شبکه‌ی توزیع محتوا (CDN) چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد؟

شبکه توزیع محتوا که با نام CDN نیز شناخته می‌شود، شبکه‌ای است که بر اساس جغرافیا عمل کرده و موجب دسترسی راحت‌تر کاربران به محتوای ارائه شده از طرف سایت‌ها و شرکت‌ها می‌شود، در این آموزش از همیار آی‌تی قصد بررسی آن را داریم. این شبکه از سرورها و دیتابیس تشکیل شده و در مکانی به نام نقطه حضور یا PoP قرار گرفته‌اند.

هدف از ایجاد چنین شبکه‌ای، تحویل محتوا به کاربران به شکل سریع‌تر و با کیفیت‌تر می‌باشد. محتوای نام برده می‌تواند ویدئو، پخش زنده، فایل، محتوای وبلاگی، برنامه موبایل یا هر چیز دیگری باشد. شرکت‌هایی که خدمات شبکه توزیع محتوا ارائه می‌دهند معمولا کارهایی مانند امنیت سایبری، بهینه‌سازی WAN و… را نیز انجام می‌دهند.

شبکه توزیع محتوا یا CDN چیست؟

شبکه‌های توزیع محتوا معمولا به دو شکل عمل می‌کنند. یک دسته شبکه‌های عمومی هستند که همانند Cloudflare تمام اطلاعات سایت را کپی و سپس ارائه می‌کنند. دسته دیگر شبکه‌های تخصصی هستند که روی محتواهای خاص مثل کدها یا فایل‌ها تمرکز می‌کنند.

اثرات شبکه توزیع محتوا روی وب‌سایت

در ادامه قصد داریم با اثرات شبکه توزیع محتوا یا CDN روی وب‌سایت آشنا شویم، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

پوشش تمام سرورهای جهانی

شبکه توزیع محتوا در واقع تمامی سرورهای اینترنت جهان را پوشش می‌دهد و زمانی که آن را روی سایت خود فعال کنید، تمامی اطلاعات سایت روی سرورها ذخیره می‌شوند. بنابراین هنگامی که کاربران به سایت شما مراجعه می‌کنند، تمامی محتوای موجود در سایت از نزدیک‌ترین سرور به کاربر ارسال می‌شود. در نتیجه کاربر به شکل مستقیم به هاست و سرور سایت متصل نخواهد شد. مطمئنا این کار باعث بهبود چشمگیری در سرعت و عملکرد سایت شما می‌شود.

کاهش هزینه پهنای باند هاست

در واقع شبکه توزیع محتوا قادر است تمامی اطلاعات موجود در سایت از قبیل عکس، کدهای CSS، Javascript، ویدئو و … را پشتیبانی کند. لازم به ذکر است که فقط اطلاعاتی مثل کدهای HTML سایت به شکل مستقیم از سرور اصلی سایت دریافت می‌شوند. در نتیجه مصرف پهنای باند هاست شما به شدت کمتر شده و هزینه‌های آن به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

افزایش سرعت سایت

زمانی که شبکه توزیع محتوا را روی سایت خود فعال می‌کنید، احتمالا شما و افرادی که در نزدیکی سرورهایتان هستند، تغییر سرعت را حس نکنید.  اما افرادی که از سایر نقاط جهان وارد سایت می‌شوند به شدت این تغییر را حس خواهند کرد.

مزایای استفاده از CDN

معمولا سایت‌هایی که در ایران راه‌اندازی می‌شوند، سرورهای خود را از کشورهای آمریکا، فرانسه یا آلمان تهیه می‌کنند. در نتیجه استفاده از شبکه توزیع محتوا می‌تواند عملکرد سایت شما را دچار تحول کند؛ زیرا  اکثر بازدیدکنندگان سایت‌های ایرانی از داخل کشور هستند. برای آن که میزان تفاوت سرعت سایت را قبل و بعد از راه‌اندازی CDN متوجه شوید، می‌توانید از ابزارهایی مانند GTmetrix استفاده کنید.

مزایای استفاده از شبکه توزیع محتوا

همانطور که اشاره کردیم، هدف اصلی CDN افزایش سرعت سایت است. اما این شبکه در کنار فراهم کردن این امر، مزایای دیگری برای مشترکان خود دارذد که در ادامه مطلب به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. تفاوتی ندارد که سایتی بزرگ یا وبلاگی کوچک اداره کنید، در هر حالتی از این مزایا بهره‌مند خواهید شد.

بهبود عملکرد سایت

یکی از مزایای استفاده از شبکه توزیع محتوا، بهبود عملکرد سایت است. به این صورت که محتوای سایت در تمام سرورها کش (Cache) شده و مسیر دریافت محتوا از سوی کاربر کوتاه می‌شود؛ در نتیجه علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، میزان اتلاف بسته نیز کاهش پیدا می‌کند. سایت‌هایی که از CDN استفاده می‌کنند در مقایسه با سایت‌های بدون CDN 73 درصد سرعت بارگذاری بیشتری دارند. این موضوع می‌تواند نرخ خروج از سایت (Bounce Rate) را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. همانطور که می‌دانید کاهش این نرخ و بهبود تجربه کاربری، جزء عوامل موثر در سئو نیز محسوب می‌شوند.

افزایش امنیت

خدمات امنیتی یکی از مزایای جانبی استفاده شبکه توزیع محتوا هستند که در این بستر ارائه می‌شوند. از جمله این خدمات می‌توان به Rate Limit، Firewall، Waf و DDoS Protection اشاره کرد. حتی برخی از شبکه‌های توزیع محتوا گواهی‌های SSL نیز ارائه می‌دهند.

بهبود مقیاس پذیری

افزایش مقیاس پذیری را می‌توان یکی دیگر از مزایای راه‌انداری شبکه توزیع محتوا رو سایت دانست، زیرا این امکان را فراهم می‌کند تا افزایش ترافیک را بتوانید کنترل کنید. بنابراین فشار کمتری به سرور وارد شده و ظرفیت بیشتری برای پاسخگویی خواهد داشت. با توجه به این موضوع که بیشتر محتوای موجد در سایت ثابت است، شبکه توزیع محتوا بار آن را به دوش می‌کشد. اما بدون این شبکه ممکن است با افزایش ترافیک، سرور از کار افتاده یا قادر به پاسخ‌گویی نباشد. در واقع CDN این امکان را دارد که به هر حجمی از ترافیک بدون کاهش سرعت پاسخگو باشد. در نتیجه فشار اصلی وارد به سرور اصلی سایت کاهش پیدا خواهد کرد.

بهبود عملکرد سئو سایت

همانطور که اشاره کردیم شبکه توزیع محتوا با افزایش سرعت می‌تواند در بهبود رتبه سئوی سایت شما تاثیر بگذارد. چرا که یکی از فاکتورهای مد نظر گوگل و سایر موتورهای جستجو، سرعت بارگذاری سایت است. با افزایش سرعت وب‌سایت، میزان ایندکس کردن محتوای سایت شما توسط گوگل افزایش پیدا کرده و در نتیجه رتبه بهتری را کسب خواهید کرد.

دسترسی همیشگی کاربران به سایت

زمانی که از شبکه توزیع محتوا در سایت خود استفاده کنید، درخواست‌های کاربران به نزدیک‌ترین سرور آن‌ها اراسل می‌شود. حتی اگر سروری در دسترس نباشد یا از کار افتاده باشد، این درخواست به سرور بعدی خواهد رسید. در نتیجه شاهد افزونگی خودکار خواهیم بود که کمک می‌کند از دسترسی همیشگی کاربران به سایت، اطمینان داشته باشید.

صرفه‌جویی در هزینه

امروزه هر مدیر سایتی تلاش می‌کند به هر نحوی هزینه‌های سایت را بدون افت عملکرد کاهش دهد، اما شبکه توزیع محتوا این کار را با بهبود عملکرد انجام می‌دهد. چرا که با استفاده از CDN دیگر نیازی نگهداری از زیرساخت‌های سخت‌افزاری نخواهید داشت. همچنین هزینه‌های پهنای باند هاست به شدت کاهش خواهن یافت. بنابراین با استفاده از این شبکه می‌توانید پولتان را در جیب بگذارید.

افزایش نرخ تعامل

یکی از مسائلی که می‌تواند به نرخ تعامل سایت اسیب جدی وارد کند، سرعت پایین است. بر اساس آمار ارائه شده، حتی یک ثانیه تاخیر می‌تواند باعث کاهش تعامل شود. گفته می‌شود با بهبود 2 ثتنیه‌ای سرعت سایت می‌توان نرخ تعامل را تا 14 درصد افزایش داد.

کاهش فرار کاربران از سایت

در واقع هدف تمامی سایت‌ها جذب و حفط مخاطب است. عوامل زیادی مانند تجربه کاربری و طرحی سایت وجود دارند که می‌توانند بر خروج  کاربران از سایت تاثیرگذار باشند. اما یکی از مهم‌ترین عوامل سرعت سایت است و بر اساس مطالعات انجام شده، 57 درصد کاربران در صورت بارگذاری سایت در زمانی بیش از 3 ثانیه، اقدام به ترک آن می‌کنند. 

معایب شبکه توزیع محتوا

بدون شک می‌توان گف هر تکنولوژی در کنار مزایا، دارای معایبی نیز خواهد بود که البته تعداد آن نسبت به مزایا بسیار کمتر است. شبکه توزیع محتوا نیز از این قاعده مستثنی نیست و معایبی دارد که پیش از خرید می‌توانید آن را بررسی کنید. البته احتمال بروز چنین مشکلاتی بسیار کم است، اما بهتر است باز هم درباره آن اطلاعاتی داشته باشید.

تفاوت پاسخگویی

از آنجا که این شبکه دارای سرورهای بسیار زیادی است، ممکن است زمان پاسخگویی با توجه به حجم ترافیک متفاوت باشد، هرچند معمولا در شرکت‌های معتبر ارائه‌دهنده‌ی CDN فرایند پخش ترافیک به خوبی انجام شده و به‌ندرت چنین مشکلاتی پیش می‌آید.

نقاط شکست

ممکن است در بعضی مناطق جهان، CDN به خوبی عمل نکند و زنجیره ارتباطی را قطع کند. یا ممکن است در بخی مناطق مشکلی به وجود آمده باشد و محتواها بارگذاری نشوند. در این حالت سایت از کار خواهد افتاد و کاربرانتان را از دست می‌دهید. همچنین ممکن است کشوری که هاست شما در آن قرار دارد، از شبکه توزیع پشتیبانی نکند و نتوانید از آن استفاده کنید.

چه سایت‌هایی باید از شبکه توزیع محتوا استفاده کنند؟

اگر به طور کلی بخواهیم صحبت کنیم، استفاده از CDN به تمامی سایت‌ها پیشنهاد می‌شود؛ اما اگر وب‌سایتتان جزء موارد زیر محسوب می‌شود، بهتر است حتما یک شبکه توزیع محتوا تهیه کنید.

  • وب‌سایت‌های پر ترافیک و شلوغ
  • وب‌سایت‌هایی که قصد جهش دارند
  • وب‌سایت‌هایی با محتوای ویدئو یا عکس
  • وب‌سایت‌هایی که از سراسر جهان کاربر دارند

البته نباید فراموش کنید که تهیه شبکه توزیع محتوا به معنای عدم استفاده از هاست (Host) نیست و نمی‌تواند به عنوان جایگزین آن عمل کند. بنابراین حتما به هاست نیاز خواهید داشت و CDN فقط به عنوان یک مکمل عملکرد سایت را بهبود می‌بخشد.

استفاده از CDN چه کاربردی دارد؟

در این مطلب از سایت همیار آی‌تی با نحوه کارکرد شبکه توزیع محتوا آشنا شدیم و اثرات و مزایای آن را بررسی کردیم. شبکه CDN کمک می‌کند که بیشتر محتواهای مدیایی و کدهای CSS و JavaScript خود را روی سرورهای آن ذخیره کنید. بنابراین هر کاربری که به سایت شما وارد شود، این اطلاعات را از نزدیک‌ترین سرورهای CDN دریافت کرده و فشاری به سرورهای شما وارد نمی‌شود. حتی با این کار میزان مصرف پهنای باند هاست به شدت کاهش پیدا می‌کند.

هدف اصلی شبکه توزیع محتوا، افزایش سرعت سایت و دسترسی کاربران به آن است. اما در پی این اتفاق، مزایای دیگری وجود دارد که به طور طبیعی از آن بهره‌مند خواهید شد. مواردی مثل بهبود وضعیت سئو، افزایش نرخ تعامل، افزایش امنیت، کاهش هزینه‌ها، دسترسی همیشگی به سایت، بهبود رابط کاربری و… باعث می‌شود که استفاده از CSS برای هر سایتی مفید باشد، شما چه تجربه‌ای در خصوص استفاده از شبکه‌های CDN دارید؟ نظرات و تجربیات ارزشمند خود را با ما و سایر کاربران همیار آی‌تی به اشتراک بگذارید.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *