آموزش سئو 2021 – سئو داخلی و تولید محتوا

آموزش سئو 2021 – سئو داخلی و تولید محتوا

آموزش سئو 2021 – سئو داخلی و تولید محتوا

در جلسه پنجم آموزش سئو و بهینه سازی وب سایت، مبحث پرکاربرد و محبوب سئو داخلی و تولید محتوا رو برای شما دوستان توضیح خواهیم داد. تقریبا همه افراد و مدیران می دانند محتوا خوب در سئو می‌تواند معجزه کند ولی آیا در عمل قدم‌های خوبی برای تولید محتوا انجام می‌شود؟ چند سایت یا شرکت اصول تولید محتوا رو رعایت می کنند؟ اگر به دنبال تولید قوی کردن سئو داخلی سایتتون هستید حتما این پست رو تا انتها مشاهده کنید.

سئو داخلی و تولید محتوا

گاهی می‌گویند محتوا پادشاه است، این حرف کاملا درست است. و گاهی دیگر هم شنیده ام که می گویند اگر محتوا انتشار دهید نیازی به سئو ندارید، ولی از نگاه بنده کاملا اشتباه است، چه بسیار محتواهای عالی را بنده خودم پیدا کردم ولی در صفحات دوم و سوم گوگل بودند. تولید محتوا بدون سئو همانند داشتن تفنگ بدون تیر است.

نمی‌توان یک محتوای باکیفیت را صرفا به خاطر کیفیت ارتقا داد و آن هم بدون بهینه سازی و بدون لینک سازی. و به همین ترتیب نمی‌توان یک سایت را صرفا با لینک سازی و بهینه سازی و آن هم بدون محتوای با کیفیت در نتایج بالا آورد.

منظور از نمی‌توان این نیست که ۱۰۰ درصد نمی‌شود، می‌شود ولی راه بسیار سخت و پرتلاطم است و پایداری مناسبی ندارد. در سئو و حتی دیدن آموزش سئو نباید سخت کار کرد، باید در کنار سختی کار هوشمندانه هم قدم برداشت، هر چند در هر کاری باید اینطور باشید تا بتوانید به هدف مد نظر برسید. یکی از مشکلات سخت کار کردن، از دست دادن زمان زیاد است و این یعنی فرصت بیشتر برای رقبا.

تکنیک‌هایی مثل بازاریابی محتوا (Content marketing) و کپی رایتینگ (Copy writing) منافاتی با سئوی محتوا ندارند، بلکه اگر این تکنیک‌ها درست استفاده شوند هم جهت با سئو سازی محتوا است.

محتوا و سئو دو امر جداناپذیر هستند، در موتورهای جستجو، کاربری چیزی را سرچ می‌کند و براساس فاکتورهای سئو، محتوای یک سایتی نمایش داده می‌شود. بنابراین هر دو در یک میدان هستند. و باید در اینجا دقت کنید که اگر به دنبال کسی هستید که برای شما کار تولید محتوا انجام دهد و یا استراتژی تولید محتوا ایجاد کند باید حداقل ها را در سئو محتوا بداند. به عبارت دیگر سئو و محتوا هم‌دیگر را همپوشانی می‌کنند.

 

تولید یک محتوا با کیفیت چگونه است؟

  1. ابتدا باید نیازسنجی کنید و بررسی کنید که باید درباره چه موضوعاتی محتوا تولید کنید. و موضوعات را اولویت بندی کنید.
  2. سپس به بررسی کلمات کلیدی آن موضوعات بپردازید و آن‌ها را پیدا کرده و اولویت بندی کنید. و به شکل منطقی از محتواها استفاده کنید. درواقع سئو محتوا را باید انجام دهید. هر چند این موضوع بحث بسیار گسترده‌ای دارد.
  3. سپس پیشنهاد می‌شود محتوای تولید شده را به خدمات ارتباط دهید. به عبارت دیگر باید بازاریابی محتوا انجام دهید و یا به شکل‌های مختلف و با منطق از کاربران اطلاعات دریافت کنید.
  4. کپی رایتینگ هم فراموش نشود، محتوا باید به زبان ساده و با صداقت نوشته شود، باید عنوان جذاب داشته باشد و همینطور ابتدای مقاله به شکلی باشد که کاربر را به خواندن کل مقاله ترغیب کند. چه چیزی باعث شده تا به اینجا شما مقاله ما را بخوانید؟
  5. در محتوا باید سعی کنید از ویدیو و عکس استفاده کنید تا کاربران صرفا با خواندن متن خسته نشوند. این عمل تعامل کاربران را هم بیشتر می‌کند.
  6. ارزیابی و رصد محتوای نوشته شده هم می‌تواند مورد اخر باشد، به کمک ابزارهای سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس می‌توانید محتواهای خود را ارزیابی کنید.

 

روش های تولید محتوا

قبل از آنکه درباره روش های سئو داخلی و تولید محتوا به شکل دقیق صحبت کنیم باید بدانید که محتوای یونیک و منحصربه‌فرد ارزش دارد، محتوای کپی از سایت‌های مختلف و یا بازنویسی آن‌ها، برای سایت و شرکت شما ارزش نمی‌آفریند. جدا از این مسئله، گوگل به راحتی می‌تواند کپی بودن متن و یا عکس شما را تشخیص دهد.

یک محتوای عالی که ترغیب کننده باشد و نیاز کاربران را به خوبی رفع کند را بسازید، یک محتوای سئو شده که باعث ایجاد تعامل کاربران می‌شود را بسازید. هر چقدر بیشتر به کاربران ارزش بگذارید بیشتر سود خواهید کرد.

 

بخش بلاگ یا مقالات در وب سایت

بخش مقالات، مجله، پایگاه دانش، بلاگ (Blog) و یا هر چه که اسمش است در سال‌های اخیر تاثیر زیادی در سئو داخلی و تولید محتوا داشته است. زمانی که شما در وبسایت خود بخشی با عنوان بلاگ دارید تعامل کاربران بیشتر می‌شود، بخش مقاله‌ها یا بلاگ، جدا از آنکه برای فروشگاه‌ ها بسیار خوب است برای ارائه دهندگان خدمات و SaaS هم می‌تواند بسیار مفید باشد.

شما در مقالات وبلاگ سایت خود می‌توانید راهنمای کاملی از خدمات خود ارائه دهید و یا آموزش هایی در حوزه کاری خود درج کنید. بلاگ می‌تواند مکانی جهت روشن کردن ذهن کاربر و رفع مشکلات او باشد.

سئو

سئو

چند نکته آموزشی در مورد بخش بلاگ :

  • برای ربات، محتوا ننویسید، طبیعی باشید. انسان ربات نیست و این رفتار انسان است که بر سئو تاثیر قوی دارد.
  • برای تولید محتوای کاربردی تحقیقات میدانی داشته باشید تا بتوانید داده‌های مفید و منحصربه‌فرد ارائه دهید.
  • به طولانی بودن و یا نبودن محتوا فکر نکنید، همیشه به کیفیت آن فکر کنید.
  • در محتوا صداقت داشته باشید تا شما را دوست داشته باشند.

 

صفحات محصول در سئو محتوا

صفحه محصولات اصولا جزء مهم‌ترین صفحات سایت است و باید بسیار شفاف و صادقانه نوشته شود و محتوای آن از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد. اهمیت صفحات محصولات در رفتن کمپین تبلیغاتی دوچندان می‌شود و باید سعی کند در کنار حفظ منافع کسب و کار آن سایت، به منافع کاربر هم به خوبی پاسخ دهد. هر دوی این منافع به هم گره خورده‌اند.

شاید بتوان گفت هر محصول برای خود یک لندینگ پیج یا صفحه فرود به حساب می‌آید. (لندینگ پیج به صفحه‌ای گفته می‌شود که ورودی هدفمند و خوبی دارد و مناسب کسب و کار ما است) به عنوان مثال وقتی شما قصد دارید گوشی نوت ۵ را بفروشید و حتی رنگ‌های مختلف آن گوشی را هم داشته باشید، منطقی به نظر نمی‌رسد که برای هر رنگ یک صفحه محصول طراحی کنید و یا چندین صفحه محصول برای فروش یک گوشی بسازید. به همین منظور شما یک صفحه محصول برای گوشی نوت ۵ ایجاد می‌کنید و آن صفحه یک لندینگ پیج برای آن کلمه به حساب می‌آید، به همین ترتیب بقیه صفحات هم به نوعی لندینگ پیج هستند.

چند نکته آموزش برای صفحه محصول :

  • تبلیغات اغراق آمیز آسیب زیادی به برند و فروش آن محصول می‌زند، حتما تبلیغ پراید ۱۳۱ را مشاهده کرده‌اید، زمانی که این تبلیغ را در گوگل جستجو می‌کنید برخی عنوان‌ها نوشته‌اند مسخره‌ترین تبلیغ پراید. صداقت و راستی قوی‌ترین تبلیغ است.
  • در صفحات محصول سعی کنید دکمه CTA داشته باشید، این دکمه می‌تواند مسیر کاربر در سایت را به خوبی روشن کند.
  • سعی کنید برای محصولات خود از عکس‌های واقعی و اختصاصی استفاده کنید. محصول خوب نیازمند عکس خوب است.
  • بالا بودن سرعت وبسایت و داشتن یک UX خوب نقش بسیار مهمی در بازخورد مثبت صفحات محصولات دارد.

 

نقد و بررسی

کاربران عاشق نقد و بررسی در هر زمینه هستند. برای این موضوع دلیل دارم، اگر کمی در فضای اینستاگرام فعال باشید نام اقای حمید سپیده نام را شنیده‌اید، معروف به آقای تستر که شغل او تست کردن غذاهای رستوران‌ها و نقد و بررسی آن‌ها است. یکی از روش‌هایی که باعث به دست آوردن شهرت و ثروت این شخص شده، نقد و بررسی بوده و با این عمل آتش بر تعامل کاربران می‌زند.

نمونه دیگر آقای مسعود فراستی منتقد سینما که فردی مشهور در این زمینه است و همیشه در حال نقد و بررسی فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی است و با این کار سروصدای بسیاری را به پا کرده است. و یا آقای دکتر مجید حسینی که همیشه در حال نقد و بررسی نظام آموزشی کشور است و تعامل کاربران در صفحات اینستاگرام ایشان به شدت بالا است.به هر حال هر چه این نوع مقاله‌های تعاملی در سایت بیشتر باشد مقاله ما سئو بهتری می‌گیرد.

چند نکته آموزشی برای نقد و بررسی :

  • نقد و بررسی باید منطقی صورت بگیرد. برخی‌ها برای خودنمایی نقد می‌کنند که نتیجه‌ای در دراز مدت نخواهد داشت.
  • در نقد و بررسی باید دانش و تجربه فراوان داشت.
  • در مقالات نقد و بررسی استفاده از نظرات سایرین و کاربران به اعتبار آن مقاله می‌افزاید.
  • قرار نیست با نقد و بررسی یک اینفلوئنسر شویم ولی باید سعی کنیم تاثیر مثبت داشته باشیم و اگر مشهور هستیم باید بیشتر بر روی قدم‌هایی که برمیداریم دقت کنیم.

 

مقالات پژوهشی

این نوع مقالات به شدت در ذهن مخاطب جای می‌گیرد. منظور از مقالات پژوهشی همان تحقیقاتی است که شما در یک زمینه انجام می‌دهید و به مطالعه می‌پردازید و سپس حاصل آن را در قالب یک مقاله انتشار می‌دهید. به این روش در زبان انگلیسی می‌گویند “Case study” و مطالعه در یک مورد صورت می‌گیرد، اسم دیگر آن مطالعه موردی است.

این نوع مقالات که در قالب داده‌های بسیار جالب هستند بیشتر بین مردم به اشتراک گذاشته می‌شوند و از همه مهم‌تر چون اصولا این مقاله‌ها همراه با داده‌های عددی است بیشتر در ذهن مخاطب ها جای می‌گیرد.

مثلا تحقیق درباره اینکه چه فاکتورهایی در سئو داخلی و تولید محتوا یک سایت فروشگاه بیشترین اثر را دارد و یا تحقیق درباره تفاوت رفتار کاربران در دو سایت فروشگاهی و یا اگر یادتان باشد در جلسات قبلی، درباره موتورهای جستجو داده‌های آماری و آزمایشی دادیم و گفتیم سهم موتورهای جستجو چقدر است و یا درباره نتیجه آزمایش نرخ کلیک، نموداری دادیم. بنابراین شمایی که قصد دارید سئو را یاد بگیرید باید الان حرکت کنید و سعی کنید آزمایش‌های مختلف را انجام دهید و به فکر پیدا کردن داده‌های جالب در حوزه کسب و کار خودتان باشید.

چند نکته آموزشی در مقالات پژوهشی

  • زمانی که دکتر سمیعی در برنامه دورهمی حضور داشت، گفت که اکثر حرف‌هایی که از جانب بنده در زمینه پزشکی به اشتراک گذاشته می‌شود، دروغ است و صحت ندارد. نباید مقالات پژوهشی ما صرفا جنبه ظاهری داشته باشد و فقط به دنبال کاربر باشد، باید واقعی باشد.
  • همه‌ی مقاله‌های پژوهشی نباید درباره آزمایش‌های موفقیت آمیز صحبت کنند، بسیار جالب خواهد بود که شما درباره شکست‌ها و راه‌هایی که رفتید ولی نشد بنویسید. این نوع مقالات بیشتر از سمت کاربر مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

اینفوگرافیک در سئو محتوا

اینفوگرافیک یک نوع محتوای دوست داشتنی است، چرا که درک آن ساده است، اشتراک گذاری آن ساده است هر چند تولید آن ساده نیست 🙂

در سال‌های اخیر وب ایران، رشد بسیار خوبی در جهت تولید اینفوگرافیک با کیفیت رخ داده است و حتما در شبکه اجتماعی تلگرام اشتراک گذاری اینفوگرافیک را بسیار مشاهده می‌کنید.

چند نکته آموزشی برای اینفوگرافیک:

  • به کلمه اینفوگرافیک دقت کنید، اینفو یعنی داده در قالب یک گرافیک. پس در اینفوگرافیک‌های خود از متن خالی استفاده نکنید چرا که ماهیت اینفوگرافیک را از دست می‌دهد.
  • لازم نیست همه چیز را در اینفوگرافیک بگویید. نکات مهم و خلاصه متن گفته شود کافی است.
  • از نمودارها، عکس‌ها، آمارها و چیزهای جذاب استفاده کنید. خشک و خالی نباشد.
  • ربات‌های جستجو نمی‌توانند داخل اینفوگرافیک را بخوانند پس در بالا و پایین اینفوگرافیک از متن در جهت تشریح داخل اینفوگرافیک استفاده کنید. به شکل خلاصه اینفوگرافیک را سئو کنید.

 

بهترین ها را لیست کنید

کاربران سایت شما همیشه دارای محدودیت‌ها هستند، محدودیت زمانی، مالی و انرژی. به همین منظور دیدن بهترین محصولات و یا مشاهده بهترین مقالات کمک بسیار خوبی به آن‌ها می‌کند. به عنوان مثال ما در سورس باران در قسمت منوها <<برای‌شماست>> صفحه‌هایی با عنوان “نوشته‌های پربازدید” ، “نوشته‌های پرنظر” ، “نوشته‌های جدید” و “محصولات پرفروش” را درج کرده‌ایم. و این جدا از دادن حس خوب به کاربران، تعامل آن‌ها را هم افزایش می‌دهد.

چند نکته آموزشی :

  • صداقت فراموش نشود، نباید به خاطر منافع خودمان مثلا گران‌ترین محصولات را به عنوان پرفروش‌ترین درج کنیم.
  • در هر کسب‌وکاری این موضوع قابل پیاده سازی است. نوشته‌ها، محصولات، خدمات و …

 

مصاحبه

چند وقت پیش یک گفتگو مصاحبه‌ای مانند از سایت الوپیک مشاهده کردم، وقتی نظرات را بررسی می‌کردم مصاحبه برای آن‌ها جذاب بود و تشکر کرده بودند. مصاحبه از برنامه نویس دیجی کالا برای برنامه نویس‌ها جذاب است، مصاحبه با متخصص سئو دیجی‌کالا برای فعالان سئو جذاب است. می‌خواهم بگویم که هر مصاحبه‌ای برای یک گروه خاصی جذاب است. سعی کنید در حیطه خود افراد ماهر را پیدا کنید و از آن‌ها مصاحبه کنید.

وجود چنین مقاله‌هایی تعامل را افزایش می‌دهد. حتی گاهی با خود مصاحبه کنید و دو طرف بحث پرسش و پاسخ خودتان باشید. با این ترفند دانش درونی و نگاه درونی شما در قالب قلم خارج می‌شود و این می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد.

چند نکته آموزشی :

  • سعی کنید در مصاحبه با لیدرها گفتگو کنید
  • یک ساختار روشن و طراحی شده در مصاحبه داشته باشید و بدانید در چند ساعت آتی چه چیزی را خواهید پرسید.
  • تحقیق درباره فردی که قصد مصاحبه با او را دارید به دانش شما و کیفیت آن مصاحبه بسیار کمک می‌کند.

 

ویدئو

قصد دارید کاربران بیشترین تعامل را داشته باشند؟ و یا بیشترین اشتراک‌گذاری صورت گیرد؟ قصد دارید لینک های اتوماتیک به سمت شما هدایت شود؟ این حداقل مزیت‌های تولید محتوای ویدیویی است. طبق گزارش‌های سایت hubspot ویدیو، نرخ تبدیل را ۸۰ درصد افزایش می‌دهد. نرخ تبدیل یعنی کاربری که تبدیل می‌شود به مشتری.

منظور از اسکریپت ویدیو همان متن و محتوایی است که داخل ویدیو گفته می‌شود. حال نکات را بخوانید

چند نکته آموزشی :

  • اسکریپت ویدیو را در قالب متن در زیر ویدیو درج کنید. برای سئو ویدیو خوب است.
  • همیشه اسکریپت را آماده کنید و بعد ویدیو تولید کنید.
  • اگر بتوانید برای ویدیو خود زیر نویس همان زبان ویدیو را درج کنید عالی می‌شود.

 

کتاب های الکترونیک

کتاب های الکترونیکی در سایت ها بیشتر برای جذب و دریافت اطلاعات کاربران است. در زبان انگلیسی به این کار می‌گویند lead generation و باید سعی کنید در کتاب الکترونیکی و یا PDF چیزی برای گفتن داشته باشید تا کاربران را ترغیب کند که اطلاعات خودشان را بدهند و بخوانند. با PDF می‌توانید باعث بهبود برند هم شوید و با تولید یک مینی کتاب خوب سطح آگاهی از محصولات را بالاتر ببرید، و اگر در وبسایت‌های دانلود PDF به اشتراک بگذارید و داخل PDF لینک داشته باشید اثرات سئو خوبی می‌تواند داشته باشد.

چند نکته آموزشی

  • با کتاب‌های الکترونیکی همانند کتاب چاپی برخورد کنید و سعی کنید اصول اولیه مانند فهرست مناسب، درباره نویسنده، مقدمه، ویراستاری کتاب و … را داشته باشد. طراحی جلد و صفحات کتاب بسیار مهم است و همه این موارد تاثیرات غیرمستقیم در سئو دارند.
  • انگیزه باعث حرکت می‌شود، برای دانلود PDF و یا مشاهده آن، به کاربر انگیزه دهید؛ محتوای منحصربه‌فردی و یا ترفندهای خاص بنویسید که مخاطب را مُجاب به دانلود کردن کند.

 

طول محتوا چند کاراکتر باشد؟ و اثر آن در سئو

چند سال پیش زمانی که محتوای طولانی نوشته می‌شد به راحتی رتبه بالا در نتایج کسب می‌کرد ولی دیگر از این خبرها نیست.

طول مقاله اولویت اصلی نیست و باید به فکر جذب کاربران به شکل هدفمند باشید، به عنوان مثال استفاده از رنگ‌بندی مناسب، بولد کردن متن‌های مهم، استفاده مناسب از H1 الی H6 و …

درباره طول مقاله آزمایش‌ها و نظرات مختلفی مطرح می‌شود که گاهی همین آزمایش‌ها و نظرات با هم اختلافات ۱۸۰ درجه‌ای دارند. ولی سایت مدیوم در این مقاله طبق آزمایش‌هایی که انجام داده به این نتیجه رسیده که مقاله مناسب از نظر تجربه کاربری ۷ دقیقه خواندن آن به شکل میانگین طول می‌کشد. از طرفی سایت backlinko طبق آزمایش‌هایی که در این مقاله انجام داده به این نتیجه رسیده که محتواهای ۲ هزار کلمه‌ای جایگاه بهتری در رتبه دارند.

نتیجه: مقاله‌های ۲ هزار کلمه‌ای تقریبا ۷ الی ۹ دقیقه طول می‌کشد توسط مخاطب مطالعه شود پس این دو آزمایش یک نتیجه را نشان می‌دهد ولی بدانید که طول محتوا از نظر من پوریا آریافر اولویت ندارد و بهتر است به مفید بودن مقاله توجه کنیم.

عواقب محتوای کپی و تکراری در سئو وب سایت

متاسفانه در بعضی قسمت‌های ایران کپی یک فرهنگ شده است. جدا از آنکه به برند آسیب می‌زند نتیجه مطلوبی هم نمی‌توان از کپی کردن گرفت. سعی کنید از سایر سایت‌ها کپی نکنید.

ولی محتوای تکراری در داخل سایت چی؟ گاهی به دلایل فنی و یا موضوعی برخی محتواها در سایت تکراری می‌شوند. و اگر محتوای آن صفحه درصد تکرار بالایی دارد و یا کلا تکراری است پیشنهاد می‌شود یا از عمل ریدایرکت 301 استفاده کنید و یا از تگ کنونیکال canonical تا بتوانید محتواهای تکراری در داخل سایت را به حداقل برسانید.

البته گوگل مقاله‌ای درباره محتواهای تکراری هم در این صفحه نوشته که باید چه کاری انجام دهند.

کپی محتوا و در نتیجه ایجاد محتوای تکراری یک نوع دزدی ادبی محسوب می‌شود و شما که در حال خواندن این آموزش سئوی حرفه ای هستید، باید حرفه ای کار کنید و در حرفه کپی کردن جایی ندارد. هر چند استفاده از سایر مقالات بسیار مفید است، به عنوان مثال ما در این مقاله برای آنکه یک اموزش جامع و کامل در زمینه بالا بردن رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجو داشته باشیم نیاز به یک سری ازمایش‌ها، اطلاعات و داده‌های جذاب و البته کاربردی از برخی سایت‌های معتبر داشتیم و آن‌ها را در این مقاله درج کردیم ولی با ذکر منبع.

امیدواریم که این مطلب مورد توجه دوستان قرار گرفته باشد.

لیست جلسات قبل آموزش سئو تکنیکال

  1. آموزش سئو 2021 – اصول و مقدمات سئو
  2. آموزش سئو 2021 – عملکرد موتورهای جستجو و فاکتورهای سئو
  3. آموزش سئو 2021 – فاکتورهای مهم سئو داخلی سایت
  4. آموزش سئو 2021 – معرفی و توضیح سئو تکنیکال

The post آموزش سئو 2021 – سئو داخلی و تولید محتوا appeared first on آموزش برنامه نویسی - یادگیری برنامه نویسی با طعم سورس باران.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *