آموزش PHP پروژه محور از صفر تا صد + معرفی منابع یادگیری PHP

PHP چیست و چرا باید آن را یاد بگیریم؟ آموزش php پروژه محور چه تفاوتی با دیگر شیوه های یادگیری PHP‌ دارد؟ این ها سوالاتی هستند که اغلب کسانی که به دنبال یادگیری یک زبان برنامه نویسی جدید مانند PHP‌ هستند در ذهن خود دارند. در این مقاله میخواهیم ضمن معرفی زبان برنامه نویسی PHP و ویژگی های آن به این سوالات پاسخ دهیم و به شما کمک کنیم تا یادگیری زبان برنامه نویسی PHP را به شکل اصولی آغاز کنید.

برای هر کسی که می خواهد کد نویسی را شروع کند، یادگیری PHP می تواند اولین قدم باشد. زبان PHP دارای مزایای بسیاری است اما دو مورد از برترین مزایای این زبان این است که یادگیری آن نسبتاً آسان است و از سوی دیگر شرکت های بسیاری وجود دارند که از این زبان به عنوان یک زبان برنامه نویسی رسمی در پروژه های مختلف استفاده میکنند. در ادامه بیشتر با زبان PHP آشنا میشویم اما نکته ای که در اینجا مایلم به آن اشاره کنم این است که زبان برنامه نویسی PHP یک زبان برنامه نویسی سمت سرور است که برای ایجاد صفحات وب پویا استفاده می شود. زبان PHP منبع باز است، به این معنی که دانلود و استفاده از آن رایگان است. این زبان در سال 1994 ایجاد شد، و به مرور با ارائه نسخه های به روزتر به شکل امروزی درآمده است.

آموزش php پروژه محور

PHP چیست؟

اولین سوالی که باید به آن پاسخ دهیم این است که اصلا زبان برنامه نویسی PHP چیست؟ در پاسخ این سوال میتوان گفت زبان برنامه نویسی PHP یک زبان برنامه نویسی سمت سرور است که به عنوان یک زبان بک اند طبقه بندی می شود. برخلاف HTML یا زبان CSS که برای طراحی اسکلت اصلی و ظاهر صفحات وبسایت است میتوان گفت به کمک زبان PHP میتوان کارهای سنگینی مانند پردازش اطلاعات وارد شده توسط کاربر، ذخیره آن ها در دیتابیس و… را در پشت صحنه و دور از چشم کاربران انجام داد. همچنین از زبان PHP می توان برای ایجاد اتصال به پایگاه داده MySQL، Postgres یا Mongo و ایجاد سریع و پویا صفحات وب استفاده کرد. PHP را می توان در یک مرورگر یا در خط فرمان استفاده کرد.

کلمه کلیدی “پویا” که به آن اشاره شد در واقع یک کلمه مهم است زیرا صفحات وب پویا به کاربر اجازه می دهد تا با صفحات وب تعامل داشته باشد در غیر اینصورت صفحات وب کارایی لازم را نخواهند داشت. برخلاف زبان PHP که یک زبان بک اند است و از آن برای اجرای دستورات برروی سرور استفاده میکنیم زبان دیگری وجود دارد با نام جاوا اسکریپت که این امکان را فراهم میکند تا بتوانیم بدون نیاز به سرور صفحات وبسایت را به شکل پویا طراحی کنیم تا کاربران بتوانند با آن تعامل کنند.

در صورتی که تمایل دارید با زبان PHP‌ و یا زبان جاوا اسکرپیت بیشتر آشنا شوید پیشنهاد ما استفاده کردن از دوره های آموزشی فرادرس است زیرا آموزش های منتشر شده در فرادرس توسط مجربترین اساتید در هر زمینه های تدریس شده اند و میتوانید با مشاهده این آموزش های به یک برنامه نویس حرفه ای تبدیل شوید.

  • مجموعه آموزش رایگان PHP
  • مجموعه آموزش جاوا اسکریپت (JavaScript)

نمونه های دیگری از زبان های برنامه نویسی سمت سرور عبارتند از:

  • زبان برنامه نویسی سی
  • زبان برنامه نویسی پایتون
  • زبان برنامه نویسی جاوا
  • زبان برنامه نویسی روبی
  • و…

در صورتی که با زبان HTML آشنایی داشته باشید با کمی تمرین و آموزش php پروژه محور میتوانید کدهای نوشته شده با زبان PHP را با کدهای HTML ترکیب کنید و عملا یک صفحه وب پویا ایجاد کنید. یکی از بزرگترین مزیت های زبان برنامه نویسی PHP این است که به راحتی میتوانید از آن در وب سرور های مختلف استفاده کنید زیرا تمامی وب سرورهای مطرح دنیا با این زبان برنامه نویسی هماهنگ هستند. از نام آشنا ترین وب سرورهایی که با زبان PHP میتوانید از آنها استفاده کنید میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • LAMP (لینوکس، آپاچی، MySQL و PHP)
  • WAMP (ویندوز، آپاچی، MySQL و PHP)
  • XAMP (کراس پلتفرم، آپاچی، MySQL و PHP)

همانطور که قبلا اشاره شد PHP یک زبان متن باز است، به این معنی که استفاده از آن رایگان است. برای استفاده کردن از زبان PHP میتوانید عبارت دانلود PHP را در گوگل سرچ کنید و با مراجعه به وبسایت رسمی PHP آن را دانلود کنید و ضمن آموزش php پروژه محور به انجام تمرین های مختلف بپردازید تا به مرور زمان به تسلط کافی در زمینه کار با PHP‌ دست پیدا کنید.

آموزش php پروژه محور

چرا کدنویسی PHP مهم است؟

بر اساس فهرست انجمن برنامه نویسی PHP نهمین زبان برنامه نویسی محبوب در سطح دنیا است. در حالی که محبوبیت آن در طول سال ها اندکی کاهش یافته است، زبان PHP هنوز توسط تقریبا 80٪ از تمام وب سایت ها و برنامه نویسان استفاده می شود!

از PHP به عنوان زبان اصلی برای ساخت CMS هایی مانند WordPress، Drupal، PyroCMS، Anchor استفاده شده است. در صورتی که در ابتدای مسیر آموزش php پروژه محور هستید جالب است بدانید یکی از مزیت های جالب زبان برنامه نویسی PHP این است که به شما امکان می دهد متغیرهایی را تنظیم کنید که با تغییر اطلاعات درون آن متغییر اطلاعات دیگر متغییرهای مشابه تغییر کند. این موضوع به این معنی است که اگر در کل برنامه به عنوان مثال ۱۰ بار از یک متغییر استفاده کرده باشید نیازی به تغییر اطلاعات موجود در داخل هر ۱۰ متغییر نیست و میتوانید با تغییر اطلاعات ذخیره شده در یک متغییر اطلاعات ذخیره شده در متغییرهای دیگر را به راحتی تغییر دهید. این موضوع از این جهت دارای اهمیت است که هم میتواند در زمان مورد نیاز برای کد نویسی صرفه جویی کند و هم میتواند از بروز اشتباهات ناخواسته در طول کد جلوگیری کند.

PHP برای چه مواردی استفاده می شود؟

با توجه به اینکه PHP زبان بسیار پرکاربردی است، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که “چه کاری می توانم با PHP انجام دهم؟” در ادامه میخواهیم برخی از رایج ترین کاربردهای آن را بررسی کنیم:

طراحی صفحات وب با زبان PHP

از آنجایی که اسکریپت های PHP را می توان در فایل های HTML برای تبدیل وب سایت های ایستا به وب سایت های پویا جاسازی کرد، این یک گزینه عالی برای ساخت صفحات وب و وب سایت ها است.

ساخت فروشگاه آنلاین با زبان PHP

بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس و دروپال و همچنین پلتفرم های تجارت الکترونیک مانند مجنتو و ووکامرس به زبان PHP نوشته شده اند.

تم ها و افزونه های وردپرس

از آنجایی که وردپرس به زبان PHP نوشته شده است، می توانید از PHP برای تغییر طرح و طراحی قسمت های مختلف وب سایت وردپرسی استفاده کنید. هزاران شرکت از توسعه PHP استفاده می کنند. به عنوان مثال، Slack در حال حاضر از PHP و Hack (ابر مجموعه ای از PHP) برای بیشتر منطق برنامه های سمت سرور خود استفاده می کند. فیس بوک از نسخه PHP خود به نام HHVM (ماشین مجازی هیپ هاپ) استفاده می کند.

آموزش php پروژه محور

چگونه از PHP استفاده کنیم؟

اولین قدم برای استفاده کردن از زبان PHP‌ بعد از دانلود آن راه اندازی ابزارهای مورد نیاز برای کار کردن با زبان PHP‌ است. از مهمترین این ابزارها میتوان به وب سرور،‌ دیتابیس و… اشاره نمود. برای راه اندازی این ابزارها میتوانید برنامه های زیر را روی کامپیوتر خود نصب کنید:

  • آپاچی
  • MySQL

بعد از راه اندازی این ابزارها اولین چیزی که باید بدانید این است که یک فایل PHP حاوی تگ های HTML و کدهای PHP است. در واقع اگر آموزش php پروژه محور را پشت سر گذاشته باشید میدانید که یک اسکریپت PHP با <?php شروع می شود و با ?> پایان می یابد؛ به عنوان مثال اگر بخواهید یک عبارت برروی صفحه نمایش نشان داده شود میتوانید کد زیر را بنویسید:

<?php
echo "Hello World!";
?>

نکته: از دستور echo برای چاپ “Hello World” در نمایشگر استفاده میشود.

آیا یادگیری PHP سخت است؟

در مقایسه با سایر زبان های برنامه نویسی، آموزش php پروژه محوراغلب برای افرادی که تازه شروع به یادگیری کدنویسی می کنند در صورتی که قبلاً با مفاهیم کلی برنامه نویسی آشنا شده باشند، بسیار آسان است. حتی اگر این اولین زبان برنامه نویسی باشد که یادگیری آن را شروع کرده اید جای نگرانی نیست زیرا با کمی تمرین میتوانید به مفاهیم و دستورات این زبان برنامه نویسی مسلط شوید.

همچنین لازم است بدانید زبان برنامه نویسی PHP مستندات بسیار عالی و دقیقی دارد که میتوانید با یک جستجوی ساده به آن ها دسترسی پیدا کنید؛ علاوه بر آن اگر به زبان انگلیسی تا حدودی مسلط باشید میتوانید از هزاران کتاب و آموزش PHP آنلاین نیز استفاده کنید؛ اما اگر به زبان انگلیسی تسلط کافی ندارید نگران نباشید زیرا میتوانید با مراجعه به فرادرس از آموزش کاربردی مربوط به زبان برنامه نویسی PHP استفاده کنید. پیشنهاد میکنیم همین حالا با کلیک برروی لینک زیر به فرادرس مراجعه کنید و آموزش برنامه نویسی پی اچ پی فرادرس را دریافت کنید.

  • آموزش برنامه نویسی پی اچ پی PHP — کلیک کنید

یادگیری PHP چقدر طول می کشد؟

مدت زمانی که برای یادگیری PHP طول می کشد بستگی به مدت زمان و تعداد دفعات مطالعه و تمرین شما دارد. به عنوان مثال، ساخت برنامه های کاربردی وب Coursera در PHP تقریباً 31 ساعت طول می کشد. یادگیری PHP توسط Codecademy حدود 25 ساعت طول می کشد. به عنوان مثال، اگر قرار بود هر روز دو ساعت مطالعه کنید، می توانید یکی از این دوره ها را در حدود 12-16 روز تکمیل کنید.

اگر فقط در آخر هفته ها وقت مطالعه دارید، مثلاً سه ساعت در شنبه ها و سه ساعت در یکشنبه ها، می توانید یک دوره PHP مبتدی مانند مثال های بالا را در حدود 4-6 هفته تکمیل کنید. به خاطر داشته باشید که دوره های آنلاین PHP برای مبتدیان می تواند یک نمای کلی از زبان PHP، از جمله سینتکس اصلی آن (به عنوان مثال، قوانین زبان)، ساختارهای داده، و موارد دیگر مانند متغیرها، منطق، تکرار، آرایه ها و غیره به شما ارائه دهد.

اگر با مفاهیم برنامه نویسی آشنایی کافی دارید جستجوی آموزش php پروژه محور میتواند گام مناسبی برای ادامه مسیر یادگیری زبان برنامه نویسی PHP باشد. در نهایت آنچه که باید بدانید این است که برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه ای PHP، کدنویسی پروژه های واقعی و کسب تجربه در دنیای واقعی میتواند نقش کلیدی داشته باشد.

آموزش php پروژه محور

نتیجه گیری آموزش php پروژه محور

در این مقاله ما تلاش کردیم تا جای ممکن به شما کمک کنیم تا آموزش php پروژه محور را با توجه به شرایطی که دارید آغاز کنید. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشید نهایت استفاده را از آن ببرید. در پایان مایلم آموزش مقدماتی ساخت ربات تلگرام با PHP را که در فرادرس منتشر شده است به شما معرفی کنم؛ برای دریافت این آموزش میتوانید روی لینک زیر کلیک کنید.

  • آموزش مقدماتی ساخت ربات تلگرام با PHP — کلیک کنید

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *