راز موفقیت دیجی کالا

راز موفقیت دیجی کالا فاش شد !!!

داستان از آنجایی شروع میشود که دو برادر (سعید و حمید محمدی) در سال ۱۳۸۳ تصمیم به خرید دوربین میگیرند. مشکل اول آنجا بود که منبع فارسی جهت گشتن به دنبال یک دوربین با ویژگی های مدنظر وجود نداشت که به عنوان مثال امکان انتخاب ویژگی های خاصی را داشته باشد و در میان بی نهایت دوربین موجود، بهترین گزینه ها را به ما نمایش دهد. اولین نیاز اساسی در این مرحله از داستان کشف می شود.

خلاصه به سایت های خارجی پناه برده و مدل مورد نظر خود را پیدا میکنند. سپس به جمهوری مراجعه و پس از پرس و جوی فراوان دوربین را تهیه کرده و پس از چند روز کار کردن با آن متوجه تفاوت کیفیت عکس ها با نمونه های موجود در اینترنت می شوند. بعد از اندکی تحقیق دریافتند که دوربین تعمیر شده بوده و لنز دست دوم با لنز آن تعویض  شده بوده. ضربه خوردن از این موضوع باعث کشف نیاز اساسی دیگری تحت عنوان منبع خرید قابل اعتماد می شود.

با این ایده، دیجی‌کالا شکل گرفت و با تلفن همراه و دوربین عکاسی شروع به کار کرد. در ابتدا ۷ نفر بودند اما رفته رفته رشد پیدا کردند. در این مدت به تدریج و با سرویس‌های متفاوتی که هر روز ارائه می‌داد، بازدید سایت بالا می‌رفت و استقبال بیشتری از دیجی‌کالا می‌شد.

اما دیجی کالا چگونه موفق شد؟

حمید محمدی در مصاحبه ای (در سال ۹۲) بیان کرد که بیش از ۸۵% از خرده فروشی‌های بازار آنلاین ایران از طریق دیجی‌کالا انجام می‌شود. هفته‌نامه اکونومیست نیز (کمی بعد از این مصاحبه) ارزش سایت دیجی‌کالا را تقریباً معادل ۱۵۰ میلیون دلار برآورد کرده است (بد نیست بدانید که کافه بازار و آپارات در این نمودار جایگاه دوم و سوم را از آن خود کردند.) البته خودِ برادران داستان ما ادعا دارند که ارزش شرکت آنها بیش از اینهاست.

پس اگر شما نیز کنجکاو هستید بدانید که در این چند سال دیجی‌کالا چگونه توانسته از یک گروه هفت نفری تبدیل به بزرگترین سایت خرید و فروش اینترنتی ایران با بیش از ۱۰۰۰ پرسنل شود، با ما همگام باشید تا استراتژی بازاریابی دیجیتال آن را برایتان فاش کنیم.

راز موفقیت دیجی کالا

استراتژی کلی دیجی کالا

برادران محمدی در مصاحبه با سایت Forbes استراتژی کلی خود را این گونه بیان میکنند:

هدف ما داشتن یک وب‌سایت با اطلاعات وسیع و نقدهای کامل و بی طرفانه از محصولات الکترونیکی، و در کنار آن، ارائه یک تجربه خرید خوب به مشتری بود. ایده این بود که ترکیبی از دو سایت CNET (که به صورت تخصصی به بررسی کالاها می‌پردازد) و Amazon (بزرگترین و معتبرترین فروشگاه آنلاین دنیا)  داشته باشیم. فکر می‌کردیم لازم است هر دو مدل تجاری در دیجی‌کالا پیاده شود، چون که هر دو از مشکلات جدی ایرانی‌ها محسوب می‌شدند.

در پایان، توجه شما را به شعار این شرکت یعنی بررسی، انتخاب و خرید کالا جلب میکنم.

گام اول : تولید محتوای مفید و جامع

اولین قدم تولید محتوای تخصصی و جامع در حوزه های مختلف بود که خلا موجود را پر نمود و مورد استقبال قرار گرفت. تا جایی که این شرکت را به دیجی کالای امروزه تبدیل نمود.

امروزه وقتی که به سایت این شرکت سر می‌زنید، (علاوه بر مشخصات و توضیحات محصولات) با بخشی به نام مجلۀ دیجی کالا روبرو می‌شوید. با ورود به این بخش شما می‌توانید جدیدترین اخبار روز دنیا در زمینه علم، فناوری و سرگرمی را دنبال کنید، به خوندن مطالب آموزشی بپردازید یا حتی با مطالعۀ مطالب سرگرم‌کننده کمی وقت بگذرانید.

اما دیجی کالا به این نیز بسنده نکرد و در سال ۱۳۹۰ با راه اندازی “رسانه تصویری دیجی‌کالا” یا DigiKala TV  برای اولین بار در کشور تولید و ارائه محتوای ویدئویی آموزشی و تخصصی در زمینه معرفی و نقد و بررسی جدیدترین کالاهای دیجیتال و فن‏‌آوری‏ های این حوزه پرداخت. هدف از تولید این ویدئوها ایجاد امکانی برای کاربران جهت بررسی دقیق‌تر تمامی ابعاد و مشخصات محصول و شکل‌گیری تصویری دقیق‏‏‌تر از کالاها و تکنولوژی‏ های این حوزه بود. در حال حاضر این بخش یکی از محبوب‏‌ترین خدمات دیجی‌کالا است، از این رو تولید محتوای تخصصی با کیفیت و استانداردهایی فراتر از گذشته یکی از راهبردهای اصلی دیجی‌کالا محسوب می‏‌شود.

گام دوم : خدمات و پشتیبانی قوی

وقتی مطمئن هستید که کالای شما اصل است، دیگر حتی با پرداخت کمی پول بیشتر هم مشکل نخواهید داشت.

اما مطمئناً فقط تضمین اصل بودن کالا نیست که دیجی‌کالا را از بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین دیگر متمایز می‌کند:

مزیت‌های خرید از دیجی‌کالا نسبت به خرید سنتی زیاد است، از جمله این مزایا می‌توان به خرید آگاهانه از طریق مقایسه و بررسی محصولات، سهولت در خرید، ضمانت هفت روز بازگشت کالا، تضمین اصل بودن کالا، تضمین بهترین قیمت، حمل رایگان و پرداخت در محل، تنوع بالای محصول، طرح‌های فروش ویژه روزانه با تخفیف‌های قابل‌ملاحظه، سرویس رایگان ارسال هدیه و ارائه خدمات حتی در روزهای تعطیل اشاره کرد.

البته هرگز ادعا نمی شود که خدمات این شرکت بدون نقص است اما باید بپذیریم در حال حاضر یکی از برترین نمونه های یک کسب و کار موفق در ایران به شمار می رود.

 

گام سوم :‌ کیفیت مطلوب و همیشگی

مسائل مهمی مانند مدل کسب و کار و همچنین تجربه مشتری وجود دارد که در ایران نادیده گرفته می‌شود. ایجاد برند در طول زمان و با تلاش فراوان ممکن خواهد شد؛ شما باید خدمات مناسب به مشتریان ارائه دهید و تجربه خوبی برای آنها ایجاد کنید تا به مرور زمان، برند شما در ذهن آنها ماندگار شود.

فراموش نکنید که مساله کیفیت (چه در تولید محتوا و چه در خدمات) یک مساله طولانی‌مدت است و بدون داشتن ثبات، هیچ شرکتی نمی‌تواند اعتماد مشتریان را به خود جلب کند. در واقع، این مهمترین کلید موفقیت دیجی‌کالا محسوب می‌شود. این فروشگاه از همان ابتدا تمرکز خود را بروی ارائه بهترین خدمات به مشتریان گذاشته و هیچوقت از تلاش خود برای بهبود تجربۀ آنها دست نکشیده است.

 

گام چهارم : نوآوری مداوم و برنامه‌ریزی شده

حال بیایید نگاهی به سیر پیشرفت دیجی کالا در طول این سال‌ها داشته باشیم. این شرکت، در ابتدا کار خود را با ارائه خدمات در تهران آغاز کرد و با گذر زمان و کسب تجربۀ بیشتر، به تدریج شهرهای دیگر را نیز تحت پوشش قرار داد. اکنون نیز محصولات خود را به تمام ایران ارسال می‌کند. نکته مهمی که در زمینۀ سیر توسعه این شرکت باید به آن توجه کنید، این است که دیجی‌کالا با دقت در مسیر خود پیش رفته و فقط زمانی کار خود را گسترش داده، که از جای پای خود مطمئن بوده است.

دیجی کالا در چند سال گذشته، در حال ساخت زیرساخت‌ها و توسعه بود و عملاً امکان پاسخ دادن به حجم عظیمی از درخواست‌ها را نداشت. تبلیغات خاصی نداشت و اساساً زمان آن هم فرا نرسیده بود؛ اما در حال حاضر این زیرساخت‌ها ایجاد شده‌اند و در حال توسعه فعالیت‌های خود چه به لحاظ گروه‌های محصولی جدید و چه به لحاظ حجم فعالیت می باشد.

دیجی‌کالا در ابتدا بر روی فروش کالای دیجیتال تمرکز داشت. این فروشگاه کار خود را با فروش دوربین دیجیتال و گوشی موبایل شروع کرد و ظرف مدتی کمتر از یک سال، دستۀ لپ‌تاپ و کامپیوترهای جیبی نیز به محصولات آن اضافه شد. (در آن زمان تبلت‌ها و گجت‌های هوشمند هنوز به طور جدی وارد بازار نشده بودند.) سپس (و این سپسِ مهمی است) وقتی که مدیران آن از توانایی خود برای توسعه مطمئن شدند، معنای نام دیجی‌کالا، از فروش کالای دیجیتال به فروش دیجیتالی کالا تغییر پیدا کرد تا بتواند در زمینه‌های دیگری از جمله لوازم خانگی، زیبایی و سلامت، فرهنگ و هنر، ورزش و سرگرمی، مادر و کودک، و ابزار و لوازم خودرو نیز فعالیت داشته باشد. همچنین، یک حرکت دیگر دیجی‌کالا برای توسعه کار خود، عرضه اپلیکیشن اندروید و iOS  بوده است تا بتواند سرویس‌دهی خود را حتی گسترده‌تر هم بکند.

 

گام پنجم : طرح‌های وفاداری مشتری

برای داشتن یک کسب و کار با ثبات، مشتریانِ وفادار اهمیّتی حیاتی دارند. دیجی‌کالا نیز به خوبی از این موضوع آگاه است و با استفاده از طرح‌های مختلف تلاش کرده نه تنها مشتریان فعلی را بیش از پیش به خود وفادار نماید، که مشتریان (یا بهتر است بگوییم طرفداران) جدیدی هم برای خود دست و پا کند. دیجی‌بن ساده‌ترین نمونه از این فعالیت‌هاست. که در آن با خرید از دیجی کالا یک بن تخفیف به مدت محدود به شما تعلق می‌گیرد.

 

گام ششم : تبلیغات دیجی کالا

حال بیایید به تبلیغات این شرکت نگاهی بیندازیم. در مقالات قبل، توضیح داده‌ایم که چرا تاکید روی نکاتی همچون راحتی، لذت و سرعت می‌تواند در کاهش ترس مشتری در خرید تاثیر داشته باشد. دیجی کالا نیز در جدیدترین کمپین تبلیغاتی خود از شعار “خرید باهوش سریع تر است” استفاده کرده تا بر روی فاکتور سرعت (و البته خرید باهوش که یعنی انتخاب هوشمندانه) تاکید کند و به این ترتیب فرهنگ خرید آنلاین را بیشتر توسعه دهد. بدون شک این تبلیغات تاثیر خود را بر روی عموم مردم خواهد داشت. چرا که در نگاه اول برای شما سوال پیش می‌آید که منظور از این تصویر و شعار چیست و در نتیجه، نام دیجی‌کالا در ذهن شما می‌ماند.

در نهایت می توان گفت با وجود اینکه رشد روزافزون این شرکت برای دیگر رقبا و یا حتی افرادی که تصمیم به ورود به این بازار را دارد می تواند یک تهدید جدی باشد، اما اگر به دید مثبت به این داستان بنگریم، دیجی کالا توانست با نفوذ در زندگی مردم، اعتماد آنها را جلب نموده و خرید آنلاین را گسترش دهد که این موضوع می تواند یک فرصت طلایی برای شما که تصمیم به ایجاد یک کسب و کار دارید باشد.

 

با ما همراه باشید

طراحی سایت ٬ طراحی اپلیکیشن ٬ سئو

نوشته راز موفقیت دیجی کالا اولین بار در سمانیک. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *