سیستم همکاری در فروش (Affiliate Marketing) چیست و چطور کار می‌کند؟

سیستم همکاری در فروش (Affiliate Marketing) یک روش متداول برای فروش محصولات و به دست آوردن درآمدی مشخص در بستر اینترنت است. فرض کنید صبح خیلی زود از خواب بیدار می‌شوید. به سمت محل کار خود رانندگی می‌کنید و از خیابان‌هایی رد می‌شوید که از کارمندان خواب آلود و بی حوصله پر شده‌اند. روز کاری کسل کننده را با زحمت پشت سر می‌گذارید تا ساعت خوش تعطیلی فرا برسد. افتضاح است، نه؟ خب چه می‌شد اگر به جای این همه زحمت و تحمل روزمرگی برای به دست آوردن حقوقی ثابت، می‌توانستید در هر زمان و مکانی، در هر ساعتی از شبانه روز و حتی در خواب، درآمد کسب کنید؟ بیشتر شبیه به یک رویاست!

این دقیقا همان مفهومی است که در سیستم همکاری در فروش نهفته است! اما این عملکرد این سیستم واقعا به چه صورت است و چرا تا این حد طرفدار پیدا کرده است؟ ما در این مقاله سعی کرده‌ایم تا سیستم همکاری در فروش را به زبانی ساده برای شما توضیح داده و به بررسی انواع این سیستم و مزایای آن بپردازیم. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید!

سیستم همکاری در فروش چیست؟

سیستم همکاری در فروش یک روش متداول برای فروش محصولات و به دست آوردن درآمدی مشخص در بستر اینترنت است. در اصل می‌توان گفت که سیستم همکاری در فروش فرآیندی است که طی آن، یک فرد یا یک شرکت، از طریق بازاریابی برای محصولات یک شخص یا یک شرکت دیگر کمیسیون کسب می‌کند. روش کلی این فرآیند به این صورت است که فرد به آسانی محصولاتی را که دوست دارد جست‌و‌جو می‌کند، سپس آن محصول را تبلیغ می‌کند و در هر فروشی که انجام می‌دهد، بخشی از سود حاصل از فروش را برای خود بر می‌دارد.

سیستم همکاری در فروش چطور کار می‌کند؟

سیستم همکاری در فروش که بازاریابی وابسته نیز نامیده می‌شود، مسئولیت بازاریابی برای یک محصول را بین شرکا تقسیم می‌کند. به همین خاطر، می‌تواند از توانایی‌ها و روش‌های متفاوت افراد برای خلق یک استراتژی بازاریابی موثرتر استفاده کرده و سهمی از سود را هم برای مشارکت کنندگان در فروش فراهم ‌کند. به این ترتیب جمعی از افراد توانمند دست به دست یکدیگر می‌دهند تا بهترین روش بازاریابی که در آن مهارت دارند را برای فروش یک محصول خاص به کار ببندند.

سیستم همکاری در فروش چیست؟

سیستم همکاری در فروش می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. با این حال، در بیشتر روش‌ها شرکت اصلی یک کد قابل پیگیری و منحصر به فرد را به همکاران خود ارائه می‌دهد که می‌تواند بین آن‌ها و مشتریان به اشتراک گذاشته شود. هر بار که این کد برای خرید استفاده می‌شود، همکار وابسته که مسئولیت این فروش را بر عهده داشته پاداش دریافت می‌کند؛ سه ساختار کمیسیون کلی برای سیستم همکاری در فروش وجود دارد:

  • ساختار کمیسیون مبتنی بر فروش: همکار وابسته هر زمان که کسی با کد او محصولی را از سایت شرکت خریداری کند، سود دریافت می‌کند.
  • ساختار کمیسیون مبتنی بر ترافیک: همکار وابسته کمیسیونی را بر اساس تعداد افرادی که به سایت شرکت ارجاع می‌دهد دریافت می‌کند، بدون آن‌که خرید کردن افراد اهمیتی داشته باشد.
  • ساختار کمیسیون مبتنی بر کسب مشتری: زمانی که تبلیغات همکار وابسته باعث ایجاد یک معامله یا ثبت یک کاربر جدید شود، همکار وابسته کمیسیون دریافت می‌کند.

یکی از معروف‌ترین سیستم‌های همکاری در فروش، سیستم کار آمازون است که با نام همکاران آمازون شناخته می‌شود. این نمونه‌ی سیستم همکاری در فروش از یک ساختار کمیسیون محور پیروی می‌کند. صاحبان وب سایت‌ها و بلاگرها می‌توانند به صورت رایگان برای همکاری با آمازون ثبت نام کنند و در سایت خود محصولات آمازون را با قرار دادن لینک آن‌ها تبلیغ کنند. سپس، زمانی که یکی از بازدیدکنندگان آن سایت یا وبلاگ روی لینک کلیک کرده و محصولی را از آمازون می‌خرد، صاحب سایت یا وبلاگ کمیسیونی از آن خرید را دریافت می‌کند.

مزایای استفاده از سیستم همکاری در فروش

چرا باید کسب‌وکار آنلاین خود را به سمت استفاده از سیستم همکاری در فروش سوق دهید؟ استفاده از سیستم همکاری در فروش مزایای فراوانی دارد. در ادامه به تعدادی از این دلایل اشاره کرده‌ایم:

یک جریان درآمدی اضافه خلق کنید

پیوستن به یک برنامه‌ی همکاری در فروش یک راه آسان و سریع برای کسب‌وکارهای اینترنتی است تا بتوانند یک جریان درآمدی اضافی برای خود ایجاد کنند، کدام صاحب کسب‌وکار چنین چیزی را نمی‌خواهد؟ با پیوستن به یک برنامه‌ی همکاری در فروش، هر بار که یکی از مخاطبین شما از همکار وابسته‌تان خرید می‌کند، کمیسیونی به شما تعلق می‌گیرد. در نتیجه، با تنها تبلیغ کردن محصولات و خدمات همکاران و ارجاع دادن مخاطبانتان به سایت آن‌ها، می‌توانید یک درآمد اضافه داشته باشید!

از سایر فروشندگان آنلاین متفاوت باشید

در فضای کسب‌وکارهای اینترنتی رقابت سخت و طاقت فرسا است. پیوستن به یک برنامه‌ی همکاری در فروش به شما کمک می‌کند تا با خلق کردن ارزش اضافه برای مشتریان، یک مزیت رقابتی برای خود ایجاد کنید. شما می‌توانید محصولات و خدمات همکار وابسته‌ی خود را به مشتریانتان ارائه کنید، بدون آن‌که کسب‌وکار خود را درگیر تلاش، هزینه و دردسر فراهم کردن آن محصولات کنید.

Affiliate Marketing چیست؟

مشتریان شما از دریافت پیشنهاداتی برای یک محصول یا خرید استقبال می‌کنند، به خصوص اگر آن پیشنهاد از سمت کسب‌وکاری باشد که به آن اعتماد دارند. به همین روش، شما به مشتریان خود کمک می‌کنید تا در وقت و انرژی برای پیدا کردن همان محصول یا خدمت صرفه جویی کنند. در واقع، با کمک سیستم همکاری در فروش، شما را به دست آوردن درآمد اضافه فراتر می روید و امتیاز بیشتری در رضایتمندی مشتریان کسب می‌کنید!

مخاطبان خود را گسترش دهید

در تقریبا تمام بازارها و دسته‌بندی محصولات همکارانی پیدا می‌شوند که بتوانید با آن‌ها همکاری کنید. در نتیجه، چه بخواهید که در بازار نام و آوازه‌ای برای کسب‌وکار خود رقم بزنید یا این‌که جایگاه خاصی را در دنیای تجارت کسب کنید، یک وب سایت برای همکاری با آن وجود دارد. نکته‌ی مثبت این است که در حال حاضر بیشتر این همکاران وابسته یک پایگاه بازدید کننده‌ی مستقر دارند. این به شما فرصتی می‌دهد تا با صرف کمی تلاش یا هزینه خود را در معرض دید دایره‌ی ارتباطات آن‌ها قرار دهید. حتی می‌توانید همکاران وابسته را به عنوان اعضای جدید تیم مارکتینگ یا فروش خود جذب کنید!

مقیاس کسب‌وکار خود را به آسانی گسترش دهید

صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی همیشه به دنبال راه‌های جدیدی برای افزایش مشتریان، افزایش درآمد و بهبود مداوم خود هستند تا بتوانند خود را با تمایلات مشتریان منطبق کرده و در رقابت موفق عمل کنند. پیوستن به یک شبکه‌ی همکاری در فروش می‌تواند کمک کننده باشد. زمانی که شما یک جریان درآمدی اضافه برای کسب‌وکار خود خلق می‌کنید، می‌توانید از این درآمد اضافه و جریان نقدی برای رشد دادن کسب‌وکار خود استفاده کنید.

برای مثال، می‌توانید با کمک آن منبع درآمد محصولات جدیدی تولید کنید، برای بهبود دادن پروسه‌ی کسب‌وکار خود ابزارهای جدیدی بخرید یا نرم افزار جدیدی سفارش دهید که بتوانید به کمک آن، با مشتریان خود بهتر ارتباط برقرار کنید. هم‌چنین می‌تواند این درآمد را دوباره در مسیر بازاریابی وابسته اما این بار در مقیاسی بزرگ‌تر به کار بگیرید. با کمک این اقدامات مفید می‌توانید کسب‌وکار خود را رشد دهید و رضایت مشتریان خود را کسب کنید.

به شبکه‌ی کسب‌وکارهای مشابه خود بپیوندید

یک شبکه‌ی همکاری می‌تواند مکانی عالی برای ارتباط گرفتن با صاحبان کسب‌وکارهای هم‌فکر باشد و از این طریق شما می‌توانید مخاطبان حرفه‌ای و با ارزشی کسب کنید. وقتی به جامعه‌ای از کسب‌وکارها بپیوندید که مخصوص کمک به یک‌دیگر برای افزایش مشتری و درآمد هستند، می‌توانید با سرعت بیشتری به اهداف خود برسید، مشتریان بیشتری جذب کنید و در حالی که به سایر شرکت‌ها کمک می‌کنید، حاشیه سود بیشتری را کسب کنید. این یک فرآیند برد-برد برای همه است!

انواع سیستم همکاری در فروش

از زمانی که پیدایش سیستم همکاری در فروش تا به امروز، بازاریابان و توسعه دهندگان کسب‌وکار سعی دارند تا با کمک خلاقیت و تجربه‌‌های قبلی و هم‌چنین شناخت سلیقه‌ی مشتریان، روش‌های جدیدی را به سیستم همکاری در فروش اضافه کنند تا بتوانند از راه‌هایی نوآورانه که هنوز برای رقبا ناآشنا است، درآمد کسب کنند. به همین خاطر امروزه سیستم همکاری در فروش یک مدل همکاری انعطاف پذیر است که افراد با توجه به توانایی‌های فردی خود می‌توانند در این سیستم فعالیت کنند. در ادامه چند نمونه از انواع سیستم همکاری در فروش را آورده‌ایم.

تولید محتوا

افرادی هستند که سایت شخصی خودشان را ارائه می‌کنند و در مقابل آن‌ها، کسانی قرار دارند که برای دیگران سایت طراحی می‌کنند. در حال حاضر تعداد وب‌مسترها به شکل شگفت انگیزی در حال افزایش است، و در این میان همه سطح از تجربه و انواع تخصص مشاهده می‌شود. در واقع آسان شدن تاسیس و مدیریت سایت و هم‌چنین ارتباط گرفتن با دیگران در شبکه‌های اجتماعی باعث شده تا هر فرد بتواند یک بلاگر باشد و عده‌ای از مخاطبان هم‌فکر و هم سلیقه با خود را در جامعه‌ی مخاطبین خود داشته باشد.

بسیاری از این مدیران سایت‌ها در حال حاضر عضو جامعه‌هایی برای آگاهی رسانی از خدمات خود هستند، جایی که شما به آسانی می‌توانید با آن‌ها ارتباط گرفته و همکاری کنید، یا این‌که می‌توانید به طور مستقیم از طریق وب سایت‌شان به آن‌ها پیام دهید و پیشنهاد خود را مطرح کنید؛ این افراد کسانی هستند که واقعا برای نفوذ یافتن در موتورهای جست‌وجو و تبلیغات فیسبوک و بسیاری از مدل‌های درآمدهای تبلیغاتی دیگر سرمایه گذاری می‌کنند تا برای خود یک جریان درآمد بازگشتی خلق کنند.

سیستم همکاری در فروش جیست؟

این دسته از همکاران در سیستم همکاری در فروش برای تولید محتوا در زمینه‌ی اطلاعات محصول و شرکت شما و نقد و بررسی آن عالی هستند. تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که نمونه‌ای از محصولات خود را برای آن ها بفرستید و بخواهید که بررسی روی محصول را به گونه‌ای انجام دهند که به گسترش نام و محبوبیت محصولات شما کمک کند. همه‌ی مطالبی که بلاگرهای حرفه‌ای می‌نویسند، به طور واقعی در موتورهای جست‌وجو رتبه‌ی بالا می‌گیرند. بسیار مهم است که به دنبال بلاگری باشید که بتواند محصولات و شرکت شما را به گونه‌ای تبلیغ کند که موجب افزایش ترافیک سایت و تعداد فروش محصولات شما شود.

سایت‌های ارائه‌ی کوپن

به دلیل رکود اقتصادی، به دنبال کوپن‌های تخفیف برای خرید از فروشگاه های اینترنتی مختلف هستند. این موضوع باعث می‌شود تا سایت‌های ارائه دهنده‌ی کوپن همکار بسیار مهمی برای کسب‌وکار شما باشند. همکاری با این سایت‌ها می‌تواند مانند یک شمشیر دولبه باشد؛ به این خاطر که شراکت با سایت‌های ارائه دهنده کوپن مزایا و معایب برابری دارد. از مزایای همکاری با سایت‌های ارائه دهنده‌ی کوپن این است که این همکاری باعث افزایش ترافیک سایت شما و در نتیجه افزایش فروش خواهد شد.

عیب این مدل همکاری این است که سایت‌های ارائه‌ی کوپن با بهره بردن از نام برند شما و کد تخفیف ارائه شده، رتبه بندی بالایی را در گوگل برای خود فراهم می‌کنند.این سایت‌ها معمولا یک باشگاه مشتریان دائمی دارند که می‌تواند در جهت افزایش نرخ تبدیل به مشتری و درآمد برای شما مفید باشد. اما در عین حال، بسیار مهم است که پیش از گرفتن تصمیم برای همکاری، به معایب این کار هم خوب فکر کنید.

سایت‌های نقد و بررسی

این گروه از همکاران سیستم همکاری در فروش روی سایت‌هایی کار می‌کنند که برای مثال ۶ محصول مختلف در یک دسته بندی مشخص را بررسی و با هم مقایسه می‌کنند. سایت‌های نقد و بررسی در میان بازاریابان همکاری در فروش بسیار متداول هستند. این دسته از همکاران می‌توانند با ایجاد یک فضای گفت‌وگو و سناریویی طبیعی، به بررسی آن نقاط قوت پنهانی از محصولات شما بپردازند که امکان توجه به آن‌ها در تبلیغات دیگر ممکن نیست.

این نوع میزبانی بیشتر توسط سایت‌هایی انجام می شود که با شرکت‌های دوست یابی، شرکت‌های تولید کننده تلفن هوشمند و فروشندگان وسایل الکترونیکی همکاری می‌کنند. این سایت‌ها برای مثال ۵ محصول مختلف از دسته تلفن‌های هوشمند را با هم مقایسه کرده، مزایا و معایب هر کدام را بررسی می‌کنند. همکار در فروش تنها زمانی کمیسیون دریافت می‌کند که تبلیغات انجام شده به حجم بالایی از ترافیک سایت و خرید محصول منجر شود.

درگاه‌های هواداری

درگاه‌های هواداری معمولا شرکت‌هایی هستند که تعداد اعضای بسیار زیادی دارند و می‌توانند پیشنهادات شما را در قالب تبلیغات به اعضای خود ارائه کنند یا حتی از سیاست کش بک استفاده کنند. درگاه‌های هواداری بسیار زیادی در بازار وجود دارند که بر اساس عملکردی کار می‌کنند که شما می‌توانید آن را برای بهبود کسب‌وکار خود انتخاب کنید. با فرا رسیدن زمان ارائه‌ی یک محصول جدید یا یک مناسبت خاص که می‌تواند به نوعی به کسب‌وکار شما مرتبط باشد، این سایت‌ها تحت تاثیر هیجان اجتماعی ترافیک بالایی جذب می‌کنند، در نتیجه سرمایه گذاری روی این سایت‌ها در زمان مناسب می‌تواند سودی چند برابر تصورتان به کسب‌وکار شما تزریق کند.

ایمیل مارکتینگ

این روش بازاریابی روشی قدیمی بوده و سال ها است که اجرا می‌شود و به تازگی تغییراتی در استراتژی آن صورت گرفته است. یکی از نکات مهم در استفاده از ایمیل مارکتینگ این است که پیش از تدوین برنامه، اطمینان حاصل کنید که حداکثر با پنج فروشنده برای یک عملکرد خاص همکاری کنید. که هر کاری که سیستم‌های ایمیل مارکتینگ انجام می‌دهند می‌تواند به اسپم شدن منتهی شود، در نتیجه باید مطمئن شوید که روند کاری این سیستم به ایجاد مزاحمت برای مشتری و دردسر برای شما منجر نشود. این روش در اصل باید روشی برای خلق درآمد اضافی برای شما باشد.

کالاهای دیجیتال

کالاهای دیجیتال به نوعی از محتوا گفته می‌شوند که نسبت به سایر محتواها طولانی تر هستند و شامل کتاب‌های الکترونیکی، راهنمای خریدار و گزارش‌های تحقیقاتی می‌شوند. چنین محتوایی ممکن است در مقایسه با محتوای یک وبلاگ ترافیک کمتری را به سمت سایت شما جذب کند، اما این محتواها بسیار نیت محور هستند، یعنی روی تصمیم گیری مخاطبان تاثیر زیادی می‌گذارند و به افزایش نرخ تبدیل مخاطب به مشتری کمک زیادی می‌کنند.

خوانندگان این کالاها پیش از اقدام به مطالعه، به پر کردن فرم‌ها و دانلود این محتوا یا مطالعه‌ی آن روی مرورگر خود مجبور شده‌اند، که این می‌تواند حاکی از آمادگی آن‌ها برای خرید کردن باشد. این کالاهای دیجیتال از طریق همکاران سیستم همکاری در فروش به مخاطبان ارائه می شوند. مخاطبان این سبک از محتوا اغلب آمادگی کافی برای خرید کردن را دارند و به دنبال بررسی جزییات بیشتر و گرفتن یک تصمیم دقیق هستند؛ به همین خاطر شما با فراهم کردن یک محتوای جامع می‌توانید هر شک و تردیدی را در مشتری احتمالی خود رفع کرده و به آن‌ها کمک کنید تا خرید خود را نهایی کنند.

رسانه‌ی سنتی

رسانه‌های سنتی تلویزیون، رادیو و محتواهای چاپی را شامل می‌شوند. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که پیشنهادی برای همکاری به هرکدام از این پایگاه‌های رسانه و شبکه‌های مختلف ارائه دهید. انتخاب یک تیزر تبلیغاتی مناسب که روایتی داستان گونه و احساس برانگیز داشته باشد، می‌تواند یک جهش بزرگ در مسیر شناساندن برند شما به مخاطبان باشد. این شکل از سیستم همکاری در فروش کاملا موثر است و برای سال‌های طولانی استفاده شده هم‌چنان هم کارآمد و پر طرفدار است.

بازاریابی کار آسانی نیست، اما برای موفقیت کسب‌وکار امری ضروری به شمار می‌آید. سیستم همکاری در فروش یک روش انعطاف پذیر و هم‌چنین مقرون به صرفه برای توسعه‌ی نام برند و آگهی‌های کسب‌وکار شماست و علاوه بر آن، هزینه‌های تبلیغاتی را نیز کاهش می‌دهد. شما به کمک این روش می‌توانید علاوه بر کسب یک جریان درآمدی اضافه، به شبکه‌ی گسترده‌ای از همکاران و افراد حرفه‌ای متصل شوید و مسیر مارکتینگ کسب‌وکار خود را آسان کنید.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *