راهنمای کاربردی استفاده از رنگ ها

رنگ شناسی کاربردی

اگر شما نیز همانند خیلی از افراد هنگام طراحی در انتخاب و استفاده از رنگ و یافتن ترکیب رنگ های مناسب دچار مشکل هستید، به احتمال زیاد با چرخه رنگی آشنایی کافی ندارید. چرخه رنگی که از مجموعه ای رنگ در کنار هم تشکیل شده است به ما کمک می کند رنگ های مکمل های یکدیگر را به خوبی و به آسانی از یکدیگر تشخیص دهیم.

چرخه رنگ که توسط یوهان ایتن، نقاش و مدرس مطرح سوئیسی بود که با انجام تحقیقات و مطالعات گسترده در زمینه رنگ شناسی توانست چرخه رنگی که اکنون آن را با نام چرخه رنگی ایتن میشناسند ابداع کند که سبب آن و ترکیب با الگوهای مختلف میتوان به ترکیب خاصی از تعدادی رنگ دست یافت که استفاده از آنها زیبایی طرح شما را دوچندان خواهد کرد.

 

هارمونی رنگی

در مبحث هارمونی رنگی الگو هایی برای شناسایی ترکیبی از رنگ هایی که ویژگی مشترکی با یکدیگر دارند وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم. ترکیب های رنگ ایجاد شده از نظر زیبایی شناختی در سطح بالایی قرار دارند و همین عامل موجب ثبات در استفاده از این روش تاکنون شده است. تنها نکته ای که باید برای این روش در نظر داشت این موضوع است که بسته به شرایط از الگوی متناسب با آن شرایط استفاده گردد تا بهترین حالت ممکن حاصل شود.

 

الگوی اول: روش تک رنگ

در این الگو از یک رنگ با غلظت و روشنایی متفاوت استفاده می شود. استفاده از این الگو سبب می شود موضوع اصلی مورد توجه بیشتری قرار گیرد و پیام به صورت مستقیم به مخاطب منتقل گردد. توجه داشته باشید در این روش رنگ های گرم چون زرد و نارنجی باعث جلب توجه بیشتر خواهند اما در عین حال باعث افزایش ضربان قلب نیز می شوند که پیشنهاد می شود برای پیام های هشدار دهنده مورد استفاده قرار گیرند و رنگ های سرد تری چون آبی و سبز نیز موجب آرامش در فرد می شود که از آن نیز در زمان مناسب می توانید استفاده نمایید.

 

الگوی دوم: روش رنگ مشابه

این هارمونی رنگهای همسایگی یکدیگر و طیف های نزدیک به هم را در بر میگیرد. غروب آفتاب نمونه ای فوق العاده از این نوع الگو می باشد که در آن طیف هایی از زرد، نارنجی و قرمز دیده می شود. استفاده از این الگو سبب می شود یکپارچگی در طرح ایجاد شده و از بروز یکنواختی به مانند الگوی قبل جلوگیری می کند.

 

الگوی سوم: مثلث متساوی الاضلاع

اگر در چرخه رنگی مثلث متساوی الاضلاعی رسم نمایید، نقاط گوشه اضلاع هر یک رنگی را در بر می گیرد که ترکیب این سه رنگ با یکدیگر ترکیب رنگی مکمل یکدیگر را تشکیل می دهد.

باید توجه داشت استفاده از روش چرخه رنگی تنها نوع رنگ را برای شما مشخص می کند و برای تشخیص میزان رنگ باید از روش های دیگری همچون ۶۰، ۳۰، ۱۰ استفاده نمود. اگر با این قانون آشنایی ندارید به طور خلاصه می توان گفت طبق این قانون بهتر است فضای رنگی خود را برای استفاده از هرچه بهتر می توان به سه بخش ۶۰ درصدی، ۳۰ درصدی و ۱۰ درصدی تقسیم بندی نمود و برای هر بخش از یک رنگ استفاده کنید. بهتر است بخش بزرگتر را با رنگ خنثی تر یا سرد تر پر نمود و برای بخش های دیگر سراغ رنگ های گرم تر رفت.

 

الگوی چهارم: رنگ مکمل

به نوعی می توان گفت این الگو یکی از پراستفاده ترین نوع الگو است که علاوه استفاده آسان، بین طراحان بسیار محبوب نیز می باشد. رنگ هایی که به صورت دو به دو مقابل یکدیگر قرار می گیرند را رنگ های مکمل یا متضاد یکدیگر گویند. ترکیب این رنگ ها برای چشم بسیار دلنشین است.

توجه داشته باشید قانون ۶۰، ۳۰، ۱۰ در این بخش تبدیل به ۷۰، ۳۰ می شود و این به معنی است که به کار بردن هر دو رنگ به میزان مساوی اشتباهی متداول است که باعث می شود رنگ ها اثر یکدیگر را به جای تقویت، خنثی نماید. لذا در استفاده از میزان آنها نهایت توجه را به کار برید.

 

الگو پنجم: رنگ مکمل ناپیوسته

الگو رنگ مکمل ناپیوسته بسیار مشابه الگو قبلی است اما با این تفاوت که خروجی این الگو ۴ رنگ خواهد بود لذا همانطور که مشاهده می شود زمانی به کار خواهد رفت که نیاز به تعداد رنگ بیشتر از ۲ رنگ داشته باشیم. طریقه استفاده از این الگو بدین صورت است که دو رنگ همسایه یا با اختلاف یک سلول را انتخاب می کنیم و سپس رنگ های مکمل این دو سلول را انتخاب می کنیم.

بایستی توجه داشت برای استفاده از این ترکیب بهتر است دو رنگ را برای جزئیات اختصاص دهیم و دو رنگ دیگر را زمینه کار قرار دهیم. این کار باعث می شود جلوه تر به مراتب بیشتر از پیش گردد.

 

الگو ششم: رنگ مکمل دو گانه

در این روش نیز به مانند روش قبل عمل نموده با این تفاوت که بایستی دو جفت رنگ را انتخاب نمود که الزاما نیاز نیست در همسایگی یکدیگر باشند. همانگونه که مشاهده می شود تعداد رنگ های این روش به مراتب بیشتر از روش های پیش است لذا به کار برد آنها را بسیار سخت تر می کند. یکی از کار هایی که برای آسان تر نمودن استفاده از این روش توصیه می شود این است که رنگ ها را با استفاده از تکنیک گرادیانت در هم تلفیق نمود و آنگونه در طرح استفاده نمود. طرح های استفاده شده از این روش برای انتقال مفاهیم زیاد و پراکنده به مخاطب کاربردی بوده اما توجه وی را به یک موضوع خاص متمرکز نمی کند.

همانطور که اشاره شد تمامی موارد به انظمام دیگر الگوهایی که طی سالیان اخیر شکل گرفته اند اجباری در استفاده از آن ایجاد نمی کنند و شما نیز می توانید با ذوق هنری خود قالب ها و الگو های جدید تری را خلق نمایید و در آثارتان از آنها استفاده نمایید اما توجه داشته باشید سادگی در طرح همواره یه عنوان یک اصل مورد قبول اکثر طراحان سراسر دنیا می باشد لذا رنگ های بیشتر و متنوع تر الزاما به یک اثر شکوهمند نمی انجامد.

استفاده از زنگ ها در طراحی سایت

دانستن تمامی مطالب بالا برای طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن لازم و ضزوزی است . برای سفارش طراحی سایت حرفه ای و طراحی سایت ارزان میتوانید با ما در تماس باشید. استارتاپ استودیو سمانیک در طراحی سایت شرکتی حرفه ای و حتی سئو سایت های مختلف خدمات ارزنده ای را ارائه کرده است. خدمات دیگری نیز برای ساخت بک لینک از جمله خرید بک لینک معتبر و سفارش بک لینک و حتی خرید بک لینک اینترنتی را نیز میتوانید از طریق سایت سمانیک انجام دهید برای ثبت سفارش هر یک از این خدمات با ما در تماس باشید.

نوشته راهنمای کاربردی استفاده از رنگ ها اولین بار در استارتاپ استودیو سمانیک. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *