لینک‌ها ۴ نوع شدند: Sponsored, Nofollow, Follow و UGC

گوگل دو نوع ویژگی لینک (Attribute) جدید معرفی کرد. این خبر کوتاه به تنهایی برای کارشناسان سئو کافی بود تا بحث‌ها و سوال و جواب‌های بی‌انتها را شروع کنند. با این که گوگل می‌گوید اتفاق خاصی نیافتاده است اما این خبر برای عده‌ای خوب و برای خیلی‌ها هم بد است. دو گزینه لینک فالو و نوفالو تبدیل شد به ۴ گزینه. صفت‌های لینک جدید یعنی لینک اسپانسر شده (sponsored) و لینک محتوای تولیدی کاربران (UGC) هستند. در این مقاله توضیح می‌دهیم چه اتفاقی در گوگل افتاده است، چه کارهایی باید انجام دهیم و جواب سوالات احتمالی شما را هم می‌دهیم؛ اما قبل از هر چیزی سریع‌تر برویم سر اصل مطلب و ببینیم که ۴ نوع لینکی که باید بشناسیم چه هستند.

اکنون ما با ۴ نوع لینک سر و کار داریم!

اگر موافق باشید، خیلی خلاصه انواع لینک‌ها را مرور کنیم و بعد برویم سراغ توضیحات بیشتر.

لینک فالو یا دوفالو (Dofollow): لینک‌هایی هستند که موتور جستجو آن‌ها را دنبال می‌کند و وارد صفحه مقصد می‌شود.

لینک نوفالو (Nofollow): لینک‌هایی هستند که موتور جستجو آن‌ها را دنبال نمی‌کند.

لینک تولیدشده توسط کاربر (UGC): لینک‌هایی که توسط کاربران در بخش نظرات سایت یا فروم‌ها ایجاد می‌شوند.

لینک اسپانسری (Sponsored): لینک‌هایی هستند که در ازای قرار دادن آن‌ها در سایت پول دریافت می‌شود.

لینک فالو و نوفالو چیست؟

در ابتدا وقتی از یک صفحه به صفحه دیگری در وب لینک داده می‌شد از ساختار کد زیر استفاده می‌کردند.

<a href=”http://www.example.com”>Example</a>

در این روش لینک دادن از هیچ صفتی استفاده نشده است. یعنی یک لینک معمولی که کاربر را به صفحه دیگری هدایت می‌کند. به این نوع لینک‌ها، لینک فالو هم می‌گوییم.

۱۵ سال قبل گوگل یک صفت لینک معرفی کرد و نام آن را نوفالو (nofollow) گذاشت. دلیل معرفی آن هم لینک‌های اسپم در بخش نظرات سایت‌ها بود. اگر یادتان باشد همان دوره وبلاگ‌نویس‌ها و صاحبان وبسایت‌ها در بخش نظرات سایت‌ها جملاتی مثل این می‌نوشتند:

“وبلاگ خوبی داری به وبلاگ منم سر بزن”

لینک وبلاگ یا سایت خودشان را هم در همین نظرات می‌گذاشتند. همین حالا هم برخی از کاربران به صورت دستی یا برخی به کمک ربات‌ها همین کار را می‌کنند. دلیل این کار ساده است؛

لینک بیشتر = رتبه بالاتر در نتایج گوگل = ترافیک بیشتر

گوگل که متوجه این سوءاستفاده و مشکلات شده بود، در سال ۲۰۰۵ صفت نوفالو را معرفی کرد. ساختار لینک‌های نوفالو این شکلی شد:

<a href="http://www.Novin.com/" rel="nofollow">Novin</a>

لینک نوفالو به زبان ساده یعنی دادن این پیام به ربات‌های خزنده گوگل که این لینک را جدی نگیر.

منظور از جدی نگیر می‌تواند معنی‌های مختلفی داشته باشد:

  • این لینک‌ها را دنبال نکن
  • این لینک را کاربرها گذاشته‌اند ربطی به ما ندارد
  • این لینک را به سفارش مشتری در سایتم گذاشته‌ام
  • هدف این لینک می‌تواند یک سایت اسپم باشد
  • نمی‌خواهم صفحه‌ای که لینک دادم افزایش رتبه داشته باشد

خلاصه این که لینک‌هایی که در سئو تاثیر زیادی داشتند شدند فالو و آنهایی که تاثیر خیلی کمتری داشتند شدند نوفالو. به این دلیل می‌گوییم خیلی کم چون بی‌تاثیر نیستند. تجربه نشان داده است این نوع لینک‌ها هم تا حدودی باعث افزایش رتبه می‌شوند. حتی در حالتی که گوگل به لینک اعتبار ندهد تصور کنید لینک نوفالو در جایی باشد که کاربران روزانه روی آن کلیک کنند و در سایت هدف مطالب را بخوانند یا خرید کنند. این یعنی افزایش ترافیک، افزایش زمان ماندگاری و در نتیجه بهبود سئو.

برای مثال لینک‌های سایت ویکی‌پدیا از نوع نوفالو هستند اما تاثیر آنها می‌تواند از یک لینک فالوی ضعیف هم بیشتر باشد.

برای درک بهتر تفاوت این دو لینک، پیشنهاد می‌کنم مقاله تفاوت لینک فالو و نوفالو را در وبلاگ نوین بخوانید.

لینک sponsored و ugc چیست؟

انواع لینکهمین دو سه روز پیش، یعنی سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۹۸ گوگل در وبلاگ خود اعلام کرد که ما یک زمانی تصمیم گرفتیم برای تکامل و بهتر شدن وب، لینک نوفالو را معرفی کنیم و حالا نوبت معرفی دو صفت جدید برای بهتر کردن لینک‌ها رسیده است. هر کدام از این لینک‌ها که معرفی می‌کنیم برای هدف خاصی تعریف شده‌اند.

لینک اسپانسر شده (sponsored)

صفت اسپانسر شده همانطور که از نامش پیداست برای شناساندن لینک‌هایی استفاده می‌شود که با هدف تبلیغ، حمایت مالی یا هر نوع قرارداد حمایتی دیگر در صفحات وب قرار می‌گیرد.

لینک محتوای تولیدی کاربران (ugc)

UGC یا User Generated Content به هر نوع محتوایی که کاربران (نه مدیران یا نویسندگان سایت‌ها) منتشر می‌کنند اشاره می‌کند. این محتوا می‌تواند پست‌های انجمن، نظرها، مقالات منتشر شده در سرویس‌های وبلاگ‌نویسی و … باشد.

برای لینک‌های نوفالو چه اتفاقی می‌افتد؟

صفت نوفالو همچنان استفاده خواهد شد. هرجایی که نمی‌خواهید لینک شما به نوعی تایید کننده باشد یا تاثیری در رتبه‌بندی گوگل داشته باشد از نوفالو استفاده کنید.

اما از تاریخ ۱ مارس ۲۰۲۰ به بعد گوگل لینک‌های نوفالو را هم برای خزیدن ربات‌ها و ایندکس کردن استفاده خواهد کرد.

به گفته گوگل، قبل از این وقتی ربات‌های گوگل به لینک‌های نوفالو می‌رسیدند وارد آن نمی‌شدند و در نتیجه تاثیر زیادی هم در رتبه‌بندی یا ایندکس شدن نداشتند. در بیانیه گوگل آمده است از ۱ مارس ۲۰۲۰ شاید لینک‌های نوفالو هم برای خزیدن در وب استفاده شوند.

این که چه تفاوتی بین این سه صفت از نظر تاثیر در افزایش رتبه صفحه هدف وجود دارد هنوز قطعی نیست. تنها هدف گوگل درک بهتر وب و لینک‌ها برای جستجوی بهتر است.

در واقع این دو صفت جدید باعث می‌شود سایت یا صفحه‌ای که لینک در آن قرار دارد خود را از تایید کردن رها کند. سایتی که هزاران لینک به سایت‌های نامرتبط از نظر محتوا می‌دهد و ترافیک لینک کمی دارد به نوعی رفتار شبه‌اسپمی به گوگل نشان می‌دهد اما همین سایت شاید به هیچ وجه صفحه‌هایی که لینک گرفته‌اند را تایید نمی‌کند و نمی‌خواهد به آنها اعتبار دهد. حال این لینک‌ها می‌تواند توسط کاربران ایجاد شوند یا لینک‌هایی باشند که به سفارش مشتریان قرار می‌گیرند.

چند نکته مهم و سوال متدوال درباره صفت‌های جدید

همانطور که گفته شد انتظار سوالات و بحث‌های زیادی از این خبر وجود داشت و همین اتفاق هم افتاد. در این بخش به تعدادی از سوالات متداول پاسخ می‌دهیم.

۱. آیا از صفت‌های جدید می‌توانیم به صورت ترکیبی استفاده کنیم؟

بله؛ یعنی یک لینک می‌تواند همزمان نوفالو، اسپانسری و محتوای تولیدی کاربر باشد. مثل لینک زیر:

rel=nofollow sponsored ugc

اما دقت کنید که گوگل دیگر با عبارت Nofollow که در ابتدای لینک‌های اسپانسری یا تولیدشده توسط کاربر می‌آیند کاری ندارد؛ چون خود این لینک‌ها گویای همه‌چیز هستند و نافالو بودنشان اهمیتی ندارد. اما برای سایر موتورهای جستجو که هنوز درکی از این لینک‌ها ندارند، می‌توانید از صفت نوفالو استفاده کنید.

4 نوع لینک در سئو

۲. آیا باید لینک‌های نوفالوی قدیمی را تغییر دهیم؟

هیچ نیازی به تغییر لینک‌های نوفالو نیست. فقط مطمئن شوید لینک‌هایی که آنها را تایید نمی‌کنید و می‌توانند اسپم باشند حتماً یکی از صفت‌های معرفی شده را داشته باشند.

۳. آیا از این به بعد حتماً باید لینک‌ها دارای صفت اسپانسری یا محتوای تولیدی کاربر باشد؟

نحوه تعامل گوگل با لینک‌ها در حال تغییر است. وقتی گوگل می‌گوید برای لینک‌های خود از این صفت‌ها پس با توجه به شرایط به این توصیه عمل کنید. البته استفاده از لینک‌های فالو یا بدون صفت همچنان معتبر است و هیچ مشکلی هم ایجاد نمی‌کند.

۴. چه تفاوتی بین لینک نوفالو و اسپانسری وجود دارد؟

در حال حاضر تفاوت بین این دو وجود ندارد. بهتر است برای تبلیغات، رپرتاژ و هر نوع لینکی که به سفارش مشتریان در سایت قرار می‌دهید، از صفت اسپانسری استفاده کنید تا در آینده سایت شما تحت جریمه‌های احتمالی قرار نگیرد.

حرف آخر

خب، این هم از اخبار جدید گوگل. اگر هنوز سوالی در ذهنتان مانده، حتماً بپرسید؛ سعی می‌کنیم در اولین فرصت جوابتان را بدهیم.

نوشته لینک‌ها ۴ نوع شدند: Sponsored, Nofollow, Follow و UGC اولین بار در نوین. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *