انواع لینک های گوگل – چه تغییراتی رخ داده است! [۲ نوع جدید]

لینک‌هایی که در سایت‌ها استفاده می‌شوند، به دو دسته follow و nofollow دسته بندی می‌شوند. لینک‌های فالو توسط خزنده‌های گوگل خرش(crawl) می‌شوند، در صورتی که لینک‌های nofollow اینطور نیستند. حدود چهارده سال است که گوگل لینک‌های نوفالو را به سئو اضافه کرده است. گوگل از اول مارس ۲۰۲۰ اعلام کرده که روند خزش روی لینک‌های نوفالو را تغییر داده است و دو نوع جدید به انواع لینک‌های گوگل اضافه کرد. به این ترتیب گوگل دارای چهار نوع لینک فالو، نوفالو و sponsored و UGC است.

با مطرح شدن این ایده سوالات مختلفی درباره چگونگی عملکرد این لینک‌ها برای وبمستران ایجاد شد. هر چند گوگل گفته است که اضافه شدن این نوع لینک‌ها تغییر خاصی ایجاد نکرده اما برخی معتقدند که اینگونه نیست و ایده‌های مختلفی درباره مثبت یا منفی بودن این تغییر مطرح شده است. ما در این مقاله انواع لینک‌های گوگل و به خصوص دو لینک جدید مطرح شده را به شما معرفی خواهیم کرد تا به برخی سوالات پیرامون این تغییرات پاسخ دهیم.

نقش لینک‌ها در سایت

 

همانطور که عنوان شد لینک‌های گوگل چهار دسته هستند که دو دسته sponsored و UGC اخیرا به لیست انواع لینک‌های گوگل اضافه شده‌اند. موارد استفاده از این لینک‌ها با هم متفاوت هستند و ما در ادامه هر کدام از این لینک‌ها و جاهایی که می‌توانید از آن استفاده کنید را بیان خواهیم کرد.

لینک Dofollow

اگر لینک موجود در صفحه روی Dofollow تنظیم شده باشد، موتور جستجو وارد آدرس آن لینک می‌شود و آن را خزش می‌کند. هر چه تعداد لینک‌های فالو یک سایت یا صفحه زیادتر باشد،‌ اعتبار آن نیز بالاتر خواهد بود. تعداد بالای لینک فالو از یک صفحه/سایت نشان دهنده این است که محتوای آن ارزشمند است و به عنوان مرجع در بسیاری از سایت‌ها به آن اشاره شده است. این مسئله موجب تخصیص جایگاه بهتر به آن صفحه/سایت خواهد شد.

لینک Nofollow

لینک‌های nofollow به عنوانی روشی برای تشخیص محتوای اسپم که توسط کاربران تولید می‌شود، معرفی شدند. لینک زدن به سایت‌هایی با اعتبار پایین یا اسپم به اعتبار سایت شما آسیب خواهد زد. لینک‌های نوفالو را می‌توانید زمان‌هایی که نیاز به تایید یا بررسی اعتبار رنکینگ ندارید، استفاده کنید. در واقع لینک‌های نوفالو اعتبار سایت مبدا را منتقل نمی‌کنند و تاثیر مستقیم روی ارتقا رتبه سایت نخواهند داشت. موتورهای جستجو با رسیدن به لینک‌های نوفالو دیگر آن را بررسی نمی‌کنند و از آن عبور می‌کنند. در واقع این لینک‌ها اعتبار سایت مبدا را به مقصد منتقل نمی‌‌کنند.

لینک‌های nofollow

گوگل هدف استفاده از لینک‌های نوفالو را به عنوان یک راهنما برای الگوریتم‌های گوگل می‌داند و موتورهای جستجو می‌توانند برای درک بهتر وب سایت‌ها و شناخت متن لینک شده از این ویژگی استفاده کنند. می‌توان گفت لینک‌های nofollow یک سیگنال بالقوه برای رتبه‌بندی هستند زیرا از آنها برای شناسایی محتوای متن که عامل تاثیر گذار روی رنکینگ است، استفاده می‌شود.

برای خرید بک لینک خارجی با کیفیت قوی و دائمی برای سایت خود حتما به این صفحه سر بزنید.
از زمانی که محتواهای زیادی با هدف ساختن بک لینک تولید شد و ساخت بک لینک به یک ابزار برای گرفتن رتبه تبدیل شد، لینک‌های nofollow مطرح شدند. استفاده از لینک‌های nofollow به خصوص در لینک‌سازی خارجی بسیار مرسوم است. گوگل در بیانیه‌اش اعلام کرده که تغییرات زیادی روی لینک‌های nofollow داشته است و بحث‌های زیادی در حوزه سئو، آینده لینک‌های نوفالو و انواع لینک‌های گوگل وجود دارد.

لینک sponsored

لینک‌های sponsored

این لینک از سال ۲۰۲۰ توسط گوگل معرفی شد و جزو لینک‌های جدید معرفی شده توسط گوگل است. این لینک برای زمانی که می‌خواهید به بخشی از یک تبلیغ یا معرفی اسپانسر یا قراردادهای مشابه، ارجاع دهید، استفاده می‌شود. مثلا شما می‌توانید در رپورتاژ یا تبلیغات از لینک با نوع اسپانسر شده استفاده کنید.

لینک UGC

لینک UGC(User-Generated content) به محتوای تولید شده توسط کاربر اشاره دارد. این نوع لینک در سایت‌هایی که بیشتر محتوای آن را کاربران تولید می‌کنند بسیار مفید است. مثلا در فرم‌های انجمن یا وب‌سایت‌هایی مانند ویکی‌پدیا که محتوای آن توسط کاربران تولید می‌شود، از این لینک استفاده خواهد شد.

هدف انواع لینک‌های گوگل کمک به بهبود جستجوی کاربران است. تا قبل از سال ۲۰۱۹ الگوریتم‌های گوگل به راحتی می‌توانستند کامنت و لینک‌های اسپم را بدون کمک لینک‌ها تشخیص دهند. همین موضوع باعث شده تا گوگل ویژگی‌های جدیدی را اضافه کند تا قواعد مربوط به لینک‌های Nofollow را تغییر دهد. حال با ایجاد لینک ugc، گوگل تلاش می‌کند تا لینک‌های مورد استفاده وب‌سایت‌ها را با رویکرد جدیدی درک کند.

لینک‌های sponsored چه زمانی استفاده می‌شوند و استفاده از این لینک‌ها چه پیامدهایی را به دنبال دارد؟

لینک‌های sponsored برای شناسایی لینک‌های تبلیغاتی معرفی شدند. این لینک‌ها برای درج تبلیغات و رپورتاژ آگهی استفاده می‌شوند. برای استفاده از این لینک‌ها باید دقت به خرج دهید، زیرا استفاده نادرست از آن منجر به جریمه گوگل خواهد شد. برای درج آگهی و تبلیغات باید از لینک‌های sponsored یا nofollow استفاده کنید.

مدیر سئو

موارد کاربرد لینک UGC چیست؟

Ugc شامل محتوایی است که کاربران آن را تولید می‌کنند. با وجود روند رو به رشد نظرات افراد در فرم‌های انجمن و پیشنهادات آنها، گوگل این لینک را معرفی کرد. شما می‌توانید در چنین فضاهایی از لینک ugc استفاده کنید.

آیا لینک nofollow به اسپمرها کمک می‌کند؟

عده‌ای معتقدند که لینک‌های nofollow فرصتی را به وجود آورده تا اسپمرها از این طریق وارد عمل شوند. اما گوگل بیان کرده که تفاوتی برای استفاده از لینک‌های ugc، nofollow و sponsored در این موضوع وجود ندارد. هدف از معرفی لینک نوفالو درک درست از محتوای لینک‌هاست و حتی برخی از لینک‌های نوفالو توسط گوگل رد می‌شوند. با وجود شرایط جدید احتمالا اسپمرها از روش‌های جدیدی استفاده خواهند کرد.

آیا لینک‌های nofollow روی رتبه‌بندی تاثیر دارند؟

لینک‌های نوفالو در حقیقت برای کمک به درک محتوا توسط موتورهای جستجو است. با تغییراتی که از اول مارس ۲۰۲۰ در روش‌های گوگل اتفاق افتاده، این لینک‌ها کمک می‌کنند تا تغییراتی در جایگاه سایت‌ها اتفاق بیفتد. این یعنی این لینک‌ها عملا روی رتبه بندی تاثیر‌گذار خواهند بود. با گذشت زمان می‌توان تغییراتی که در SERP سایت‌ها اتفاق می‌افتد را مشاهده کرد و تاثیر این لینک‌ها را دید.

آیا می‌توان در وردپرس نیز از rel=sponsored و rel=ugc استفاده کرد؟

این دو لینک مجزا هستند و ممکن است نتوانید به راحتی آن را در وردپرس پیدا کنید. بنیان‌گذار پلاگین yoast seo(یواست سئو) عنوان کرده که این امکان را در به روزرسانی بعدی این پلاگین اضافه خواهد کرد و کاربران می‌تواند به راحتی از انواع لینک‌های گوگل استفاده کنند. در نسخه جدید، لینک‌ها به صورت rel=”nofollow ugc” خواهد بود. بنیان‌گذار این CMS همچنین بیان کرد که در حال ایجاد یک رابط در ویرایشگر بلاک است که در آن کاربران بتوانند بدون اینکه به جزئیات HTML دست بزنند، یک لینک sponsored یا ugc ایجاد کنند. این امکان در نسخه بعدی وردپرس اضافه خواهد شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *