بیزینس پلن ( طرح کسب و کار )چیست

بیزینس پلن و یا طرح کسب و کار

احتمالا همگی ما کلمه بیزینس پلن را بارها شنیدیم و حتما در مورد آن تحقیق کردیم اما همانگونه که اطلاع دارید منبع دقیقی درباره آن موجود نیست و همگی منابع موجود به صورت کلیشه ای به این موضوع پرداخته اند. حال سوال اینجاست که بیزینس پلن یا BP چیست؟ در ادامه سعی خواهیم کرد تا با به پایان رساندن این مقاله کوتاه درک عمیقی از یک بیزینس پلن بدست آورید پس با ما همراه باشید.

به طور کلی بیزینس پلن یا طرح کسب و کار یا طرح تجاری، یک طرحی است که قبل از شروع به انجام یک پروژه نوشته میشود تا یک دید کلی نسبت به مباحث مالی، بازاریابی و عملیاتی از کاری که قراره انجام بدیم رو به ما منتقل کند یا به عبارت دیگر بیزینس پلن مثل یه نقشه ساختمان هست که به ما نشون میده قبل از شروع به ساخت، ساختمان ما چه شکلی خواهد بود یا چنتا اتاق داره و …

اما نکته مهم اینجاست که این طرح چه فایده ای برای ما دارد؟ اصلا چه نیازی به نوشتن همچین چیزی هست وقتی که ما خودمان میدانیم قراره چه چیزی رو پیاده سازی و اجرا کنیم؟

نوشتن و تنظیم طرح کسب و کار یکی از مهم ترین و اصلی ترین بخش های یک کسب و کار به شمار میاد. چراکه این طرح، اهداف شما را از زوایای مختلف نشان خواهد داد لذا شما میتوانید قبل از شروع، به اصلاح نقطه ضعف های آن بپردازید و به وسیله آن سرمایه گذاران را جهت سرمایه گذاری روی پروژه خود ترغیب نمایید. به طور کلی ۱۰ مورد از اصلی ترین فواید نوشتن این طرح عبارت اند از:

هدف: اهداف شما را مشخص و شفاف میکند.

استراتژی: با روشن شدن اهداف، امکان برنامه ریزی جهت رسیدن به آنها فراهم می شود.

زمان بندی: با مشخص شدن مسیر حرکت به سوی اهداف، امکان برنامه ریزی و مدیریت زمان در مسیر فوق برایتان مهیا میگردد.

اولویت بندی: اولویت های مهم را راحت تر تشخیص خواهید داد و خواهید دریافت که از کجا باید شروع کرد.

وابستگی کارها: با مشخص شدن زمان بندی و اولویت ها حال کار هایی را که میتوان همزمان انجام داد را نسبت به دیگر کارها متمایز نمود.

پیش بینی: پیش بینی کردن راحت تر خواهد بود لذا مدیریت ریسک نیز آسان تر می شود.

مدیریت جریان نقدی: جریان نقدی شرکت قابل پیش بینی و مدیریت می شوند.

تحقیقات از ملزومات مهم در نوشتن طرح کسب و کار است. تحقیقات سبب می شود کارافرینان متوجه شوند بازار هدفشان چگونه است و در این بازار چه محصولی را تولید و یا چه خدمتی را ارائه میدهند و چه مزیتی رقابتی را نسبت به دیگران ارائه داده اند.

ویژگی های طرح کسب و کار چیست؟

یک طرح کسب و کار اصولی می بایست شامل خلاصه ای از اقدامات اجرایی اولیه باشد. بدین صورت که اهداف کسب و کار در آن مشخص شود. پس از تعیین اهداف و تهیه نسخه مکتوب از آنها می بایست محصول و یا خدماتی که از طرح انتظار می رود مشخص گردد .

پس از آن تیم مورد نیاز در زمینه های مختلف مشخص شود و در نهایت براورد های مالی جهت حصول اهداف انجام گردد. توجه داشته باشید که طرح کسب و کار می بایست توسط همکاران و افراد خبره مورد مطالعه قرار گیرد تا نقاط ضعف شناسی شده و برطرف گردد و همواره طرح کسب و کارتان را به روز نموده و تحقیقات تازه را در آن وارد نمایید و پس از حصول اهداف کوتاه مدت، آنها را به روز نمایید.

چگونگی نوشتن بیزینس پلن:

نوشتن یک بیزینس پلن خوب نیاز به مطالعه و کسب اطلاعات فراوانی در زمینه بازار هدف و محصول خود دارد و آموزش آن نیز زمان زیادی طلب میکند. ما در اینجا سعی در ایجاد یک دید کلی خواهیم داشت و آموزش مرحله به مرحله را به مقالات بعدی اختصاص خواهیم داد.

یک بیزینس پلن از مراحل زیر تشکیل میگردد:

توصیف کسب و کار: در این مرحله به توصیف زمینه فعالیت، وضعیت کنونی و جهت گیری آینده و اسرار تجاری می پردازیم.

شناخت مخاطب: این مرحله یکی از مهم ترین مراحل یکی کسب و کار شناخته می شود. اگر در این مرحله تحقیقات لازم صورت نپذیرد و شناخت کافی نسبت به بازار هدف حاصل نشود میتوان گفت احتمال شکست پروژه افزایش خواهد یافت.

تحلیل بازار: بررسی این نکته که کدام بخش از بازار به دنبال محصولات ما خواهند بود به تحلیل بازار بر میگردد. اینکه ما بدانیم چه بازار هدفی را داریم و چه قشری را تشکیل خواهند داد با انتخاب درست روش تبلیغات خواهیم توانست بهترین تاثیر را روی بازار هدف خود بگذاریم.

اندازه کسب و کار: در این مرحله می بایست بخشی از بازار را برای شروع کار انتخاب کنیم. به عنوان مثال نمیتوان گفت چون محصول ما شامپو ضدشوره هست در نتیجه ما میخواهیم برای کل دنیا شامپو تولید کنیم لذا بهتر است در وهله اول سراغ مجموعه کوچکتری از افراد که به دکتر های پوست و مو مراجعه فراوانی دارند را انتخاب خود قرار دهیم.

اهداف کسب و کار: یکی از سه رکن اصلی بیزینس پلن اهداف کسب کار می باشد. سعی نمایید اهداف خود را واضح و روشن بیان نمایید.

نیاز های اولیه: تهیه فهرست اولیه از تمامی نیاز های شما از قبل جا و تعداد نیرو کار گرفته تا خط تلفن و دیگر اقلام مورد نیاز از مسایل مهم بیزینس پلن می باشد.

برنامه بازاریابی کسب و کار: یکی از سخت ترین بخش های بیزینس پلن را این مورد به خود اختصاص میدهد لذا شما باید خواننده را متقاعد نمایید که بازار خوبی برای محصول شما وجود دارد و پیش بینی فروش در این قسمت صورت می پذیرد.

مکان کسب و کار: مکان شرکت را معمولا بر اسال پارامتر هایی چون نزدیکی به منابع و مشتری، در دسترس بودن نیروی کار، هزینه های حمل و نقل و … تعیین میکنند.

هزینه کسب و کار: هزینه کسب و کار شامل تمامی منابع مالی مورد نیاز جهت راه اندازی و ادامه حیات شرکت را نشان میدهد که معمولا شامل سه بخش اصلی بودجه و صورت حساب درامد و بیان نقدینگی می باشد.

مدیریت کسب و کار: در این بخش نیز میبایست به مواردی چون ساختار سازمانی شرکت و قابلیت فنی هر یک از کارکنان و مشاوران و ساختار مالکیت پرداخته شود.

خطرات مهم: در هر کسب و کار خطرات زیادی وجود دارد که امکان  دارد ماهیت کلی آن کسب و کار را زیر سوال ببرد. هرچه ما خطرات بیشتری را پیش بینی کرده باشیم، برای رویایی با آنها اماده تر خواهیم بود لذا می بایست خطراتی چون وارد شدن رقبای جدید و یا فراتر رفتن هزینه های طراحی و تولید را نیز در نظر بگیریم.

نوآوری در کسب و کار: به تمامی کسب و کار های موفق نگاه کنید. آیا همگی شبیه نسخه اولیه خود هستند؟ یکی از عوامل مهم در کسب و کار ایجاد نوآوری و به روز رسانی کسب و کار است. شما باید برنامه های مدون یکساله تا ده ساله جهت به روز رسانی کسب و کار خود داشته باشید. که این برنامه ها در این بخش ذکر می شوند که می تواند از به روز رسانی یک محصول یا افزوده یک ویژگی جدید به یک محصول باشد.

زمانبندی اهداف: در بخش پایانی نیز می بایست جدولی تهیه نمود و زمان مورد نیاز جهت دستیابی به هر از اهداف مدنظر را ذکر نمود.

در مقالات بعدی به بررسی هر یک از عوامل فوق پرداخته و خواهیم گفت چگونه می توان یک بیزینس پلن حرفه ای نوشت.

نوشته بیزینس پلن ( طرح کسب و کار )چیست اولین بار در سمانیک. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *