کتاب افسانه کاریزما | چند نکته درباره داشتن شخصیت کاریزماتیک


کتاب افسانه کاریزما (The Charisma Myth) ممکن است در نگاه اول، به خاطر عنوانش کمی تجاری به نظر برسد.

تأییدیه‌ی ست گادین بر روی جلد هم – که ظاهراً هیچ نویسنده‌ای را ناامید نمی‌کند – این گمان را تقویت می‌کند.

اولیویا فاکس کابان (Olivia Fox Cabane) نویسنده‌ی فرانسوی-آمریکایی کتاب، چنان‌که در معرفی خود در کتاب آورده است، در دانشگاه‌های مطرح و نیز برای بسیاری از شرکت‌های بزرگ در زمینه‌ی کاریزما و #ویژگی های افراد کاریزماتیک سخنرانی کرده است.

اما اگر کمی کتاب را ورق بزنید، به نتیجه می‌رسید که – حداقل در مقایسه با تأثیرگذاری اولیه – کتابی نسبتاً علمی است.

نویسنده کوشیده است توصیه‌ها و حرف‌هایش را با تکیه بر مقالات و مطالعات معتبر، مستند کرده و تا حد امکان، خواننده را به بررسی منابع بیشتر در زمینه‌ی پیشنهادهایش، ترغیب کند.

اگر بخواهیم کتاب افسانه کاریزما را با کتاب قوانین کاریزما (که از نظر میزان علمی – تجاری بودن، مشابه هستند) مقایسه کنیم، می‌توانیم بگوییم که هر دو کتاب، به جنبه‌های ذهنی و رفتاری کاریزما پرداخته‌اند.

اما کتاب قوانین کاریزما در مقایسه با افسانه کاریزما، سهم بیشتری را به جنبه‌های ذهنی داده است.

در واقع فاکس کابان در کتاب خود، گاهی به سمت مهندسی معکوس کاریزما نزدیک شده و کوشیده است مخاطب را به تقلید از رفتار افراد کاریزماتیک، تشویق کند (مثلاً در نخستین صفحه‌ها با این پیشنهاد مواجه می‌شویم که پیش از این‌که پاسخ طرف مقابل را بدهید، همواره دو ثانیه سکوت کنید).

کتاب افسانه کاریزما

چرا افسانه کاریزما؟

حدس زدن این‌که چرا نویسنده، عنوانِ افسانه کاریزما را برای کتاب خود انتخاب کرده دشوار نیست.

او معتقد است که نباید فکر کنیم برخی افراد کاریزماتیک به دنیا می‌آیند و برخی دیگر، هرگز نمی‌توانند به این ویژگی دست پیدا کنند.

در واقع او ذاتی بودن کاریزما را یک افسانه (Myth) می‌داند و معتقد است که همه با تلاش و تمرین، حتی اگر نتوانند به بالاترین سطح کاریزما دست پیدا کنند، می‌توانند جایگاه فعلی خود را در این زمینه، بهبود بخشند.

نکته‌ای درباره‌ی تعریف کاریزما

در ادامه قصد داریم برخی از نکات و پیشنهادهای مطرح شده در کتاب افسانه کاریزما را برای شما مطرح کنیم.

اما بهتر است پیش از این کار، به نکته‌‌ی دیگری نیز درباره‌ی این کتاب بپردازیم:

فاکس کابان در کتاب خود، تعریف دقیق و شفافی از کاریزما ارائه نمی‌دهد.

اما به نظر می‌رسد که تصویر ذهنی او از کاریزما، بیشتر به جاذبه نزدیک است تا جذبه. این نکته را از عنوان فرعی کتاب (Personal Magnetism) و نیز از توصیه‌هایی که مطرح می‌کند می‌شود فهمید.

سه ویژگی یک شخصیت کاریزماتیک

تقریباً تمام کتاب افسانه کاریزما بر روی سه ویژگی متمرکز شده است. سه ویژگی که نویسنده آن‌ها را ویژگی شخصیت‌های کاریزماتیک می‌داند و البته هر سه مورد را با اشاره به مطالعات و تحقیقات معتبر، مستند کرده است:

سه ویژگی افراد کاریزماتیکاز سه موردِ حضور، دوستانه بودن و شایستگی، فاکس کابان دو مورد آخر (دوستانه بودن و شایستگی) را از تحقیقات خانم سوزان فیسکه (Susan Fiske) استخراج کرده است.

از آن‌جا که تحقیقات خانم فیسکه، نکات ظریف متعددی دارد، تصمیم داریم در درس جداگانه‌ای به روایتِ دست اولِ مطالعات او بپردازیم. بنابراین، در این‌جا صرفاً به بحثِ Presence یا حضور (یکی از سه بُعدِ کاریزما در الگوی کابان) می‌پردازیم.

البته کابان این بحث را هم با نیم‌نگاهی به مطالعات امی کادی مطرح کرده و جالب این‌جاست که خود امی کادی در سال ۲۰۱۵ (سه سال پس از انتشار کتاب افسانه کاریزما) کتاب مستقلی را با عنوان Presence منتشر کرده است.

منظور از حضور چیست؟

فاکس کابان به نکته‌ی مهمی در زمینه‌ی کاریزما توجه کرده است: افراد کاریزماتیک در جلسه‌ها، گفتگوها و سخنرانی‌ها با تمام جسم و ذهن خود حضور دارند.

او توضیح می‌دهد که وقتی به سخنرانی یک فرد کاریزماتیک توجه می‌کنید، یک نکته‌ی مشخص غیرقابل انکار وجود دارد: تمام ذهن او در آن‌جا و در فضای سخنرانی است.

این حسی است که نه فقط از کلمات او، بلکه از زبان بدن و پیام‌های غیرکلامی‌اش هم کاملاً مشخص است.

محدودیت در دسترسی کامل به این درس

دوست عزیز.

دسترسی کامل به این درس برای کاربران ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

با عضویت به عنوان کاربر ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به مجموعه درس‌های مرتبط با افزایش کاریزما و پرورش شخصیت کاریزماتیک، به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

البته از میان درس‌ها و مطالب مطرح شده، ما فکر می‌کنیم شاید بهتر باشد ابتدا مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  مذاکره

  عزت نفس

  دوره MBA (اگر به پیگیری منظم درس‌ها علاقه‌مندید)

اطلاعات بیشتر در مورد ثبت نام

تمرین

مهم‌ترین نکته‌ی مطرح شده در این درس، بحث حضور است. به عنوان یک تمرین می‌توانید در جلسات و گفتگوهای آتی خود، بیشتر به این فاکتور توجه کنید و بکوشید حضور بیشتری در دیدارها و گفتگوها داشته باشید.

در کنار این کار، فرصت مناسبی است تا با خود فکر کنید و ببینید تصویری که شما از افراد کاریزماتیک در ذهن دارید یا تصویری که از خودتان به عنوان فردی کاریزماتیک ساخته‌اید و میل دارید به آن نزدیک شوید، به کدامیک از چهار الگویی که فاکس کابان مطرح می‌کند نزدیک است.

سری مطالب حوزه پرورش کاریزما

The post کتاب افسانه کاریزما | چند نکته درباره داشتن شخصیت کاریزماتیک appeared first on متمم.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *