آیا برنامه نویسی بدون مدرک دانشگاهی امکان پذیر است؟

در این یکی دو سال اخیر به شدت جذب برنامه نویس اوج گرفته و اگر نیم نگاهی به آگهی های استخدام در سایت های مختلف یا حتی صفحات نیازمندی ها بندازید متوجه خواهید شد وضعیت جذب و استخدام برنامه نویس چه قد از قبل بهتر شده است و انواع جایگاه های شغلی برای برنامه نویس ها ایجاد و باز شده است. حالا با این شرایط خیلی از کسانی که دانشگاه نرفته اند یا رشته های دیگر رو انتخاب کردند فکر می کنند چون نرم افزار نخوندند نمی توانند به عنوان برنامه نویس استخدام شوند. از بخش نظرات سایت هم میشه متوجه شد خیلی ها فکر می کنند برنامه نویسی بدون مدرک دانشگاهی امکان پذیر نیست و اصلا نمی شود استخدام شد.

در اینجا میخواهیم به صورت شفاف در مورد برنامه نویسی بدون مدرک دانشگاهی صحبت کنیم و ببینیم اصلا می شود بدون مدرک دانشگاهی یک برنامه نویس خوب شویم و از آن کسب درآمد کنیم یا حداقل استخدام شویم. البته این نکته رو فراموش نکنیم متاسفانه متاسفانه خیلی ها هنوز فکر می کنند برای کسب درآمد و استخدام باید مدرک دانشگاهی داشته باشند. برای درک درست از این موضوع این مقاله رو تا انتها مطالعه کنید و در آخر یک فایل صوتی در این زمینه معرفی می کنیم که با شنیدن آن خیلی از این مسائل برای شما حل می شود.

برنامه نویسی بدون مدرک دانشگاهی

در یکی دو سال اخیر خیلی از کاربران سایت، چه در تلگرام چه در بخش نظرات سایت این سوال رو پرسیده اند آیا برنامه نویسی بدون مدرک دانشگاهی امکان پذیر است؟ و می شود از آن کسب درآمد کرد یا بعضی ها به فکر استخدامی هستند و میترسند اگر مدرک مربوطه رو نداشته باشند به هیچ عنوان استخدام نمی شوند و کلا باید بیخیال درآمدزایی از آن باشند. آما واقعیت چی هستش و میشه بدون مدرک هم از برنامه نویسی درآمد داشت و برنامه نویس خوب و حرفه ای شد؟

برنامه نویسی بدون مدرک دانشگاهی

بذارید داستان زندگی خودم رو براتون تعریف کنم چون افراد با شنیدن داستان خیلی راحتر یک مطلب رو درک می کنند من خودم مهندسی نرم افزار خوندم و قبل از اون هم در دوران مدرسه از طریق شاخه فنی و حرفه ای وارد دبیرستان شدم. یعنی هم دیپلم نرم افزار دارم هم لیسانس در این حوزه رو، پس می تونم بگم کسی هستم که مدرک دانشگاهی معتبر در این حوزه دارم. ولی شاید باورتون نشه که در این ۶ ۷ سالی که دانشگاه رو تموم کردم و سایت سورس ایران راه اندازی شده تنها چند نفر ازم در مورد مدرکم سوال پرسیدند. تا حالا پیش نیومده کسی که پروژه ازش میگیرم در مورد مدرک دانشگاهیم سوالی پرسیده باشه و اصلا ندیدم و نشندیم کسی بگه چون مدرک نرم افزار داری پروژه رو به تو میدیم. (پس در حوزه آزادکاری یا همان فریلنسری اصلا اصلا مدرک ملاک نیست و بدون مدرک هم می توانید پروژ بگیرید و اصلا نگران پروژه گرفتن نباشید.)

راسیتش اگر خواهید برنامه نویس شوید اصلا نیاز نیست که صد در صد رشته نرم افزار رو بخونید چون خیلی از برنامه نویس های مطرح ایران و جهان اصلا رشته تحصیلشون یه چیز دیگه هستش و اصلا ربطی به نرم افزار ندارد. مثلا از بین دوستان برنامه نویس خودم، فقط ۴ ۵ نفر نرم افزار خوندن و مابقی رشته های غیر مرتبط هستند یا کلا دانشگاه نرفته اند. پس اگر به فکر این هستید که یک برنامه نویس حرفه ای شوید و بتوانید از آن کسب درآمد کنید اصلا نیاز نیست مدرک دانشگاهی داشته باشید. اصلیترین چیزی که کارفرما از شما می خواهد تخصص شماست و تمام.

یه چیز مهم که باید به آن توجه ویژه داشت اینه که برای برنامه نویس شدن فقط مطالعه و خوندن مطالب مرتبط، در زمینه مربوطه کافی نیست متاسفانه در دانشگاه بیشتر مطالب تئوری یاد داده می شود و شما بیشتر با مباحث غیر عملی آشنا می شود اما برای اینکه یک برنامه نویس حرفه ای شوید باید خودتون تلاش کنید و پشت سر هم تمرین داشته باشید. با خوندن و مطالعه کردن هیچ وقت برنامه نویس نمی شوید. اریک رایموند جمله بسیار جذابی دارد که در بخش زیر آن را آورده ایم. (متاسفانه در دانشگاه مباحث بازار کار ارائه نمی شود و مطالبی که به دانشجویان ارائه می شود بیشتر جنبه تئوری دارد و بعضی وقت ها خود استاد و مدرس هم اصلا برنامه نویس نیست و نمیداند چه چیزی رو باید ارائه دهد.)

اریک رایموند، نویسنده ی کتاب The Dictionary of New Hacker جمله بسیار زیبایی در این زمینه دارد: با مطالعه ی علوم کامپیوتر نمی توان یک توسعه دهنده ی حرفه ای شد؛ همانطور که با مطالعه بر روی رنگ ها و آثار نمیتوان نقاش شد.

خیلی از این عزیزان تصور می کنند اگر بخواهند در برنامه نویسی متخصص شوند حتما حتما باید دانشگاه بروند اما باید بگم این باور و تصور اشتباست چون شما بدون رفتن به دانشگاه هم می توانید یک برنامه نویسی حرفه ای شوید. برنامه نویسی بدون مدرک دانشگاهی امکان پذیر هستش و می توانید خودتون بدون رفتن به کلاس آموزشی هم یک برنامه نویس حرفه ای شوید کافیه استارت کار رو بزنید و از همین مطالب آموزشی و فیلم هایی که در سایت قرار داده ایم استفاده کنید.

توضیحی در مورد برنامه نویسی بدون مدرک دانشگاهی دهم تا مقداری شفاف سازی شود؛ متاسفانه خیلی از کسانی که رشته نرم افزار خوانده اند اصلا برنامه نویسی نیستند هیچ وقت یادم نمیره از ۸۰ نفر ورودی که وارد دانشگاه شدیم  در آخر دانشگاه فقط ۲ ۳ نفر برنامه نویسی بلد بودند آن هم در حد متوسط رو به بالا و اکثرا هیچی از برنامه نویسی بلد نبودند و جالبی کار این بود که زبان های برنامه نویسی رو هم نمی شناختند چه برسه که بخواهند با آنها برنامه نویسی کنند. این رو گفتم تا متوجه شوید اگر میخواهید در حوزه های مختلف برنامه نویسی متخصص شوید الزامی نیست حتما دانشگاه برید. (معمولا کسانی که نرم افزار رو به عنوان رشته انتخاب می کنند یا علاقه به آن ندارند یا اصلا چیزی یاد نگرفته اند)

نکته مهم: درسته ما در مورد برنامه نویسی بدون مدرک دانشگاهی صحبت می کنیم ولی این دلیل نمی شود که شما دانشگاه نرید و کلا بیخیال آن شوید. دانشگاه رفتن مزایای خودش را دارد اما ما میگیم دانشگاه، تنها راه موفقیت در برنامه نویسی نیست و می توان از راه های دیگری هم در این حوزه موفق شد. همانطور که خیلی از کسانی که در دوره های برنامه نویسی سایت سورس ایران شرکت کردند و الان برنامه نویس های خوبی در این حوزه هستند و اکثرا هم مدرک غیر مرتبط دارند یا اصلا دانشگاه نرفته اند و در حال حاضر از این تخصص خود کسب درآمد می کنند.

برای برنامه نویسی دانشگاه بریم؟

 چرا دانشگاه برویم؟

با این اوصافه که در مورد برنامه نویسی بدون مدرک دانشگاهی صحبت کردیم و گفتیم دانشگاه، تنها راه موفقیت در حوزه برنامه نویسی نیست چرا پس دانشگاه بریم. ببینید دوستان عزیز باید قبول کنید وقتی ما وارد دانشگاه می شویم وارد یک دنیای دیگر که به عنوان دنیای فرهنگی و علمی شناخته می شود که به ما جایگاه اجتماعی می دهد و باعث رشد شخصیتی می شود. با دانشگاه رفتن می توانید از لحاظ روابط اجتماعی رشد زیادی داشته باشد و نکته مهم در این بخش اینه برای اینکه در سازمان های دولتی استخدام شوید مدرک تصصیلی واقعا نیاز هستش و باید داشته باشید پس اگر به فکر استخدام در اورگان های دولتی هستید مدرک تحصیلی واقعا نیاز شما هستش و باید پیگیر گرفتن آن باشید. 

قبلا داخل کانال تلگرام سورس ایران یک مطلب با موضوع دانشگاه یا برنامه نویسی (پیشنهاد میکنم صد در صد این فایل صوتی رو گوش بدید) منتشر کردیم که با استقبال فوق العاده کاربران روبرو شده است طوری که نزدیک ۱۵ هزار نفر این فایل صوتی رو گوش دادند و فیدبک های فوق العاده ازش دریافت کردم. پیشنهاد میکنم برای اینکه به درک درستی در این حوزه برسید این فایل صوتی رو حتما گوش بدید. در این فایل صوتی نکات زیادی در مورد مزایای یادگیری برنامه نویسی و دانشگاه رفتن صحبت کردم. در این فایل صوتی اشاره هایی به برنامه نویسی بدون مدرک دانشگاهی هم کرده ام.

یادگیری و موفقیت در برنامه نویسی 

تا این لحظه در مورد برنامه نویسی بدون مدرک دانشگاهی صحبت کردیم و گفتیم دانشگاه تنها راه موفقیت در برنامه نویسی نیست و می توانیم خودمان هم اقدام به یادگیری آن کنیم. ما می توانیم در طول یک سال بدون رفتن به دانشگاه، با استفاده از بسته های آموزشی که وجود دارد اقدام به یادگیری برنامه نویسی کنیم و به یک متخصص عالی در حوزه مربوطه تبدیل شویم. اما نکته مهم که در این حوزه وجود دارد و باید توجه ویژه به آن شود بحث یادگیری مستمر می باشد متاسفانه خیلی از کسانی که به صورت خود خوان برنامه نویسی کار می کنند یک روز کار می کنند یک روز کار نمی کنند. اگر می خواهید یک برنامه نویس حرفه ای شوید و به درآمدهای خوب برسید باید به صورت مستمر آموزش ببینید و تمرین کنید.

دوستان عزیز هیچ چیزی مثل تمرین کردن نیست همینجا بهتون میگم اگر تمرین نکنید هیچ وقت برنامه نویس نمی شوید گول این تبلیغات فیک رو نخورید طرف میگه با چند جلسه برنامه نویس می شوید. بدون تمرین کردن شما نمی توانید برنامه نویس شوید با تمرین کردن و پشت سر هم پروژه انجام دادن خیلی سریعتر به آن چیزی که میخواهید میرسید. سعی کنید به ازای هر ساعت آموزش که می بینید حداقل ۵ تا ۱۰ ساعت تمرین مفید داشته باشد و مقداری هم برای پروژه انجام دادن کنار بذارید. 

اگر تا حالا یادگیری و آموزش برنامه نویسی رو شروع نکردید و نمیدونید از کجا باید استارت کار رو بزنید پیشنهاد میکنم مطلب ۱۹ مقاله برای یادگیری اصول برنامه نویسی رو مطالعه کنید در این ۱۹ مقاله که ارائه کردیم شما رو با مبانی اصلی برنامه نویسی آشنا می کنیم که دید خوبی نسبت به برنامه نویسی پیدا می کنید. در داخل همین مجموعه مقالات چند منبع خوب برای یادگیری برنامه نویسی معرفی کرده ایم که با گذراندن آنها می توانید یک برنامه نویس حرفه ای شوید.

صحبت پایانی در مورد برنامه نویسی بدون مدرک دانشگاهی

صحبت پایانی
در این مقاله سعی کردیم نکات خوبی در زمینه برنامه نویسی بدون مدرک دانشگاهی ارائه کنیم و پیشنهاد میکنم صوتی که داخل کانال سورس ایران قرار دادیم حتما گوش بدید چون دید شما رو نسبت به این دو بخش باز می کند و راحتر می توانید تصمیم درست بگیرید. بهتون قول میدم اگر شما در حوزه برنامه نویسی متخصص شوید راحت می توانید به درآمدهای خوب در این زمینه برسید. فقط باید تخصص داشته باشید هیچ چیزی مثل تخصص در این حوزه مهم نیست اگر شما صد مدرک دانشگاهی مختلف گرفته باشید اما مهارت و تخصص کافی در برنامه نویسی رو نداشته باشید هیچ وقت نمی توانید در آن موفق شوید.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *