فرصت‌ها و ریسک‌های متاورس برای کسب و کارها

فرصت‌ها و ریسک‌های متاورس برای کسب و کارها

اگر بار ها راجع به متاورس شنیده‌اید اما از جایگاه کسب و کار خود در متاورس آگاه نیستید، در ادامه با فرصت‌ها و ریسک‌های متاورس برای کسب و کارها آشنا می‌شوید. در ابتدا لازم است بدانید که متاورس چیست؟

امروزه متاورس به یک حوزه اصلی سرمایه گذاری برای شرکت‌ها در تمام صنایع تبدیل شده است. در متاورس صدها میلیون نفر (به شکل آواتار) می توانند همزمان فعالیت کنند و شانس ملاقات و ارتباط با افراد جدید به دلیل ماهیت مشترک جهان های مجازی بیشتر شده است. تمام افراد بدون در نظر گرفتن سن، موقعیت مکانی و موارد دیگر می توانند به متاورس بپیوندند. همچنین کاربران می‌توانند آزادانه هر محتوایی که می‌خواهند تولید کنند. متاورس پلی بین دنیای فیزیکی و دیجیتال است که به افراد اجازه می‌دهد تا با استفاده از تجربیات، محصولات و خدمات به روش‌های مختلفی تعامل و درآمد داشته باشند.

متاورس چیست؟

متاورس(metaverse) ترکیبی از پیشوند متا به معنای فراتر و ورس به معنای جهان است. اصطلاح متاورس اولین بار توسط نویسنده نیل استفنسون در سال 1992 در رمان علمی تخیلی خود به نام Snow Crash ابداع شد. در واقع، برخی از مواردی که او در رمانش به آن اشاره داشته و پیش‌بینی کرده است، امروزه وجود دارند؛ مانند هدست‌های واقعیت مجازی یا ارزهای دیجیتال. در سال 2021 پس از تغییر نام فیسبوک به متا، متاورس وارد فاز جدیدی شد که سبب افزایش چشمگیر پروژه‌های متاورسی و پذیرش متاورس شد.

متاورس به جهان های مجازی مشترک و همه جانبه اشاره دارد که در آن افراد در یک زمان واقعی با استفاده از فناوری‌های نوظهور مانند واقعیت مجازی و واقعیت افزوده می‌توانند زندگی، کار، بازی، معامله و معاشرت داشته باشند.

فرصت‌ها و ریسک‌های متاورس برای کسب و کارها

فرصت‌های متاورس برای کسب و کارها

متاورس در حال ایجاد تغییرات در نحوه خرید و فروش، ساخت و ساز، تبلیغات و بازاریابی، راه اندازی بیزینس و به صورت کلی نحوه درآمدزایی مردم است. غول‌های تکنولوژی و بازی‌های ویدیویی مانند متا، مایکروسافت، روبلکس و اپیک گیمز همگی برای ایجاد متاورس‌های خود وارد عرصه شده‌اند. حال سوال اینجاست که چگونه متاورس می تواند برای کسب و کار شما سودمند باشد؟ در بخش به سه تا از مهم‌ترین روش‌هایی که افراد از آن‌‌ها برای پیشرفت کسب و کار خود در دنیای متاورس استفاده می‌کنند، پرداخته‌ایم.

تبلیغات

تبلیغات و بازاریابی به زودی به صنعت بزرگ‌تری در دنیای متاورس تبدیل می‌شوند. برخی از برندها مانند گوچی، لویی ویتون و رالف لورن در فضای متاورس تبلیغاتی داشته‌اند.

در حال حاضر تبلیغات در متاورس بسیار مقرون‌به‌صرفه است. قیمت‌های اجرای یک کمپین یا اجاره بیلبورد در اماکن و زمین‌های مختلف خیلی بالا نیست و می‌توانید مخاطبان جدیدی که وارد متاورس می‌شوند به خصوص نسل Z را تحت تاثیر قرار دهید. زیرا آنها با بازی‌های ویدیویی و دنیای مجازی بیشتر آشنا هستند. در حال حاضر نزدیک به سه میلیون گیمر فعال در جهان وجود دارد. تبلیغات در متاورس یک ابزار جدید است و در مقایسه با بازاریابی سنتی و استراتژی های تبلیغاتی قدیمی، بازدهی و دامنه مخاطبان بیشتری را در بر می‌گیرد.

فروش تجهیزات متاورس

رمز ارزها و NFT ها به جریان اصلی متاورس تبدیل شده اند. رمز ارزها پایه‌های اقتصاد تمام پروژه‌های متاورسی هستند. مطمئنا می‌دانید که NFT چیست؟ NFT ها رشد قیمتی خوبی را تا به امروز به همراه داشته‌اند و همین موضوع باعث جذب طرفداران زیادی به دنیای متاورس شده است.

NFT ها یک نمایش منحصرا دیجیتالی از یک محصول هستند. ممکن است این محصول در دنیای واقعی وجود باشد یا یک اثر هنری، محتوا و آیتم مجازی باشد. این محصولات به اندازه کافی ارزشمند هستند که افراد واقعی پول واقعی را برای آن‌ها پرداخت کنند. NFT مخفف Non-fungible token است که به معنای توکن غیرقابل تعویض است.

این دارایی‌های دیجیتال در بازارهای مجازی مانند opensea خرید و فروش می‌شوند. شما به راحتی می‌توانید اقدام به ساخت و خرید و فروش NFT ها کنید. هر محصولی را که دنیای واقعی می‌سازید و می‌فروشید، احتمالا راهی برای ساخت و فروش آن در محیط‌های مجازی نیز وجود دارد. تمام اقلام داخل بازی‌های متاورسی، NFT هستند. بازیکنان با بدست آوردن و یا خرید و فروش اقلام درون بازی می‌توانید کسب سود کنند.

از طرفی با داغ شدن بازار بازی‌های متاورسی، شرکت‌ها و برند‌های زیادی در حال ساخت و فروش تجهیزات متاورس مانند هدست و سیستم‌های هوشمند برای اتصال به متاورس هستند.

ایجاد کسب و کار در متاورس

اکثریت کسب‌ و کارها حضور آنلاین خود را از طریق وب‌سایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های بزرگ فروشگاهی بیشتر کرده اند. همانطور که اشاره شد، برندها شروع به استفاده از متاورس در بازاریابی محتوا، کمپین‌ها و رویدادهای متاورس کرده‌اند تا مخاطبان بیشتری را مورد هدف قرار دهند. شرکت‌هایی مانند گوچی، والنتینو، بالنسیاگا، نایک و آدیداس فروشگاه‌های مجازی خود را در متاورس افتتاح کردند.

برای ورود کسب و کار خود به دنیای متاورس باید مراحل زیر را دنبال کنید:

1. انتخاب پلتفرم ( دیسنترالند، سندباکس و…)

2. معرفی، تبلیغات، ایجاد وبسایت و شبکه‌های مجازی

3. گسترش برنامه‌های AR /VR

4. تمرکز و پیدا کردن مخاطبان هدف ( تشکیل جامعه)

5.      به روز رسانی مداوم

فرصت‌ها و ریسک‌های متاورس برای کسب و کارها

ریسک‌های متاورس برای کسب و کارها

با وجود اینکه متاورس فرصت‌های زیادی را برای بسیاری از شرکت‌ها و اشخاص برای سرمایه گذاری و یا رشد کسب و کارها فراهم می‌کند، ریسک‌هایی را نیز به همراه دارد. عدم پذیرش، عدم امنیت، عدم وجود قوانین و مقررات و عدم احراز هویت از موارد مورد بحث هستند جزء ریسک‌های متاورس برای کسب و کارها به شمار می‌روند.

امنیت

ممکن است اخیرا اخبار زیادی در خصوص هک کیف‌پول‌ها و دارایی‌های دیجیتال شنیده باشید.

اکنون بیش از هر زمان دیگری، حفظ حریم خصوصی داده ها در راس نگرانی ها و خواسته های کاربران قرار دارد. بدون وجود پروتکل‌های شفاف امنیت سایبری، جذب و متقاعد کردن افراد برای تعامل و ورود به متاورس دشوار خواهد بود. سازمان‌های خودمختار غیرمتمرکز (DAO) بر اساس قوانین مورد توافق داوطلبانه که توسط یک برنامه رایانه‌ای که بر روی بلاکچین اجرا می‌شود، ساخته شده‌اند و نقش مهمی در اداره و برطرف کردن مشکلات کاربران ایفا می‌کنند.

مقررات

متاورس به قوانینی برای کنترل امنیت، تعاملات بین کاربران، جمع آوری مالیات، اداره داده ها و موارد دیگر نیاز دارد. انواع جدیدی از جرایم خاص متاورسی نیز در حال ظهور هستند، مانند NFT های پامپ و دامپ و سرمایه گذاری های متاورسی متقلبانه که باید از آن‌ها آگاه بود و قوانینی را برای جلوگیری از آن‌ها وضع کرد.

عدم پذیرش

یکی از موانع اصلی پیش روی متاورس، عدم پذیرش و درک درست متاورس از طرف دولت‌ها و عموم جامعه است. با وجود اینکه بسیاری از افراد مشهور و معروف از متاورس حمایت کرده‌اند، هنوز خیلی از افراد و سرمایه گذاران بزرگ مخالف آن هستند.

عدم احراز هویت

در متاورس، کاربران دارای هویت دیجیتالی هستند. بهتر است برای افزایش اعتماد به هویت‌های متاورس، خدمات اعتبارسنجی مبتنی بر بلاک چین و احراز هویت چند عاملی را در نظر گرفته شود. برخی از نرم افزارها و ربات ها نیز می تواند به محافظت و شناسایی جعل هویت کمک کند.

کلام آخر

سرمایه گذاری و راه اندازی کسب و کار امروزه شکل جدیدی به خود گرفته است. اگر نمی‌خواهید فرصت‌های کسب درآمد از متاورس را از دهید، هر چه سریع‌تر آماده ورود به متاورس شوید.

برای شروع بهتر است از معتبر ترین مرجع آموزشی تخصصی متاورس و ارزهای دیجیتال استفاده کنید. جواب تمام سوالات خود را درباره‌ی نحوه درآمدزایی از متاورس می‌توانید در وبلاگ ایرانیکارت

پیدا کنید. صرافی ایرانیکارت از معروف‌ترین و کامل‌ترین صرافی‌های ایرانی در ارائه خدمات معاملاتی به کاربران است. شما همچنین می‌توانید درآمد ارزی خود از متاورس را به راحتی به تومان تبدیل کنید. مراحل احراز هویت و ثبت تراکنشات در کمترین زمان ممکن و بدون کارمزد صورت می‌گیرد که این موضوع ایرانیکارت را به محبوب‌ترین صرافی در بین کاربران ایرانی تبدیل کرده است.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *