سایز استوری تا پست و igtv و ریلز اینستاگرام + کاورها

احتمالا بارها شده که شما هم یک استوری یا پست را با شوق تمام منتشر کنید، اما بعد از مشاهده بهم ریختگی‌اش در پیج، تمام ذوق‌تان را از دست بدهید! در واقع بررسی سایز استوری و پست در اینستاگرام، عملا قدم 0 شروع تولید محتوا در این رسانه است. نکته اینجاست که اگر بخواهید با آزمون و خطا سایز دقیق استوری و دیگر محتوا در اینستاگرام را یاد بگیرید، مطمئنا باید زمان زیادی را هدر بدهید. بنابراین در این مقاله به طور دقیق با سایز انواع محتوای این شبکه اجتماعی آشنا می‌شوید. همچنین در صورتی که علاقمند به یادگیری اصول ساخت تصویر برای اینستاگرام هستید میتوانید به آموزش اصول ساخت تصویر اینستاگرام فرادرس مراجعه کنید. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید…

  • آموزش اصول ساخت تصویر اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی — کلیک کنید

قبل از سایز استوری، aspect ratio چیست؟!

قبل از سایز استوری، aspect ratio چیست؟!

دوستان عزیز قبل از اینکه به سراغ سایز استوری برویم، اجازه بدهید شما را با موضوعی به اسم aspect ratio آشنا کنم. درک این مفهوم کمک می‌کند از این به بعد در هر رسانه‌ای، راحت‌تر سایز محتواها را پیدا کرده و با مشکل بهم ریختگی تصویر روبرو نشوید.

ببینید، aspect ratio در واقع به نسبت طول به عرض تصویر یا ویدیو اشاره دارد. مثلا وقتی عکس شما از عرض 1080 پیکسل و طول 1080 پیکسل ساخته شده، aspect ratio آن 1 در برابر 1 یا اصطلاحا 1:1 است. یا مثلا وقتی طول تصویر شما (همان ارتفاعش) 1350 پیکسل و عرض آن 1080 پیکسل است، این تصویر aspect ratio 4:5 دارد.

حالا نکته اینجاست که در دنیای دیجیتال هر رسانه‌ای یک‌سری aspect ratio مختص به خودش را دارد. مثلا اگر بگوییم aspect ratio فلان شبکه اجتماعی 1:1 است، شما متوجه می‌شوید که حتما باید تصویر یا ویدیویی که برای آن می‌سازید، طول و عرض برابری داشته باشد.

نکته بعدی اینجاست که اگر حتی شما تصویری با aspect ratio مناسب برای رسانه مورد نظر نسازید، خود رسانه آن را به نسبت اندازه مورد نظرش می‌رساند. مثلا اگر دقت کرده باشید، وقتی در اینستاگرام می‌خواهید یک پست افقی منتشر کنید که نسبت و aspect ratio استانداردی ندارد، خود اینستاگرام به حاشیه‌های آن یک پس‌زمینه مشکی‌رنگ یا سفید اضافه می‌کند. به این ترتیب عملا ظاهر پست شما بهم ریخته و از بین می‌رود.

aspect ratioaspect ratio اشتباه، باعث می‌شود رسانه یا ابزار دیجیتال، تصویر شما را با اضافه کردن کادر مشکی و سفید، به اندازه مورد نظر برساند.

در سایز استوری، آیا باید aspect ratio با اعداد دقیق رعایت شود؟

نکته مهم دیگری که باید بدانید، این است که aspect ratio الزاما به عدد خاصی اشاره ندارد. این یعنی مثلا اگر گفتیم نسبت طول و عرض تصویر 1:1 است، شما هم می‌توانید یک تصویر با سایز 1080 در 1080 آماده کنید و هم یک تصویر با سایز 3000 در 3000 اما خب اصولا هر رسانه، یک‌سری سایز استانداردی هم دارد که بهتر است به آنها پایبند باشید. به عنوان نمونه سایز استاندارد خود اینستاگرام برای عکس مربعی، همان 1080 در 1080 است.

سایز استوری اینستاگرام

خب، به سراغ بخش اصلی مقاله برویم. برای درک سایز استوری اینستاگرام کافی است نگاهی به تصویر پایین داشته باشید:

سایز استوری

همانطور که مشخص است، سایز استوری در بهترین حالت ممکن، برابر با 1080 پیکسل در عرض و 1920 پیکسل در ارتفاع است. این نسبت عرض به تصویر برابر با 9:16 است. البته خب باید این موضوع را هم بدانید که سایز استوری در اینستاگرام مثل سایز پست و ریلز و… حساس نیست! چراکه وقتی شما تصویری را برای استوری می‌سازید، حین انتشار می‌توانید با کمک دو انگشت‌تان به راحتی تصویر را بزرگتر یا کوچک‌تر کرده و منتشر کنید. اما خب ساخت استوری در ابعاد گفته شده، باعث می‌شود یک قالب زیبا و ثابت داشته باشید و با هیچ گونه بهم ریختگی تصویر روبرو نشوید.

سایز پست اینستاگرام

سایز 3 دسته پست اینستاگرامسایز 3 دسته پست اینستاگرام

خب، بر خلاف استوری اینستاگرام، پست‌ها در این شبکه اجتماعی یک سایز ثابت ندارند، بلکه در 3 سایز قابل انتشارند! این یعنی اینستاگرام به شما اجازه می‌دهد در 3 نسبت طول به عرض محتوای‌تان را منتشر کنید:

  • تصویر یا ویدیو افقی
  • تصویر یا ویدیو عمودی
  • تصویر یا ویدیو مربعی

در ادامه هر کدام را به طور جداگانه بررسی می‌کنیم.

۱. پست افقی

خب، پست‌های افقی اینستاگرام زیاد محبوبیتی ندارند و بیشتر توسط افراد متخصص در حوزه عکاسی مورد استفاده قرار می‌گیرند که تصاویر و ویدیو مناظر را به انتشار می‌گذارند. در هر حال اگر نیاز به انتشار چنین محتوایی دارید، سایز پست‌های افقی اینستاگرام برابر با 1080 پیکسل (عرض) در 608 پیکسل (ارتفاع) است. نسبت ابعاد تصویر چنین محتوایی هم برابر با ۱.۹۱:۱ است.

۲. پست عمودی

خب، پست‌های عمودی این مدت محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. مخصوصا که کاربران نسبت به ویدیوها علاقه‌مندتر شده و خب ویدیوها هم بیشتر در این سایز منتشر می‌شوند.

در حال حاضر پست‌های عمودی اینستاگرام با سایز 1080 پیکسل در عرض و 1350 پیکسل در ارتفاع منتشر می‌شوند. این یعنی نسبت تصویر آن برابر با 4:5 است.

۳. پست مربعی

از گذشته پست‌های مربعی محبوب‌ترین سایز و اندازه پست در اینستاگرام محسوب می‌شوند. برای انتشار چنین محتوایی، بهترین انتخاب این است که عرض برابر با 1080 پیکسل و طول هم برابر با 1080 پیکسل باشد. این یعنی همان نسبت 1:1

  • آموزش تولید محتوای گرافیکی برای اینستاگرام با پاورپوینت — کلیک کنید

بهترین سایز برای انتشار پست کدام است؟

شاید بد نباشد در این مقاله سایز استوری، اشاره‌ای هم به این سوال داشته و ببینیم که واقعا بهترین ابعاد تصویر برای پست‌های اینستاگرام کدام است؟

ببینید جواب دقیق این سوال به این برمی‌گردد که نوع محتوای شما چه چیزی بوده و در کدام سایز (مربعی، افقی یا عمودی) بهتر نمایش داده شود. اما خب اگر از نظر بازاریابی به موضوع نگاه می‌کنید، پست‌های عمودی در جلب توجه مخاطب موفق‌ترند! در واقع وقتی پست شما افقی باشد، مخاطب حین مشاهده ممکن است بخشی از پست بعدی که در اکسپلور، فید یا بخش هشتگ است را هم ببیند.

به این ترتیب عملا احتمال حواس‌پرتی و رد کردن پست شما به وجود آمده و این موضوع باعث می‌شود الگوریتم اینستاگرام تصور کند پست شما در جذب مخاطب ناموفق بوده. اما پست‌های عمودی و سپس مربعی به دلیل اشغال کردن کل صفحه، از وقوع چنین چیزی جلوگیری می‌کنند. به همین دلیل هم اغلب افراد به سراغ پست‌های افقی نمی‌روند.

سایز IGTV اینستاگرام

سایز IGTV اینستاگرام

IGTV که با اسم تلویزیون اینستاگرام هم شناخته می‌شود، قابلیتی بود که این شبکه اجتماعی حدودا 3/4 سال پیش آن را به وجود آورد. در آن زمان گفته می‌شد هدف اینستاگرام این است که به کمک IGTV عملا به رقیب یوتیوب تبدیل شود و آینده روشنی برایش دیده می‌شد. اما خب بعد از مدتی مشخص شد مخاطبان خیلی علاقه زیادی به آن نشان نمی‌دهند. در هر حال IGTV به شما اجازه می‌دهد امروز پست‌های بیشتر از 1 دقیقه (برای کاربران عادی تا 10 دقیقه) را به‌شکل پیوسته منتشر کنید. این در حالی است که اگر بخواهید پست ویدیوی‌تان را به‌شکل عادی منتشر کنید، باید آن را به قسمت‌های 1 دقیقه تقسیم کرده و اسلایدی‌اش کنید. خب به سراغ بحث‌مان برگردیم:

در حال حاضر شما می‌توانید در IGTV دو نوع ویدیو از نظر اندازه منتشر کنید:

  • اول ویدیو عمودی که سایز مشابه سایز استوری است؛ یعنی 1920 پیکسل طول و 1080 پیکسل عرض.
  • دوم هم ویدیو افقی با سایز 1080 پیکسل عرض و 608 پیکسل طول.

نکته: پست‌های افقی بخش IGTV با دو نسبت 5:4 و همینطور 16:9 و پست‌های عمودی با دو نسبت 4:5 و 9:16 قابلیت انتشار را دارند.

سایز ریلز اینستاگرام

خب، به یکی از مهم‌ترین بخش‌های این مقاله رسیدیم! ریل که بیشتر با اسم ریلز یا همان Reels شناخته شده، قابلیتی است که هنوز 1 سال از عمرش نگذشته. ریلزها در واقع ویدیوهایی هستند که به تازگی اینستاگرام به کاربرانش اجازه انتشارشان را داده.

این ویدیوها در مدت‌زمان کوتاه 15 الی 30 ثانیه (و البته به تازگی 1 دقیقه) منتشر می‌شوند. نکته اینجاست که اینستاگرام به دلایل مختلف به ریلزها توجه بسیار زیادی نشان می‌دهد. تا جایی که در اغلب مواقع به محض انتشار ریلز، ویدیو شما سریعا به اکسپلور رفته و شاید بیشتر از 10 برابر تعداد مخاطبان‌تان بازدید بگیرد. خب، اینستاگرام به شما اجازه می‌دهد در ریلز، ویدیوهایی با 3 سایز مختلف منتشر کنید:

  • اول از همه ویدیوهای مربعی که سایز 1080 پیکسل در 1080 پیکسل و نسبت 1:1 دارند.
  • در درجه دوم ویدیوهای عمودی که سایز 1080 پیکسل در عرض و 1920 در ارتفاع و نسبت 9:16 دارند.
  • در درجه آخر هم ویدیوهای افقی با سایز 1080 پیکسل در عرض و 608 در ارتفاع که نسبت 1.91:1 دارند.

قبل از اینکه به سراغ بخش بعدی برویم، اجازه بدهید چند نکته مهم را هم توضیح بدهیم:

اول از همه اینکه هنوز و تا این زمان، اینستاگرام به مخاطبان اندروید اجازه انتشار ریلز را نداده. البته در عین حال چند راهکار و تکنیک هست که بتوانید با تلفن‌های اندروید هم ریلز منتشر کنید اما خب اگر به سراغ آنها می‌روید حسابی مراقب باشید! چراکه ممکن است اینستاگرام حساب‌تان را محدود و جریمه کند.

نکته دوم هم اینکه در آپدیت جدید شما می‌توانید ویدیوهای 60 ثانیه‌ای هم در ریلز منتشر کنید، اما خب اغلب متخصصان اینستاگرام پیشنهاد می‌کنند برای حفظ جذابیت، ویدیوهای 15 یا نهایتا 30 ثانیه‌ای در آن منتشر کنید.

سایز عکس پروفایل

خب، درست است موضوع اصلی این مقاله سایز استوری اینستاگرام بود، اما در هر حال بد نیست نگاهی هم به سایز عکس پروفایل و دیگر محتواها داشته باشیم تا دیگر هیچ جای سوالی باقی نماند. خب، ببینید، نسبت عکس پروفایل 1:1 است و سایز آن را هم 110 پیکسل در 110 پیکسل و هم 300 در 300 ذکر می‌کنند. اما خب یک نکته بسیار مهم در موردش وجود دارد:

اینکه این عکس به‌شکل دایره‌ای است! این یعنی هر تصویری که برای آن انتخاب کنید، قرار است گوشه‌هایش بریده شده و یک دایره از آن به عنوان پروفایل نمایش داده شود. بنابراین اهمیت زیادی دارد تصویری انتخاب کنید که سوژه اصلی‌اش در وسط بوده و از کناره‌ها فاصله داشته باشد.

سایز استوری و عکس پروفایل

برای انتخاب عکس بهتر، می‌توانید تصویری که بالاتر قرار داده‌ایم را در فتوشاپ باز کرده، تصویر پروفایل‌تان را روی آن بیندازید و کمی opacity آن را کم کنید تا متوجه شوید که دقیقا کدام بخش از تصویرتان قرار است حذف شود.

کاورها در اینستاگرام

خب، اگر تجربه بازاریابی در اینستاگرام و البته به طور کلی بازاریابی ویدیویی را داشته باشید، می‌دانید که کاورها یکی از مهم‌ترین موضوعات در این مسیر محسوب می‌شوند! کاور همان تصویری است که قبل از نمایش ویدیو، کاربر نشان داده خواهد شد. در واقع کاور چیزی است که مخاطب را به مشاهده کردن یا نکردن محتوای شما ترغیب می‌کند. با توجه به این موضوع، باید سایز کاور در تمامی محتواهای اینستاگرام را هم بدانید. بیایید یکی‌یکی آنها را بررسی کنیم.

سایز استوری اینستاگرام برای کاور

بله می‌دانیم که استوری‌ها اصلا نیازمند کاور نیستند. اما صرفا یک نکته وجود دارد، اگر در استوری از هشتگ‌ها یا location استفاده کرده و امیدوارید استوری‌تان در هشتگ‌ها نمایش داده شود، در این شرایط اغلب یک تصویر برگرفته از خود استوری‌تان در بخش هشتگ‌ها نمایش داده می‌شود. برای بهبود این تصویر، می‌توانید استوری را به‌شکلی درست کنید که تصویر سوژه اصلی در وسط باشد.

سایز کاور پست ها

به سراغ پست‌ها برویم. همانطور که بالاتر هم متوجه شدید، در اینستاگرام پست در 3 سایز قابل انتشار است. در مورد کاور هم بنابراین باید 3 نوع کاور داشته باشیم:

  • تصویری با اندازه 1080 پیکسل در 1080 پیکسل برای پست‌های مربعی.
  • تصویری با اندازه 1080 پیکسل در عرض و 1350 در ارتفاع برای پست‌های عمودی.
  • تصویری با اندازه 1080 پیکسل در 608 پیکسل برای پست‌های افقی.

نکته بسیار مهم: دوستان عزیز سایز کاور پست‌های عمودی و افقی دقیقا باید به اندازه یک مربع باشد! یعنی چه؟ یعنی در واقع وقتی قرار است کاوری برای پست عمودی بسازید، سایز عکس باید به اندازه همان 1080 پیکسل در عرض و 1350 در ارتفاع باشد اما نکته اینجاست که تصویر کاور باید در یک مربع به اندازه 1080 در 1080 آن طراحی شده باشد چراکه این بخش به عنوان کاور نمایش داده می‌شود و دیگر قسمت‌ها وقتی پست در فید یا اکسپلور است، به نمایش در نمی‌آید.

در مورد پست افقی هم پس باید سایز تصویر به اندازه سایز خود محتوا باشد، اما صرفا به اندازه یک مربع در وسط آن است که به عنوان کاور نمایش داده می‌شود.

سایز کاور ریلز، IGTV و هایلایت ها

درون دایره، منطقه امن یا safe zoone برای طراحی کاور هایلایت است.

خب، اجازه بدهید به طور خلاصه به سایز دیگر کاورها هم در این مقاله سایز استوری اشاره کرده و جلو برویم:

  • برای کاور ویدیوهای IGTV سایز 420px در 654px را در نظر بگیرید. این یعنی نسبت تصویر 1:1.55
  • برای کاور هایلایت‌ها، تصاویری با نسبت 1:1 و ترجیحا سایز 300 در 300 در نظر بگیرید. اما یادتان باشد دقیقا مثل عکس پروفایل، حاشیه این عکس‌ها از بین می‌رود.
  • سایز کاور ریلزها را هم باید به‌شکل کاور پست‌های اینستاگرامی انتخاب کنید.

کلام آخر در مورد سایز استوری

خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله به بررسی سایز استوری اینستاگرام پرداخته و سایز تمامی انواع دیگر محتوا و حتی کاور را در این شبکه اجتماعی بررسی کردیم. در آخر اگر سوال و نظری دارید در بخش نظرات منتظر شما هستیم. در اینجا مایلم آموزشی را به شما معرفی کنم که به کمک آن میتوانید اصول راه اندازی کسب و کار در اینستاگرام را بیاموزید. در صورتی که شما هم علاقمند به یادگیری چگونگی راه اندازی یک کسب و کار در اینستاگرام هستید پیشنهاد میکنم به آموزش کسب و کار اینستاگرام فرادرس مراجعه کنید.

  • آموزش کسب و کار در اینستاگرام — کلیک کنید

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *