نکات مهم در صرفه جویی مصرف جوهر پرینتر

نکات مهم در صرفه جویی مصرف جوهر پرینتر

در برخی موارد ممکن است با این مشکل مواجه شده باشید که در حین چاپ مدارک، پایان نامه و … جوهر دستگاه تمام شود که در این حالت متوجه خواهید شد که کارتریج پرینتر خالی شده‌است و نیاز به شارژ تونر چاپگر، جهت ادامه فرآیند چاپ است.

البته در اکثر مواقع مشکل اصلی دستگاه شما به اتمام رسیدن جوهر پرینتر نیست و دستگاه دچار مشکل جدی شده است که با تعمیر به موقع پرینتر، برطرف خواهد شد و در صورت دیر اقدام کردن برای تعمیر پرینتر ممکن است غیر قابل تعمیر شود.

اما نکات مهم که جهت صرفه جویی در مصرف جوهر پرینتر موثرند مواردی از قبیل:

  • کاهش دادن فونت سایز فایل
  • استفاده از  Print Preview یا همان پیش نمایش فایل
  • در حالتی که کیفیت متن امری حیاتی نیست می‌توان آن را روی حالت draft تنظیم کنید
  • چاپ سیاه و سفید و استفاده نکردن از جوهر رنگ
  • فقط در حالتی که کارتریج‌ها خالی شدند آنها را شارژ کنید
  • قسمت‌های غیرقابل استفاده در سایت را حذف کنید که چاپ نشوند و جوهر هدر نرود
  • و …

هستند.

تعمیر به موقع پرینتر

معمولا در اکثر اوقات مشکلاتی برای دستگاه پرینتر شما پیش می‌آید که نمی‌تواند به درستی کار کند و در این حالت نیاز به تعمیرات چاپگر دارید. در صورتی که در عملکرد پرینتر خود مشکلاتی را مشاهده کردید، نباید از کنار آن ساده بگذرید. گاهی همین مشکلات به ظاهر کوچک، می‌توانند سرآغاز دردسرهای بزرگ و غیرقابل جبران باشند. پس، سرویس و تعمیر به موقع پرینتر می‌تواند شما را از هزینه بالای تعمیر، خلاص کند.

گاهی هم خرابی پرینتر می‌تواند موجب مصرف زیاد تونر و یا جوهر شود. پس برای صرفه جویی در مصرف جوهر، یکی از اقداماتی که باید انجام دهید، تعمیر پرینترتان است.

نکات مهم در صرفه جویی مصرف جوهر پرینتر

از مجموع مشکلاتی که نیاز به تعمیر دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم شناسایی دستگاه پرینتر توسط کامپیوتر: در این حالت ممکن است دستگاه اصلا به پرینتر متصل نباشد، که مشکل اصلی از عدم اتصال سیم رابط آنهاست و در این حالت می‌توان آن را بررسی کرده و اتصال را برقرار کنید تا مشکل بدون تعمیر دستگاه برطرف شود.
    اما در صورتی که مشکل با این روش برطرف نشد باید قطعات درونی آنها را بررسی کرده و دستگاه را تعمیر کنید.
  • عدم کشیدن برگ کاغذ به داخل دستگاه: در این حالت چند مشکل مختلف می‌تواند باعث بروز این اختلال در دستگاه شود که بهتر است ابتدا به ساده‌ترین  آنها اشاره کنیم.
    ممکن است سایز برگه‌های قرار داده شده در دستگاه مناسب نباشند برای مثال برگه A4 نیاز باشد و شما از برگه A3 استفاده کرده باشید.
    اما در صورتی که همیشه از آن نوع کاغذ استفاده می‌کردید و مشکل دستگاه از سایز برگه‌ها نیست باید به مورد بعدی که خرابی کاغذکش پرینتر است توجه شود.
    در این حالت کاغذکش پرینتر را بررسی کرده و در صورت اطمینان از خرابی، آن را تعویض یا تعمیر ‌کنید.
  • تیره شدن و یا بروز خط‌های افقی روی کاغذ: بروز این مشکلات ناشی از خرابی کارتریج و قطعات داخلی آن مانند تیغه تمیز کننده ضایعات، مگنت، فوم رول، درام و … است که با بررسی و اطمینان از خرابی آنها می‌توان به تعمیر و یا تعویض این قطعات پرداخت.
    البته از دیگر دلایل بروز این مشکل، می‌توان به شارژ کارتریج بی‌کیفیت و غیراستاندارد اشاره کرد که توسط افراد آماتور انجام شده‌است.
  • نمایش نقطه‌های سیاه روی کاغذ: معمولا علت بروز این مشکل عدم دقت کافی در حین کار کردن با دستگاه است. برای مثال اگر برای چاپ مدارک نه چندان مهم از برگه باطله استفاده می‌کنید باید توجه داشته باشید که میخ منگنه و یا سنجاق و … روی آنها نباشد که به کارتریج شما آسیب وارد کند.
    برای برطرف کردن این مشکل باید کارتریج تونر تعمیر شود.
  • خرابی برد و سایر قطعات: در صورتی که دستگاه شما به درستی متون را چاپ نمی‌کند و به جای آنها اعداد و یا علامت‌های غیرمتعارف چاپ می‌کند، یا اینکه دستوری جهت چاپ متون صادر نمی‌شود، باید بدانید که مشکل از برد فرمتر دستگاه است و در صورتی که آن را بررسی کردید و از صحیح بودن عملکرد آن مطمئن شدید باید به بررسی سایر قطعات دستگاه بپردازید.

و اما در آخر باید بگویم اگر مشکل دستگاه شما هیچکدام از موارد فوق نبود می‌توانید خدمات تعمیر پرینتر آچارباز کمک بگیرید.

شارژ کارتریج باکیفیت

با مشکلات پرینتر و مرکز تعمیرات چاپگرها آشنا شدیم. در این بخش قصد داریم شما را با چگونگی شارژ کارتریج و وسایل مورد نیاز برای انجام این کار آشنا کنیم.

نکات مهم در صرفه جویی مصرف جوهر پرینتر

ابزار مورد نیاز:

  • پودر تونر باکیفیت
  • کاغذ باطله
  • پیچ گوشتی چهارسو
  • پارچه نرم
  • ابزار لبه تیز

برای شروع کار:

  1. ابتدا کارتریج را از دستگاه خارج کرده و به کمک پیچ گوشتی پوشش کناری آن را باز می‌کنید.
  2. در مرحله بعدی باید درام تونر را از آن خارج کنید که به کمک دنده سفید دایره‌ای شکل می‌توانید این کار را انجام دهید.
  3. در این مرحله باید چرخنده PCR را از کارتریج جدا کنید (به کمک یک ابزار نوک تیز ابتدا میله PCR را به سمت چپ و سپس به بالا حرکت دهید و به آرامی آن را خارج کنید).
  4. مرحله بعدی جدا کردن قسمت ضایعات دستگاه است که به کمک دو پیچ به بدنه کارتریج متصل شده‌اند با خارج کردن پیچ‌ها و سپس فنر که در کنار دستگاه قرار دارد به مرحله بعد می‌رویم.
  5. در این مرحله باید دو بخش اصلی کارتریج، یعنی واحد جوهر و ضایعات و زباله را جدا کنیم و کارتریج را به دو قسمت مجزا تقسیم کرد.
  6. سپس در مرحله بعدی به تمیز کردن قسمت ضایعات و زباله به کمک یک دستمال نرم می‌پردازیم. چرا که با استفاده از دستمال‌های زبر و برس‌ها به قسمت بلید دستگاه لطمه وارد شده و خراش برمی‌دارد.
  7. در این مرحله قسمت جوهر را باز کرده و آن را هم تمیز می‌کنید و سپس ظرف آن را با جوهر تمیز و با کیفیت پر کرده و می‌بندیم.
  8. حال وقت آن رسیده که دو قسمت را که از هم جدا کرده‌ایم، دوباره به یکدیگر متصل کنید.
  9. فنر را از همان قسمتی که باز کردید در جای خود قرار داده و پیچ‌ها را هم در جای خود می‌بندیم.
  10. سپس میله‌های PCR را در محل خود قرار می‌دهیم و سپس درام را روی آن نصب می‌کنیم.
  11. در آخر کارتریج را در جای مناسب خود قرار می‌دهیم و دستگاه را روشن می‌کنیم تا از صحیح بودن کار خود مطمئن شوید.

تمام خدمات ماشین های اداری خود را می توانید به راحتی در محل خودتان به درست تعمیرکار های سیار آچارباز بسپارید.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *