نصب PHP و شروع کدنویسی

نصب PHP و شروع کدنویسی

وب سایت های برتر جهان ، مانند فیس بوک ، گوگل ، ویکی پدیا و یوتیوب ، از اسکریپت های PHP در backend استفاده می کنند. PHP در توسعه وب سایت های پویا مفید است. |PHP یک زبان برنامه نویسی سمت سرور است که وقتی کاربر یک فرم را ارسال می کند، اطلاعات را مستقیما به سرور می فرستد.

PHP چیست؟

PHP اولین بار توسط Rasmus Lerdorf معرفی شد ، PHP یک زبان اسکریپت نویسی عمومی ، منبع باز (open source) است که در حال حاضر تبدیل به یک استاندارد کدگذاری de-facto در صنعت توسعه وب شده است. این زبان را می توان به راحتی آموخت. به همین دلیل است که بسیاری از افرادی که از برنامه نویسی PHP استفاده می کنند و می توانند مهارت های برنامه نویسی خود بالا ببرند.

PHP در سیستم عامل های مختلفی مانند ویندوز ، یونیکس ، لینوکس اجرا می شود و از پایگاه داده های مختلف مانند MySQL ، Microsoft Access و Oracle پشتیبانی می کند. PHP نه تنها می تواند داده های فرم را جمع آوری کند ، بلکه می تواند هم چنین فایل ها را در سرور ایجاد کرده ، بخواند ، بنویسد ، حذف کرده و یا ببندد.

اموزش php

اموزش html

PHP را می توان به راحتی در کدهای HTML تعبیه نمود. کد PHP در HTML با تگ :

<?php?>

تعبیه می شود.

مثال :

<html>

<title>Getting Started With PHP</title>

<body>

<?php

echo”Your first PHP code”;

?>

</body>

</html>

PHP از سایر زبان های برنامه نویسی سمت سرور متفاوت است. کدهای PHP بر روی سرور اجرا می شوند که نتیجه آن تولید کدهای HTML است. این کدها بعدا در سمت سرویس گیرنده (برای مثال مرورگر شما) اجرا ارسال می شوند.

کدهای PHP کجا استفاده می شوند؟

شما می توانید از برنامه نویسی PHP برای ایجاد صفحات وب پویا ، جمع آوری داده های فرم و ارسال یا دریافت کوکی ها استفاده کنید.

اسکریپت های PHP مربوط به برنامه های کاربردی

بیایید ببینیم به چند روش می توانیم از های اسکریپت PHP استفاده نماییم.

اسکریپت نویسی سمت سرور

اسکریپت نویسی سمت سرور هدف اول PHP است. تمام چیزی که شما نیاز دارید تا در رایانه رومیزی شروع به برنامه نویسی PHP نمایید ، یک PHP Parser ، یک وب سرور (مانند Apache) و یک مرورگر وب مانند گوگل کروم است.

اسکریپت نویسی خط فرمان

اگر می خواهید از PHP در لینوکس یا Task Scheduler در ویندوز استفاده کنی د، در این صورت شما واقعاً نیازی به یک سرور وب ندارید ، بلکه تنها یک PHP Parser کافی است. به این روش “اسکریپت نویسی خط فرمان (command line scripting ) ” گفته می شود.

برنامه های کاربردی دسکتاپ

اگر چه PHP زبان مناسب برای توسعه برنامه های کاربردی دسکتاپ نیست ؛ اما برخی از ویژگی های پیشرفته مانند PHP-GTK را پشتیبانی می کند که اساساً توسعه ای از PHP محسوب می شود. PHP-GTK رابط کاربری شی گراء را فراهم می کند.

برنامه نویسی در PHP شما را قادر می سازد نه تنها سیستم عامل موردنظر خود را انتخاب کنید ؛ بلکه هم چنین اجازه می دهد تا از یک وب سرور که با آن آشنایی دارید ، استفاده کنید. هم چنین مبتدیان و متخصصان را قادر می سازد تا اسکریپت ها را به روش خودشان بنویسند ، به طوری که امکان برنامه نویسی رویه ایی و شی گراء را فراهم می کند.

برنامه نویسی PHP نه تنها شما را قادر به تولید خروجی HTML می کند ، بلکه به شما این امکان را می دهد که تصاویر ، فایل های PDF ، فیلم ها و صداها را نیز درج کنید. PHP می تواند فایل های XHTML و XML را به صورت خودکار تولید کند.

PHP پشتیبانی از پروتکل هایی نظیر LDAP ، HTTP ، COM ، POP3 ، و غیره را به همراه دارد. هم چنین از تبادل داده های پیچیده WDDX پشتیبانی می کند.

پیش نیازهای برنامه نویسی PHP

قبل از اینکه شما شروع به یادگیری برنامه نویسی PHP کنید ، باید برخی از اصول اولیه HTML  (زبان نشانه گذاری (Hypertext Markup Language) و SS (Cascading Style Sheets) و جاوا اسکریپت را یاد بگیرید.

نحوه نصب PHP

قبل از شروع برنامه نویسی PHP ، شما نیاز به یک میزبانی وب (web host) با PHP و MYSQL دارید. برای این کار ، شما باید یک وب سرور مانند Apache را نصب کنید. برای نصب آن به صورت محلی بر روی کامپیوتر خود ، می توانید XAMPP را مستقیما از گوگل یا کلیک سایت دانلود کنید.

نصب Apache ، PHP ، MySQL و PHPMyAdmin

برای نصب PHP ، MySQL ، PHPMyAdmin و Apache در یک تلاش واحد ، XAMPP باید نصب شود.

برای نصب XAMPP در Windows به سایت XAMPP بروید.

برای شروع رویه نصب ، روی فایل اجرایی .exe ، کلیک کنید.

اجزایی را که میخواهید نصب کنید ، انتخاب کرده و روی کلید «Next» کلیک کنید.

در قسمت components ، می توانید چندین گزینه را مشاهده کنید. به عنوان یک مبتدی ، شما به همه آنها نیاز نخواهید داشت. شما باید Apache را نصب کنید ، که یک سرور وب بسیار مشهور است. Apache پاسخ های client را مدیریت می کند. برای ذخیره و مشاهده اطلاعات ، شما نیاز به یک پایگاه داده مانند MySQL دارید. گزینه Filezilla FTP server  برای انجام عملیات در localhost مورد نیاز نیست. گزینه بعدی Mercury Mail Server است. عملکرد اصلی آن ، این است که با ایمیل های دریافت شده توسط سرور سروکار داشته باشد. لازم است جریان های ایمیل را فعال کنید ، که در حال حاضر نیازی به آن نیست. Tomcat نیز یک وب سرور متعلق به Apache است.

PERL    (نیز که یک زبان برنامه نویسی سطح بالا است) در حال حاضر نیاز نداریم. PhpMyAdmin پنل مدیریت پایگاه داده است و مورد نیاز است. Webalizer یک برنامه کاربردی برای تجزیه و تحلیل است و شما باید آن را برای اهداف نظارت نصب کنید. Fake Sendmail نیز یک برنامه کاربردی است که بعداً توضیح داده خواهد شد.

محل نصب مورد نظر خود را انتخاب کنید. این محل جایی است که می خواهید XAMPP را نصب کنید و سپس روی کلید «Next» کلیک نمایید.

 

اکنون ، صفحه نهایی را مشاهده خواهید کرد. پیشنهاد می شود که گزینه «start the Control Panel» را انتخاب کنید. برای تکمیل فرایند نصب روی کلید “Finish” کلیک کنید. یک پنجره جدید به زودی باز خواهد شد.  تبریک می گوییم ، نصب با موفقیت انجام شده است.

نصب PHP و شروع کدنویسی

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *