IPv6 چیست؟

در این آموزش از پایگاه دانش میزبان فا شما را با IPv6 یا همان آدرس IP ورژن 6 آشنا خواهیم نمود. در ابتدا توضیحاتی مختصر در مورد ip شرح داده خواهد شد و پس از آن به تشریح مفصل IPv6 می پردازیم. اینکه IP ورژن 6 با ورژن 4 چه تفاوت هایی دارد، ساختار هر کدام به چه شکل است و به صورت کلی از لحاظ امنیت در چه جایگاهی قرار دارند مباحثی است که قصد داریم به شرح مفصل ان ها بپردازیم. اما ابتدا بیایید ببینیم آیپی از لحاظ تکنیکی دقیقا چه مفهومی دارد؟

IP  چیست ؟

IP یا Internet Protocol Address شناسه ای است که به دستگاه های متصل به اینترنت یا شبکه های درحال استفاده از اینترنت از طریق سرویس دهنده اینترنت یا ISP اختصاص داده می شود. هر آدرس ip از 4 بخش یا Octet تشکیل شده. این آیپی مجموعا از 32 بیت تشکیل می شود و IPv4 نام دارد.

بیشتر بدانید: آی پی چیست و چگونه آی پی خود را بدانیم؟ 

برای هر بخش از ip می توان از 0 تا 255 یعنی 256 رقم (2 به توان 8) را در نظر گرفت. بنابراین 2 به توان 32 یا 4294967296 رقم خواهیم داشت.

آخرین نسخه از پروتکل اینترنت IPv6 می باشد که البته با IPv4 تفاوت های بسیاری نیز دارد.

IPv6 دارای 128 بیت طول آدرس می باشد و دامنه گسترده ای از Ip ها را پشتیبانی می کند. همانطور که می دانید IPv4 رو به اتمام می باشد و IPv6 جایگزینی برای رفع این مشکل می باشد.

معرفی ساختار IPV6

ساختار IPv6 به صورت زیر است:

تفاوت ای پی ورژن 4 و 6

در نسخه 6 از ip ها، یک آدرس آیپی 128 بیتی شامل 8 اکت 16 بیتی خواهیم داشت. هر بخش یا Octet به وسیله ی کاراکتر «:» از دیگری جدا می شود. برای مثال یک نمونه IPv6 به صورت ذیل می باشد:

2702:A0B3:8012:D0E5:0000:0000:0000:B25F
  • هر بخش شامل اعداد، حروف استاندارد هگزادسیمال که از محدوده ی 0000 تا FFFF قابل تغییر می باشد تشکیل شده است.
  • محدوده ی آدرس های IP ورژن 6 به صورت 2 به توان 128 تعداد کل IP های قابل استفاده می باشد.
  • به صورت دقیق تر ۳۴۰۲۸۲۳۶۶۹۲۰۹۳۸۴۶۳۴۶۳۳۷۴۶۰۷۴۳۱۷۶۸۲۱۱۴۵۶ عدد ip خواهیم داشت که حدود ۷۹۲۲۸۱۶۲۵۱۴۲۶۴۳۳۷۵۹۳۵۴ برابر بیشتر از IPv4 می باشد.

تفاوت ای پی ورژن 4 و 6

این آمار مربوط به سال 2014 و میزان استفاده از ip ها می باشد.
نکته ای که در آدرس های ip ورژن 6 وجود دارد، برای مثال ip زیر را در نظر بگیرید، بخش هایی که تمام رقم های آن 0 می باشند را می توان حذف نمود و به جای آن ها از کاراکتر «:» استفاده کرد.

2702:A0B3:8012:D0E5:0000:0000:0000:B25F    تبدیل به  2702:A0B3:8012:D0E5::::B25F

آدرس های ip ذیل همگی مشابه می باشند:

  • 2001:cdba:0000:0000:0000:0000:3257:9652
  • 2001:cdba:0:0:0:0:3257:9652
  • 2001:cdba::3257:9652

IPv6 به گونه ای طراحی شده است تا علاوه بر فراهم نمودن یک محیط همگرا، شرایط استفاده از صوت، تصویر و سرویس های داده را روی شبکه با زیرساخت ip فراهم نماید. بدین منظور امکانات و پتانسیل های پیش رفته ای در ip ورژن 6 پیش بینی شده است.
این نوع ip به نحوی است که در فاز انتقال کامل از IPv4 به IPv6، حضور هر دو نوع ip در کنار هم امکان پذیر باشد و این انتقال کم کم و در طی سال ها به صورت کامل انجام گیرد.

نحوه آدرس دهی در IPv6

در آدرس دهی Multicasting یک Packet به چندین گیرنده ارسال می گردد. با استفاده از این قابلیت پهنای باند مصرفی در داخل شبکه کاهش میابد. نحوه آدرس دهی در پروتکل اینترنت ip ورژن 6 به 3 صورت می باشد:

  1. Unicast
  2. Anycast
  3. Multicast
  • Unicast

در این نوع انتقال یک Packet از یک فرستنده به یک گیرنده ارسال می گردد.

اموزش استفاده از ipv6

  • Anycast

در این نوع انتقال یک Packet از یک مقصد به گروهی از گیرنده ها با آدرسی مشخص ارسال می گردد. در مسیر دهی این نوع ارسال، گره های نزدیک تر و مناسب تر انتخاب می شوند.

اموزش استفاده از ipv6

  • Multicast

در این نوع انتقال یک Packet به گروه هایی خاص ارسال می گردد.

آدرس ipv6 چیست

 

امنیت در Ipv6

امنیت ipv4 Ip ورژن 6 با رمزگذاری و کدگذاری داخلی پیاده سازی شده است که این قابلیت در ip ورژن 4 به صورت اختیاری وجود داشت.
این قابلیت با وجود پروتکل Ipsec (internet protocol Security) اجباری شده است و هر بسته یا Packet در شبکه کدگذاری و رمزنگاری خواهد شد. در نتیجه بسیاری از حملات نرم افزار های مخرب اینترنت غیر ممکن شده است.

به منظور افزایش سطح امنیت می توانید از تکنیک های مسدود کردن آی پی در وردپرس ،  بستن آی‌پی کشورها در وردپرس و نحوه محدود کردن ورود کاربران به مدیریت سایت فقط با آی پی های خاص در سی پنل کمک بگیرید.

از IPsec به عنوان بخشی الزامی در پیاده سازی IPv6 جهت فراهم آوردن یک زیرساخت امنیتی مناسب برای ارائه سرویس های امنیتی نیز می توان استفاده نمود.

امنیت ipv4

پیکربندی اتوماتیک Stateless در IPv6

در ip ورژن 6 پیکربندی Stateless توسط DHCPv6 انجام می گردد. بدین صورت که به هر دستگاه قابلیتی داده می شود تا بتواند آدرس ip خود را با یک روتر پیکربندی نماید و این قابلیت می تواند هزینه های مدیریت شبکه را بسیار کاهش دهد.

بازده بالاتر در IPv6

تغییراتی که در روش ارسال بسته های اطلاعات و شکل گیری آن ها ایجاد شده است باعث گردیده تا احتمال از دست رفتن Packet ها یا Packet Lost کاهش بیابد. همچنین بازده Ip ورژن 6 در سیستم های VOIP و پخش فایل های ویدئویی به صورت بسیار چشم گیری از Ip ورژن 4 بالاتر می باشد.

مزایای IPv6

از مزایای IP ورژن 6 علاوه بر وسعت در گسترده ip های قابل ارائه می توان به موارد زیر نیز اشاره نمود:

  • کاهش هزینه های مدیریت شبکه با استفاده از ویژگی Auto-Configuration
  • بهینه شده برای شبکه های نسل آینده یا NGN
    امنیت ipv4
  • محافظت و امنیت اطلاعات شرکت ها و سازمان ها از طریق ipsec
  • پشتیبانی و سازگاری با IPv4 و حفظ سرمایه گذاری های انجام شده
  • بازده بالاتر

تفاوت ipv4 با ipv6 چیست؟

  • افزایش فضای آدرس دهی در IP ورژن 6
  • پیکربندی اتوماتیک در IP ورژن 6
  • امنیت اجباری در IP ورژن 6
  • وجود Extension Header در IP ورژن 6

xtension Header در IPv6 چیست؟

پارامتر های ipv6

  • هدر IPv6 در مقایسه با هدر IPv4 بسیار ساده تر شده است ولی کارایی آن افزایش یافته است.
  • با اضافه نمودن یک هدر به هدر پایه در ip ورژن 6 قابلیت چشم گیری به آن افزوده شده است.
  • بدین ترتیب هدر پایه ثابت می ماند و در زمان نیاز می توان قابلیت های جدید را از طریق هدر اضافه به آن افزود.

در این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا  تلاش کردیم  شما را با ساختار ipv6 و تفاوت آن با ipv4 آشنا کنیم. به گونه ای که پس از پایان آموزش خواننده به درک نسبی از مزایای IPv6 و نحوه آدرس دهی آن آشنا شود.

نوشته IPv6 چیست؟ اولین بار در پایگاه دانش میزبان‌فا پدیدار شد.

The post IPv6 چیست؟ appeared first on سئوراز.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *