چطور با پرده سبز، پس زمینه ویدیوهایمان را حذف کنیم؟

بچه که بودم خیال می‌کردم هری پاتر واقعاً می‌تواند با آن چوب‌جارو (نیمبوس 2000) خود پرواز کند، برای همین یواشکی جاروی آقا مومنی، سرایدار مدرسه‌مان را برمی‌داشتم و سوارش می‌شدم تا بلکه روزی به پرواز دربیاید 🙂 اما زهی خیال باطل…

کودکی که تصور می‌کرد به خاطر جادوگر نبودن نمی‌تواند پرواز کند، تنها مشکلش این بود که پرده سبز نداشت 🙂 حالا که بزرگ شدم می‌توانم هری پاتر را در هر جایی که دلم بخواهد قرار دهم…مثلاً در حیاط مدرسه درب و داغونمان.

حذف پس زمینه ویدیو با پرده سبز

در این مقاله با ما همراه باشید تا بفهمید چطور می‌شود با همین موبایلی که در دست‌‌تان است، پس زمینه ویدیوهایتان را حذف کنید و هرچیزی که دوست دارید را به جایش بگذارید.

 

قبل از هرچیز؛ پرده سبز یا پرده کروماکی چیست؟

بهتر است قبل از اینکه یاد بگیریم، چطور می‌شود پس زمینه ویدیو را عوض کرد، تکلیف خود را با این پرده سبز رنگ مشخص کنیم.

پرده سبز یعنی چه؟

باید بگوییم که پرده سبز، اصلاً چیز عجیب و غریبی نیست! همانطور که از اسمش پیداست، یک پردۀ سبز رنگ است. درست مثل عکس زیر:

پرده سبز، پرده کروماکی، گرین اسکرین، حذف پس زمینه ویدیو با پرده سبز

حتماً چیزی شبیه آن را در آتلیه‌های عکاسی‌ دیده‌اید. این پرده سبز، یک وسیله اساسی برای انجام تکنیک کروماکی است. اوه اوه، تخصصی شد، نه؟ بگذارید به زبان ساده برایتان توضیح دهم.

کروماکی چیست؟

کروماکی، یک ترفند فیلم‌برداری در سینما است که با استفاده از آن، کارگردان می‌تواند، هر پس‌زمینه‌ای که دلش می‌خواهد را پشت سر آن بازیگر قرار ‌دهند. برای این کار، بازیگر یا سوژه، باید آن سکانس را جلوی یک پرده سبز بازی کند.

این از این.
درست است، ما فیلم‌ساز سینما نیستیم ولی باید با این اصطلاح آشنا می‌شدیم. چون خیلی جاها به پرده سبز می‌گویند، پرده کروماکی. انگلیسش هم اینطوری نوشته می‌شود (Chroma Key).

کروماکی چطوری کار می‌کند؟

پرده سبز، پشت هر جاندار و بی‌جانی که قرار بگیرد، فقط و فقط یک هدف دارد. حذف پس زمینه!

بعد از آنکه ویدیو را جلوی پرده سبز ضبط کردیم، باید با کمک یک نر‌م‌افزار، پس زمینه آن را حذف کنیم. در همین مرحله، ما از آن نرم‌افزار خواهش می‌کنیم که: «هرکجای این ویدیو، رنگ سبز دیدی، حذفش کن!»
آن نرم‌افزار هم به حرف ما گوش می‌دهد و ما می‌مانیم و یک ویدیو بدون پس زمینه.

حالا می‌توانیم هر عکس یا ویدیویی که دلمان می‌خواهد را پست سوژه قرار دهیم.

حذف پس زمینه ویدیو با اپلیکیشن

برای حذف پس زمینه ویدیو با موبایل، اول از همه به یک اپلیکیشن احتیاج داریم که بتوانیم با آن ادیت‌ها خفن بزنیم و کیفیت ویدیوهایمان هم پایین نیاید. بعد از کلی تحقیق و جستجو، به نتیجه‌های خوبی رسیدیم که در ادامه باهم بررسی‌شان می‌کنیم.

1.      اپلیکیشن Kine Master

اولین و بهترین اپلیکیشنی که می‌خواهیم به شما معرفی کنیم، Kine Master است. یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌هایش آن است که خروجی کار در این اپلیکیشن، به شدت تمیز و با کیفیت خواهد شد.
بعد از اینکه اپلیکیشن را نصب کردید، ممکن است کمی فضای آن برایتان تازه باشد و ندانید باید چه کار کنید. برای همین، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً ویدیو زیر را تماشا کنید تا به کمک فرانک (یکی از بچه‌های تیم نوین)، آموزش حذف پس زمینه ویدیو با کاین مَستر را سریعاً یاد بگیرید.

راستی! پیشنهاد می‌کنیم که حتماً مقاله «اپلیکیشن نصب کن، پس‌زمینه حذف کن» را هم بخوانید، تا نکات ریز و درشت حذف بک‌گراند را هم یادبگیرید.

2.      اپلیکیشن Motion Ninja

این اپلیکیشن را هم یک نفر به ما معرفی کرد و بعد از آن که کمی با آن کار کردیم، فهمیدیم که ارزش معرفی کردن را دارد.

برای حذف پس زمینه ویدیو در این برنامه، مراحل زیر را دنبال کنید:حذف پس زمینه با پرده سبز

  1. یک پروژه جدید ایجاد کنید. (New Project)
  2. عکس یا ویدیویی که می‌خواهید در پس زمینه قرار بگیرید را انتخاب کنید. سپس گزینه add را بزنید.
  3. روی گزینه mixer بزنید و ویدیویی که جلوی پرده سبز گرفته‌اید را از گالری انتخاب کنید.
  4. بعد از آن که ویدیوی پرده سبز شما روی لایه زیری قرار گرفت، باید گزینه Chroma که در نوار پایینی اپلیکیشن قرار دارد را بزنید.
  5. در آخر، یک دایره روی صفحه می‌آید که باید آن را روی رنگ سبز بگذارید تا هرکجا رنگ سبز داشت را حذف کند و تمام. پس‌زمینه حذف شد!

3.      اپلیکیشن VShot

جل‌الخالق! چه کسی فکرش را می‌کرد با همین موبایل‌هایی که دستمان است، بتوانیم پس زمینه ویدیوهایمان را حذف کنیم و اثر هنری خلق کنیم! واقعاً دست کسی که این اپلیکیشن‌ها را درست کرده، درد نکند  🙂

برای حذف پس زمینه با  Vshot، باید طبق مراحل زیر پیش بروید:

جذف پس زمینه ویدیو با Vshot

همانطور که خواندید، در این قسمت، سه اپلیکیشن برای حذف پس زمینه ویدیو با پرده سبز را به شما معرفی کردیم. ولی خب، بهتر است یک نکته‌ای را صادقانه به شما بگوییم. این اپلیکیشن‌ها برای کارهای حرفه‌ای و سینمایی مناسب نیستند! پس اگر می‌خواهید، کیفیت ویدیوهایتان زمین تا آسمان با همه فرق کند، پیشنهاد می‌کنیم کار با نرم‌افزار کامپیوتری «Adobe Premiere» را یاد بگیرید و ویدیوهایتان را با این برنامه ادیت کنید. برای مثال، نگاهی به پیج اینستاگرام نوین بیندازید…تمام ویدیوهای پیج ما با همین برنامه ادوبی پریمیر تولید شده‌اند.

شما می‌توانید، برای یادگیری آموزش‌های بیشتر در زمینه تولید محتوا با گوشی، سری به صفحه «آموزش تولید محتوا با موبایل» هم بزنید، قطعاً حسابی هیجان‌زده خواهید شد.

حالا که با بهترین اپلیکیشن‌های حذف پس زمینه ویدیو با کمک پرده سبز، آشنا شدیم؛ بهتر است چندتا سوال اساسی از خودمان بپرسیم، مثلا…

اصلاً چرا پرده سبز، باید سبز باشد؟

همانطور که توضیح دادیم، ما قرار است، برای مثال، به کمک اپلیکیشن Kinemaster ، پس زمینه ویدیو را حذف کنیم.

این اپلیکیشن می‌خواهد با استفاده از تکنیک کروماکی (که بالاتر معنی‌اش را توضیح دادیم)، رنگ سبز پس زمینه را حذف کند.

دلیل استفاده از رنگ سبز:

رنگ سبز، بیشترین تضاد را با رنگ پوست بدن انسان یا اجسام مختلف دارد که به اپلیکیشن‌ها کمک می‌کند تا سوژه را بهتر تشخیص دهند و بتوانند آن را از پس زمینه جدا کند.

نکته!!!

یادتان باشد که اگر لباس سبز پوشیده‌اید یا جسمی که می‌خواهید از آن ویدیو تهیه کنید سبز رنگ است، باید از یک رنگ دیگر، مثل پرده سیاه استفاده کنید.

پرده سبز بخریم یا آبی؟

دومین رنگی که این ویژگی‌ها را دارد، رنگ آبی است. پس ممکن است هنگام خرید با پرده آبی هم روبرو شوید.

به طور کلی، پرده آبی بیشتر برای فیلمسازی حرفه‌ای و با دوربین‌های حرفه‌ای است. پس به درد مایی که می‌خواهیم با دوربین موبایل‌مان یا نهایتاً با یک دوربین دیجیتالی ویدیو بسازیم، نمی‌خورد.

از طرفی، رنگ آبی، تناژ تیره‌تری نسبت به رنگ سبز دارد؛ برای همین مجبور می‌شویم کلی نورپردازی کنیم تا پس زمینه تاریک نشود. اینطوری خرج‌مان هم خیلی بالا می‌رود، پس فعلاً با آن خداحافظی می‌کنیم.

خیلی نمی‌خواهیم وارد جزئیات تخصصی‌تر بشویم، اما در کل با دانستن همین دو دلیل هم می‌توانید خودتان تصمیم بگیرید که پرده سبز بیشتر به دردتان می‌‌خورد یا آبی.

انواع پرده کروماکی در بازار

پرده سبز یا پرده کروماکی انواع مختلفی دارد که شما باید بر اساس نیاز و نوع ویدیویی که می‌خواهید بگیرید، بهترینش را برای خودتان انتخاب کنید. در ادامه انواع پرده سبز را باهم بررسی می‌کنیم.

فون کروماکی

فون کروماکی، پرده کروماکی، گرین اسکرین.
موقع خرید ممکن است با این اسم‌ها هم مواجه شوید که هیچ فرقی باهم نمی‌کنند، همه‌شان همان پرده سبز هستند. اما باید توجه کنید که برای استفاده از این مدل، باید از پایه استفاده کنید یا پرده را به دیوار وصل کنید.

پرده سبز، پرده کروماکی، گرین اسکرین، حذف پس زمینه ویدیو با پرده سبز

پایه کروماکی

خب این پرده سبز باید به یک جایی وصل شده باشد که شما می‌توانید برای این کار از پایه کروماکی استفاده کنید. این پایه‌ها معمولاً به راحتی باز و بسته می‌شوند و می‌توانید آن‌ را با خودتان حمل کنید. البته سرهم کردن آن کمی زمان‌بر است که باید حتماً در نظر گرفته شود.

پایه پرده سبز

در آخر هم میله افقیِ پایه را در رول پرده سبز قرار می‌دهیم و یا پرده را با گیره به همان میله افقی وصل می‌کنیم.

پرده سبز، پرده کروماکی، گرین اسکرین، حذف پس زمینه ویدیو با پرده سبز

بریل

بریل برای استفاده‌های پیشرفته‌تر است. یعنی اگر شما با چندین پرده متفاوت و رنگ‌های مختلف کار می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً یک بریل تهیه کنید.

پرده‌ها به صورت رول شده در بریل قرار می‌گیرند و با استفاده از کنترل می‌توانید هرکدام را که خواستید، باز یا بسته کنید.

فون کروماکی پرتابل

همانطور که از اسمش هم مشخص است، این نوع از پرده سبز، قابلیت حمل دارد. یعنی جنسش طوری است که می‌توانید به راحتی آن را جمع کنید و در کیفش بگذارید تا در هر مکانی که دوست داشتید، ویدیو کروماکی بگیرید.

پرده سبز پرتابل، حذف پس زمینه ویدیو با پرده سبز پرتابل

رنگ کروماکی

خیلی‌ها هم هستند که به جای خرید پرده سبز، یک دیوار ثابت را برای تهیه ویدیوهای خودشان انتخاب می‌کنند و روی آن را رنگ کروماکی می‌زنند. این دسته از رنگ‌ها، ترکیباتشان با رنگ‌های معمولی فرق می‌کند و مخصوص این کار ساخته شده‌‌اند.
اگر این روش برای شما مناسب است، یادتان باشد که بهتر است اول با یک لایه پرایمر و رنگ سفید زیرسازی کنید و بعد از آن که خشک شد، رنگ سبز را روی دیوار بزنید.

رنگ کروماکی ، حذف پس زمینه ویدیو با پرده سبز

نکات مهم برای خرید پرده سبز

  • ابعاد: حتماً باید در نظر بگیرید که اندازه پرده طوری باشد که نتیجه ویدیو همانطور که می‌خواهید از آب در بیاید.
  • جنس: پرده‌های سبزی که در بازار وجود دارند، معمولاٌ از جنس پلیمر، پارچه‌ای، مخمل و … هستند. که بهترین آن‌ها جنس مخمل هست. اما پرده‌ای که شما انتخاب می‌کنید باید رنگ یک دستی داشته باشد و چروک هم نشود.
  • رنگ پرده: سعی کنید پرده سبزی را انتخاب کنید که رنگ آن مایل به سبز روشن باشد. اینطوری وقتی به سوژه نور می‌تابانید، نور بیشتری جذب پرده می‌شود.
  • عدم بازتاب نور به سوژه: پرده سبزی خوب است که نور را به سوژه نتاباند. در غیر این صورت، بازتاب نور سبز رنگ روی سوژه می‌افتد و بعد موقع ادیت فیلم، اپلیکیشن ممکن است به اشتباه نور سبزی که روی سوژه افتاده است را هم حذف کند.

قیمت پرده سبز کروماکی

در حال حاضر قیمت پرده سبز از 250 هزار تومان شروع می‌شود و با توجه به ابعاد و جنس پرده سبز بالا می‌رود.
شما می‌توانید با یک سرچ ساده، انواع پرده سبز را همراه با قیمت‌هایشان در فروشگاه‌های آنلاین پیدا کنید.

بهترین فروشگاه‌های آنلاین برای خرید پرده کروماکی

در حال حاضر این سه فروشگاه آنلاین را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

  • digikala.com
  • choromakey.com
  • choromakeyland.com

آیا بدون پرده سبز هم می‌شود ویدیو گرفت؟

بله، چرا که نه!

برای شروع می‌توانید با یک پارچه سبز معمولی یا یک مقوا سبز شروع کنید. اصلاً اشکالی ندارد، کم‌کم پیشرفت می‌کنید و تجهیزاتتان هم کامل می‌شود. البته یادتان باشد که هرچقدر پول بدهید، آش می‌خوردید 🙂
یعنی از خودتان توقع نداشته باشید که نتیجه کار فوق‌العاده و بی نقص شود. بالاخره باید یک فرقی بین پرده سبز و مقوا باشد دیگه…

در آخر

در این مقاله، هرچیزی که لازم بود درباره پرده سبز بدانید را برایتان گفتیم و جدای از آن 3 اپلیکیشن به شدت کاربردی به شما معرفی کردیم تا دیگر تمام ویدیوهایتان را خودتان به بهترین شکل ممکن و فقط با موبایل‌تان، ادیت کنید. از ما به شما نصیحت، که فقط در صورت نیاز، پرده سبز بخرید. چون هیچ قانونی نیست که بگوید هرکه می‌خواهد ویدیو تولید کند، باید پرده سبز داشته باشد! پس اگر واقعاً به پرده سبز نیاز داشتید، حتماً نکاتی که در این مقاله گفتیم را در نظر بگیرید.

اگر اپلیکیشن بهتری هم می‌شناسید، حتماً در بخش نظرات به ما معرفی کنید.

نوشته چطور با پرده سبز، پس زمینه ویدیوهایمان را حذف کنیم؟ اولین بار در نوین. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *