تجارت الکترونیک و نقش طراحی سایت در گسترش آن

بعد از گذشت نزدیک به ۴ هزار سال که اولین مبادلات کالا به کالا میان اقوام مختلف انسان شکل گرفت، امروز شاهد تحول جدیدی در نوع داد و ستد و تجارت جامعه بشری هستیم.به عبارتی دقیق تر با ظهور اینترنت در اواخر قرن بیستم فضایی ایجاد شد که مسیر تحول و توسعه جامعه جهانی را در قرن بیست و یک به طور کل تغییر داد. ظهور شبکه های اجتماعی، سرعت انتقال داده ها و تجارت الکترونیک از جمله مهمترین تحولات قرن ما به حساب می آید.

با این وجود اگر به اطراف خود نگاهی دقیق تر داشته باشید کاملا واضح است که بسیاری از صاحبان کسب و کار، کماکان با استفاده از شیوه‌های سنتی، به دنبال تبلیغ، جلب مشتریان جدید و فروش محصولات خود هستند. اما در دنیایی که اکثر مشتریان بالقوه بیشترین زمان خود را در اینترنت سپری می‌کنند؛ شیوه سنتی بازاریابی و فروش، یک استراتژی مخاطره آمیز محسوب می‌گردد.
بی شک نسل جدید می داند که بهره برداری از فضای وب به عنوان یک ابزار تجارت بسیار مهم است. حتی آن دسته کسب و کارهایی که خود را در زمینه تجارت سنتی موفق می‌دانند باید به این مهم توجه ویژه ای کنند. اینترنت یکی از بسترهای مناسب کسب و کار است که روز به روز بر کاربران آن افزوده می‌شود و می‌تواند نقش مهمی در ایجاد روابط تجاری موفق ایفا نماید. از همین رو طراحی یک وب سایت مناسب، اولین گام در جذب مشتریان جدید در بازاریابی اینترنتی است.

قبل از  آنکه وارد جزییات بحث تجارت الکترونیک شویم،  فکر کنم بهتر است ابتدا تفاوت های بنیادین طراحی سایت شرکتی و طراحی سایت فروشگاهی را بدانید تا با دید بهتری برای گسترش تجارت خود در فضای اینترنت اقدام کنید. صفحات سایت ما در خصوص این دو مفهوم را دنبال کنید تا درباره این دو مفهوم بیشتر بدانید.

 

طراحی سایت و فلش

تجارت الکترونیک و وب

توسعه سریع رسانه‌های اجتماعی و وب و تغییرات در طراحی سایت، پتانسیل عظیمی را جهت انتقال تجارت الکترونیک از محیطی محصول‌گرا به سمت محیطی اجتماعی و مشتری مدار فراهم آورده است (Wigand,et al,2008). در اصل رسانه‌های اجتماعی به نرم‌افزارهای اینترنتی که در وب طراحی شده‌اند، اشاره داشته و این در حالیست که وب به مفهمومی همانند پلتفرم اشاره دارد (Kaplen and Haeli).

در چنین محیطی خریداران به دانش تجربی و اجتماعی دسترسی پیدا می‌کنند که آنان را به درک بهتری از اهداف خرید آنلاین ‌رسانده و همچنین در هنگام خرید اینترنتی باعث مطلع شدن و تصمیم‌گیری دقیق آنها می‌شود (Dennison et al2009). ضمنا تجارت آنلاین منجر به شناسایی بازخورد مشتریان شده و به آن‌ها بینشی در راستای تجارب و انتظاراتشان داده و آنان را در توسعه‌ی استراتژی‌ها جهت انجام کسب و کاری موفق یاری می‌دهد (Constantinide and Fountain 2008). از زمانی که مزایای این روش توسط سازمان‌های تجاری شناخته شد تجارت الکترونیک با اتخاذ برخی ویژگی‌ها، عملکردها و قابلیت‌های وب، موجب مشارکت اجتماعی مشتریان، ترویج روابط آنان و دستیابی به ارزش بالاتر اقتصادی شد.

 

طراحی وب

تجارت اجتماعی

چنین تحولی در تجارت الکترونیک منجر به پیدایش تجارت اجتماعی شده است.به طور کلی تجارت اجتماعی به استفاده از وب در تجارت الکترونیک، علی الخصوص ویژگی‌های اصلی وب از قبیل محتوای کاربر ساز و اشتراک گذاری محتوا اشاره دارد (Kim and Srivastava 2007). اثرات وب برروی پیامدهای اجتماعی و همچنین تعاملات اجتماعی قابل مشاهده است.

به طور کلی وب، معاملات تجاری و اعتبار سیستم‌های معتبر مرتبط را تحت تاثیر قرار داده و همچنین باعث تقویت روابط تجاری با مشتریان، افزایش ترافیک وب سایت‌های شرکت، شناسایی فرصت‌های شغلی جدید و پشتیبانی از توسعه‌ محصول با نام تجاری خاص می‌شود (۲۰۰۸ (Michaelidou, et al,. به این ترتیب وب باعث ارائه‌ی محصولاتی کیفی در تجارت و قراردهی آنها در موقعیت بهتری بمنظور پیش بینی روند بازار و به حداکثر رساندن اثربخشی کمپین‌های بازاریابی می شود. همچنین وب می‌تواند بر جنبه‌های مربوط مشتریان از جمله نظارت بر مشتری و ارزش‌گذاری آنها نیز تاثیر مثبتی بگذارد. در وب همچنین میزان آگاهی، اولویت بندی و تصمیمات مشتریان تنها بر پایه‌ی اطلاعات قابل مشاهده بر روی وب سایت‌های تجارت الکترونیک نبوده بلکه همزمان تحت‌تاثیر محتوای ایجاد شده توسط کاربران در شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرند.

نظرات استفان و توبیا در سال ۲۰۰۲ بر این امر که در محیط تجارت الکترونیک، وب موجب انتقال قدرت بازار ازطریق شرکت‌ها به مشتریان شده، دلالت می کرد. علاوه‌ براین با افزایش درخواست‌ها برای دارندگی خدمات و اپلیکیشن‌های آنلاین، نیازها تغییر کرده‌ و مشتریان بدنبال راه‌های اجتماعی و پرتعاملی‌ جهت ترغیب تعهدات شرکت‌ها می باشند. همچنین بطور قابل ملاحظه‌ای ارزش‌‌ ایجاد شده توسط مشتریان از طریق وب افزایش یافته و معمولا تلاش‌های مشترک مشتریان شبکه منجر به خروجی بهتری می‌شود. بعنوان مثال SAP نمونه‌ای است که براساس آن فروشنده‌ عمده‌ بازار نرم‌افزار ERP به منظور حل مشکلات موجود در ارائه‌ محصولات خاص با عرضه هوش جمعی حاصل از وبلاگ‌ها و انجمن‌ها توسعه دهندگان خارجی در جامعه‌ را خلاقانه دعوت به همکاری می‌کند.

اخیرا هزاران شرکت به منظور ارتقاء تجارت الکترونیک، وب را تحت اختیار گرفته و یا تمایل به اخذ آن دارند. براساس گزارش ارائه شده در سال ۲۰۰۸ توسط Lewis و همکارانش، محبوبیت تجارت الکترونیک به ۴۳٪ در سال پیشرفت داشته است. تقریبا ۸۸٪ کسب و کار‌ها انتظار گسترش سرمایه‌گذاری بر روی این نوع تجارت ها را دارند.

 

تجارت الکترونیک

این پایان مسیر تجارت در قرن بیست و یکم نیست

اگرچه حقایق فوق به سرعت توسعه و پتانسیل قابل توجه اشاره داشته، لیکن تجارت الکترونیک همچنان به بررسی جامع‌تری نیازمند است.

به طور یقین در آینده نه چندان دور تجارت در حوزه اینترنت به قدری فراگیر می شود که شاید بسیاری از کسب و کار های سنتی دیگر حتی اسمی هم نداشته باشند.

در طراحی وب سایت های تجاری چند نکته را که از مهم ترین عوامل در طراحی وب سایت برای جلب مخاطب بیشتر است را برایتان ذکر می کنیم.

۱: یکی از عوامل موفقیت در زمینه بازاریابی ،هنگامی حاصل می شود که سایت شما قادر به ایجاد بستری امن و قابل اطمینان درهنگام سفارش خریداران باشد.

۲: باید تبليغات سايت از قابليت جذب بالايی برخوردار باشند. پرداختن به بيان کليه جزييات خدمات، بدون ذکر قابليتهای اصلی محصولات و خدمات .

۳: تثبیت لوگو: در دنیا هر چیز را با نشان آن میشناسد پس شما هرچه برای طراحی بهتر لوگوی خود سرمایه گذاری کنید، پشیمان نخواهید شد.!

۴: داشتن شعار سازمانی: با بهره گیری از شعارهای سازمانی می توانید تصویر ذهنی اثرگذاری از وب سایت خود در ذهن بازدید کنندگان باقی بگذارید. شعار سازمانی خود را هیچ گاه تغییر ندهید و از آن به عنوان Head وب سایت خود استفاده کنید، زیرا موتورهای جست و جو (Search Engine) در شناسایی وب سایت شما سریعتر عمل خواهند کرد.

۵: حضور در شبکه های اجتماعی: یکی از مهمترین مسائل درباره کسب مشتری از طریق شبکه های اجتماعی درک صحیح از این گونه شبکه ها و اطلاع رسانی و طبقه بندی صحیح محصولات و یا خدمات از طریق این گونه شبکه ها است. به عنوان مثال ظاهر صفحه شما در شبکه اجتماعی بایستی از طرح و ساختار وب سایت شما الگوبرداری کرده باشد و بازدیدکنندگان احساس کنند که در سایت خود شما هستند. سعی کنید تمامی محصولات و یا خدمات را در شبکه اجتماعی معرفی نکنید و کاربران را برای مطالعه جزئیات بیشتر به وب سایت خود هدایت نمایید.

 

طراحی وب و تجارت الکترونیک

بگذارید کمی با شما صادق باشم. هیچ کس نمی داند این طوفانی که از اواخر قرن بیستم شروع شده است کی به آرامش می رسد. تحولات دو دهه اخیر در تکنولوژی های تحت وب آنقدر زیاد است که همه ما هنوز سر گیجه داریم. این سرعت با ظهور تکنولوژی های دیگری مانند کامپیوتر های کوانتمی و قدرت گرفتن هوش مصنوعی در مدیریت زیست انسانی باز هم افزایش خواهد یافت و شاید تا سال ۲۰۵۰ به تفکرات امروز خودمان بخندیم. اما در شرایط کنونی طراحی سایت و استفاده از شبکه های اجتماعی برای گسترش تجارت یک امر ضروری و اجتناب نا پذیر است و شما اگر برای کسب و کار خود یک شعبه اینترنتی نداشته باشید اصلا در بازی رقابت نمی توانید حضور داشته باشید و باید سود بازار را به دیگران واگذار کنید.

 

نکته پایانی

بعد از انجام پروسه طراحی سایت شما با مفاهیمی مانند سئو و بهینه سازی سایت یا تبلیغات گوگل روبرو می شوید. این دو خدمات به شما کمک می کنند تا سایتتان در صفحات اول گوگل دیده شود و از این طریق مشتریان بیشتری به سایت شما مراجعه کنند. صفحه تبلیغات گوگل و بهینه سازی سایت ما را ببینید و در این رابطه بیشتر بدانید.

 

نوشته تجارت الکترونیک و نقش طراحی سایت در گسترش آن اولین بار در طراحی سایت | طراحی سایت در تهران با پیام آوا پردازش پدیدار شد.

The post تجارت الکترونیک و نقش طراحی سایت در گسترش آن appeared first on سئوراز.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *