استارت آپ ها در ۲۰۳۰ چگونه خواهند بود؟

استارتاپ ها تا سال ۲۰۳۰

آینده استارت آپ ها در ایران و دنیا

همانطور که همه ما می دانیم، استارت آپ ها همیشه وجود داشته اند. CNN به تازگی گزارشی در مورد برند های تاریخی که در حال حاضر جشن ۱۰۰ سالگی خود را می گیرند، ارائه داد که نام برند هایی همچون sause Tabasco و نیکون، ثبت شده است. در طول چند سال اخیر، استارت آپ ها در سراسر جهان تاثیر قابل توجهی در اقتصاد محلی و اقتصاد جهانی داشته اند. اما با همه این اوصاف، شکوفایی استارت آپ ها با ظهور سازمان هایی همچون facebook، Stripe ، uber، Mpesa و غیره محقق گشت.

در حال حاضر پرسش این است که آیا استارت آپ می تواند در آینده نیز به همین صورت ادامه یابد یا اینکه آیا ما نوع دیگری از استارت آپ را خواهیم دید؟

همچنین، چه چیزی باعث شد تا استارت آپ ها به این سرعت برجسته شوند؟

یکی از چیزهایی که آموخته ایم این است که عمدتا شرکت های بزرگ فاقد نوآوری هستند  و یا تمایلی به آن ندارند، بلکه انتخاب مسیر ایمن و سفت و سخت “کار بیشتر” را انجام می دهند. تصور کنید اگر kodak اینستاگرام بعدی باشد چه می شود؟ تصور کنید اگر جنرال موتورز یا برخی از شرکت های زرد کابین به Uber بعدی تبدیل شوند؟ تصور کنید اگر هتل بین المللی خورشید Airbnb بعدی شد ؟

به نظر می رسد، استارت آپ ها به عنوان شرکت های مستقل در آینده ای نزدیک متوقف خواهند شد و این به خاطر این واقعیت است که در حال حاضر، شرکت های بزرگ به سرعت، استارت آپ های کوچکی که به خاطر عدم به روز رسانی ایجاد نوآوری جدید متناسب با نیاز های جدید مشتریان خود را براورده نمیکنند، از بازار حذف می کنند. لذا در حال حاضر استارت آپ ها با یکدیگر ادغام خواهند شد و نزدیکترین استارت آپی که هماهنگ با دیدگاه های کسب و کار مشتری محور خود هستند خواهند پیوست. روکولند و دیجی کالا را به یاد بیاورید که چندی پیش به یکدیگر پیوسته و ادغام شدند و یا زود فود و اسنپ که پس از ادغام به اسنپ فود تغییر نام دادند. این بدان معنی است که همکاری با استارتاپ ها از طریق یک مبادله تجاری بین شرکت برای آموزش و ارتقاء، در نهایت منجر به ادغام شدن و از بین رفتن استارتاپ کوچک تر می شود و چیزی که برایشان باقی خواهد ماند تنها بخش کوچکی از سهام شرکت بزرگتر خواهد بود.

گزارش جدید موسسه بروکینگز نشان می دهد که در تقریبا هر صنعت، از جمله کشاورزی و مالی، سهم شرکت های جدید در حال کاهش است. بنابراین، چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ دن کاپف در آخرین ارزیابی خود آن را اینگونه تحلیل کرده است:

احتمال اول: استارت آپ ها در این دوره در حال مبارزه با افزایش تعداد رقبا در بازار هستند. در اکثر صنایع از دهه ۱۹۸۰ به بعد، سهم فروش کل شرکت های بزرگ در حال افزایش بوده است. استارتاپ ها ممکن است سخت در حال رقابت با شرکت های بزرگ باشند و زمان و هزینه زیادی را برای این رقابت پرداخت کنند که میتوانند آن را برای جذب استعداد های برتر پرداخت کرده و سپس به فکر بیرون راندن شرکت های بزرگ از بازار باشند.

یکی دیگر از احتمالات مربوط به دان که ذکر شد این بود که کارگران تحصیل کرده آمریکایی دیگر به کارآفرینی جذب نمی شوند. در سال ۱۹۹۲، ۴٪ از افراد ۲۵ تا ۵۴ ساله با مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا دارای یک شرکت کوچک با حداقل ۱۰ کارمند بودند. در سال ۲۰۱۷ این مقدار تنها ۲٫۲٪ بود. با وجود اینکه شرکت هایی که توسط افراد با تحصیلات بالا راه اندازی می شود، اغلب مولد و سازنده هستند.

گزارش بروکینگز نشان می دهد که حقوق بالا برای کارکنان تحصیل کرده در شرکت های بزرگ بسیار جذاب تر از کارآفرینی است. چرا با Google یا Walmart رقابت کنید وقتی که آنها مبالغ زیادی را به عنوان حقوق برای کار در آنجا به شما خواهند پرداخت؟

به گفته جوزف فلاهرتی، سه متفکر برجسته فناوری اخیرا زمان پایان دوره استارت آپ ها را اعلام کرده اند، آینده فناوری و نوآوری را به طور کلی مورد پرسش قرار دادند و به شکل گیری “جنگ پنجگانه”، که منظور از آن اپل، آمازون، فیس بوک، گوگل و مایکروسافت بود، اعلام کردند که بر آینده فناوری غلبه خواهند کرد. همه پست ها و تحلیل های قابل اعتماد تایید این موضوع را بیان می کنند، اما آنها این موضوع که ادغام چگونه میتواند برای استارت آپ ها خوب و یا حتی عالی باشد را نادیده میگیرند.

اگر ما موفقیت استارت آپ ها را به عنوان ساختن شرکت های سنگی که در تاریخ ثبت می شود و صدها میلیارد دلار ارزش دارد، تعریف کنیم، ممکن است در حقیقت وارد عصر بی حاصلی شویم اما اگر ما موفقیت را به عنوان ساختن مجموعه ای گسترده تر از محصولات، حمل آنها به ده ها میلیون کاربر و به دست آوردن صدها میلیون و یا حتی میلیاردها دلار در کوتاه مدت تعریف کنیم، آنگاه شروع رسیدن زمان های خوب خواهد بود.

فقط به مورد tbh، (یک اپلیکیشن شبکه اجتماعی ناشناس موجود در تمامی ۵۰ ایالت ایالات متحده که برای دانش آموزان دبیرستانی طراحی شده است) نگاه کنید. گزارش ها نشان می دهد که فیس بوک بیش از ۸۰ میلیون دلار جهت تامین مالی برای شرکت های یک ساله هزینه کرده است. هر بنیانگذار احتمالا نزدیک به ۱۵ میلیون دلار برای یک سال کار خود درامد کسب کرده است. کارآفرینان ممکن است به سمت کسب ثروند بیشتر سوق پیدا کنند به جای اینکه به «تعهد به درمان تمام بیماری ها » بپردازند. اما از بین رفتن تمامی بیماری ها تا حدی اغراق آمیز بود.

این توع از ترکیب صنعت که با “جنگ پنجگانه” می بینیم اتفاق جدیدی نیست، این در بسیاری از صنایع معمول است و در واقع می تواند نوآوری را تحریک کند. صنایع غذایی دارویی بسته بندی شده به شدت ادغام شده است و باعث رونق استارت آپ های آن حوزه شده اند و در M&A بیش از حد فعال هستند و دید کلی نسبت به چگونگی آینده فناوری را فاش می کند.

پس به نظر شما استارت آپ ها در ۲۰۳۰ چگونه خواهند بود؟ حتما حدس شما نیز به خوبی حدس من است.

در سال ۲۰۳۰، شروع به راه اندازی کسب و کار راحت تر خواهد شد، زیرا نسل بعدی – بر خلاف پیشینیان خود در مورد جنبه ریسک و پاداش و یا در تلاش برای تولید محصولات جدید نمی ترسند. با این حال، هنگامی که یک نام تجاری یا شرکت ایجاد می شود، ممکن است برای “تازه وارد” چاه عمیقی کنده شود.

در نتيجه، مرگ استارت آپ های سنتي (آنهایی که همواره تنها مانده اند) ممکن است به نوعي ناآرام باشد، اما من احساس مي کنم که امکانات و راه هاي بي پايانی براي استارت آپ ها وجود دارد که از استعدادهاي نوآورانه خود حداکثر استفاده را انجام داده و به موفقیت شخصی و اقتصادی دست یابند.

Kizito Okechukwu معاون رئیس جنرال آفریقا ۲۲ در اسلون (بزرگترین پردیس فناوری در آفریقا)

نوشته استارت آپ ها در ۲۰۳۰ چگونه خواهند بود؟ اولین بار در سمانیک. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *