آشنایی با زبان برنامه‌نویسی سی‌پلاس‌پلاس (++C) و ویژگی‌های آن

زبان برنامه‌ نویسی سی‌پلاس‌پلاس (++C) در کنار مدل نخستین خود یعنی زبان برنامه‌نویسی سی، از پرطرفدارترین زبان‌های برنامه‌نویسی در میان برنامه‌نویسان رایانه‌ای هستند؛ این زبان یک زبان برنامه‌نویسی همه‌منظوره، همگردان و شی‌گرا است. منظور از شی در اصطلاح شی‌‌گرایی بلوک‌هایی است که داده‌ها و توابعی که بر روی آنها عمل می‌کنند در آنها گردآوری می‌شوند، اگر علاقه‌مندید بیشتر در این خصوص بدانید، همین حالا مقاله‌ی آشنایی با مفهوم شی‌گرایی در برنامه‌نویسی را بخوانید.

زبان برنامه‌نویسی سی‌پلاس‌پلاس

زبان برنامه نویسی سی‌پلاس‌پلاس همچنین به لحاظ فرم، کامپایل‌شونده، فرم آزاد و دارای نوع‌بندی ایستا (statically-typed) است؛ سی‌پلاس‌پلاس یک زبان پیچیده ولی کارآمد برای مقاصد عمومی است. این زبان برنامه‌نویسی بر مبنای مدل اولیه خود یعنی زبان سی ساخته شده است. بسیاری از سیستم‌های امروزی، بازی‌ها، مرورگرها و درایورهای سیستم بر اساس این زبان کار می‌کنند.

آشنایی با تاریخچه‌ی ++C

آغاز کار برای ایجاد زبان برنامه‌نویسی ++C به تلاش‌های بیارنه استراس‌تروپ دانشمند دانمارکی علوم رایانه در سال 1979 میلادی برمی‌گردد. استراس‌تروپ در زمان نوشتن تز دکترای خود دریافت که زبان‌ برنامه‌نویسی سیمولا برای ساخت برنامه‌های بسیار بزرگ مناسب است اما در استفاده عمومی و عملی بسیار کند عمل می‌کند.

استراس‌تروپ با یادآوری تجربیات دوره دکترای خود، زبان برنامه‌نویسی سی را با استفاده از ویژگی‌های سیمولا گسترش داد. استراس‌تروپ طی سال‌های بعد ویژگی‌های کلاس، کلاس‌های مشتق‌شده، کنترل قوی، توابع درون‌خطی و آرگومان‌های پیش‌فرض از طریق (Cfront) را به زبان سی افزود؛ نسخه تجاری ++C در سال 1985 میلادی منتشر شد، هرچند در آن سال هنوز هیچ استاندارد رسمی برای آن وجود نداشت.

مزیت‌های زبان برنامه نویسی سی‌پلاس‌پلاس

سی‌پلاس‌پلاس به دلیل همه‌منظوره بودن، مزیت‌های گوناگونی دارد که باعث محبوبیت آن شده است. در ادامه به برخی از این مزیت‌ها اشاره می‌کنیم:

کاهش هزینه‌ها

سی‌پلاس‌پلاس یک زبان برنامه‌نویسی شی‌گرا است. این به آن معنا است که ساختار مشخصی به برنامه‌ها می‌دهد و امکان استفاده دوباره از کدها برای آن وجود دارد. به همین دلیل هزینه‌های توسعه در آینده کاهش می‌یابد.

سرعت

سی‌پلاس‌پلاس نسخه تعمیم یافته‌ای از زبان سی است و بخش سی آن نیز سطح پایین می‌باشد. به همین دلیل سرعت این زبان به هنگام اجرا نسبت به بسیاری زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر بسیار بالا است.

نوع‌بندی صریح

سی‌پلاس‌پلاس زبانی با ویژگی نوع‌بندی صریح است و امکان فرضیه‌سازی به کامپایلرها نمی‌دهد. بنابراین کامپایلرها می‌توانند خطاهای موجود در نوع‌بندی داده را قبل از اجرای آن تشخیص دهند.

قابلیت حمل

سی‌پلاس‌پلاس یک زبان برنامه‌نویسی قابل حمل است. به این معنا که می‌توان از آن برای توسعه برنامه‌هایی که می‌توانند با سیستم‌های عامل سازگار شوند، استفاده کرد.

کتابخانه‌های قدرتمند

کتابخانه‌های قدرتمندی که برای سی‌پلاس‌پلاس تعبیه شده است، دارای الگوریتم‌های کارآمدی هستند که می‌توان در زمان کدنویسی از آنها استفاده کرد. بنابراین در تلاش‌های منتهی به برنامه‌نویسی، صرفه‌جویی عمده‌ای صورت می‌گیرد.

کاربردهای زبان برنامه نویسی ++C

با انتخاب زبان برنامه نویسی سی‌پلاس‌پلاس می‌توانید سیستم عامل، هسته و لایه‌های مختلف سیستم‌های عاملی چون ویندوز، لینوکس و آی‌او‌اس را برنامه‌نویسی کنید. تولید انواع نرم‌افزار، بازی‌های رایانه‌ای برای انواع کنسول‌ها و بازی‌های تحت وب، برنامه‌نویسی برای تلفن‌های هوشمند همراه و تبلت‌ها به کمک زبان برنامه نویسی سی‌پلاس‌پلاس ممکن است. این زبان همچنین در صنایع فضایی، روبوتیک، خودروسازی، پزشکی، سیستم‌های بانکی و هوش مصنوعی کاربرد دارد.

زبان ++C

از زبان ++C در تولید و توسعه انواع کتابخانه‌های تحت وب و پلتفرم‌های گوناگون می‌توان استفاده کرد. با توجه به پیشرفت فناوری اینترنت اشیا از این زبان می‌توان برای توسعه انواع سیستم‌های نرم‌افزاری برای خانه و خودروهای هوشمند نیز بهره برد.

بعضی از بازی‌ها، مرورگرها، نرم‌افزارها و سیستم‌های عاملی که از سی‌پلاس‌پلاس بهره برده‌اند عبارتند از:

  • بازی تام رایدر
  • بازی خدای جنگ
  • بازی متال گیر سالید 5
  • بازی ندای وظیفه (Call Of Duty)
  • مرورگر گوگل کروم
  • مرورگر اوپرا
  • مرورگر موزیلا فایرفاکس
  • نرم افزار ادوب اکروبات
  • نرم افزار معروف فتوشاپ
  • نرم افزار ریموت دسکتاپ تیم ویور
  • نرم افزار چت تصویری اسکایپ
  • سیستم عامل ویندوز
  • سیستم عامل لینوکس ابونتو

زبان سی‌پلاس‌پلاس یک زبان سطح میانی است و از آن برای انجام پروژها و تهیه مقاله‌های کارشناسی ارشد و دکترا استفاده می‌شود؛ این زبان خصوصیات مربوط به هر دو نوع زبان سطح بالا و سطح پایین را دارد. همین ویژگی باعث شده است تا کدنویسی سیستم‌های ‌عامل، گاهی با استفاده از سی‌پلاس‌پلاس انجام شود و بسیاری از پروژه‌های مربوط به رایانه از این زبان استفاده کنند.

چرا باید ++C را بیاموزیم

علاوه بر مزیت‌ها و قابلیت‌های ویژه زبان برنامه نویسی سی‌پلاس‌پلاس، دلایلی نیز وجود دارند که آموختن این زبان را برای برنامه‌نویسان به یک ضرورت مبدل می‌کند. این دلایل را با هم مرور می کنیم.

یک زبان غیرقابل جایگزین

به دلیل کاربرد عملی زبان برنامه نویسی سی‌پلاس‌پلاس در انواع مرورگرها، بازی‌ها، سیستم‌های عامل و نرم‌افزارهای محبوب، این زبان را زبانی غیرقابل‌جایگزین می‌دانیم. برای درک وسعت کاربردهای سی‌پلاس‌پلاس کافی است بدانیم محصلات نرم‌افزارهای ادوب (Adobe) مانند فتوشاپ و ایندیزاین، سایت بزرگ تجارت الکترونیک آمازون، محصولات اتودسک (Autodesk) در طراحی رایانه‌ای و شبکه اجتماعی فیس‌بوک، همگی با استفاده از این زبان ساخته شده‌اند.

آشنایی با معماری داخلی کامپیوتر

زبان سی‌پلاس‌پلاس یک زبان سطح متوسط است. به این معنا که کدهایی که با آن نوشته می‌شود، به طور مستقیم با سخت‌افزار داخلی رایانه کار می‌کنند. به همین دلیل به کمک این زبان با نحوه کار حافظه رایانه، نحوه ذخیره داده‌ها و نوع بازیابی داده‌ها آشنا می‌شوید.

داشتن مخازن زیاد در گیت‌هاب

گیت‌هاب (GitHub) بزرگ‌ترین سرویس میزبانی برای پروژه‌های متن‌باز و پروژه‌های تجاری و تحت مالکیت مایکروسافت است. در گیت‌هاب بیش از ۶۰۰ هزار مخزن برای سی‌پلاس‌پلاس وجود دارد. به عبارتی در هر کسب‌وکار و زمینه‌ای که فعالیت می‌کنید، هزاران پروژه متن‌باز مرتبط با موضوع کاری شما در گیت‌هاب وجود دارد.

نکاتی که پیش از کدنویسی با ++C باید بدانیم

سی‌‎پلاس‌پلاس یک زبان برنامه‌نویسی پیچیده است که یادگیری آن زمان‌بر است. به عبارتی این برنامه در یک‌روزه نمی‌توان آموخت و باید دست‌کم دو تا سه ماه برای آموختن آن زمان بگذارید. یادگیری سی‌‎پلاس‌پلاس آسان نیست اما مقالات زیادی برای آموزش آن در اینترنت وجود دارد و بسیاری از سایت‌های آموزشی و آموزشگاه‌های غیرمجازی دوره‌های آموزش آن را ارائه می‌دهند.

نکته دیگری که در مورد زبان برنامه نویسی سی‌پلاس‌پلاس می‌توان گفت این است که برای یادگیری آن لزومی به یادگیری زبان برنامه‌نویسی سی وجود ندارد؛ در ادامه می‌توانید یک نمونه کد نوشته شده به زبان ++C را ببینید.

#include <iostream>

using namespace std;

int main() {
    cout << "Hello World";
    return 0;
}

زبان برنامه نویسی سی‌پلاس‌پلاس همچون دو زبان جاوا و سی‌شارپ، زبانی دارای آینده محسوب می‌شوند؛ در حقیقت کاربرد گسترده این زبان در ساخت نرم‌افزارها، بازی‌های رایانه‌ای، طراحی سیستم‌های عامل و صنایع گوناگون باعث شده است که سی‌پلاس‌پلاس را زبانی تمام‌نشدنی فرض کنیم.

فرصت‌های شغلی برای برنامه‌نویسان سی‌پلاس‌پلاس

برنامه‌نویسان زبان سی‌پلاس‌پلاس می‌توانند در زمینه‌هایی چون ساخت و توسعه بازی‌های رایانه‌ای و بازی‌های کنسول‌های مختلف، برنامه‌نویسی موتورهای رندرینگ و نرم‌افزارهای ویندوز فعالیت داشته باشند. بر اساس امارهای جهانی حقوق ماهانه برنامه‌نویسانی که از این زبان استفاده می‌کنند تا مبلغ سالیانه 100 هزار دلار به طور میانگین پیش‌بینی شده است. همچنین در هر ماه در حدو 7700 موقعیت شغلی در این زمینه برای آنها تبلیغ می‌شود.

مزایای زبان ++c

زبان برنامه نویسی سی‌پلاس‌پلاس یکی از قدرتمندترین زبان‌های برنامه‌نویسی روز دنیا است که به دلیل وسعت کاربردها و قابلیت‌های آن عنوان «هیولای زبان‌های برنامه‌نویسی» را به خود اختصاص داده است. این زبان با توجه به ساختار و نقشه راهی که برای آن طراحی شده است، طی سال‌های آینده نیز محبوبیت خود را در بین کاربران اینترنت و برنامه‌نویسان از دست نخواهد داد و همواره رو به توسعه خواهد بود. به همین دلیل اگر تاکنون آموختن سی‌پلاس‌پلاس را آغاز نکرده‌اید به شما پیشنهاد می‌کنیم، هرچه زودتر این زبان محبوب را بیاموزید و از مزایای آموختن آن بهره‌مند شوید.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *