چگونه می‌توانیم یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنیم؟ (آموزش کامل)

در جهان امروز، مخاطبان کسب و کارها دیگر به موقعیت جغرافیایی محدود نیستند؛ از طرفی با گسترش زندگی شهرنشینی و افزایش ترافیک، مردم علاقه‌ای به اتلاف وقت در خیابان‌های شلوغ ندارند. در این میان رقیب جدیدی برای فروشگاه‌های سنتی پیدا شده که فرایند خرید را برای مصرف‌کنندگان راحت‌تر می‌کند. فروشگاه‌های آنلاین، سایت‌هایی هستند که در فضای اینترنت کالاهای گوناگونی را به فروش می‌رسانند؛ اگر علاقه‌مند هستید با چگونگی راه اندازی فروشگاه اینترنتی آشنا شوید، در این آموزش از همیار آی‌تی با ما همراه باشید.

چگونه می‌توانیم یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنیم؟ (آموزش کامل)

پیش از راه اندازی فروشگاه اینترنتی باید به 3 موضوع اساسی توجه داشته باشید. اول این که چه محصول یا خدماتی را ارائه می‌دهید؟ آیا از سلامت محصولات مد نظر اطمینان دارید؟ چه بسترهایی برای ارائه محصول و خدمات مناسب هستند؟ پس از مشخص شدن تمام این سوالات، قدم اول طراحی یک سایت فروشگاهی خواهد بود؛ اما بهتر است پیش از تصمیم‌گیری جدی درخصوص راه‌اندازی فروشگاه آنلاین، چند نکته را بدانید:

  • در حوزه‌هایی فعالیت کنید که تخصص دارید.
  • راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی با کیفیت و جذاب، هزینه‌بر است.
  • نحوه تامین کالا تاثیر زیادی بر موفقیت یا شکست هدفتان خواهد داشت.
  • از شرکت‌های حرفه‌ای و شناخته شده برای طراحی سایت خود کمک بگیرید.
  • به زیرساخت‌ها و پلتفرم فروشگاهتان توجه داشته باشید و برای آن هزینه کنید.
  • سعی کنید قیمت‌هایی ارائه بدهید که با آن گوی رقابت را از سایت‌های مشابه بربایید.
  • برای موفقیت بیشتر، یک تیم خوب و متعهد در زمینه‌های مورد نیاز مثل عکاسی، تولید محتوا و… جمع کنید.
  • فروشگاه اینترنتی یک شغل دوم یا نیمه وقت نیست، بلکه نیاز به کار تمام وقت و بدون تعطیلی برای موفقیت خواهد داشت.

به طور کلی راه‌های مختلفی برای ایجاد یک فروشگاه اینترنتی پیش‌روی شماست، از طراحی و برنامه‌نویس اختصاصی گرفته تا استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوایی مثل وردپرس یا به‌کارگیری فروشگاه‌سازهای آنلاین که در ادامه هرکدام را برای شما توضیح خواهیم داد.

انواع روش‌های راه اندازی فروشگاه اینترنتی

سایت‌هایی وجود دارند که به عنوان فروشگاه‌ساز، یک پنل مدیریت در اختیارتان قرار داده و شما فقط محصولات خود را در آن قرار می‌دهید و مشتریان روش پرداخت را انتخاب می‌کنند؛ به عنوان یک انتخاب دیگر، زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توان یک سایت فروشگاهی ایجاد کرد. البته این روش علی‌رغم داشتن کیفیت بالاتر، هزینه بیشتری داشته و زمانبر خواهد بود.

همچنین توجه داشته باشید که ظاهر گرافیکی جزء یکی از موارد تاثیر گذار در افزایش فروش است. ما توصیه می‌کنیم از یک طراح سایت حرفه‌ای برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنید؛ سایت فروشگاهی باید علاوه بر ظاهر بصری جذاب، یک رابط کاربری ساده و راحت داشته باشد، قبلا در مقاله‌ای به شکل کامل روش طراحی وبسایت را توضیح داده‌ایم، بنابراین در این آموزش، تنها اشاره‌ای کوتاه به این موارد خواهیم داشت.

طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس

یکی از بزرگ‌ترین مزایای وردپرس برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی و آنلاین، هزینه‌های پایین و مقرون به صرفه آن است. برای طراحی چنین سایتی، ابتدا باید هاست و دامنه مورد نظر خود را انتخاب کنید و بعد فایل اصلی وردپرس را روی هاست نصب کنید. در قدم بعدی، باید یک قالب برای سایت انتخاب کنید که هم از لحاظ ظاهری جذاب و کاربر پسند باشد و هم از افزونه ووکامرس پشتیبانی کند. معمولا قالب‌هایی تحت عنوان قالب‌های فروشگاهی به فروش می‌رسند که مخصوص این کار طراحی شده‌اند.

راه‌اندازی فروشگاه آنلاین با ووکامرس

ووکامرس (WooCommerce) یک افزونه فروشگاه‌ساز در وردپرس است که خود دارای افزونه‌های مختلفی برای توسعه و امکانات بیشتر است. پس از نصب این افزونه در وردپرس، می‌توانید تنظیمات مربوط به آن را در سایت خود سفارشی سازی کنید. اگرچه توصیه می‌کنیم از افزونه‌های توسعه دهنده ووکامرس استفاده کنید تا دست بازتری در طراحی داشته باشید.

پس از راه اندازی فروشگاه اینترنتی با وردپرس، حتما روی محتوای آن نظارت داشته باشید. نوع محتوایی که در صفحات مختلف ارائه می‌شوند، در میزان فروش و افزایش سود شما تاثیرگذار خواهند بود. مطالب را به طور مشخص و جذابی بیان کنید که مخاطبان برای مطالعه آن تشویق شوند. همچنین در ارائه اطلاعات درباره محصول یا خدمات خود، کمال صداقت را داشته باشید.

ساخت فروشگاه آنلاین با فروشگاه‌سازها

اگر فکر می‌کنید روش طراحی سایت با وردپرس و برنامه‌نویسی خیلی پیچیده هستند، بهترین راه‌حل ممکن، استفاده از فروشگاه‌سازها خواهد بود. در حال حاضر می‌توان فروشگاه‌سازها را به دو دسته مختلف تقسیم کرد که برای افراد بی تجربه مناسب هستند.

یک دسته، سرویس‌هایی هستند که یک پنل مدیریتی با میزبانی و قالب فروشگاهی آماده به شما ارائه می‌دهند. به عبارتی دیگر، شما با خرید یک هاست لینوکسی و انتخاب یک قالب از پیش آماده، یک سایت فروشگاهی دریافت می‌کنید که همه کارهای آن انجام شده و فقط باید محصولات خود را به آن اضافه کنید. در چنین حالتی، دیگر نیاز به طراح سایت نیست و مدیریت صفحات کافی خواهد بود. البته بهتر است برای جلوگیری از هر مشکل احتمالی، کمی با وردپرس آشنا باشید.

دسته دوم، سرویس‌هایی است که تمام مراحل راه اندازی سایت فروشگاهی اعم از طراحی سایت، مدیریت محتوا و دریافت درگاه پرداخت از بانک‌ها، توسط شرکت میزبان انجام می‌شود. یکی از مزایای این روش، بهره‌مندی از توصیه‌ها و تجربیات دیجیتال مارکتینگ این شرکت‌ها است که در نهایت منجر به افزایش فروش شما خواهد شد. البته بهتر است در این روش، به دام شرکت‌های بی‌تجربه نیفتید. این شرکت‌ها با ارائه قیمت‌های بسیار پایین، سعی در جذب مشتری دارند اما به هیچ‌وجه توان اجرای نیازهای یک سایت فروشگاهی بزرگ و مهم را نخواهند داشت.

هاست و دامنه برای ساخت فروشگاه آنلاین

برای آن که اطلاعات سایت در فضای اینترنت ذخیره و دیده شود، نیاز به خرید هاست خواهید داشت. با توجه به اثرگذاری مهمی که هاست در کیفیت سایت دارد، کمی در این بخش ولخرج باشید. چراکه هاست بی‌کیفیت، با کمی افزایش ترافیک موجب بروز مشکلاتی عمده در سایت می‌شود. هر دقیقه از کار افتادن سایت فروشگاهی، می‌تواند ضربه بزرگی به سود و اعتبار کسب و کارتان وارد کند، اگر علاقه‌مندید بیشتر با این موضوع آشنا شوید، همین حالا مقاله‌ی هاست و دامنه چیست را مطالعه کنید.

پس از آن که با توجه به شرایط خود، روش راه‌اندازی سایت فروشگاه اینترنتی خود را مشخص کردید، باید یک دامنه با نام دلخواه خود به ثبت برسانید. در واقع مشتریان با وارد کردن نام سایت، به شما دسترسی خواهند داشت. سعی کنید عبارت مورد نظرتان، کوتاه و به یاد ماندنی باشد تا تاثیر بیشتری در میزان فروشتان داشته باشد.

مجوزهای لازم برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی

یکی از مجوزهایی که برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی در ایران نیاز دارید، نماد اعتماد الکترونیک یا همان ای‌نماد (E-Namad) است که از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت به سایت‌های فروشگاهی تعلق می‌گیرد.

در حال حاضر فروشگاه‌های آنلاین زیادی وجود دارند که بدون دریافت این مجوزها مشغول فعالیت هستند، اما دریافت چنین مجوزهایی، در برخی مواقع باعث افزایش اعتماد مشتریان نسبت به شما شده و نشان از برقراری امنیت خرید خواهد داشت.

دریافت درگاه اینترنتی برای پرداخت‌های آنلاین

با توجه به این که امکان فروش نقدی در سایت‌های اینترنتی وجود ندارد، باید حتما از یک یا چند درگاه بانکی جهت تکمیل فرایند خرید استفاده کنید. از طرفی دیگر، وجود درگاه پرداخت امن موجب افزایش اطمینان مشتریان شده و همانند مجوز یاد شده، در افزایش فروشتان تاثیر خواهد گذاشت. دریافت درگاه پرداخت به چند روش ممکن است که به شرح زیر است:

دریافت درگاه مستقیم از بانک

این روش دارای پیچیدگی‌هایی است که به کسب و کارهای تازه‌کار توصیه نمی‌شود. از طرفی دیگر، اکثر بانک‌ها از اعطای درگاه پرداخت مستقیم به اشخاص حقیقی اجتناب می‌کنند؛ برای دریافت درگاه‌های مستقیم بانکی، الزاما باید نماد اعتماد الکترونیکی را برای سایت‌تان دریافت کنید.

دریافت درگاه از شرکت‌های واسطه

این روش برای افراد حقیقی و حقوقی مناسب‌تر است. پروسه انجام آن بدین صورت است که ابتدا مبالغ پرداختی به حساب شرکت واریز شده و پس از کسر کارمزد مشخص شده در قرارداد طرفین، مبلغ به حساب شخص واریز می‌شود. از جمله شرکت‌های واسطه‌ای معتبر در ایران، می‌توان به زرین‌پال اشاره کرد، هر چند در این روش، شما درصدی کمی از درآمدتان را به شرکت واسط می‌سپارید، اما فرایند دریافت آن بسیار سریع‌تر است.

تبلیغات و معرفی کسب و کار به جامعه هدف

اگر تصور می‌کنید پس از راه اندازی فروشگاه اینترنتی و کسب مجوزهای لازم کار شما تمام شده است، سخت در اشتباه هستید. پس از انجام تمام فعالیت‌های اشاره شده، باید کسب و کار و سایت خود را به تمام مردم معرفی کنید. روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که می‌توان به تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، اجرای کمپین‌های تبلیغاتی، ایمیل مارکتینگ و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

یکی از بهترین تاکتیک‌هایی که می‌توان اتخاذ کرد، تلاش برای کسب رتبه بالا در گوگل است. این پروسه با نام سئو (SEO) شناخته می‌شود که امری زمان‌بر است اما پس از تمرکز در این زمینه، با جستجوی چند کلمه کلیدی مشخص، در صدر نتایج جستجوی گوگل دیده خواهید شد و در نتیجه ترافیک زیادی جذب خواهید کرد.

بهینه‌سازی موتورهای جستجو برای فروشگاه اینترنتی

البته با توجه به زمان‌بر بودن پروسه سئو، تبلیغات کلیکی گوگل می‌تواند یک انتخاب گزینه بسیار مناسب برای صاحبان فروشگاه‌های آنلاین باشد. در این پروسه، در کلمات کلیدی مشخصی، سایت شما در ابتدای لیست جستجوی گوگل نمایش داده می‌شود اما به ازای هر کلیک روی آن، مبلغی از حسابتان کسر خواهد شد. یکی از مزایای این کار، جذب مخاطب‌های هدفمند و مرتبط با کسب و کارتان است. اگر سایت زیبا و مناسبی طراحی کرده باشید، معمولا درصد بالایی از این افراد خریدی انجام می‌دهند که علاوه بر جبران هزینه تبلیغات، سود زیادی کسب خواهید کرد.

به تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی اهمیت بدهید، زیرا در عصر حاضر، بیشتر مردم جامعه وقت خود را در این شبکه‌ها سپری می‌کنند. از طرفی دیگر، امکان برقراری ارتباط موثر با جامعه هدف در این شبکه‌ها فراهم است. یعنی می‌توانید با این افراد به تبادل نظر بپردازید و نقاط قوت و ضعف خود را ارزیابی کنید. همچنین موفقیت در شبکه‌هایی مانند اینستاگرام، باعث شناخته شدن کسب و کارتان در میان افراد خواهد شد که این موضوع به افزایش اعتبار برند نیز کمک می‌کند.

بازاریابی اینترنتی

داخل سایت، بخشی را برای ثبت نظرات کاربران ایجاد کنید تا به وسیله آن، نتیجه تجربیات خود را ارائه دهند. بسیاری از افراد پیش از ثبت سفارش، به نظر کاربران دیگر توجه داشته و بر اساس آن اقدام به خرید می‌کنند. این‌کار باعث افزایش نرخ تبدیل فروشگاه آنلاین شما خواهد شد.

برای بخش توضیحات محصول، هر آن چه را که فکر می‌کنید مشتری باید بداند را توضیح دهید. این کار علاوه بر تاثیر مثبت روی سئو، امکان خرید آگاهانه‌تر را به مخاطبان خواهد داد. توجه داشته باشید که مشتریان تنها زمانی می‌توانند کالای مورد نظر را مرجوع کنند که مشخصات آن، با موارد ذکر شده در بخش توضیحات محصول، مطابقت نداشته باشد.

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی

به طور کلی راه اندازی سایت فروشگاهی برخلاف ظاهر فریبنده‌اش، کار دشواری بوده و به زمان زیادی احتیاج دارد. اولین کاری که در این زمینه باید انجام بدهید، طراحی یک وب‌سایت برای فروش محصول یا خدمات است که روش‌های مختلفی برای آن وجود دارد. همچنین باید مجوزها لازم و درگاه‌های بانکی دریافت کنید تا مراحل ساخت فروشگاه تکمیل شود.

در نهایت مهم‌ترین موضوع، توجه به بازاریابی آنلاین است که امروزه بدون آن، هیچ کسب و کاری به موفقیت نمی‌رسد؛ آیا شما هم تجربه‌ی راه‌اندازی فروشگاه آنلاین داشته‌اید؟ نظرات ارزشمند خود را با ما و سایر کاربران همیار آی‌تی به اشتراک بگذارید.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *