن‌ها به کسانی هم جیمز وب یانگ، مدیر اجرایی تبلیغات نیاز دارند. کسی که در نزد کپی‌رایترها و نویسندگان خلاق از محبوبیت بالایی برخوردار است.در سال ۱۹۴۰ یانگ کتابچه‌ی خود را منتشر کرد، با عنوان “تکنیکی برای ایده‌‌پردازی” پایان‌نامه‌ی یانگ در این حوزه بود که ایده‌ها صرفا الهام نمی‌شوند، بلکه پشت آن فرآیند مهمی وجود دارد. و اگر شما بتوانید این فرآیند را درک کنید، می‌توانید فرآیند ایده‌آل و کارآمدی خلق کنید و بازاریاب محتوایی بهتری باشید.

یانگ با این فرضیه کار خود را شروع کرد:

یک ایده چیزی بیشتر یا کمتر از ترکیب المان‌های قدیمی در ذهن نیست.

به همین دلیل است که تولیدکنندگان هالیوودی فیلم‌هایی می‌سازند که در آن‌ها کوسه‌ها با دایناسورها در ارتباطند و یا کارآفرینان ایده‌هایی هم‌چون اوبر برای سگ‌ها را ارائه می‌دهند، ایده‌ها اشکال مختلفی دارند و اغلب المان‌های آن‌ها قبل از آن هیچ ارتباطی با هم نداشته‌اند، اکنون با هم ترکیب می‌شوند و چیزهای جدیدی می‌سازند.

هم‌اکنون، یانگ اولین کسی نیست که به این نتیجه رسیده باشد، سایر دانشمندان نیز عقاید مشابهی دارند.

چه چیزی باعث جذابیت دیدگاه او و توصیفش از فرآیند ایده‌پردازی می‌شود؟

او این فرآیند را به ۴ مرحله تقسیم‌بندی کرده است.

  • جمع‌آوری مواد جدید
  • هضم مواد
  • پردازش ناخودآگاه
  • لحظه‌ی یورکا

اجازه بدهید هر مرحله را به صورت عمیق‌تر بررسی کنیم،

۱) جمع‌آوری مواد جدید

بازاریابان محتوایی خوب، محتوا را از گستره‌ی وسیعی از مکان‌ها می‌خوانند و مصرف می‌کنند، آن‌ها شدیدا کنجکاو هستند و به طیف گسترده‌ای از موضوعات علاقه دارند. تمام این موضوعات در کنار هم مواد خام را تشکیل می‌دهند. همه‌ی حقایق، مفاهیم و داستان‌هایی که در ذهن شما معلق و شناور هستند.

بنابراین، کنجکاو باشید. هر محتوایی را که می‌توانید بخوانید.

در خودتان برای مصرف محتوا اشتیاق ایجاد کنید و به صورت مرتب برای خواندن محتواهای خوب، بد، قدیمی جدید و محبوب زمان صرف کنید. نه فقط در مورد بازاریابی محتوایی

بلکه تاریخچه، شعر، مجلات علمی و وبلاگ‌ها و داستان‌های برندها و صنایع.

اجازه دهید این خوراک به ذهن شما نفوذ کنند، بعد از مدتی از اتفاقاتی که رخ می‌دهد، متعجب خواهید شد.

هم‌چنین اگر مخزنی برای نگهداری ایده‌ها داشته باشید، بسیار ارزشمند خواهد بود. در زمان‌های گذشته مردم از سوآیپ فایل‌ها استفاده می‌کردند که یک فولدر حاوی برداشت‌های مردم از روزنامه‌ها و بیت‌های محتوایی بود اما در عصر دیجیتال، می‌توان از ابزارهایی هم‌چون گوگل داک، اورنوت، بوک‌مارک استفاده کرد یا هر بستر دیگری که با آن راحت‌تر هستید.

۲) هضم مواد

هدف اینست که ایده‌های مختلف را کنار هم بگذارید و ببینید که چقدر با هم در تناسب هستند. شما به دنبال روابط، ارتباطات و ترکیبات خواهید بود. هدف اینست که این ایده‌ها را به شیوه‌های جالب و قانع‌کننده‌ای ترکیب کنید.

به این مرحله هم‌چون هضم محتوا فکر کنید، شما ایده‌ها را بررسی کرده و سعی می‌کنید به آن‌ها از زوایای گوناگون نگاه کنید.

۳) پردازش ناخودآگاه

تلاش خود را برای ترکیب کردن ایده‌ها متوقف کنید و حواس‌تان را به صورت کامل روی موضوع دیگری متمرکز کنید

  • به موسیقی گوش کنید
  • بیرون بروید و بدویید
  • فیلم تماشا کنید

هر چیزی که ذهن شما را از فرآیند ایده‌پردازی دور کند. گاهی اوقات شما باید به ذهن‌تان اجازه بدهید تا استراحت کند و خودش را سازماندهی کند. حتی زمانی که به طور جدی در مورد یک مشکل فکر نمی‌کنید، ذهن شما هم‌چنان در حال پردازش اطلاعات و برقراری ارتباطات است.

کار را به آن بسپارید.

۴) لحظه‌ی یورکا

ناگهان و ظاهرا از هیچ جایی، یک ایده‌ی خوب به ذهن شما می‌رسد. همان‌طور که یانگ می‌گوید ایده‌ی خوب به ذهن شما خواهد رسید، زمانی که اصلا انتظارش را ندارید

ممکن است شما در حال مسواک زدن باشید یا در حال رفتن به سمت محل کار و ناگهان یک ایده‌ی کاملی به صورت غیرمنتظره وارد ذهن شما می‌شود.

هنگامی که این اتفاق افتاد، حتما ایده‌تان را یادداشت کنید.

میلیون‌ها ایده توسط افرادی که فکر می‌کردند، آن‌ را دوباره به یاد خواهند آورد، فراموش شده‌اند.

این فرآیند چیز جدید و یا تعجب‌آوری نیست، این فرآیند نحوه‌ی ایده‌پردازی همه‌ی ما را نشان می‌دهد. اما اگر می‌خواهید خلاق باشید، لازم هست که از همه‌ی این مراحل آگاه باشید تا بتوانید بر روی آن‌ها کار کنید و آن‌ها را بهبود بخشید.

بسیار مهم است که زمانی را برای جمع‌آوری مواد و محتوای خام صرف کنید، کنجکاوی و داشتن اراده‌ی کافی برای انجام آن، پیش‌شرطی برای همه‌ی بازاریابان محتوایی است. شما باید به مطالعه علاقه‌مند باشید و از هر جایی که می‌توانید به مصرف محتوا اهتمام ورزید.

در این ویدیو، ما در مورد این‌که ایده‌ها چگونه شکل می‌گیرند، صحبت کردیم. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به روش‌های خاصی که منجر به شکل‌گیری ایده‌هایی برای بازاریابی محتوایی می‌شوند.

نوشته قسمت هشتم | ایده‌ها از کجا نشات می‌گیرند؟ اولین بار در بازاریابی محتوایی و تولید محتوا گراف. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *