نقشه سایت چیست؟

نقشه سایت چیست؟ یکی از مهم ترین گام هایی که باید به منظور بهینه سازی محتوا و بهبود سئو سایت برداشت، ثبت نقشه سایت در گوگل است. گوگل با مشاهده سایت مپ یک سایت به شکل بهتری می تواند موضوع اصلی سایت را درک کنید و همین امر به سئو سایت کمک بسزایی خواهد کرد. در این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا تصمیم داریم به مبحث مهم معرفی نقشه سایت به گوگل بپردازیم. اگر به دنبال درک صحیح sitemap گوگل و نقش آن در سئو سایت هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد:

  • نقشه سایت (sitemap) چیست؟
  • انواع نقشه سایت چیست؟
  • چگونه سایت مپ بسازیم
  • معرفی نقشه سایت به گوگل
  • ثبت نقشه سایت در گوگل
  • مزایای نقشه سایت چیست؟

نقشه سایت (sitemap) چیست؟

نقشه سایت مدلی از محتوای وب سایت شما است که به منظور کمک به کاربران سایت و موتورهای جستجو ایجاد می شود. در واقع sitemap یک لیست از صفحات است که بر اساس موضوع، نمودار سازمانی یا XML به صورت سلسله مراتبی به یکدیگر وصل شده اند و دستورالعمل هایی را برای خزیدن موتورهای جستجو در سایت ارائه می دهد.

سایت مپ چیست

سایت مپ نوعی نقشه راه برای وب سایت است و به گوگل این امکان را می دهد که صفحات مهم سایت شما را شناسایی کند.

این کار روی Seo سایت تاثیرگذار خواهد بود. چرا که حتی اگر لینک سازی داخلی سایت هم چندان قوی نباشد، باز هم گوگل می تواند صفحات مهم را شناسایی کند.

به طور کلی هدف از ایجاد یک سایت نمایش محتواهای درون آن به مخاطبین هدف است. این هدف نیز تنها زمانی به واقعیت تبدیل می شود که سایت و محتوای آن برای گوگل قابل خواندن باشد. موتورهای جستجوی گوگل روزانه صفحات مهم سایت ها را بررسی می کنند. به این کار اصطلاحا خزیدن گفته است. در این حالت اگر این صفحات به شکل مناسبی از طریق لینک سازی داخلی مشخص نشده باشند، پیدا کردن آنها توسط موتورهای جستجو کار دشواری خواهد بود.

اصلا نگران نباشید با ثبت نقشه سایت و معرفی آن به موتورجستجوی گوگل، مطمئن باشید که گوگل می تواند آنها را پیدا و بررسی نماید. علاوه بر آن با استفاده از sitemap، سایت شما ساختار منظمی پیدا می کند و این امر سبب درک بهتر سایت توسط کاربران نیز خواهد شد. ?

انواع نقشه سایت چیست؟

نقشه سایت را از لحاظ ساختاری می توان به چندین دسته تقسیم کرد. اما مهم ترین آنها که امروزه توسط اکثر وب سایت ها مورد استفاده قرار می گیرد، سایت مپ HTML و XMLاست. در ادامه به تعریف دقیق تر این دو نوع sitemap خواهیم پرداخت.

سایت مپ چیست

1. نقشه سایت HTML

این نقشه سایت به زبان نشانه گذاری ابرمتنی (Hyper text Markup Language) نوشته می شود. از این زبان برای نشان دادن ساختار وب سایت به کاربران می توان استفاده نمود. در واقع نقشه سایت HTML حاوی اطلاعاتی درباره صفحات وب سایت و موقعیت آنها در سایت می باشد. این نقشه سایت به صورت دیداری در اختیار مخاطبین سایت قرار می گیرد. آنها می توانند به کمک سایت مپ HTML به قسمت های مختلف سایت دسترسی پیدا کنند.

به عنوان مثال وب سایتی را در نظر بگیرید که دارای هزازان صفحه دسته بندی شده در بخش های مختلف می باشد. در چنین حالتی زمانی که کاربر وارد سایت می شود، کاملا گیج شده و نمی داند از کدام بخش می تواند محتوایی که به دنبال آن است را پیدا کند. در این حالت بهترین گزینه ای که می تواند از آن استفاده کند، نقشه سایتی است که به زبان HTML در اختیار او قرار گرفته است.

کاربر به کمک این نوع نقشه می تواند به صورت دقیق تر از مسیر و صفحات سایت آگاه شود.

در کنار این موضوع با استفاده از Sitemap صفحات به کمک لینک داخلی به یکدیگر وصل می شوند. در نتیجه این لینک سازی، رتبه سایت در کلمه کلیدی اصلی بهبود پیدا می کند.

2. سایت مپ XML

XML Sitemap به زبان نشانه گذاری قابل توسعه (Extensible Markup Language) نوشته شده است. سایت مپ XML تنها برای نشان دادن محتوای سایت به خزنده های موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می گیرد و کاربران سایت نمی توانند آن را ببینند. در واقع با ایجاد چنین نقشه ای به خزنده ها می گویید که وب سایت شما چه تعداد صفحه دارد. همچنین هر گونه تغییری که در صفحات وب سایت صورت می گیرد یا هر نوع به روز رسانی درون سایت از طریق این sitemap به گوگل اطلاع داده می شود. این امر سبب می شود که گوگل به سرعت و بدون هیچ مشکلی بتواند محتوای وب سایت را بررسی کند و این اتفاق تاثیر بسزایی روی سئو سایت دارد.

کاربران این نوع سایت مپ را نمی بینند هدف از ساخت چنین مپی راهنمایی خزنده های گوگل است.

در اصل می توان گفت که سرعت و امنیت ایندکس شدن محتوای وب سایت ها توسط موتورهای جستجو تا حدودی به نقشه سایت آنها وابسته است.

آموزش نوشتن نقشه سایت

مزایای نقشه سایت چیست؟

  • سایت مپ XML به موتورهای جستجو گوگل این پیغام را ارسال می کند که در سایت شما خزیده و محتواهای درون آن را ایندکس کند.
  • این Sitemap به موتورهای جستجو گوگل می گوید که محتوا قرار گرفته در سایت شما چیست و در چه زمینه ای است.
  • هر زمان که محتوایی درون وب سایت شما به روز رسانی می شود نقشه سایت XML به گوگل اطلاع رسانی خواهد کرد.
  • علاوه بر زمان به روز رسانی، فاصله زمانی میان Update ها و میزان تکرار آنها نیز به اطلاع موتورهای جستجو google رسانده می شود.
  • شما می توانید میزان اهمیت محتواهای هر صفحه را به کمک نقشه سایت مشخص نمایید.
  • سایت مپ XML به ایندکس شدن صفحات Dynamic (پویا) وب سایت شما کمک بسزایی خواهد کرد.
  • با داشتن یک sitemap مناسب، ضعف سایت در لینک سازی داخلی نیز تا حدی پوشانده می شود.
  • نقشه سایت Xml به سایت های بسیار بزرگ و پرمحتوا کمک می کند تا با سرعت و دقت بیشتری ایندکس شوند.
  • سایت مپ XML تمامی صفحات سایت شما را به گوگل نشان می دهد. این امر سبب می شود تا حتی زمانی که ساختار سایت بسیار عمیق و پیچیده باشد نیز موتورهای جستجو گوگل بتواند خیلی سریع در آن خزیده و محتوای آن را بررسی کند.

معرفی نقشه سایت به گوگل

در یک سایت مپ اطلاعاتی نظیر موقعیت محتوا در سایت، اهمیت آن، نوع محتوا و تغییراتی که روی آن اعمال می شود، در اختیار موتورهای جستجو قرار می گیرد. در واقع یک نقشه سایت باید اطلاعات زیر را شامل شود:

  • هر یک از صفحات دقیقا در کدام قسمت سایت قرار گرفته اند.
  • آخرین باری که صفحات به روز رسانی شده اند چه زمانی بوده است.
  • تغییرات روی صفحات پیج هر چند وقت یکبار صورت می گیرد.
  • میزان اهمیت هر یک از صفحات در مقایسه با دیگر صفحات به شکلی است.

ساخت نقشه سایت با yoast seo

  • در گام اول شما باید تصمیم بگیرید که کدام یک از صفحات وب سایتتان باید توسط موتورهای جستجو گوگل خزیده شود.
  • سپس زمان آن می رسد که درباره فرمت سایت مپ خود تصمیم گیری کنید. شما می توانید نقشه سایت خود را به صورت دستی ایجاد نمایید یا اینکه از ابزارهای شخص ثالث موجود استفاده نمایید.
  • در گام آخر نیز به ثبت نقشه سایت در گوگل اختصاص پیدا می کند.

همان طور که پیش تر نیز ذکر گردید اینها مهم ترین اطلاعاتی هستند که باید در سایت مپ به آنها اشاره شود. ارائه این اطلاعات می تواند روند ایندکس شدن محتواهای سایت را بهبود بخشیده و روی رتبه سایت نیز تاثیر بگذارد.

معرفی نقشه سایت به گوگل

چگونه سایت مپ بسازیم؟

برای ثبت نقشه سایت در گوگل می توان از روش های مختلفی استفاده کرد:

  • ثبت سایت مپ با استفاده از ابزار sitemap سرچ کنسول
  • استفاده از افزونه های مختلف وردپرس مثل افزونه yoast یا All in One Seo Pack
  • افزودن Sitemap: http://example.com/sitemap_location.xml در فایل robots.txt به منظور مشخص نمودن مسیر نقشه سایت
  • و…
استفاده از پلاگین های وردپرس یکی از رایج ترین روش های ثبت sitemap در گوگل است.

در این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا تلاش بر این بوده است نقشه سایت و نقش آن در موفقیت یک سایت را مورد بررسی قرار دهیم. با داشتن یک سایت مپ مناسب می توان سئو سایت را بهبود بخشید و سرعت و امنیت ایندکس شدن صفحات را افزایش داد. به همین دلیل باید روی ایجاد و معرفی یک sitemap خوب دقت لازم را داشت. افزونه های متعددی برای ساخت سایت مپ طراحی و توسعه داده شده اند که دو مورد از بهترین ها را برای شما آموزش داده ایم. به کمک افزونه yoast seo یا Google XML Sitemaps می توانید اقدام کنید. دقت داشته باشید نصب همزمان این دو افزونه به علت کارکرد مشابه باعث تداخل خواهد شد.

  همین حالا با افزونه Google XML Sitemaps برای ساخت نقشه سایت خودت اقدام کن!

  با افزونه yoast seo سایت مپ بسازید.

نوشته نقشه سایت چیست؟ اولین بار در پایگاه دانش میزبان‌فا پدیدار شد.

The post نقشه سایت چیست؟ appeared first on سئوراز.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *